Piloot worden? Plannetje maken!

Diana

Active member
Stel jezelf vragen en maak een plannetje. Hiernaast staat een eenvoudig schema/checklist afgebeeld voor een route op weg naar de uiteindelijke baan van verkeersvlieger, een samenvatting van wat je elders op Airwork ook kunt lezen.
Als vlieger ga je niet op weg naar een verre bestemming zonder een koers te hebben uitgezet. Zet nu dus ook een koers uit op weg naar je ultieme doel. Wanneer je vantevoren al weet wat je gaat doen, dan kun je doelgericht te werk gaan en verbeter je je kansen. Als je dit leest, wil je waarschijnlijk hoe dan ook piloot worden. Doorzettingsvermogen en motivatie zorgen dat je je doel bereikt, maar enige realisme in je arbeidskansen is onontbeerlijk. Houd er rekening mee dat je mogelijk enige tijd zonder werk zit na je opleiding, als de situatie in de luchtvaart zodanig is dat de maatschappijen weinig vliegers aannemen.

==Wat wil ik eigenlijk?==
Het gaat erom dat je vantevoren bedenkt wat je wilt en hoe je het wilt doen. Wil je als beroeps- of verkeersvlieger gaan werken, op vleugelvliegtuigen of op heli’s?

==Ben ik wel geschikt?==
Laat je - voordat je begint aan een kostbare opleiding - medisch en psychologisch keuren. Je moet je vroeger of later toch laten keuren, dan kun je dat maar het beste doen voordat je aan de opleiding tot verkeersvlieger begint. Ook kun je zelf een grading aanvragen bij een simulatorbedrijf. Op deze manier krijg je vantevoren, zonder dat je je al vast legt voor de kosten van een opleiding, een goed beeld of je aanleg hebt om verkeersvlieger te worden.
Je kunt er ook voor kiezen de psychologische keuring en/of simulatortest al meteen bij een vliegopleiding te doen. Informeer naar de kosten.

==Wat voor soort opleiding en waar?==
Probeer je eerst de marine of luchtmacht of ga je meteen voor een particuliere luchtvaartopleiding? Wil je een geïntegreerde opleiding of ga je het modulair doen?
De JAR-FCL maakt het mogelijk ook in het buitenland een opleiding te volgen en daar een Europees brevet te behalen. Wil je dat, wat voor voordelen zitten daaraan vast en welke nadelen (bijv. de taal, eventueel je vriend(in), je hypotheek).

==Welke vliegschool?==
Vraag informatie aan en bezoek voorlichtingsdagen, leg de informatie naast elkaar en bekijk wat er overeenkomt en wat er verschilt.

==Financieel plan?==
Zeer belangrijk: maak een financieel plan voor je aan de opleiding begint. Hoeveel gaat de opleiding kosten (modulair of geïntegreerd), zijn er verborgen kosten (kleding, boeken, navigatiemateriaal, etc.), moet je op kamers (huur, levensonderhoud), zijn er reiskosten? Met de kosten van de opleiding alleen ben je er immers niet, je moet ook nog wonen en eten. Bekijk ook in hoeverre de opleiding je klaar stoomt voor een baan, heb je na afloop voldoende ratings en uren, of moet je je tweemotorige rating halen en uren gaan maken?

Eén van de grote tegenvallers van aspirant-vliegers is dat zij - na het behalen van het beroepsbrevet - nog moeten investeren in ervaringsuren of een tijd zonder werk zitten. Ondertussen moeten de ratings onderhouden worden en verwacht de bank een aflossing van de lening. Houd rekening met dit doemscenario en houd dit ook in gedachten bij het zoeken naar de juiste opleiding: een opleiding die je zo goed mogelijk klaarstoomt voor de potentiële werkgever.

==Welke ratings?==
Welke ratings haal je tijdens je opleiding en welke moet je daarna nog gaan halen?

==Hoe kan ik ervaring gaan opdoen?==
Waar kan je gaan vliegen na de opleiding, heb je al vlug kans op een baan als verkeersvlieger of moet je eerst ervaring opdoen? Hoeveel uur heb je nog nodig en op welke typen vliegtuigen? Gaat dat geld kosten of krijg je ervoor betaald? In welk werelddeel?

==Waar ga ik solliciteren?==
Hoewel eenieder wel een eigen voorkeur zal hebben voor de ene of andere luchtvaartmaatschappij, is dat in de praktijk nauwelijks relevant. Als we er vanuit gaan dat je als verkeersvlieger bij een grote maatschappij wilt gaan werken, dan is de keus beperkt. Je solliciteert dus overal.

==Hoe ga ik solliciteren?==
Open sollicitaties schrijven kan altijd. Soms maakt een maatschappij bekend via pers of advertenties (of ”het vliegerscircuit”) dat er weer wordt aangenomen, waarna je kan gaan solliciteren. Denk na over hoe je dat gaat aanpakken. Er zijn bureaus die zich specialiseren in sollicitatietraining voor de luchtvaart (zoals Schellinger Trainingen), er zijn boeken op de markt over solliciteren in het algemeen en van vliegers (ex-sollicitanten) valt wat te leren. Kijk voor de actuele stand van zaken en tips op het Piloten Bulletin Board.

==Checklist==
Bedenk vantevoren wat je wilt:
  1. beroepsvlieger of verkeersvlieger?
  2. Vleugelvliegtuigen of helikopter?

Indien verkeersvlieger:
  1. kiezen voor marine, luchtmacht of particuliere luchtvaartopleiding

Indien particuliere luchtvaartopleiding:
  1. medische-, psychologische keuring, grading
  2. kiezen voor modulaire of geïntegreerde opleiding
  3. kiezen voor opleiding in binnen- of buitenland
  4. informatie aanvragen bij diverse opleidingen
  5. voorlichtingsdagen bezoeken
  6. financieel plan maken voor totale opleiding incl. ratings en relevante ervaringsuren
  7. selectie bij de vliegschool
  8. opleiding bij de vliegschool

na opleiding:
  1. eventueel extra ratings halen
  2. ervaring opdoen
  3. waar ga je solliciteren en hoe pak je het aan
  4. selectie luchtvaartmaatschappij
  5. de interne opleiding
  6. werk als verkeersvlieger,
  7. second of first officer
  8. gezagvoerder
 
Back
Top