Poll: Opnieuw beginnen?

Poll: Opnieuw beginnen?

  • zeker weten, precies zelefde route/opleiding

    Votes: 65 49.2%
  • zeker weten, andere route/opleiding

    Votes: 51 38.6%
  • PPL halen en een echt vak leren

    Votes: 8 6.1%
  • nooit van mn leven

    Votes: 8 6.1%

  • Total voters
    132
Mijn opleiding was ook duurder dan de school geraamd had. Zou het nu weer doen, via een andere route. Maar alleen als ik de klok weer terug kan draaien naar 1999. Alhoewel 09-11 zat er nog tussen. Ok, voor de prijs van toen dan. De vliegopleidingen zijn nu zo buitenproportioneel duur, dat ik het niet meer het risico waard vind. Je hebt idd een mooi uitzicht en ben zojuist terug gekomen van mijn laatste nog niet bezochte continent Australië. (got the picture and the T-shirt :grijns: ) Maar de huidige kosten van vliegopleidingen en de risico’s die je daar mee neemt, wegen voor mij niet meer op tegen het uiteindelijke beroep.

Grtz Mike5
 
Ik begrijp de mensen die zeggen dat ze, vanuit hun huidige positie terugkijkend, niet meer de keus zouden maken om te gaan beginnen vanwege o.a. de hoge financiele risico's.

Maarrrrr stel dat je het niet had gedaan, ook al had je de risico's kunnen inschatten... dan had je nu nog steeds zitten afvragen hoe t toch zou zijn om 'piloot' te zijn, de wereld te zien en een dergelijk leven te leven.
Misschien had je dan wel enorm spijt gehad dat je toen die grote stap niet hebt genomen toen je nog jong was...

Het is en blijft koffiedik kijken met keuzes die zoveel bepalen voor je toekomst, maar het heeft je wel gemaakt tot wie je bent. Misschien ook iets om in je achterhoofd te houden.

Ome Art... wat zou hij hier van vinden na een carriere op de bok?
 
Dat antwoord weet neefje FD je te vertellen....

Ome Art had het 40 jaar geleden opnieuw gedaan. Ome Art zou het absoluut niet doen anno 2006/2007.

FD
 
Maar een opleiding van minimaal 100.000 euro, neem je niet alleen maar op kinderlijke impulsen. Het lijkt mij heel verstandig om het als een volwassen keuze te maken. En niet op basis van “maar ik wil het zo graag”. Als je kijkt wat je betaalde voor een vliegopleiding in 1997 toen in 1999 en uiteindelijk nu anno 2007 dan wil ik niet weten wat het kost in 2010!

Je ziet meer van de wereld als je een goede baan hebt en lekker op vakantie gaat om wat te zien van de wereld, dan als piloot. Het uitzicht vanuit de cockpit is idd erg mooi. Maar die bergen, tropische eilanden of ondergaande zon vanuit de cockpit went ook als je het al 100x gezien hebt.

Grtz Mike5
 
FD,

Leuk initiatief

Het is voor mij dubbel ... zoals meerdere lees ik.

Met de wetenswaardigheden die ik nu heb over de luchtvaart had ik achteraf veel geld bespaard als ik het anders had gedaan.

Ik vlieg vanaf m'n 16e, echter i.t.t. wat de meesten denken, had ik niemand in de familie vriendenkring die vliegt... echt gesteund werd ik ook niet

ma sjorske heeft vliegangst en pa sjorske vond dat zoonlief maar dokter moest worden.
Ik moest het dus allemaal maar zelf uitzoeken qua opleiding e.d.


Echter ik heb wel n boel leuke dingen meegemaakt die niemand me meer af neemt. Deze 2 tegenover elkaar gezet ga ik toch voor optie 1! had het allemaal voor geen goud willen missen,

Groeten!
 
Last edited:
In 1999 begonnen met JAR FCL en heb 80.000 euro betaald (geraamd 60.000). In 1997 was het nog 125.000 gulden (gemiddelde opleiding). Wat het nu kost kun jezelf op de sites lezen. Maar meer dan 80.000 euro.

@Oboema,

Ben het met je eens dat betalen voor een type onzin is, maar ik heb het ook gedaan. Want als je met je rug tegen de muur staat en dit de enige optie is, dan doe je dat. Maar niemand moet bij mij aankomen dat het terecht is dat bedrijven dit vragen. Het is misbruik maken van de positie van jonge piloten.

Ok back on topic

Grtz Mike5
 
Last edited:
Maar een opleiding van minimaal 100.000 euro, neem je niet alleen maar op kinderlijke impulsen. Het lijkt mij heel verstandig om het als een volwassen keuze te maken. En niet op basis van “maar ik wil het zo graag”.
Grtz Mike5

Klopt maar ik bedoelde meer dat je toch ergens in de achterhoofd zou hebben zitten denken 'what if'... en misschien wel je leven lang spijt zou hebben gehad als je het niet zou hebben gedaan.

Dat heeft niet zoveel met kinderlijke impulzen te maken maar met het verwezenlijken van een droom. Dat blijkt ook uit het feit dat oudere-jongeren nog steeds willen beginnen met (beroeps)vliegen.

Je weet nu wat het inhoudt, positief of negatief, maar dat genuanceerde beeld had je nooit kunnen hebben als je niet met beide benen in de luchtvaart staat.
 
Een persoon van 80 jaar heeft nog steeds kinderimpulsen. Een kinderimpuls is niet iets negatiefs. Wat jij nu beschrijft is een kinderimpuls. We hebben allemaal elke dag kinderimpulsen en die zijn ook goed. Ook goed als je een keuze maakt, maar je moet je niet alleen laten leiden door die impulsen, dat is wat ik bedoel.

Ik denk dat je niet altijd ergens onderdeel van hoef te zijn om een genuanceerd beeld te hebben. Voor jou en mij is het goed uitgepakt. Maar een schuld van ruim 100.000 euro is niet iets dat je met een H.A.V.O of V.W.O diploma even kan goed kan maken als het fout gaat. Dan moet je thuis een financieel vangnet hebben.

Grtz Mike5
 
In 1999 begonnen met JAR FCL en heb 80.000 euro betaald (geraamd 60.000). In 1997 was het nog 125.000 gulden (gemiddelde opleiding). Wat het nu kost kun jezelf op de sites lezen. Maar meer dan 80.000 euro.

In '97 betaalde je ook al meer dan fl. 125000. Velen eindigden met studielasten van over de 100.000 euro.
Wat dat aangaat is de markt redelijk stabiel. In '98 betaalde ik meer voor mijn F50 rating dan vandaag voor een 737 rating . Maar je moest wat. Het was dat, of voor nog eens $100.000 (incl. woonlasten weliswaar) naar de States of bij Albert Heijn werken.
 
Ik kan misschien niet op de POL reageren maar wel een "eerlijke" view geven van iemand die de keuze niet gemaakt heeft.

Als je eenmaal die vliegziekte hebt, dan blijf je het voor altijd houden. Heb nu een geweldige baan maar als ik soms in me eentje op mijn hotelkamer (of ergens anders) naar buiten kijk en zie hoe een 74 aan het naderen is dan denk ik mmmmm...... what if ??

Is het misschien een feit dat een mens nooit tevreden is met wat ie heeft ???

Hopelijk krijg ik niet al teveel commentaar net als gewoonlijk!!

Groeten,

AT

ps:leuke pol
 
Juist om die reden heeft iemand ooit tegen mij gezegd; als je het wil, doe het direkt. Want het blijft knagen.
 
@ Superpilut

De studielast is nu ook veel hoger dan 100.000 euro. Als de opleiding 100.000 euro kost + (opleidingsduur) 2x rente 14.000 euro + 2 x verzekering/aflossing (meegenomen in lening) 7.000 euro. Dat is dan al een totaal van 121.000 euro. Dan hebben we het nog niet over levensonderhoud omdat je niet kunt werken tijdens de opleiding. Als je nog eens een typerating van 35.000 euro moet betalen zit je dus op 156.000 euro studielast. Dat is dan 50% duurder dan in 1997. De gemiddelde salarissen zijn zeker geen 50% gestegen. Ik heb geen informatie over wat de exacte gemiddelde salarissen zijn, maar schat zelf dat die gemiddeld 10% gestegen zijn.

@ Airtrabajo

Maar hoe was het geweest als je het wel gedaan had, maar het allemaal niet gelukt was. Je vrienden van je op vakantie ziet gaan, een nieuwe auto kopen, enz enz. Maar jij bent helemaal blut omdat elke zuurverdiende cent naar de bank moet. Dan had je ook gedacht, “what if…….”



Grtz Mike5

Ps Ik probeer niet alles af te zeiken, maar probeer die roze wolken van sommige een wat realistischere kleur te geven :grijns:
 
Op bovenstaande post wil ik ff op reageren.

In mijn situatie denk ik er weleens zo over:

- What if als ik die vliegopleiding niet had gedaan?.
- Zou ik dan de universiteit hebben afgerond?
- Zou ik dan een betere baan hebben dan wat ik nu heb?
- Had ik dan een mooiere auto/grotere huis?
- Had ik dan financiele problemen vanwege aflossen studieschuld? (Gelukkig niet meer :D)
- Gezeik met het jaarlijkse verlenging van m'n brevetten (GELD!!)
- Gezeik van vrienden en famille over: "Jij deed toch een vliegopleiding? waarom werk je nu in de IT?

Heb ik spijt?? Ja en Nee.... Ja omdat ik na 6 jaar nog steeds geen vliegbaan heb (hopelijk komt daar na mijn CTC AQC verandering in) ... Nee : vliegen is LEUK!!!
 
Ik had absoluut wel voor het vliegen gekozen als ik het opnieuw zou mogen doen.

Alleen zou ik bij de Klu gaan en misschien eventueel de Kls overwegen als de Klu niks zou worden. Heb in het verleden ook vaak momenten gehad dat ik dacht waar ik mee bezig was, maar gelukkig nooit opgegeven. Lekker dromen achterna gaan.

In tegenstelling tot nu modulair alles gedaan in 20 stappen.:wegkwijt:
Maar goed ik kom er wel. Komende 2 weken MEP halen en over 1 maand MCC.
Ik heb gelukkig alles wel bij 1 vliegschool gedaan op m'n MCC na dan.

Mijn motto: als je iets wilt doen DOE het. en vice versa natuurlijk gaat ook op: als je iets niet wilt doen moet je het zeker niet doen.
 
Ik zou een law-degree halen en beginnen met 90k/jaar incl. benefits. Dan zelf een kistje kopen en vliegen wanneer ik wil.

Heb wel een goede tijd gehad tijdens de opleiding en je ziet nog eens wat, maar de IAC en Air Exel gifbekers staan me voor m'n leven bij.
 
Option 1.

After High School worked at McDonalds - used the money to buy my PPL. PPL cost me $3500 - this was in 1983.

After finishing my CPL/Multi/IFR I was hired on the phone by a Bush operation in Northern Canada. Started out as a Ramp Rat doing every dirty job imagineable.

Worked my way up and left this company as DC-3 Captain. The Buffalo Airways "School of Hard Knocks" was probably the best training I've ever received. If the boss was unhappy - you'd know about it.

I've been doing this for a living for 22 years. Presently making good money flying for a decent Airline.

I've had my ups and downs over the years. Made my choices and accepted the consequences.

Is it worth it? For me that's two separate questions.

Is it worth paying a high price for? Yes
Is it worth the price I've paid? No

I wear 4 stripes. One each for what it has cost me to get where I am today:-

  • Blood
  • Sweat
  • Tears
  • Money

9-5 job? No thanks!
 
Back
Top