Piper P28A

wdierick

New member
Weet soms iemand waar ik (veel) informatie kan vinden (op het net) over de Piper P28A? Zowel over de systemen als de configuratie algemeen,... De info mag dieper gaan dan de pilotenmanual...
 
Volgens mij kan de P28a meerder types zijn of vergis ik me nu. Er staat toch ook altijd bij hoeveel pk de motor heeft. zoals bij een archer bv: Piper archer P28a-181.

suc6 in ieder geval
 
Zeer zeker, maar het is mij niet te doen om de prestaties maar eerder de systemen (fuel, electric,...) en die blijven vrij hetzelfde op de P28A-varianten denk ik ;)
 
Ik heb nog wel wat Excel dingetjes (checklist, W&B ed) dacht ik.

Mail me je email adres ff via een pm. Dan stuur ik het je toe.

Windshear
 
wat is een P28a anyway?
Heb je het over de Pa28 Cherokee series of over iets totaal anders? Vanaf de Pa28-140 tot de Pa28R301T
 
Volgens mij bestaat een P28A ook niet hoor.

Er wordt wel PA28 gebruikt, of PA28R voor de Arrow series.
en dan kan er natuurlijk nog van alles achter staan van -140 (cherokee/cadet) tot -235 (dakota) volgens mij.

Leuk weetje trouwens ooit van iemand geleerd (althans ik dacht dat het wel aardig was), is dat het laatste nummertje in de type aanduiding (0 of 1) het type vleugel aangeeft, bijvoorbeeld PA28-180 = cherokee 180 (hershey bar wings) en de PA28-181 = archer (tapered wings)

Maar goed, allemaal een beetje off-topic. Basis info uiteraard op de site van piper. VTS heeft hele aardige software gemaakt voor onder andere de Warrior. (soort cbt voor kleine kisten) zie http://www.vtsweb.com

Wat bedoel je met "configuratie"? waar doel je op?

Als je meer specifieke vragen hebt, PM me even, kan ze misschien wel beantwoorden, heb er (helaas) te veel op gevlogen.

Oh ja, iets wat een heleboel mensen niet schijnen te weten, er zitten drain-holes (pitot en static) en de linker wall naast de seat, zoals bij bijna elke kleine piper. Waarom mensen (lees studenten en de meeste piloten) die toch altijd vergeten, of het bestaan vergeten zijn is mij altijd een raadsel gebleven.


-IB-
 
Ja, BADA gebruikt inderdaad nu P28A, weer wat geleerd.

ik moet wel zeggen dat in het amerikaanse systeem nog steeds gefiled wordt met PA28, zonder suffix.


-IB-
 
en een piper arrow is een PARO volgens sommigen (sollicitatie voor Parc bijv). Volgens vele anderen is het een Pa28R, ook volgens de fabrikant. De Fairchild Metroliner (zoals iedereen dit ding kent) is een SW3 of SW4, en tenzij je dit ding zelf gevlogen hebt weet echt niemand wat dat betekent. Het feit dat er voor een flightplan een andere code bestaat betekent niet dat nu ineens de officiele type aanduiding is, heeft vaak te maken met een beperkt aantal karakters dat beschikbaar is
 
Als je alles maar dan ook echt alles wil weten moet je is kijken of je aan het maintenance manual van die kist kan komen. Succes
 
Back
Top