Piloten in opleiding blogs.

Beste airworkers,

In 2009 heb ik dit bericht geplaatst en mede dankzij airwork en verschillende blogs ben ik toentertijd niet aan een vliegopleiding begonnen. Inmiddels heb ik al een tijdje mijn propedeuse behaald, hoop levenservaring erbij en ben ik bijna in jaar 3 van mijn hbo-studie. Dit is tot nu toe voor mij een superleuke tijd, waarbij ik duaal (werken & leren) studeer.

Als ik me hbo-diploma heb ga ik naar alle waarschijnlijkheid selecties doen bij een vliegschool (dan ben ik 22 jaar), afhankelijk van de voorwaarden en de economische tijden natuurlijk..

Nu vroeg ik me af of er nog recente blogs zijn? Ik ben vooral geïnteresseerd in het traject na een vliegschool.

Alvast super bedankt.
 
Last edited:
Nu vroeg ik me af of er nog recente blogs zijn? Ik ben vooral geïnteresseerd in het traject na een vliegschool.

Ik denk dat je alleen de succesverhalen kunt vinden in een blog... hamburgers scheppen bij de Mac is niet echt iets om over te bloggen. Uiteindelijk krijg je dan wel een artikel in de Telegraaf ;)
 
Als je mij dan verbetert moet je het natuurlijk wel goed doen. :haha: ( het is hbo en niet HBO.. )


Is inderdaad fout...maar een fout die er in de loop der tijd is ingeslopen.
Is overal zo tegen te komen in allerlei media.
Toendertijd / toentertijd
Vraag
Is het toendertijd of toentertijd?

Antwoord
De correcte vorm van dit woord is toentertijd.

Toelichting
Het bijwoord toentertijd ('in die tijd', 'toen') is een samensmelting van de als bijwoordelijke bepaling gebruikte woordgroep toen ter tijd, waarin ter weer een samensmelting is van te der (der is de verbogen vorm van het lidwoord de): toen te der tijd = 'toen in die tijd'. De -t- in toentertijd is dus oorspronkelijk de t van het voorzetsel te.

De vorm toendertijd, die ook in geschreven vorm al sinds de zeventiende eeuw voorkomt, kan wellicht worden verklaard als contaminatie van toentertijd en indertijd ('ooit eens', 'op een onbepaalde tijd in het verleden'). Dit laatste woord met ongeveer dezelfde betekenis is een samensmelting van de voorzetselgroep in der tijd, waarin der de verbogen vorm is van het lidwoord de.


Maar goed.....Taalvouten sijn niet zo erg. De fout maken om vandaag de dag een vliegopleiding te volgen met een banklening..in NEDERLAND..is WEL ERG
 
Fijn dat je zelf inziet dat Nederlands belangrijk is als je op school zit (zoals jij op jouw hbo ;-)
Verbeter dat en je komt een stuk beter over op een COVA gesprek.
Tja, of het slim is om een opleiding te beginnen...een glazen bol en je hebt het antwoord
 
Sommigen van jullie hebben mijn blog ongetwijfeld al langs zien komen, maar voor vwo'ers en havisten (en misschien zelfs studenten) die een opleiding bij de NLS (CAE OAA Amsterdam) overwegen, kan het misschien helpen om even op mijn blog te kijken. Hier staat redelijk gedetailleerd beschreven hoe de selectie er tegenwoordig uitziet (niet meer zoals in de Kennisbank staat), en ik ga proberen om ook tijdens de opleiding uitgebreid te schrijven. Ik zou zeggen, wees welkom:

LINK
 
Ja voor alle vwo'ers en havisten die willen zien hoe het leven van een werkloze piloot eruit gaat zien: vooral de blog volgen. *zucht*, nog een erbij...
 
Ja, en zo zijn er ook iets te veel cockpit-economen die voor de komende 30 jaar een crisis in de Europese luchtvaart voorspellen...

@Daviator,

Wel degelijk, er is laatst nog iemand naar huis gestuurd op basis van een natuurkundetestje..
 
Crisis of geen crisis feit is wel dat er voorlopig geen tekort is aan vliegers met weinig uren. De betreffende CAE Amsterdam heeft op dit moment nog een lijst met 300 werkloze oud studenten. Alleen in Nederland zijn er al ca 1000 die geen baan kunnen vinden. En als je denkt dat het aan hun ligt omdat, ze niet goed hun best op school hebben gedaan, niet genoeg hun best doen bij het solliciteren of het op een andere manier aan hun ligt dan heb je het behoorlijk mis! Als je graag piloot wil worden (wat ik goed kan begrijpen) haal eerst een PPL of probeer een sponsorship!
 
De betreffende CAE Amsterdam heeft op dit moment nog een lijst met 300 werkloze oud studenten.
Dat klopt, het zijn er zelfs nog meer. Maar ik kan je ook vertellen dat pas afgestudeerden niet achter aan hoeven te sluiten. Zo is er van een klas in 2011 niet eens een derde aan het werk in de cockpit, maar vindt een groot deel van de pas afgestudeerden binnen enkele maanden een baan. Dat klinkt misschien bizar, maar het gebeurt wel bij de NLS.
 
Ben benieuwd wat jou beweegredenen zijn om bij de NLS te starten? Waarom geen KLS of EPST aangezien dit de twee scholen zijn, die binnen Nederland als beste zijn aangeschreven. Ook qua wachtlijsten en aannames zijn dit scholen waar je moet zitten en niet zo zeer de NLS.



Dat klopt, het zijn er zelfs nog meer. Maar ik kan je ook vertellen dat pas afgestudeerden niet achter aan hoeven te sluiten. Zo is er van een klas in 2011 niet eens een derde aan het werk in de cockpit, maar vindt een groot deel van de pas afgestudeerden binnen enkele maanden een baan. Dat klinkt misschien bizar, maar het gebeurt wel bij de NLS.
 
Ben benieuwd wat jou beweegredenen zijn om bij de NLS te starten? Waarom geen KLS of EPST aangezien dit de twee scholen zijn, die binnen Nederland als beste zijn aangeschreven. Ook qua wachtlijsten en aannames zijn dit scholen waar je moet zitten en niet zo zeer de NLS.

Says who?

EPST gaat nu met CTC samenwerken ipv Oxford, dus is nog maar afwachten wat daaruit komt. KLS gaat nu even lekker, maar in de toekomst met alle problemen bij KLM, who knows? NLS gaat nu even niet zo goed, maar in de toekomst zullen er ongetwijfeld weer mensen bij Ryanair ondergebracht worden.

Het is dus koffiedik kijken, zolang je maar niet voor Stella of hoe het nu ook mag heten kiest:biertje:
 
Last edited:
EPST gaat inderdaad verder met CTC Wings. Dat lijkt me op zich geen slechte ontwikkeling voor de CAE OAA-studenten (waar ik straks ook onder val), aangezien de hele EPST-afdeling dan niet meer 'meespeelt' voor de sollicitatieplaatsen die (eventueel) beschikbaar komen.

En Ryanair gaat ongetwijfeld ook weer NLS'ers aannemen, en dat hoeft niet eens zo gek lang te duren. Mij is verteld dat Ryanair-piloten gemiddeld 2 jaar in dienst blijven voordat ze naar een nieuwe werkgever verkassen. Biedt dus wel enig perspectief.

De KLS draait nu weer even op volle toeren, maar links en rechts blijf je toch steeds negatieve verhalen over de situatie bij KLM horen. Het is een kwestie van gissen, en vooral hopen. Naïef of niet, ik heb er vertrouwen in dat mijn passie na de opleiding wordt beloond met een baan.
 
EPST gaat inderdaad verder met CTC Wings. Dat lijkt me op zich geen slechte ontwikkeling voor de CAE OAA-studenten (waar ik straks ook onder val), aangezien de hele EPST-afdeling dan niet meer 'meespeelt' voor de sollicitatieplaatsen die (eventueel) beschikbaar komen.

En Ryanair gaat ongetwijfeld ook weer NLS'ers aannemen, en dat hoeft niet eens zo gek lang te duren. Mij is verteld dat Ryanair-piloten gemiddeld 2 jaar in dienst blijven voordat ze naar een nieuwe werkgever verkassen. Biedt dus wel enig perspectief.

De KLS draait nu weer even op volle toeren, maar links en rechts blijf je toch steeds negatieve verhalen over de situatie bij KLM horen. Het is een kwestie van gissen, en vooral hopen. Naïef of niet, ik heb er vertrouwen in dat mijn passie na de opleiding wordt beloond met een baan.

Nogmaals wat zijn je beweegredenen om bij de NLS te beginnen en niet bij KLS of EPST?
 
Back
Top