PPL gehaald en nu? Ervaringen met toestel huur?

Ja de kosten.. Dat is ook voor mij een puntje. Ik ben bij diverse clubs/scholen geweest en ik moet zeggen: het ontliep elkaar niet zo heel veel, onderaan de streep. Wat ik merkte was dat bijvoorbeeld toestel huur minder was, maar de instructeur duurder. Bij de 1 zaten de briefings erbij (1 les) en de ander was zonder briefings (1 vlieguur, bloktijd). Het viel me inderdaad op dat menig school/club in eerste aanleg niet heel transparant leek te zijn in de tarieven. Dat kan ik natuurlijk mis hebben, maar zo kwam het op me over. In ieder geval zaten veel (grote) kosten er vaak niet bij, bijvoorbeeld landingsgeld.

Uiteindelijk zou ik gaan voor een plek/school-club waar je je fijn bij voelt. Voor mij was overigens reisafstand echt wel een dingetje. Ik ben bij diverse clubs/scholen geweest die me elk op een bepaald vlak aanspraken. Er was een club die ik heel tof vond en een leuke klik mee had maar hoe aantrekkelijk dit alles (ook de prijs) ook was, ik vond anderhalf uur in de auto enkele reis te ver, en dat zou voor mij een blokkade worden.

Maar dat is dus net wat jij belangrijk vind. Als jij dat niet erg vind, maar het bijvoorbeeld niet leuk vind om 30 euro per landing af te tikken, maak je bijvoorbeeld een andere keuze dan ik. En zo is er voor ieder wat wils :)

Die 300 euro per uur, is dat inclusief briefing/debriefing, een 'zuiver' vlieguur, landingen, etc etc. Dat kan nog behoorlijk verschil maken.

Mocht je concrete namen/bedragen willen, of weten wat ik heb meegenomen in mijn berekening, stuur dan gerust een PB'tje!
 
Uiteindelijk moet je ook niet op een tientje meer of minder gaan vergelijken.

Een vliegschool die op een strak tijdschema werkt en dus maar 5 minuten heeft voor (de)briefing ("Ja, is inbegrepen hoor!") en steeds aan het jagen is, kan per vlieguur dan wel goedkoper zijn, maar als je daardoor tien-twintig uur méér nodig hebt, schiet je daar weinig mee op.

Ik heb het geluk gehad dat mijn instructeur lang van stof was op de (de)briefings. Hij liep daardoor regelmatig flink uit z'n planning en factureerde lang niet al die briefing tijd. Dan nog betaalde ik vrij veel per daadwerkelijk gevlogen uur. Maar je haalt zo wel het maximale uit die vlieguren en voorkomt frustratie als dezelfde dingen steeds weer fout gaan door slechte (de)briefing. Begrijpen hoe en waarom is voor mij echt belangrijk. Dat kan voor jou weer anders zijn.

Kortom kijk naar het hele plaatje en vooral naar of instructeur en methode bij je past.
 
Over briefing en debriefing en grond instructie, ik hield 1:1 aan.
Een uur grond instructie voor een uur vliegen. Wat briefing betreft het moet duidelijk zijn wat deze les gaat gebeuren, wat we waar gaan doen en wat de verwachtingen zijn.
Grond instructie is heel belangrijk, het heeft weinig zin om iets in de lucht te gaan oefenen wat je op de grond niet begrijpt.
Als grond tijd €50/uur is en een dual vlucht €225 dan kan je 4.5 uur grond doen voor een uur vliegen.
Als ik met 2 uur extra grond instructie je een extra uur vliegen kan besparen is dat money in the pocket…voor jou als leerling.
Zo moet je het een beetje zien.
 
Terug
Bovenaan