PILOT RECRUITMENT

lightspeed

New member
licht aan het einde van de tunnel ?


AIRLINES REPORT PILOT RECRUITMENT PLANS TO MEET MARKET GROWTH

Twenty-two airlines and operators attended the Employment Opportunities Conference held by the British Airline Pilots’ Association (BALPA), on Saturday 9 October at Heathrow.

There was a renewed feeling of optimism among the 400 delegates at the conference – pilots looking to further their careers and aspiring pilots - as they were welcomed by Captain Dave Boys, Vice-Chairman of BALPA.

Almost every airline at the conference announced expectations of, or actual, job vacancies. Three airlines - easyJet, BA and Cathay Pacific - each said they would be recruiting over 100 extra pilots and significant pilot recruitment was announced by Dragonair, Thomas Cook, Bmed, FlyJet, BA CitiExpress, GB Airways, bmibaby, Excel Airways, and Flightline.

Anticipated pilot recruitment with unspecified numbers was announced by Virgin Atlantic, Parc Aviation, Jet2/Channel Express, ThomsonFly/Britannia Airways, Privatair, FlyBe, First Choice, Emerald Airways, Emirates, EAAC and Cabair.

‘All this is very encouraging for pilots who want to progress their careers within aviation,’ Captain Boys said. For aspiring pilots he gave a fascinating insight into a day in the life of a commercial pilot and spelled out some operational problems encountered on a flight to the Mediterranean which had a mixture of technical problems and a drunken passenger – leading to six hours extended duty. ‘But there is no other job I would rather do, even after almost 30 years of flying,’ he declared.

BALPA, Captain Boys said, ‘is happy to embrace growth and cares not only for those already employed as commercial pilots, but also for the next generation.’ He said that the Association is ‘not shy to speak openly on important issues’ and gave the example of BALPA’s campaign on sky marshals.

Pilot recruitment manager for British Airways, Senior First Officer John Monks, declared that the conference was very worthwhile attending. ‘Overall it has been another very successful day for BALPA as well as all the airlines ,’ he said.

Captain Mike Wood, flight operations director at FlyBe said he was delighted to have attended. ‘The snapshot presentations from the other airlines and the interest shown by the delegates said a lot about the pilot market. Speaking to the delegates in the informal session helped tremendously to find the right pilot employees. During the day my colleague and I spoke to nearly 100 prospective FlyBe pilots and a two minute talk is worth a thousand words on paper.’

A significant number of interviews for both Co-Pilot and Captain positions are expected to result from discussions between delegates and airlines.

http://www.balpa.org/intranet/Media---Pr/04-10-11Career-conference-success.doc_cvt.htm
 
Intressant stuk, alleen moet ik hier een kanttekening bij zetten.

Ik heb het genoegen dat Capt. Boys voor hetzelfde bedrijf vliegt als ik. In de afgelopen weken hebben wij een onenigheid met het bedrijft met betrekking tot contracten en werkomstandigheden. Aangezien het een engelse maatschappij is worden wij in de onderhandelingen vertegenwoordigt door BALPA en in het bijzonder door Capt. Boys. Ze proberen hun best te doen maar op het moment is het water naar zee dragen aangezien onze direkteur niet weet hoe hij een airline moet runnen.

Maar om terug naar het topic te gaan. Vanwege deze onenigheid hebben verschillende mensen aangegeven bij het bedrijf weg te willen. Waarop we een mailtje van Capt. Boys gekregen hebben met het "vooruitzicht" voor het komende jaar. En daaruit werd medengedeeld dat het voor mensen met onze ervaring (+/- 800 uur on type) nog niet zo heel erg goed uitzag. Veel van de maatschappijen die in het bovenstaande stuk genoemd worden zijn opzoek naar mensen met meer ervaring, de uitzondering daar gelaten. Aan de hand hiervan adviseerde hij ons bij het bedrijf te blijven om meer uren bij elkaar te sprokkelen en daarna verder te kijken. En hierbij moet ik ook vermelden dat hij het absoluut niet eens is met wat er nu binnen het bedrijf gebeurd.

Dit is trouwens allemaal gebeurd nadat deze BALPA meeting geweest was.

Ik ben er zeker van dat er positieve ontwikkelingen zijn maar vergeet niet dat er ook nog een redelijk aantal mensen thuis zitten die na 9/11 hun baan verloren zijn. Natuurlijk zullen er ook mensen doorschuiven en komen er nieuwe positie voor lowtimers vrij.

FT
 
Back
Top