PocketFMS op een netbook in de cockpit?

Overstag

New member
Ik vind PocketFMS een erg mooi programma. Op een klein schermpje is de kaart echter niet heel duidelijk. Dat maakt het gebruik van dit programma op een klein apparaatje als een PocketPC of een autonavigator voor mij niet echt aantrekkelijk.

Het scherm van een netbook is met zo`n 10 inch wel groot genoeg voor mij. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het gebruik van een netbook als navigatiehulp in de cockpit.
Hoe en waar bevestig je de netbook?
Hoe is het zicht op het scherm als de zon er op staat?
Hoe bevalt het in het algemeen?

Dank voor de reacties.
 
Zelf heb ik twee netbooks thuis liggen. De linux versie gaat iets anders om met power management, waardoor deze (niet aangesloten op netstroom) in de tuin nog net leesbaar is, maar dan moet de zon niet pal op het scherm staan.

De tweede draait windows XP. Deze is in de tuin (niet aangesloten op netstroom) niet prettig te gebruiken, tenzij je aan de powermanagement opties gaat zitten prutsen. Echter dan zie je ook dat de verwachte gebruiksduur drastisch terug loopt.

Ik zou dan ook eens kijken of je (gewoon op de grond) een beetje lekker met die combinatie kan werken. Volgens mij moet je er wel rekening mee houden dat een navigatie programma je laptop een stuk harder laat werken dan een beetje word/excel werk.
Ik heb zelf ook naar PocketFMS zitten kijken. Ik zelf zou dat gebruiken met een pocketPC met een hoge resolutie. Dat is even zoeken, maar bijvoorbeeld FujitsuSiemens had (heeft?) er eentje met een resulatie van rond de 640*480 pixels. Dat maakt e.a. voor mij een stuk leefbaarder dan ongeveer 320*200 pixels van de meeste PDA's.
 
Check www.pocketfms.com. Hier is e.e.a. te vinden over geschikte hardware. Ook in het forum is er een separaat onderwerp m.b.t. hardware.
Verder ken ik de jongens van PocketFMS vrij goed, en weet ik dat hun kantoortje uitpuilt van de test PDA's in alle soorten en maten. Zij kunnen al je vragen ongetwijfeld beantwoorden.

Groet

WW
 
Ik sluit me aan bij het advies van WaraWara, ga zeker even rondneuzen op het forum van PocketFMS.

Ikzelf heb (na een aantal jaren klooien met diverse PDA's en PNA's) sinds een paar maanden een 10.4" MSI Wind Netbook met WinXP Home en PocketFMS geinstalleerd op de solid state drive. Daarnaast heeft het machientje een normale SATA harddisk van redelijke omvang.

Batterij/stroomvoorziening:
Net wat FotoJunky al zegt, je moet even met powermanagement aan de gang, maar dat loont bij deze machine: met de normale SATA harddisk uitgeschakeld, schermhelderheid op 100%, WiFi en Blootooth uitgeschakeld, en een powerschema waarbij scherm en netbook niet uitgeschakeld wordt haal ik met de standaard batterij een indrukwekkende 9 (!!!) uur zonder bijladen. GPS ontvanger is hierbij aangesloten op USB..

Scherm:
Met een beetje inspanning is het nog wel leesbaar in vol zonlicht, maar optimaal is het niet. Een klein zonne-schermpje is dus wel handig.

Handelbaarheid in cockpit:
Een 10.4" netbook is (nog altijd) een vrij fors apparaat om in de cockpit een plekje te geven. Ik vermoed dat dit voor de meeste cockpits wel een uitdaging zal vormen, maar het geldt zeker in de cockpit van m'n Europa.
Een mooie oplossing zou zijn om een 8.4" touchscreentje aan te schaffen, en deze een vast plekje te geven in/op/voor/naast het panel. Je krijgt dan touchscreen (maakt de bediening een stuk eenvoudiger), en de netbook kan gewoon in de bagage-area blijven. Ach ja, blijven dromen... (plus als je de bedragen dan bij elkaar optelt had je ook een andere moving map kunnen aanschaffen, maar goed...)
 
mzw, bedankt voor je reactie. Ik maak eruit op dat je de MSI wel eens hebt meegenomen in de cockpit? Hoe heb je hem toen bevestigd? Of stond hij op de passagiersstoel?
Mooi schermpje trouwens....
 
Yep, heb hem een paar maal mee gehad. Tijdens solo vluchtjes lag het ding naast me op de passagiers-stoel, dat werkt op zich OK.

Ik heb hem 1x mee gehad terwijl ik een passagier had: ik kon zo gauw niets anders bedenken dat m'n PAX te vragen het ding op schoot te nemen. Op schoot nemen is echter ook geen succes, voornamelijk omdat het netbook en de stuurstick dezelfde ruimte willen delen ;).

Mijn panel heeft een soort van bagage-tray, maar daar kan het ding niet liggen met het scherm open geklapt (ruimte tussen deze tray en windshield is te klein). Voor een definitieve oplossing die werkt zal ik waarschijnlijk iets in elkaar moeten fabrieken. De enige optie die ik zie is het ding aan de passagierskant bijna tegen het panel plaatsen. De uitdaging hierbij is dat (a) ik er goed zicht op heb, (b) het ding geen zicht naar buiten blokkeert en (c) PAX er geen last van hebben.

Enfin, ik ga nu wel erg diep op zaken in. Is dit forum wellicht niet de geschikte plek voor...
 
Ik ben wel blij met je uitleg. Ik ben met dezelfde vragen bezig.
Ik heb op m`n boot (andere hobby) een montagesysteem van RAM Mount. Dat is op zich erg stevig, maar wel erg groot. In ieder geval te groot voor in de kist.

Misschien toch maar de Mio moov 735
Die is te koop voor ongeveer 270 euro.
 
Last edited:
Een 7" of grotere PNA heb ik ook overwogen.

De keuze is voor mij op een netbook gevallen omdat ik dan niet ook nog eens een laptop hoef mee te sleuren. Lekker handig, één apparaat waarmee ik ook alles kan doen wat met een normale laptop ook kan, inclusief volledig toegang tot het web en VPN (dat laatste is m.n. handig tijdens meerdaagse trips).

Trouwens, ik heb nog een andere optie voor in mijn kist: zo'n touchscreentje past redelijk goed op de plaats waar nu een SkyForce IIIC in het panel is ingebouwd. De SF kan ik dan via een RAM-mount een ander plekje geven (gaat makkelijker, want SF is een stuk kleiner dan een netbook).
 
Last edited:
Back
Top