PPL gehaald en nu? Ervaringen met toestel huur?

Ik overweeg reeds jaren om te beginnen aan de PPL-opleiding. Niet om beroepspiloot te worden, maar gewoon als hobby. Standaard verhaal, vliegles cadeau gekregen van m'n vrouw etc. etc.

Vaak lees je leuke verhalen over mensen die een weekend hier en daar naartoe vliegen, maar hoe realistisch is dat wanneer je geen eigen kist hebt? Ik kan me zo voorstellen dat een vliegclub van circa 200 leden met slechts twee toestellen, je niet altijd zal toestaan om het toestel een (lang) weekend bezet te houden. En waar betaal je dan voor, louter de vlieguren of ook voor het bezet houden van het toestel?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van PPL-piloten in het algemeen en de praktijk van het huren van toestellen bij vliegclubs, dit om een te romantisch beeld van het PPL-brevet te voorkomen.

Je hebt drie opties:
  • Huren bij een vliegschool/verhuurbedrijf. De regel is meestal dat je dan per twee uur huren minstens één uur moet vliegen. Je betaalt namelijk alleen de uren dat de motor draait. Incidenteel van de regel afwijken kan in overleg wel een keer.
  • Huren bij een vliegclub. De regel is dan vaak wat ruimer (drie uur huren voor één uur vliegen). Daarom zijn ze niet goedkoper, maar ook niet duurder.
  • Participant worden in een stichting, bijvoorbeeld bij ons (www.diamondflyers.nl). Je bent dan mede-eigenaar en vliegt tegen kostprijs. De vaste lasten betaal je apart per jaar. Je kan gerust van Lelystad naar Teuge (kwartiertje vliegen), de hele dag over de Veluwe fietsen en 's avonds weer van Teuge naar Lelystad vliegen. Nadeel: aanschaf van een participatie is een hele investering. Bovendien betaal je de jaarkosten ook als je niet vliegt, dus als je weinig uren maakt is het een dure optie.

Dank voor deze heldere uiteenzetting. Ik begrijp dus ook dat de mensen die een (lang) weekend naar Texel of (verder naar) Helgoland vliegen, eigenaren, participanten of de uitzonderingsregelingen bij vliegclubs betreffen?

Wat een goed voornemen, en het is verstandig om na te denken over wat je gaat doen met je PPL na het behalen ervan. De mogelijkheden zijn legio! Ik heb een tijd gevlogen met een eigen kist. Volledige vrijheid, maar de kosten waren daar naar, dus daar heb ik met leedwezen afscheid van genomen. Na de verkoop ben ik lid van een vliegclub (Motorvliegclub Teuge) met de angst dat ik het type vliegen dat ik het liefste doe (trips maken), maar heel spaarzaam zou kunnen doen. In de praktijk valt me dat reuze mee. Ookal heb je niet meer de vrijheid van een eigen kist, is in overleg heel veel mogelijk. Gezegd moet worden dat het op zaterdagochtend meenemen van een kist naar Texel en op zondagavond weer terug komen in de regel niet zo gewaardeerd zal worden, maar dat ligt anders als je bijvoorbeeld een weekeinde London of Salzburg zou doen. Het plannen van een meerdaagse tocht kan - in redelijkheid - dus zeker! Ik houd een blog bij over mijn ervaringen en maak een aantal keer per jaar een trip van een of twee nachtjes. Natuurlijk verschilt het per kist en per club, informeer vooral - zoals je nu eigenlijk doet! - en kies voor jou de beste vorm (participatie of een club, of wie weet: je eigen kist).

Laatst bewerkt:
Dank voor deze heldere uiteenzetting. Ik begrijp dus ook dat de mensen die een (lang) weekend naar Texel of (verder naar) Helgoland vliegen, eigenaren, participanten of de uitzonderingsregelingen bij vliegclubs betreffen?

Ja, dat lijkt me wel een juiste conclusie. Zoals Bobo al zegt: je kunt vaak op minder populaire dagen (werkdagen buiten het hoogseizoen) wel een uitzondering regelen als je dat niet wekelijks doet. Kan bij commerciële verhuurders ook wel op dagen dat ze die kist anders toch niet verhuren. Een stilstaande kist levert niks op en ze hebben toch vaste lasten.

Hou in de gaten dat als je voor recreatie vliegt:
Time to spare go by Air
Onvoorziene omstandigheden kunnen er altijd voor zorgen dat je de kist moet laten staan.
Een van de moeilijkste beslissingen die je als recreatie vlieger zal moeten maken:
Kist is geboekt en moet terug maar de omstandigheden zijn marginaal en je twijfelt.
Zorg dat je een back up plan hebt, voor jou, je passagier en de verhuurder.
Maak hier afspraken over.

Hou in de gaten dat als je voor recreatie vliegt:
Time to spare go by Air
Onvoorziene omstandigheden kunnen er altijd voor zorgen dat je de kist moet laten staan.
Een van de moeilijkste beslissingen die je als recreatie vlieger zal moeten maken:
Kist is geboekt en moet terug maar de omstandigheden zijn marginaal en je twijfelt.
Zorg dat je een back up plan hebt, voor jou, je passagier en de verhuurder.
Maak hier afspraken over.
Dat is natuurlijk zo, maar je zal de kist eerst moeten meekrijgen en daar gaat dit topic over. Hoe deed jij dat bij de vliegschool in Fl?

Als huur-policy hadden wij 3 uur per dag en dat is vrij standaard.
Wil je de kist 4 dagen mee dan wordt 12 uur gerekend.
Daar kon op individuele basis wel een andere afspraak gemaakt worden bv bij een terugkerende time builder.
Met time building kan je ook “vrije” dagen sparen. Als je in 3 dagen 15 uur vliegt kan je ergens twee dagen stil staan.

Laatst bewerkt:
En als je ergens een minder gewild toestel vindt, die je al een paar keer mee gehad hebt, is er soms in overleg nog iets meer mogelijk. Zeker op minder gewilde momenten.

Maar inderdaad, als je in het hoogseizoen een heel weekend Texel wilt, neem dan de pont.

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties. Dit help in elk geval om een realistisch beeld te krijgen van het leven na de PPL-opleiding. Ik zal een trip naar Helgoland op de zeer lange (landings)baan schuiven (moet je volgens mij ook minimaal 100 vlieguren voor hebben om daar te mogen landen).

Bij ons mag je één keer per jaar een driedaagse reservering aanvragen, waarvan één dag in het weekend mag vallen. Je kan dus van donderdagochtend tot zaterdagavond naar Helgoland. Omdat we de vaste lasten apart per jaar berekenen aan alle participanten, ongeacht hoe veel ze vliegen, hoeven we geen minimale vliegtijd op te leggen, dus donderdag heen en zaterdag terug mag gewoon.

Laurens, laat je hierdoor alsjeblieft niet weerhouden om je PPL te halen.
Het blijft sowieso na je PPL wel eventjes heel spannend om overland te vliegen, laat staan een langere tocht met passagier(s).
Na het behalen van je PPL heb je een veel beter beeld wat er allemaal kan en je hebt ook veel meer contacten in het vlieg wereldje die je tips kunnen geven.
Berggeit is ook niet naar zijn reguliere verhuurder gegaan voor zijn Engeland vlucht. Er bijna altijd wel een mouw aan te passen.
Vergeet ook niet om zoveel mogelijk plezier te hebben tijdens je opleiding!

Ik leg er al jaren geld voor opzij, dus eigenlijk wil ik binnenkort beginnen, maar het nog niet aanbreken van het zomerse weer heeft mij nog niet extra gemotiveerd. Ik heb nog een vliegles voucher van 50 minuten zodat ik nog eens goed kan testen of het echt iets voor mij is. Tot nu toe heb ik slechts enkele keren relatief kort gevlogen op Lelystad en Teuge.

Ik woon sinds 2,5 jaar in Breda, dus oriënteer mij op Breda International Airport (Seppe) en kan dan kiezen uit Vliegclub Seppe of Vliegschool Breda Aviation. Het is een leuk vliegveld voor general aviation met een verharde baan. Op zomerse dagen ook erg leuk om vliegtuigjes te kijken.

Als ik ga beginnen zal ik van tijd-tot-tijd iets delen.

Veel succes alvast. Misschien kun je beide vliegscholen `s testen? Zelf geen ervaring met die beide scholen. Omdat het nu zomers weer is lijkt het me leuk om nu te beginnen, in de winter gaat vliegen vaker niet door i.v.m. weer.

Ik woon sinds 2,5 jaar in Breda, dus oriënteer mij op Breda International Airport (Seppe) en kan dan kiezen uit Vliegclub Seppe of Vliegschool Breda Aviation. Het is een leuk vliegveld voor general aviation met een verharde baan. Op zomerse dagen ook erg leuk om vliegtuigjes te kijken.
Denk ook eens aan clubs over de grens. Hoevenen, Brasschaat en (vooral :D) Oostmalle liggen weinig verder dan Seppe.

Over "lang boeken": bij ons, APCK op Oostmalle dus, is het veld doordeweeks gesloten. Een vliegtuig van zondagavond tot vrijdagavond meenemen gaat dan ook bijna onopgemerkt. We hebben (voor zover ik weet, moet ik zeggen) geen specifieke regel voor een weekend lang en dat gebeurt ook weleens maar is vrij zeldzaam.

@HansF
Dank voor deze suggesties. Ik heb aan Hoevenen gedacht, omdat op internet net een kostenvergelijking is gedeeld met enkele vliegclubs en scholen en daar is Hoevenen ook bij in opgenomen. Hoevenen was uiteraard veruit de goedkoopste op basis van 55 lesuren. Ook omdat het een grasveld is. Hoewel alles in België volgens mij goedkoper is (praktijk en theorie(examens)). Oostmalle had ik nog niet eerder gezien. Misschien wel de moeite waard om te overwegen. Ik ben alleen een beetje huiverig met enkele praktische aspecten, zoals afstand (is toch iets verder weg) en taal/dialect. Het is voor een Nederlander toch lastiger te verstaan en dus minder comfortable denk ik (btw ik ben oorspronkelijk Twents en niet Brabants:)). Of denk je dat dat wel meevalt?

Ik heb overigens mijn vlieglesvoucher verzilverd. Het is nog steeds een fantastische ervaring. Wel werd ik op het eind van de les een beetje licht in mijn hoofd. Toen ik dat achteraf meldde zei de instructeur dat dit normaal was en na enkele lessen vanzelf verdwijnt. Iemand dezelfde ervaring?

Ook heb ik een gedetailleerdere uitwerking van de kosten mogen aanschouwen en de kosten vallen wel beduidend hoger uit dan verwacht en eerder was medegedeeld. Flink hoger dan bijvoorbeeld het overzicht van InDeWolken. De opleiding, faciliteiten, instructeurs etc. zijn perfect en ik zou er blindelings op varen, maar daar betaal je dan ook voor. Tijdens een eerdere voorlichtingsbijeenkomst waren ze daar ook eerlijk over, dat ze niet de goedkoopste zijn.

Wat zijn bijvoorbeeld de kosten voor een praktijkles + instructie op Oostmalle? (Uiteindelijk ga ik overigens uit van circa 60 lesuren.)

Wel werd ik op het eind van de les een beetje licht in mijn hoofd. Toen ik dat achteraf meldde zei de instructeur dat dit normaal was en na enkele lessen vanzelf verdwijnt. Iemand dezelfde ervaring?
Inderdaad heel normaal en komt heel veel voor. Is een hele lichte vorm van motion sickness.
Als je zelf meer vliegt gaat dat vanzelf over. Als iemand anders vliegt reageert je lichaam eigenlijk net iets te laat op een beweging van het vliegtuig.
Met zelf vliegen heeft je brein er bewust of onbewust al over nagedacht wat je handen en voeten gaan doen.
Daarmee zijn die lichte correcties niet meer een verrassing.
Ik heb vrienden en kennissen die iedere les spuug misselijk werden.
Ging pas over toen ze zelf het merendeel van de vlucht deden.
Goedkoop is duurkoop in de luchtvaart trouwens.

School A €100/uur en gemiddeld 90 uur
School B €200/uur en gemiddeld 45 uur

Welke is de betere school?
Beetje oversimplified voorbeeld maar zo werkt het wel.

Laatst bewerkt:
Goedkoop is duurkoop in de luchtvaart trouwens.

School A €100/uur en gemiddeld 90 uur
School B €200/uur en gemiddeld 45 uur

Welke is de betere school?
Beetje oversimplified voorbeeld maar zo werkt het wel.
Dat neem ik direct van je aan, maar wat ik nu heb gezien is EUR 300+/uur. Ik ga nog heel even verder kijken. Wellicht dat ik het alsnog doe, want ik heb er voor de rest wel een goed gevoel bij.

Zou ook eens vragen hoe een les eruit ziet, mag je een iPad gebruiken, bijvoorbeeld, leren ze echt een beetje te plannen met het weer en welke bronnen gebruiken ze daarvoor? Als je instructeur enkel met wat tafs, metars en SigWX charts aankomt en z'n wenkbrauwen optrekt voor een app als Windy moet je je toch even afvragen waar je zit. Probeer een beetje in te schatten of ze je klaarstomen voor het halen van je PPL examen of dat ze je willen leren op een veilige manier met een vliegtuig van A naar B te vliegen met alle hulpbronnen die daar tegenwoordig voor beschikbaar zijn. Mijn persoonlijke ervaring is, dat in het laatste geval je meer confident bent in die eerste uren na het halen van je brevet en ook echt naar bestemmingen gaat vliegen. In het overland vliegen zit de lol van het motorvliegen, wat mij betreft. Te veel PPL'ers blijven een beetje hangen in het circuit en verliezen uiteindelijk het plezier erin.

Ik werd vroeger ook wel eens ziek trouwens, als je zelf stuurt, gaat dat vrij snel over.

Terug
Bovenaan