Piloot worden, ik heb een plan nodig!

wannabevlieger

New member
gegroet mensen van het mooiste beroep van de wereld,
ik wil niks liever dan piloot worden. Ik zit nu in 4 HAVO en lees al maanden lang iedere dag op dit forum, nu eindelijk een account gemaakt voor mijn persoonlijke vragen. Ik zit te twijfelen of ik eerst nog een HBO opleiding ga doen of gelijk naar een vliegschool ga. Mijn keuze valt eigenlijk op lufthansa's vliegschool(49000,- baangarantie, typerating). Maar om nu gelijk al op me 17e naar Bremen te verhuizen vind ik nu nog te pittig. Ik ga mij liever in een ander taalland vestigen als ik 20 ben. Of ik wil naar EPST of KLS. Maar dat is een stuk duurder en geen baangarantie. En ik heb geen sugardaddy die 1,5 ton ff neersmijt voor mij. Als ik nu eerst een HBO ga doen kan ik ook al beetje sparen voor me TR e.d. Kan iemand mij proberen op weg te helpen? Ik heb nog zoveel andere vragen maar dat komt nog wel..

Gegroet!
 
Om je van je eerste probleem af te helpen. Ik ben ook na mijn HAVO gelijk met mijn vliegopleiding begonnen. Ik vond het heel goed te doen. Maar houdt er wel rekening mee dat er veel mensen zijn die ouder dan jou zijn. Ik had daar weinig probleem mee en kan makkelijk met mensen opschieten. Als je liever eerst nog een tijd met "leeftijdsgenoten" omgaat zou ik je aanraden om eerst iets van een HBO te doen.
Waar je rekening mee moet houden is dat je wel redelijk sterk in je schoenen moet staan. Zeker als "jonger" iemand word er nog wel eens op je neergekeken en moet je je niet zomaar uit het veld laten slaan. Daarom zijn een aantal extra jaren levenservaring voor veel aan te raden.
Enige nadeel is dat ik nu het gevoel heb (vlieg nu) dat ik misschien nog wel eens wat anders wil. Enerzijds een opleiding aan laten we zeggen LOI ofiets om ernaast te doen. Anderzijds om meer levenservaring op te doen (jaartje eruit en ergens naar toe). Hou dat goed in je achterhoofd. Als je nu besluit om op je 17de een opleiding te beginnen (was ik ook) en op je 19-20ste (ik was 19 toen ik mijn typerating deed) begint met het vliegen voor een mpij dat er een grote kans is dat je dit tot je 55-60ste doet.
Nou kan ik je zeggen dat het mijn droom al was om piloot te worden en krijg er nog lang geen genoeg van! Het blijft een mooi beroep, en ook het feit dat je continu nieuwe dingen leert en meemaakt blijft het voor mij toch spannend houden.
Dus denk goed na wat je zelf wil. Als dit een droom van je is, waarom zou je dat dan ook niet over 5 jaar kunnen doen? Doe dan eerst een andere opleiding en dan vooral met de insteek om wat levenservaring op te bouwen.
In mijn geval was het zo toen ik bijna klaar was met mijn HAVO dat ik absoluut geen idee had wat ik wou worden (except pilot ofcourse) en er daarom ook voor gekozen.
Think before you begin!
 
Beste wannabevlieger,

ten eerste welkom op dit forum als lid! Zelf ben ik met mijn PPL begonnen toen ik 16 was, dat was toen ik net met 5 HAVO begon. Momenteel ben ik vrij vers 18 en ben ik in het bezit van een PPL en heb ik een paar weekjes ATPL groundschool er op zitten. Eigenlijk zou ik beginnen op mijn 17e hier in Oxford maar doordat die klas al volzat is het wat verplaatst.
Ik denk dat het een behoorlijk pak levenservaring is. Opeens zit je hier, zelf voor je avondeten zorgen, zelf voor de was zorgen etc etc. Mijn bevalt het wel, het krijgen van levenservaring dan, de was doen uiteraard niet ;).

De opleiding is (tot nu toe ;)) ontzettend leuk, maar besef goed dat je er veel voor in moet leveren. Zeker tijdens de groundschool leef (je leeft uberhaupt niet) je in de mode van geen echt sociaal leven.
Mocht je nog even lekker willen relaxten, je kunt nog altijd gaan zweefvliegen en wat vakantie vieren. Je kunt ook bijvoorbeeld naar Amerika gaan en daar goedkoper je PPL bijvoorbeeld halen, lijkt me niet echt vervelend om in Florida o.i.d te vertoeven.

Wat je ook besluit, denk goed na.
Mocht je nog vragen hebben, PM-en kan altijd!
 
Wellicht dat dit topic een beetje verkeerd staat in de kennisbank, maar misschien dat Diana het even kan verplaatsen naar de juiste plek.

Korte vraag maar helaas is er geen simpel antwoord op je vraag. De ene helft zegt "eerst een HBO studie doen om iets te hebben om op terug te vallen", de andere helft zegt "jong beginnen, snel op de bok zitten".
Ik ben iemand van de laatste categorie, maar moet toegeven dat er in optie één ook wel een hoop waarheid schuilt. Erg lastig dus...

Waarom op je 17de niet naar het buitenland en op je 20ste wel? Verschil lijkt me niet zo groot, zeker niet als je iets echt wil.

Ook de keuze van een school is heel persoonlijk, maar ik kan je in ieder geval één tip geven. Ga niet kijken naar de kosten, maar kijk eerst naar de kwaliteit van een school. Zorgen maken over het verkrijgen van een lening kan altijd nog als de tijd eenmaal daar is.

Voor de rest... blijf kijken op dit forum en met name naar de ervaringen met bepaalde scholen. Tevens een hoop open dagen bezoeken. Dit geeft altijd wel een idee van wat een school kan en wil. Laat je alleen niet gek maken met mooie verhalen.

Succes!
 
Korte vraag maar helaas is er geen simpel antwoord op je vraag. De ene helft zegt "eerst een HBO studie doen om iets te hebben om op terug te vallen", de andere helft zegt "jong beginnen, snel op de bok zitten".
Ik ben iemand van de laatste categorie, maar moet toegeven dat er in optie één ook wel een hoop waarheid schuilt. Erg lastig dus...

Klopt helemaal, echter heb je nu het voordeel van het jong zijn. Mocht je nu afgewezen worden omdat je jong bent dan kun je altijd een hbo gaan doen en daarna nog een keer de selectie doen. Dit is geheel aan jezelf en jij moet doen wat jij denk dat goed voelt. En wees eerlijk, ben je nu volwassen genoeg (omdat jezelf al aangeeft dat je nog niet naar Bremen wilt) en weet je wat je wilt ga die selectie doen, wil je nog wat levenservaring op doen en wat 'ontgroenen' (dit bedoel ik in de meeste brede zin van het woord) ga dan ff studeren en probeer het later. Succes.
 
Beste Wannabevlieger,

Volgens mij is de keuze heel simpel. Om bij Lufthansa aan de bak te komen ligt er een keiharde eis dat je VWO papieren moet hebben. HAVO + HBO is ook OK.
Nu heb ik ergens op het forum gelezen dat HAVO + propedeuse van een HBO opleiding ook voldoende is, maar ik weet niet zeker of dat klopt.
Anyway, ik zou zeggen, ga voor een HBO studie om de volgende redenen:
- Dan heb je de juiste opleidingen op je naam om bij Lufthansa aan de bak te kunnen.
- Je hebt wat meer levenservaring opgedaan.
- Je kunt ergens op terugvallen mocht het vliegen allemaal niet dat zijn wat je verwacht.
- Je bent weer wat ouder,maar zeker niet te oud om te vliegen.
- Je bent interessanter voor maatschappijen met een HBO papiertje op zak, dan enkel HAVO.

Succes!

Greetz,
PH-FLY
 
Waarom ga je niet gewoon je VWO diploma halen. Kan dat niet in 1 jaar na je HAVO diploma? Ben je weer een jaartje verder en er gaan heel wat meer deuren voor je open.
 
Misschien ook slim om even deze threat te lezen aangezien ze het daar ook over een soortgelijk probleem hebben. Spit een beetje rond in t forum en je komt heel veel te weten!
 
Back
Top