PPL(A) overwegingen

stickNrudder

New member
Ik ben hier nieuw (1st post) en me aan het oriënteren op hoe en waar ik mijn PPL wil gaan halen. Ik heb er weinig twijfel over dat ik het ooit ga halen, de vraag is meer wanneer, hoe en bij wie.

Ik ben op dit moment de participatie constructies op EHLE aan het doorspitten en ben er één tegen gekomen waar ik verder nergens iets van gehoord (gelezen) had: een participatie in een Aero AT-3 via Zelf Vliegen (http://www.zelfvliegen.nl) en de Stichting Private Flyers.
€7500 entrée (oef!), ~€600,= per jaar, ~€50,= per uur voor een tweezitter, 16 liter per uur bij 100 KIAS, 222kg useful load, meer aerobatic dan een C150 / DA-20 vanwege de korte, brede vleugel.
Lijkt me wel een leuke kist; ga er in de zomervakantie waarschijnlijk een proefvlucht mee doen om te zien of dat ook echt zo is.

Financieel komt dat volgend mij ongeveer overeen met een DA-20 participatie, behalve dan de hogere inleg. Die DA-20 participatie ga ik in de komende tijd nog achteraan.

Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk, en het risico is redelijk beperkt, omdat je uiteindelijk ongeveer evenveel betaalt voor het behalen van je PPL als via een "reguliere" constructie met vliegtuig- en instructeur inhuren. En daarna ga je er alleen maar op "verdienen" (lees: minder exorbitant veel uitgeven ;) )


Iemand hier die ervaringen heeft met ZelfVliegen.nl? Was dat voorheen niet Vliegcentrum Lelystad? Iemand juridisch advies over al of niet met zo'n participatiestichting (Private Flyers, Diamond Flyers, Piper Pilots) in zee gaan?

Iemand vliegervaring met de AT-3?

Ik ben benieuwd...

Intussen heb ik hier mijn overwegingen tot nu toe opgekrabbeld:
http://ericje.blogspot.com
 
Hallo Eric,

Ik heb noch ervaring met de AT-3 noch met een participatiestichting als Zelfvliegen.nl

Wel heb ik je 1e post op Airwork en je PPL blog gelezen, spannend en leuk!!!
Weet waar je aan begint :)
Er zijn een hoop wegen die uiteindelijk naar je PPL kunnen leiden.

Een daarvan is de optie die je noemt op Lelystad.
Ik zou me niet gek laten maken met mooie cijfers qua verbruik, snelheid etc.
Dat komt later wel.
Het gaat er nu om dat je goed leert vliegen en voor een zo gunstig mogelijke prijs, toch?
En 7500 euro inleg, tsja...daar kan je een hoop uurtjes van vliegen.

Ik mag geen reclame maken, maar op Hilversum zitten ook een paar leuke en goede clubs waar je voor een gunstig bedrag met enthousiaste intructeurs je PPL kunt halen.

Nadeel t.o.v. Lelystad is dat lessen soms uitvallen vanwege baangesteldheid (gras).

Een paar clubs om te overwegen:

Dwarf, leidt op met motorzwevers en ze hebben een paar snelle Dynamics voor als het je niet snel genoeg gaat :) (www.dwarf.nl).

Vliegschool Hilversum, leidt op met Katana en C172 (www.vliegschoolhilversum).

Peetair, leidt op met de Super Dimona motorzwever (www.peetair.nl).

Waar je je opleiding ook gaat doen, heel veel plezier en succes alvast!

Groet,
Guillie
 
€7500 entrée (oef!), ~€600,= per jaar, ~€50,= per uur voor een tweezitter, 16 liter per uur bij 100 KIAS, 222kg useful load, meer aerobatic dan een C150 / DA-20 vanwege de korte, brede vleugel.

Het klinkt alsof de stichting niet direct de eigenaar van het toestel is, maar dat Zelf Vliegen dat is. Wat gebeurt er als dat bedrijf het loodje legt voordat het toestel afbetaald is? Volgend jaar wil Schiphol de baan op Lelystad verlengen en er verkeersvliegtuigen toelaten. Alle prijzen gaan dan omhoog, ook die van de pacht van de grond waar de vliegscholen op staan, en die hebben het al zo moeilijk...

Iemand hier die ervaringen heeft met ZelfVliegen.nl? Was dat voorheen niet Vliegcentrum Lelystad?

Het verhaal achter Vliegcentrum Lelystad vind je hier. Om kort te gaan: Ze doen alsof ze failliet zijn en laten nogal wat gedupeerden achter. De voormalig eigenaar verkoopt nu vlieglessen via o.a. de websites http://www.vliegschool-lelystad.nl/ en http://www.vliegopleiding.nl/. Als je daar een vliegles bestelt wordt die bestelling doorverkocht aan Zelf Vliegen en daar wordt de les uitgevoerd. Het is niet hetzelfde bedrijf en heeft ook niet dezelfde eigenaar, maar ze doen wel zaken met elkaar en zaten voorheen samen in hetzelfde pand. Of Zelf Vliegen een betrouwbaar bedrijf is weet ik eigenlijk niet. Daar moet je zelf maar even over nadenken.

Ik zou ook graag een participatie willen, maar dan graag bij een stichting die vanaf de eerste dag volledig eigenaar van het toestel is. Dan loop je volgens mij iets minder risico.

P.
 
Ik ben op dit moment de participatie constructies op EHLE aan het doorspitten en ben er één tegen gekomen waar ik verder nergens iets van gehoord (gelezen) had: een participatie in een Aero AT-3 via Zelf Vliegen
Lijkt me wel een leuke kist; ga er in de zomervakantie waarschijnlijk een proefvlucht mee doen om te zien of dat ook echt zo is.

Het klinkt allemaal heel aantrekkelijk, en het risico is redelijk beperkt, omdat je uiteindelijk ongeveer evenveel betaalt voor het behalen van je PPL als via een "reguliere" constructie met vliegtuig- en instructeur inhuren. En daarna ga je er alleen maar op "verdienen" (lees: minder exorbitant veel uitgeven ;) )

Iemand hier die ervaringen heeft met ZelfVliegen.nl? Was dat voorheen niet Vliegcentrum Lelystad? Iemand juridisch advies over al of niet met zo'n participatiestichting (Private Flyers, Diamond Flyers, Piper Pilots) in zee gaan?

Iemand vliegervaring met de AT-3?

Ik ben benieuwd...

Intussen heb ik hier mijn overwegingen tot nu toe opgekrabbeld:
http://ericje.blogspot.com

Ten eerste, gefeliciteerd met een prachtige hobby! Ook al ben je er nog niet aan begonnen, een goed plan is inderdaad het belangrijkste.

Wat hierboven al geschreven werd, kijk in het begin niet teveel naar brandstof-verbruik, reissnelheid of Aerobatics! Zeker aerobatics zijn in het begin niet aan te raden.. :) Om dezelfde reden dat veel rijscholen hun leerlingen aanbevelen niet te gaan carten tijdens de rij-opleiding: Je leert er niet per sé dingen mee die een examinator tijdens je rij- of vliegexamen wil zien.

Brandstof-verbruik is ook zo'n punt: Vrijwel alle scholen hebben het brandstof-verbruik in de uurprijs verrekend, dus daar is het genoeg als je de uurprijs bekijkt.

Punten waar je dus vooral op moet letten:
- Eindprijs van de opleiding
- een school of club waar je een leuke tijd kunt hebben
- een vliegveld waar je (1) HEEL BELANGRIJK snel heen kunt rijden (anders houd je er vrij snel mee op) en (2) je op je gemak voelt.
- Probeer ook contact te krijgen met de leraren van de school. Een goede school kan leraren hebben, waar je niet mee uit de voeten komt, dat frustreert dan alleen maar.

Zo'n participatie klinkt leuk, maar is vaak leuker om naar te kijken als je klaar bent met de opleiding. Daar heb je dan nog steeds het voordeel van, maar als je midden in de opleiding merkt dat het toch niets voor je is dan zit je niet aan zo'n participatie-constructie vast, maar kunt gewoon stoppen met lesnemen. Niet dat ik verwacht dat je er niets aan vind!! Maar het is gewoon een puntje waar je aan moet denken. Sommige mensen merken pas dat het ze toch teveel moeite is oid, als ze al bezig zijn. (Zie bijvoorbeeld ook punt: Snel naar het vliegveld kunnen, dat breekt nog wel eens op)

Een andere contructie die voor sommige interessant is: Ga een maand naar Amerika, zoek daar een leuke vliegschool, en doe daar je PPL. Die moet je weliswaar naderhand in NL nog omzetten, maar je kunt zeer goedkoop vliegen daar, leert goed navigeren doordat het gewoon een stuk grootser is dan Nederland, en het is natuurlijk een héle leuke ervaring.

Naderhand in NL moet je dan wel je theorie nog overnieuw doen en een paar lesjes hier nemen, maar doordat je dan bijv. in 1 maand je PPL gehaald hebt, ben je toch een stuk sneller klaar dan als je alles in NL duurt. Hier duurt het vaak langer.

Ook wel handig: Eerst je theorie halen! :) Dat is voor sommige moeilijker dan de praktijk, en ook al is het wel droge stof, het is makkelijker als je de kennis al hebt om die om te zetten in praktijkervaring, dan praktijk-ervaring op te doen, en die later om te moeten zetten naar de theorie.

In ieder geval: Veel succes en geniet er van!

(Ben zelf bij Vliegschool Hilversum een tijd gevlogen, vond het daar erg leuk. Is weliswaar een andere constructie dan een vliegclub, maar daar moet je zelf besluiten waar je zin in hebt. O, en ze vliegen op TECNAM's, niet op Diamonds, maar da's nou ook niet zo'n verschil)

Groeten!
 
Iemand hier die ervaringen heeft met ZelfVliegen.nl? Was dat voorheen niet Vliegcentrum Lelystad?

Alle alarmbellen laten afgaan. Vliegcentrum lelystad was niet erg 'betrouwbaar'. Ik zou mij afvragen of de 'doorstart' dat wel is.

Kies voor kwaliteit. Kijk niet alleen naar de uur prijs. Belangrijker is dat je opleiding ook afrond in het daarvoor bestemde (of nabij) tijdsbestek. (een paar uur langer lessen en je winst van de goedkopere lessen verdamp alweer!)
 
WOW, wat een berg reacties! Bedankt dat jullie allemaal de tijd hebben genomen om zo uitgebreid te antwoorden.

Om even terug te komen op een paar dingen die jullie hieronder genoemd hebben:

Ik heb de getalletjes van de Aero AT-3 expliciet genoemd omdat ze de overeenkomsten / verschillen met een DA-20 aan te tippen (ik ging er voor het gemak van uit dat jullie een beeld hebben bij de DA-20, maar niet direct bij een AT-3). Hetzelfde geldt voor de opmerking "meer aerobatics dan...". Ik bedoelde daarmee te zeggen dat een AT-3 een veel kleiner traagheidsmoment on zijn langs-as heeft en daarmee veel wendbaarder (in roll) is dan een DA-20 (je kunt dat ook lezen als: "dat ding is veel minder stabiel", het is maar net welke kant je op wilt redeneren). Ik heb geprobeerd daar nog geen waarde-oordeel aan vast te knopen. Het is inderdaad iets dat ik voor een opleiding zeker niet nodig vind, misschien zelfs lastig (je leert daarentegen wel weer goed beheerst te sturen).

Mijn eerste selectie criterium is geweest: bereisbaarheid. Daarme kwam ik op Lelystad als beste keuze, omdat ik in Haarlem woon en op de Veluwe mijn weekenden en vakanties doorbreng. Lelystad is dan op een avond nog wel hen en weer te doen vanuit Haarlem, en het vliegen zal voornamelijk in de vrije tijd plaatsvinden, dus vanaf de Veluwe aan te reizen. Hilversum is dan vrij aardig in het midden, dus inderdaad ook een goede optie. Heb ik tot nu toe nog niet erg verkend (druk genoeg gehad met alle opties op Lelystad te bekijken), maar dat zal ik zeker nog gaan doen.

Mijn tweede selectiecriterium is inderdaad totale opleidingsprijs. Maar daarnaast kijk ik ook naar wat ik verwacht (hoop) te gaan doen na het behalen van het brevet. Ik heb in een excel sheet een berekening staan van wat de totale opleiding me gaat kosten (met nu nog zo hier en daar wat aannames). Dat zijn een aantal vaste kosten (theorie, materialen, headset, etc., geschat op €3000,= voor alle keuzes gelijk) en een tabelletje met uurtarieven, instructeurstarieven, etc.
Via een dropdown menuutje selecteer ik snel een keuze en met de data uit het tarieven tabelletje rekent de sheet snel door wat ik in totaal kwijt ben voor de opleiding, uitgaande van 50 uur vliegtijd, plus wat daarna een in te vullen aantal uren per jaar me gaat kosten op jaarbasis (en gedeeld door 12 op maandbasis)
Op die manier kan ik snel verschillende opties met elkaar vergelijken en dan blijkt al snel dat zo'n participatie het totale opleidingsbedrag niet veel laat groeien, maar na de opleiding de kosten wèl aanzienlijk kan drukken.

Mijn derde selctiecriterium gaat worden: "hoe voel ik me er bij", of iets anders subjectiefs dat daar op lijkt. Ik wil bij alle kanshebbende opties een keer langs gaan om een gevoel op te doen en bij de èchte kanshebbers een proefvlucht te doen. Ik hoop dan een beetje een beeld te krijgen van of ik me er thuis ga voelen, of ik met de instructeur "klik", dat soort dingen. Erg fuzzy allemaal, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel.

Ik heb overwogen om in de US / Zuid Afrika een verkort programma te doen, maar voor mij gaat het om het vliegen, dus is de opleiding op zich al een avontuur. Daar wil ik best een poosje over doen; heb ik geen moeite mee.

Wat mij een beetje tegen houdt vwb de AT-3 participatie is het VCL verhaal en de constructie waarbij inderdaad Zelf Vliegen eigenaar is van het toestel en de stichting per participant een aandeel eigendom koopt (tot max. 20, dan koopt Zelf Vliegen weer een ieuw toestel). Dat is natuurlijk een mooie manier voor de stichting om met een beperkt aantal particiapanten al van start te gaan, maar er bestaat een risico dat Zelf Vliegen omvalt (inderdaad) en dat dan de stichting nog maar voor de helft eigenaar is. Dan wordt het toestel bij executie verkocht (voor weinig) en krijgt de stichting daar de halft van. In de statuten van de stichting staat dan weer wèl dat dan de stichting opgeheven wordt en het "kapitaal" gelijkelijk over de participanten wordt verdeeld. Dus ja, als je in een dergelijk geval van die €7500,= er nog €1000,= terug krijgt, mag je denk ik blij zijn. Dat is zeker een risico.

Over de uitbreiding van Lelystad en de gevolgen daarvan voor mijn opleiding, had ik nog helemaal niet nagedacht. Bedankt voor die tip!

Als we het over een tijdspad hebben: ik ben nog wel heel even aan het sparen voordat ik daadwerkelijk ga beginnen, dus ik heb nog even om me te oriënteren. Ik ga me ook nog zeker niet vastleggen en gewoon proberen zoveel mogelijk (gewoon betaalde) proefvluchten te maken in de tussentijd. Ik wil eerst een buffertje aanleggen om de genoemde vaste kosten plus pak 'm beet de helft van mijn vlieguren te kunnen betalen. De rest van het benodigde geld ga ik dan "bijsparen" tijdens mijn opleiding. Ik wil in ieder geval niet halverwege er achter komen dat mijn geld al op is; dat zou zonde zijn. Op die manier denk ik dat ik over ongeveer een jaar zou kunnen beginnen en tot die tijd probeer ik zo veel mogelijk informatie in te winnen, overal langs te gaan, leuke vluchtjes te maken waar ik maar kan, en wat nieuwe vriendjes "in het circuit" op te doen.

En zo te zien ben ik hier bij Airwork aan het juiste adres! :)
 
Toeval wil dat we bij de KLM Aeroclub een participatie model aan het overwegen zijn voor een Aquila A210 met Garmin 500. De setup is anders dan met modellen hierboven, maar op dit moment zitten we nog in een fase van oriëntatie.

DSC00699-M.jpg


DSC00696-M.jpg


We kijken naar de Aquila A210 omdat als ik met mijn 1.90 m nauwelijks in een Katana of AT3 pas (met hoofd tegen kap, knieën tegen dashboard en arm tegen arm), dan stapt het gemiddelde clublid daar ook niet in voor z'n plezier (of een langere trip). Een Aquila is zeer ruim, breder dan een Archer van binnen met plenty been en hoofdruimte en een gigantisch uitzicht.

Als lid kan je natuurlijk ook de andere kisten (C172, PA28) vliegen, van de sims gebruik maken (737NG, A320, Piper single/twin, allemaal nog in aanbouw overigens), mee gaan met clubvluchten en van het club netwerk gebruik maken om vliegvriendjes te maken wat uiteindelijk een hoop geld scheelt omdat je kan delen en omdat je zo goed ervaring op kan doen door met meer ervaren leden mee te gaan.

Dus als je interesse hebt, hoor ik het graag. Als we er voor gaan kom ik op airwork met nog meer details. PPL halen bij ons momenteel op full IFR C172 is alles bij elkaar (kaarten, theorie, headset, vliegen, instructie, landingsgeld, gerekend met 55 a 60 uur) ongeveer 14.000 euro bij elkaar conservatief gerekend. Met de A210, zeker als je participant zou zijn, zou natuurlijk goedkoper zijn. Maar die beslissing moeten we nog nemen. Maar hoe meer interesse er voor blijkt te zijn, hoe makkelijker die beslissing wordt natuurlijk. Details zoals we nu als concept hebben kan ik je sturen, PM je email maar als je meer wil weten.
 
Toeval wil dat we bij de KLM Aeroclub een participatie model aan het overwegen zijn voor een Aquila A210 met Garmin 500. De setup is anders dan met modellen hierboven, maar op dit moment zitten we nog in een fase van oriëntatie.

Mag ik vragen waarom jullie voor een laagdekker kiezen? Ik zit ook een beetje rond te kijken naar een participatie, maar een hoogdekker heeft voor mij de voorkeur. Niet alleen omdat dat gemakkelijker instapt (ook voor passagiers), maar ook omdat je er als je bij een eventuele noodlanding in een weiland over de kop slaat ook nog een beetje gemakkelijk weer uit kunt komen. Het komt waarschijnlijk heel weinig voor, maar toch...

P.
 
Mag ik vragen waarom jullie voor een laagdekker kiezen? Ik zit ook een beetje rond te kijken naar een participatie, maar een hoogdekker heeft voor mij de voorkeur. Niet alleen omdat dat gemakkelijker instapt (ook voor passagiers), maar ook omdat je er als je bij een eventuele noodlanding in een weiland over de kop slaat ook nog een beetje gemakkelijk weer uit kunt komen. Het komt waarschijnlijk heel weinig voor, maar toch...

P.

Dat is wel een heel apart argument. Zowel een hoogdekker als laagdekker slaan normaal niet over de kop in een weiland. Wat ik juist wel een goed argument vind zelf is als je een noodlanding moet maken in het water, dan heeft een laagdekker bij mij toch echt de voorkeur.

ATR hoogdekker:
article-1164481-0412DC6F000005DC-306_468x194.jpg


Laagdekker:
26488516.JPG


Daarbij heb ik geen enkele hoogdekker gevonden nog die ook maar een beetje comfort heeft. Zelfs zonder headset zit ik dan met mijn hoofd meestal tegen het dak aan (1.90 vind ik toch niet extreem lang). De Aquila is gemaakt voor grote, lange alsmede dikke Duitsers. Instappen gaat redelijk makkelijk bij deze, maar de meeste hoogdekkers zijn inderdaad wat makkelijker. De Flight Design hoogdekker paste overigens wel, maar dan nog steeds een stuk krapper en het design is een heel stuk fragieler. De Aquila is duidelijk ontworpen voor club- en vliegschoolgebruik.
 
...
We kijken naar de Aquila A210 omdat als ik met mijn 1.90 m nauwelijks in een Katana of AT3 pas
...
Dus als je interesse hebt, hoor ik het graag.
...

Geweldige keuze!
Ik pas met mijn 1.81m precies in het 50e percentiel van de west-europese bevolking, maar evengoed is een beetje extra ruimte bovenop wat er in zo'n AT-3 zit wel welkom ;)
Verder is het gewoon een mooie kist en spreekt mij die G500 ook wel aan.

PM gestuurd ...
 
Yo stickNrudder,

Ik ben in het bezit van een participatie op Lelystad van de Katana Flyers. Voor mijn PPL (exclusief aanschaf participatie) was ik net minder dan 10.000 euro kwijt (ergens op dit forum heb ik het wel een gespecificeerd). Bij de katana flyers is de Stichting Katana Flyers de eigenaar van het toestel, dus niet een 1 of ander bedrijf dat failliet kan. PM me als je meer info wilt daarover.

Alhoewel zo'n AT3 er best grappig uitziet ga ik je toch even waarschuwen voor dat "onstabiele" karakter van de kist. Als je na het behalen van je PPL lekker overland gaat vliegen naar Duitsland of Frankrijk is een stabiele reiskist toch wel erg lekker. Die dingen hebben geen autopilot en een stabiele kist is dan wel erg relaxed. Een Katana (DA20) is stabiel, een Aquila is nog veel stabieler en nog prettiger en sneller om te vliegen dan een Katana en vooral als je langere trips wilt maken is dit een eigenschap waar je naar moet kijken.

Ik ben zelf 1.79 lang en ik pas prima in een katana, maar na 1 keer in de Aquila te hebben gezeten (samen met de 1.90 lange Nosig), is de katana ineens erg krap geworden!

Ook nog even een waarschuwing voor dat zelfvliegen.nl, ik hoor hier (let op, ik heb zelf geen ervaring, maar een waarschuwing kan geen kwaad) erg slechte verhalen over deze club, wellicht dat je dat wel even goed moet uitzoeken voor je met ze in zee gaat.

Succes met je keuzes en kijk zeker even naar die Aquila participatie, wellicht kom ik je dan nog wel eens tegen :biertje:
 
Yo stickNrudder,

Ik ben in het bezit van een participatie op Lelystad van de Katana Flyers. Voor mijn PPL (exclusief aanschaf participatie) was ik net minder dan 10.000 euro kwijt (ergens op dit forum heb ik het wel een gespecificeerd). ...
Thanx, Immortal!

Zijn de tarieven die je in http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?p=228002#post228002 (je budget) noemde nog actueel?
Ik bedoel €60,= per uur, €50,=/u voor instructie, €453 als fixed cost per jaar?
Die post was van een jaar geleden, dus daar kan het een en ander in veranderd zijn.
Ook heb ik ergens gelezen dat de initiële inleg €3000,= zou zijn, een andere bron zei €4000,=, en weer een andere €3800,=. Niet dat dat nou veel uitmaakt op het totaalbedrag (het blijft relatief weinig), maar is op zijn minst één van die bedragen nou juist?

En hoe zat het ook al weer met die motorenfabrikant ... of speelde dat alleen bij de DA-40?

Katana Flyers staat "hoog op mijn lijstje", maar ik wil Bert Kramer nog even met rust laten tot ik wat meer geld in mijn spaarpotje heb zitten, vandaar mijn vragen nu even direct aan jou ;)
 
Last edited:
Toen ik mijn participatie kocht heb ik 3850 euro betaald, maar dat bedrag kan inmiddels gewijzigd zijn omdat er tegenwoordig 2 katana's zijn. Hou rekening met een bedrag rond de 4000 euro.

Uurprijs is nog steeds 60 euro en jaarlijkse lasten ook 453 euro. Landing op lelystad is 6.75 voor een touch and go en voor een overland landing is het 13.55. Er zijn op dit moment 3 instructeurs bij de Diamond flyers dus er is altijd wel ruimte in iemands planning om een les te boeken.
 
Yo stickNrudder,

Ik ben in het bezit van een participatie op Lelystad van de Katana Flyers. Voor mijn PPL (exclusief aanschaf participatie) was ik net minder dan 10.000 euro kwijt (ergens op dit forum heb ik het wel een gespecificeerd). Bij de katana flyers is de Stichting Katana Flyers de eigenaar van het toestel, dus niet een 1 of ander bedrijf dat failliet kan. PM me als je meer info wilt daarover.

Alhoewel zo'n AT3 er best grappig uitziet ga ik je toch even waarschuwen voor dat "onstabiele" karakter van de kist. Als je na het behalen van je PPL lekker overland gaat vliegen naar Duitsland of Frankrijk is een stabiele reiskist toch wel erg lekker. Die dingen hebben geen autopilot en een stabiele kist is dan wel erg relaxed. Een Katana (DA20) is stabiel, een Aquila is nog veel stabieler en nog prettiger en sneller om te vliegen dan een Katana en vooral als je langere trips wilt maken is dit een eigenschap waar je naar moet kijken.

Ik ben zelf 1.79 lang en ik pas prima in een katana, maar na 1 keer in de Aquila te hebben gezeten (samen met de 1.90 lange Nosig), is de katana ineens erg krap geworden!

Ook nog even een waarschuwing voor dat zelfvliegen.nl, ik hoor hier (let op, ik heb zelf geen ervaring, maar een waarschuwing kan geen kwaad) erg slechte verhalen over deze club, wellicht dat je dat wel even goed moet uitzoeken voor je met ze in zee gaat.

Succes met je keuzes en kijk zeker even naar die Aquila participatie, wellicht kom ik je dan nog wel eens tegen :biertje:

Theorie opleiding RPL/PPL

privé les 60 min.
45,00
theorie cursus 30 avonden
995,00


radio - telefonie

volledige opleiding
450,00

Is nog redelijk aan de prijs ook. Dat heb ik er niet voor betaald/voor over! :stapelge:
 
Vertel je wel hoeveel je dan wel kwijt was en waar dat was? Dan hebben andere mensen er ook wat aan.
 
Iemand vliegervaring met de AT-3?
Sterker nog, ik heb er in Maart zelf eentje gekocht (de SP-ACY) na een lange zoektocht waarin ik veelal zelfde afwegingen als jij gemaakt heb. Ik heb er nu zo'n 50 uur op gemaakt en ben er ontzettend blij mee!

Hij is overigens wel net iets anders dan de andere AT-3's in Nederland door een paar aanpassingen. Belangrijkste is wel dat er enorm gewonnen is op hoofdruimte, een wereld van verschil.

Maar zoals je al aangeeft en lijkt me heel verstandig, het beste is gewoon eens een proefvluchtje te maken. Kom gerust eens een rondje met me meevliegen, ben momenteel toch druk met uren bouwen voor een instructeurs-aantekening.

Je zal in het algemeen zien dat net als bij auto's geldt dat ieder vliegtuig ook weer een compromis is. Het ene vliegtuig is wat meer geschikt om op te leren vliegen, de ander om te reizen, wat sportiever c.q. aerobatics te kunnen doen. Ik denk dat het belangrijkste is die afwegingen voor jezelf op een rij te zetten. Ik zocht ook een reiskist, tot ik goed in m'n logboek ging kijken.

Ga je namelijk 90% van de tijd overlandjes doen naar Texel, Ameland, vooraan Duitsland of met collega's het luchtruim boven hun huis onveilig maken, zoals de meesten, dan zou ik me niet te veel laten leiden door of een vliegtuig de ideale reiskist is. Als ik een autopilot wil dan boek ik wel bij Transavia, ik vlieg om het vliegen en niet omdat ik ergens op een bepaalde tijd moet zijn. Dan was ik wel een CPL + instrument rating gaan halen en had ik toch die Cessna Cardinal gekocht die ik ook nog even op het oog had. Het is uiteindelijk de sportkist dus geworden i.p.v. de reiskist.

Kortom, kwestie van smaak en wat je er mee wil.

Laat maar even weten als je een keer een rondje mee wil!

P.S. Zie hier een opmerking/waarschuwing staan over Zelfvliegen. Mijn kist staat daar en mijn ervaringen met ze zijn uitermate positief. Ik vind het niet echt kies zo'n waarschuwing te plaatsen zonder enige onderbouwing c.q. de bron.
 
Back
Top