Piloot worden.....Doen of niet?

Jester747

New member
Het is vast niet de eerste keer dat dit onderwerp wordt besproken (ik heb gezocht maar niet gevonden), maar ik hoop dat ik toch een serieus antwoord krijg.

Ik wil zoals de meeste op dit forum niets liever dan piloot worden. Ik zit echter met het volgende "probleem".

Ik heb twee jaar geleden een jaar de opleiding Aviation gevolgd aan de Hogeschool van Amsterdam. Door omstandigheden ben ik hiermee gestopt. Na dit jaar ben ik een jaartje gaan werken. Mede door de slechte economie en mijn leeftijd heb ik geprobeerd het beroep van piloot uit mijn hoofd te zetten. Ik volg nu openieuw een hbo-opleiding. Dit is een hele andere (niet technische) richting. Ik begin echter steeds meer te twijfelen of ik wel de goede keuze heb gemaakt. Ik wil toch gewoon echt piloot worden. Dit zal denk ik ook altijd zo blijven. Ik ben gewoon besmet met het vliegersvirus denk ik. Ik ben er dan ook serieus over aan het nadenken om volgend jaar met de opleiding Airline Pilot & Management aan de HanzeHogeschool te beginnen. Mits ik door de keuring kom natuurlijk.
Als ik aan de opleiding zou beginnen ben ik 24. Tegen die tijd dat ik hiermee klaar ben, ben ik 28. Wel in het bezit van mijn papiertje maar met een studieschuld van zo'n 120.000 euro of meer, vraag ik mij toch af of dit niet een iets te groot risico is. Ik weet dat veel van jullie zullen zeggen dat, als ik het echt wil, het gewoon moet doen. Maar hoe is de kans op een baan op die leeftijd? Zijn er mensen die voor dezelfde moeilijke keuze staan, of gestaan hebben? Ik zou graag horen hoe jullie er over denken.

Alvast heel erg bedankt voor een reactie!


Met vriendelijke groet,

Jester
 
Ter referentie; Ik ben zelf nu 24 en heb een opleiding informatica aan de hanzehogeschool afgerond. Ik doe nu zelf selectie bij de KLS.

28 is aan de oude kant om te beginnen als piloot; Je kansen worden kleiner nadat je ouder wordt en boven de dertig moet je het vaak niet meer proberen. Het risico wordt dan vaak te groot.

Je kunt voor de hanzehogeschool opleiding kiezen, maar ik vraag me serieus af wat daar het voordeel van is. Nou heb ik zelf al een HBO opleiding dus makkelijk praten, maar ik weet vanuit eigen ervaring dus ook wat de hanzehogeschool levert aan kwaliteit. Ik moet zeggen dat het tot nu toe is tegengevallen. Dit kan wisselen per afdeling, maar toch denk ik niet dat het erg veel zal verschillen van wat ik gezien heb. Ongeveer dezelfde situatie als ik hoor over de hogeschool van amsterdam.

Verder blijft het natuurlijk wel een HBO opleiding... Daarentegen kun je ook met 26e je fatpl halen.
 
In jouw geval zou ik de HBO skippen en direct een vliegopleiding doen. Maar wel NLS of KLS. Stukje nazorg en ze regelen evt een baan voor je.

Ik zie de meerwaarde niet echt van een paar jaar extra HBO, zeker omdat je dan 28 bent na afstuderen.

Suc6
 
28 is geen probleem.

boven de 32, daar wordt 't lastig (binnen Nederland) en boven de 35 zou ik 't inderdaad afraden. (hoewel ik wel mensen gesproken heb, die met 35 pas aan hun opleiding zijn begonnen. Wel betaalt door, en al "in dienst" bij een airline, maar toch...)

Ik ken echter geen airline die mensen niet aanneemt met 28, als je al klaar bent met de opleiding.

Ook een mogelijkheid: LFT (lufthansa Flight Training, Bremen)
Leveren ook gelijk een HBO-opleiding erbij, goeie school, goed bedrijf, en als je daar begint "met toestemming" dan heb je idd een echte baan-garantie, en geen KLS-Sollicitatie-Garantie.
Daar is echter (voor de basis-opleiding) max. leeftijd 27.
 
De Meester said:
Gadverdamme!

Knappe reactie :1855:

Wellicht een kleine toelichting, bovengenoemde school heeft in mijn geval na mijn opleiding een baan bemiddelt, en tevens voor mijn gehele klas en een hoop andere schoolgenoten. En dat in een tijd waar de banen niet ruim vooradig waren.

Dat kan je een kontverhaal vinden, maar ik ben blij dat dit gebeurt is, dus noem ik dit nazorg.

Waarom niet die HBO, maar dat is slechts mijn mening. De kans dat je ooit nog wat met deze studie gaat doen is aanwezig maar realistisch gezien erg klein. Dus, dit moet je afwegen tegen a) 4 jaar salaris missen en b) 4 jaar senioriteit inleveren.
 
Met een HBO opleiding kun je een baan (tijdelijk) makkelijker vinden om de kosten van de opleiding te kunnen aflossen en jouw bevret "current houden" in het geval dat je niet snel aan de rechter stoel (of midden stoel) komt te zitten.

Gr. E.
 
Die kans is helaas niet "erg klein."
Diegene die 'n jaar (of langer) moeten wachten, zullen blij zijn die extra opleiding, en daarmee hogere inkomen, te hebben gevolgd.

En, voor sommigen niet geheel onbelangrijk, als je nog 's wat anders wilt doen als in de hut rondhangen, dan komt 't vaak erg goed van pas. Al gaat 't alleen maar om eventuele "bijbaantjes" in management-posities bij het bedrijf waar je vliegt.
Dan ben je blij dat in 4 jaar, evt naast je vliegopleiding, gedaan te hebben, ipv 4 jaar (of langer) avond-studies te volgen naast je full-time-vliegbaan.
 
Variatie said:
28 is geen probleem.

boven de 32, daar wordt 't lastig (binnen Nederland) en boven de 35 zou ik 't inderdaad afraden. (hoewel ik wel mensen gesproken heb, die met 35 pas aan hun opleiding zijn begonnen. Wel betaalt door, en al "in dienst" bij een airline, maar toch...)

Ik ken echter geen airline die mensen niet aanneemt met 28, als je al klaar bent met de opleiding.

Ook een mogelijkheid: LFT (lufthansa Flight Training, Bremen)
Leveren ook gelijk een HBO-opleiding erbij, goeie school, goed bedrijf, en als je daar begint "met toestemming" dan heb je idd een echte baan-garantie, en geen KLS-Sollicitatie-Garantie.
Daar is echter (voor de basis-opleiding) max. leeftijd 27.



Het probleem is ook dat ik nu alleen in het bezit ben van een mbo-diploma. Een hbo-diploma heb ik dus zoiezo nodig.
Ik had inderdaad ook al gekeken naar de vliegschool van Lufthansa. Maar mijn Duits is echter niet om over naar huis te schrijven.

Ik ga er nog een poosje over nadenken. Maar ik neem eerlijk gezegd liever een risico dan dat ik later spijt krijg van een verkeerde keuze.

In ieder geval bedankt voor de diverse reacties.

Jester
 
Wat je ook kunt doen is een havo diploma halen. Dat kost waarschijnlijk veeeel minder tijd dan een HBO. En een havo diploma is al genoeg voor de KLS, NLS of EPST.
 
Of gewoon niet aan beginnen en een HBO opleiding afronden waar je iets meer zekerheid hebt op een baan. 120.000 Euro!
Is wel erg veel geld niet?
 
Kai924 said:
Of gewoon niet aan beginnen en een HBO opleiding afronden waar je iets meer zekerheid hebt op een baan. 120.000 Euro!
Is wel erg veel geld niet?

Och, je hebt misschien wel meer kans op een baan met een HBO, maar is dat dan even leuk als verkeersvlieger zijn?

Is het antwoord nee, en hou je van een gokje, ga dan je droom achterna en word piloot.

En over die baan na afronding opleiding, ik zie het zonnig in en verwacht dat er wel een mooie baan als vlieger te vinden zal zijn over 2 jaar.
 
maar is dat dan even leuk als verkeersvlieger zijn? Is het antwoord nee, en hou je van een gokje...

Hou je van een gokje??? EEN GOKJE?????!!!!! Wat denk je van deze analogie... "Een staatslot kopen voor 150.000 EURO".

Veel succes... hopelijk vind je een baan en heb je je lening afbetaald tegen de tijd dat je met pensioen gaat.... "Van de ratten besnuffeld" zou ik zeggen.

Tsss.... een gokje.... :(
 
"De meester"wat is er mis gegaan, vanwaar al deze frustratie? Zie dat je toch beroepsvlieger bent geworden. Leg eens uit!!

groeten Jester
 
Voordat je begint met een studie aan bijvoorbeeld de hoge hanzeschool, check dan ook even waar mensen terecht komen die afgestudeerd zijn en niet aan vliegopleiding zijn begonnen. Ik ken de opleiding verder niet, ken ook geen mensen daar, maar ik hoor wel eens berichten dat mensen die een HBO hebben afgerond niet altijd even gemakkelijk aan een baan komen laat staan een goed betaalde baan. Je hebt wel een gedege achtergrond als je van de school komt maar het kost je ook 4 jaar. Als je bijvoorbeeld al in een bedrijf gewerkt hebt en je hebt bijvoorbeeld al eens een leidinggevende rol gehad kun je dat ook heel goed gebruiken tijdens sollicitaties. En als werken in het buitenland geen probleem voor je is, kijk dan ook eens naar scholen in Engeland. heb redelijk wat mensen in mijn klas gehad in Engeland die al wat op ´oudere´ leeftijd waren, tussen 30 a 40 maar waar de meeste goed terecht zijn gekomen. Zolang je de vraag maar kunt beantwoorden als wat kan jouw werkverleden voor positieve inbreng brengen in ons bedrijf.
Succes met je keuze!

PS´99
 
Ik zou voorzichtig naar Meester luisteren.. Zo ver zit ie er niet naast..
 
Flying Dutchman said:
Ik zou voorzichtig naar Meester luisteren.. Zo ver zit ie er niet naast..

Gewoon naar jezelf luisteren. Succes is een keuze, mislukking ook. De kans op het laatste neemt kwadratisch toe naarmate je minder naar jezelf luistert.:rolleyes:
 
Effe ter aanvulling...tenminste voor degene die over dit onderwerp is begonnen. Ben zelf nu 24, reeds 2 jaar afgestudeerd als bedrijfseconoom. Ben in het bezit van een koophuis, goede carrieremogelijkheden, auto en een lekker salaris....MAAR ook ik ben bezig met de selectie voor de KLS, tot nu toe succesvol. Maar ook mijn keuze heeft dus gevolgen, huis verkopen, weer intern, tijdje geen salaris en voor het eerst in mijn leven een studieschuld, maar toch ga ik door :)
Dus ja...er zijn meer mensen die voor die keuze staan
 
Misschien valt het inderdaad nog wel mee met mijn leeftijd.
Ik denk dat ik toch eerst mijn huidige hbo-opleiding afmaak. Heb het erg naar mijn zin daar, dus om nou weer een andere opleiding te gaan doen...
Het is dan geen technische opleiding....dus kls zal waarschijnlijk niks worden. Maar er zijn meer scholen. EPST lijkt mij ook een zeer goede opleiding. Maar goed, bedankt voor de reacties...

Jester747
 
Back
Top