Piper Arrow Turbo

Tomahawk

Member
Hoi,

Even klein vraagje over een Piper Arrow Turbo (III). Wij gaan binnenkort met zo'n toestel op stap en hebben nog niet echt een gevoel bij de performance. In het boek staat dat deze kist volbeladen tot 12000 ft 900 ft/min klimt en eenmaal boven met 75% vermogen 155 TAS haalt. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Zo ja, wat voor settings vliegen jullie dan meestal?

Thx!

T
 
Ik heb een paar honderd uur op die dingen :D

900 FPM (ascent) AUW op 12.000ft is m.i. overdreven.

Iets tussen de 500 en 600 fpm is rieëler.

Als ik mij (goed) herinner was Vx 78 KIAS en Vy 97 KIAS (beide GEAR UP).
Enroute Climb speed was iets van 104 KIAS.

Limiterende factor Va (119 KIAS bij AUW).

Take Off setting 41" max. RPM
Climb setting 33" 2450 RPM (max CHT 400°)
Cruise setting 31" 2300 RPM

Opm. denk aan shock cooling during descent.
M.a.w. throttle in stappen terug.

Een Turbo heeft brandstof nodig om te koelen!
 
Ik heb vroeger toch echt wel getallen boven de 5-600 ft per min gezien zelfs richting 1100 ft/min (minder dan mtow) naar FL110 met een leuke headwind. Maar het een en ander hangt natuurlijk af van de individuele kist, temperatuur etc etc...
 
Hoi GBOF, ik heb eens gechecked in het AOM en 31" / 2300 RPM is 65% vermogen. Dat is wel heel milieu vriendelijk. Bewust zuinig of mis ik iets? Ik heb zelf altijd geleerd 75% te vliegen, van daar...
 
De 75% Cruise setting (excl. Temperature Adjustment to Power Setting en 1” MP subtract for each 10°C Temperature Differential i.c.m Intercooler) waren iets van:

2300 RPM 34.8" FF 12-14 GPH
2400 RPM 33.8" FF 12-14 GPH

Bewust zuinig of mis ik iets? Ik heb zelf altijd geleerd 75% te vliegen

Veel kisten waar ik (destijds) mee vloog waren privé bezit en daar ging ik erg zuinig mee om.

Indien je met vier volwassenen plus bagage weg wil en nog enige IFR range met (wettelijke) reserve wil hebben, dan is een cruise setting van 75% (veelal) aan de hoge kant.

Ook halen Turbo motoren zoals de TSIO360 welke constant 75% (op hoogte) moeten leveren vaak hun TBO niet.
 
Last edited:
Ik heb begrepen slechts een TBO van 1800......en die dan nog niet halen als je 75% vermogen vliegt. Hmm....

Oke dan een laatste vraagje. Waar ligt de voorkeur; een lagere RPM en iets hogere MP of juist andersom?
 
De Continental TSIO "F" serie heeft zelfs een TBO van 1400 uur!
In 1978 is de "F" serie vervangen door de "FB" serie die een TBO heeft van 1600 uur of 1800 uur ("FB1").

Het is zeldzaam dat deze motoren hun TBO halen.

Persoonlijk (cabin noise) vloog ik het liefst (cruise) met 2300RPM en 31" MAP (65% setting)
(75% = 2300RPM 34.8"MAP).
 
Wel,

Wat ervaring op PH-DDD gehad sinds ie is verkocht.

1000 ft p/min tot zo'n 7000/8000 ft, met vier aan boord, halve tanks en baggage voor een lang weekend.
Cruisen 65% zeker weten 150 KTAS (boven 4000ft)

Pwr settings, zie AOM/sunvisor/verzoek van de eigenaar.

Voor de rest zie GBOF opm

Mzzl

FK52
 
Last edited:
Back
Top