Piloot U.S.A of toch niet?

Santa Claus

New member
Ho ho ho merry christmas! :kerst:

Dit is mijn eerste post en heb het forum al aardig ingelezen. Kennis met betrekking tot luchtvaart was wat matig, maar nu is het toch wel gestegen, waarvoor dank! ook wat andere Amerikaanse fora

September 2007 ben ik met mijn ouders en broer naar Amerika verhuisd in het kader van een werkvisum van mijn vader. Ik zit hier dus op een H4 visum. We wonen in het koude Wisconsin, maar ik geniet hier elke dag. Op dit moment ben ik senior in high school. We zijn naar Amerika geëmigreerd toen ik over ben gegaan van 4VWO naar 5VWO. Ben hier dus ingestroomd in junior year met wat extra AP's (i.v.m mijn VWO). Op dit moment ben ik druk bezig met college planner. Heb al aardig wat gesprekken gehad met de dean, maar ook met mijn ouders. Ik heb altijd al piloot willen worden. Ben op dit moment bezig met mijn PPL en elke les is echt puur genieten en versterkt de motivatie met de seconde.

Het probleem is dus het volgende. Ik zit hier op een H4 visum en ik mag hier niet werken (alleen mijn vader). Verder dien je als kind op een H4 visum na je 21e levensjaar het land te verlaten, tenzij je een ''green card'' hebt. Die kans is zeer klein middels de reguliere manier, de DV-lottery. We zitten hier nu ruim een jaar en mijn ouders hebben al het papierwerk overgelaten aan een advocaat om zo het proces naar een green card te versnellen. Mijn vaders werkgever moet dat namelijk ook inschakelen en dat kan nogal lang duren als je het zonder advocaat doet. Er is dus hoop dat er in de nabije toekomst een verblijfsvergunning onderweg is, maar geen garantie natuurlijk!

Er zijn dan ook een aantal dingen waarvan ik graag van outsiders hun mening wil horen. De luchtvaart in Amerika en vooral werkcondities zijn slechter geregeld dan in Europa. Ik heb startsalarissen gelezen op www.airlinepilotcentral.com van $1,800 bruto per maand! Een bijkomend voordeel is misschien dat je schuld wat minder is dan in Europa, maar ook dat moet je relativeren. Wat ik begrepen heb is dat veel maatschappijen (m.u.v regionals) een 4-year college degree vereisen. College is i.t.t in Europa in Amerika weer zeer prijzig (gemiddeld iets van $100,000 per 4 jaar). Als je dan $100,000 + vliegopleidingskosten moet terugbetalen met een salaris van $1,800 bruto per maand is m.i onmogelijk. Verder vraag ik me dan ook af hoe luchtvaartmaatschappijen in Europa of elders kijken naar het feit dat je je vliegopleiding in Amerika hebt gedaan + aanvullende conversies elders ? Als ik na mijn 21e geen green card heb en er ook niet een in het verschiet ligt, wil ik wel weten waar ik aan toe ben als je richting Europa teruggaat.

Plus dan ook nog een ander soort dilemma. Ik heb altijd al in mijn vaders voetsporen willen treden, namelijk arts worden. Opdracht van high school was om met iemand van een bepaalde beroepstak mee te lopen en daar een klein verslagje over te schrijven. Heb in een ziekenhuis ''geshadowed'' en vond het erg leuk. Medical school in Amerika is ook zeer competief en je moet daar eerst een 4-year collegedegree voor hebben afgerond. Dat is sowieso zeker dat ik dat ga doen, naar college hier. Ben ik hoogmoedwaanzinnig als ik zeg dat ik in college me volledig ga voorbereiden op de competitie om in medical school te geraken en er naast ook nog vlieglessen neem? Ik moet er persoonlijk niet aan denken om met $1,800 bruto per maand op een houtje te bijten.
 
Santa Clause,

Ik kan je erg aanraden om eerst een college degree gaan halen. Zelf studeer ik nu in Washington DC voor een jaartje, en moet zeggen dat het erg goed bevalt.

Inderdaad zoals je zegt is college erg duur. Maar de George Washington Uni geeft veel gedeeltelijke scholarships uit (ik weet niet hoe dat bij andere universiteiten zit). Zelf doe ik hier mechanical aerospace engineering en ik hoor van veel mensen hier die dat studeren dat iedereen een gedeeltelijke scholarship (van horen zeggen +- 25.000) alleen voor de tution krijgt als je een gpa van 3 (uit 4) of hoger staat. Wat ik hoor is dat ze dat doen omdat er niet onwijs veel aanmelding voor de studie zijn. Nou moet ik wel zeggen dat deze universiteit een van de duurste universiteiten is en dat er nog steeds een aardig bedrag overblijft. Daar komt nog een keer de campus kosten +- 10.000 per jaar bij. Gelukkig heb ik zelf dat probleem niet ivm omstandigheden, maar ik vraag me vaak af hoe de gemiddelde amerikaan dat betaalt.

Arts worden. In nederland is dat 6 jaar medicijnen + specialisatie maar in de states is dat wat ik hoor veel langer . Weet niet meer precies hoelang maar wat ik van iemand hoorde was total medical school iets van 12 jaar!

Btw als je gaat studeren en word toegelaten tot universiteit kan je een student visa (F-1 of M-1) krijgen. Dat moet dus geen groot probleem zijn. Echter moet je wel eerst worden toegelaten dus je kan maar beter zorgen dat je goede high school grades haalt.

Tja de keuze voor arts of piloot moet je echt helemaal zelf maken. Maar ik zou die keuze niet laten afhangen hoe de markt nu ligt en wat de startsalarissen zijn.


als je iets wilt weten pm maar,

Succes
 
Schrijf je sowieso in voor de DV loterij; Het kost maar een paar tientjes als je het door een agentschap laat doen; je kunt elk jaar opnieuw meedoen; elk familie lid kan apart meedoen en een green card winnen voor de hele familie, en het is een extra kans naast de aanvraag voor een green card van je ouders.

Ik heb in mijn hele leven maar een keer meegedaan in de DV loterij, en prompt gewonnen (ik woon nu bijna 15 jaar in de U.S.). Green cards worden via een quotum systeem verdeeld aan de hand van je huidige burgerschap; als Nederlander heb je een stuk meer kans dan als, zeg maar, Mexicaan. Ik heb wel eens gehoord dat de kans voor Nederlanders rond de 10 procent is, dus als je vijf jaar achter elkaar meedoet heb je vijf keer een kans van een op tien. Da's niet precies hetzelfde als vijftig procent maar toch niet slecht!

Veel succes,
 
Ik ben geen expert, maar van wat ik zo gehoord en gelezen heb is de weg naar een goed betaalde airline job in de VS nog langer dan de weg naar medical professional. Dit filmpje lijkt de lage salarissen aan het begin van een US airline career te bevestigen: http://www.youtube.com/watch?v=RayMaswju1A

Je hebt denk ik meer mogelijkheden om te vliegen in de VS, maar ook veel kleinere baanzekerheid zoals met alle banen daar. Je ziet ook vaak Amerikanen bij buitenlandse airlines eindigen zoals Emirates, Cathay etc.

Amerikaanse uren worden meestal nogal ondergewaardeerd in NL. Ik weet niet of ze het nog zo doen, maar Transavia waardeerde vlieguren gemaakt in de VS altijd 3 keer zo laag als uren gemaakt in Europa. Als je eenmaal je ATPL hebt en een paar duizend uur jet kan je natuurlijk meer gaan shoppen, overal ter wereld.

Laatst stond in een column van Flying magazine dat airline pilots in de VS (ook de grote bekende carriers) het vliegen meestal als tweede baan doen, primair vanwege de inkomsten. Dus daarnaast zijn ze makelaar, handelaar etc. Wellicht ook wel arts ernaast. Aangezien leeftijd in de VS meestal, in tegenstelling tot NL, beter gewaardeerd wordt (geen probleem als je wat ouder bent dus, samen met ervaring) is het wellicht geen slecht idee om allebei de dromen te pursuen. Zeker met de toch al slechte baanzekerheid daar kan het geen kwaad als je meerdere skills hebt om te overleven. Als je echter ooit in NL aan de bak wil komen als vlieger moet je weten dat het zeker als onervaren vlieger beter is als je de dertig nog niet gepasseerd bent en de juiste school gedaan hebt (lees: big three KLS/NLS/EPST). Dit geldt echter voornamelijk voor NL (beperkte markt), het scheelt per Europees land.
 
Superfa,

Bedankt voor je reactie! Ik was zelf sowieso al van plan om naar college te gaan, sowieso voor backup, maar ook omdat ik nog niet helemaal zeker ben of ik wel piloot wil worden. Ik vind het een prachtig beroep, maar als ik berichtgeving in Amerika hoor over paycuts, furloughs, etc. dan denk ik dat het het beste is om het uitsluitend voor je hobby te doen (al ben ik daar nog niet helemaal over uit).

Leuk trouwens dat je aan de George Washtington University studeert! Ik heb zelf ook begrepen dat veel universiteiten grootschalige scholarships uitreiken aan studenten die technische / wiskundige majors kiezen. Puur omdat er een tekort aan dat soort mensen is in Amerika. Ik ben zeer geïnteresseerd in luchtvaart, maar het gaat niet zo ver om een wetenschappelijke studie te gaan doen gerelateerd aan luchtvaart. Zelf ben ik van plan om iets richting Psychology / Sociology te studeren puur omdat daar mijn interesses leggen. Over de kosten hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken, dat zal allemaal wel in orde komen.

Wat je zegt over medical school klopt gedeeltelijk. Als pre-requisite is een afgeronde vier-jarige opleiding vereisd om toegelaten te worden tot medical school. Medical school duurt 4 jaar, dus in totaal 8 jaar voordat je je kunt specialiseren. Specialisatie (residency) kan van 3 jaar (family practice) tot 7 jaar (neurosurgery) duren. Je krijgt hier gewoon een stipend voor, dus dat zit wel best.

Ik kan me nu gewoon aanmelden op het H4-visum waarop ik zit en zodra ik 21 ben change of status aanvragen naar F1 visa. Dat zal ook geen probleem zijn. Probleem wordt het wellicht daarna als er nog geen green card in het verschiet ligt.

Schrijf je sowieso in voor de DV loterij; Het kost maar een paar tientjes als je het door een agentschap laat doen; je kunt elk jaar opnieuw meedoen; elk familie lid kan apart meedoen en een green card winnen voor de hele familie, en het is een extra kans naast de aanvraag voor een green card van je ouders.

Ik heb in mijn hele leven maar een keer meegedaan in de DV loterij, en prompt gewonnen (ik woon nu bijna 15 jaar in de U.S.). Green cards worden via een quotum systeem verdeeld aan de hand van je huidige burgerschap; als Nederlander heb je een stuk meer kans dan als, zeg maar, Mexicaan. Ik heb wel eens gehoord dat de kans voor Nederlanders rond de 10 procent is, dus als je vijf jaar achter elkaar meedoet heb je vijf keer een kans van een op tien. Da's niet precies hetzelfde als vijftig procent maar toch niet slecht!

Veel succes,

Rotorusa,

Bedankt voor uw reactie. Helaas hebben mijn ouders al iets van 5 keer meegedaan aan de DV-lottery. Alle keren niets geworden en we hadden dan nog wel een dubbele kans! Nu mijn vader hier op een H1b-visum zit, mag alleen hij werken. We zitten hier nu ruim een jaar en in dit jaar hebben mijn ouders al heel wat gepraat met advocaten om een green card aan te vragen. Dit moet via je bedrijf gaan, in dit geval het ziekenhuis waar mijn vader werkt. Er werd telkens verteld dat als mijn vader een green card zou hebben, hij pleitte zou zijn naar een andere werkgever of whatever. Na lang overleg te hebben gepleegd is het ziekenhuis dus bereid om een GC aan te vragen via een advocaat. Garantie heb je nooit, maar we zullen zien. Het zou maximaal tot april / mei duren voordat je goedkeuring hebt van de UCIS. Desalniettemin, hebben mijn ouders zich dit jaar beiden weer ingeschreven voor de DV-lottery.

U mag dan wel heel veel geluk hebben gehad om in een keer een green card gewonnen te hebben trouwens! :kerst:

Laatst stond in een column van Flying magazine dat airline pilots in de VS (ook de grote bekende carriers) het vliegen meestal als tweede baan doen, primair vanwege de inkomsten. Dus daarnaast zijn ze makelaar, handelaar etc. Wellicht ook wel arts ernaast.

Nosig,

Ook bedankt voor uw reactie! Aan die informatie heb ik zeker wat. Om op bovenstaande quote terug te komen. Een aantal maanden voordat we definitief naar Amerika gingen (op werkvisum welisaar) zijn we met de big family op huizenjacht geweest. Heel toevallig was deze real estate broker ook piloot. Hij werkte voor Shuttle America met als basis ORD en woonde in Milwaukee, WI. Ik weet niet of ik het wel moet posten, maar we schrokken er nogal van toen hij vertelde dat zijn vrouw ongeneeslijk ziek was en twee kinderen had plus kon hij de huur van het appartement niet betalen op zijn pilotensalaris.
 
Last edited:
Jij betaalt in ieder geval geen 52% belasting, plus neem ik aan geen mega hoge vliegschuld en nog steeds benzine prijzen die de helft zijn in vergelijking met NL... dusss.... :biertje:
 
Word in ieder geval geen piloot in de USA! Management kent kennelijk geen normen en waarden en voor management is poep gelijk aan piloten. Furloughs, paycuts, lage salarissen, lange werkdagen, continue angst als je airline het niet goed doet :blabla: .

Ik werk nu twee maanden voor Colgan Air en de pay sucks! Wil je de details weten ? Afgelopen maanden gemiddeld 90 uur gevlogen! Tegen een ***salaris van $1,800 bruto! Na alle kosten, insurances, taxes, kom ik uit rond de $1,300! Hier moet nog een schuld betaald worden per maand van $700 ! Ik hou over dus $600 in de maand!! Mag blij zijn dat mijn vrouw een goed betalend baan heeft. Voordeel is dat upgrade time iets van twee jaar duurt en dat je dan een wat rianter salaris hebt. Hopelijk worden er geen mensen gefurloughed tussen nu en over twee jaar, want dan ben je helemaal de sigaar.

Over je keuze moet je zelf beslissen. Als je naar medical school gaat heb je ook een forse schuld, undergrad. + medical school zal iets van $300,000 bij elkaar zijn. De salarissen van residents zijn niet bepaald hoog als je het in het contrast legt van je schuld, maar zodra je specialist bent verdien je minimaal iets van $170,000 als family practice tot misschien wel over de miljoen als hartchirurg / neurochirurg. Je moet natuurlijk niet naar de cijfertjes kijken, maar helaas dwingt de markt piloten daar vaak wel toe...

Klein detailtje. Onze huisbaas is neurochirurg en rijdt in een Aston Martin! Soms is de wereld niet eerlijk :dozey:
 
Wow, ik wist dat het erg was, maar zo erg! Ik probeer nooit echt naar de cijfertjes te kijken en ik heb ook bewondering voor mensen die dat allemaal voor lief nemen, maar als ik het zo bekijk dan zou ik onder geen enkele voorwaarde met $600 per maand willen rondkomen. Ik denk dat als je geen partner hebt met een goed betalende baan, dat je gekluisterd zit aan een camper ofzo... Hoe lang duurt het dan voordat je een wat rianter salaris krijgt ?

Zoals je zegt zijn die salarissen van artsen veel beter, maar daar gaat het bij mij niet om hoor. Ben sowieso altijd wel geïnteresseerd geweest in medicine en het menselijk lichaam, maar bovenal om mensen te helpen. Salaris is meer een bijkomend voordeel als je arts bent...
 
Jij betaalt in ieder geval geen 52% belasting, plus neem ik aan geen mega hoge vliegschuld en nog steeds benzine prijzen die de helft zijn in vergelijking met NL... dusss.... :biertje:

Vandaag nog autootje volgegooid: 37 eurocent de liter.
 
Hi Santa Claus :kerst:,

Sorry dat ik het zeg hoor, maar als je het salaris kut vindt, moet je er maar niet aan beginnen. Word dan CEO van een airliner...

Ik zal nu een beetje mijn career path schetsen aangezien ik, net zo jij waarschijnlijk gaat doen, in Amerika heb gestudeerd in the heart of South Dakota :kerst: . Ik heb er Journalism and Mass Communication gestudeerd en in de drie maanden zomervakantie heb ik vlieglessen gevolgd bij Naples Air Centre (stelletje ongeregeldheid :stapelge:). In 2001 heb ik met veel geluk een Green Card gewonnen via de DV-lottery (eerste keer dat ik meedeed). Zat toen in mijn tweede jaar van m'n opleiding en ik had mijn PPL en IR. In mijn tweede jaar heb ik uren gebouwd boven het koude South Dakota en de zomer erna haalde ik mijn ME, CPL en CFI. Aan het begin van mijn vierde jaar had ik mijn CFII en MEI gehaald. Voordat ik mijn diploma had in Journalism had ik dus al mijn brevetten, moet dus geen probleem zijn als je bereid bent er voor te werken en er genoeg geld voor hebt.

Dan kom je op het punt van je eerste baan in je carrière en het salaris is inderdaad een punt van kritiek als je begint aan een loopbaan als piloot in de States. Ik heb na mijn opleiding ongeveer 8 maanden gewerkt als Flight Instructor, maakte iets van 100 - 120 uur per maand waarvan veel ME. Na 9 maanden had ik iets van 1,100 TT waarvan 500 ME. Ik ben daarna aangenomen bij Skywest airlines op de CRJ. First year pay voor FO is iets van $1,900 per maand bruto. Pay is dus inderdaad klote, maar zodra je je upgrade krijgt naar de linkerstoel valt het allemaal reuzemee. Ik kreeg mijn upgrade tijdens mijn tweede jaar en er zijn zelfs mensen geweest die de upgrade na 15 maanden krijgen. Het verschilt per regional, bij Mesaba is het dacht ik 5 jaar en bij Pinnacle ook. Het enige dat hier telt is je PIC (Pilot in Command). Je moet dus CA zijn om PIC uren te kunnen loggen. Toen ik dus begon bij Skywest had ik 1,100TT en na drie jaar gemiddeld 85 en soms meer dan 100 uur in de maand vliegen, waren mijn totals dus rond de 4,000TT waaronder iets van 800PIC.

Na drie jaar veels te hard te hebben gewerkt, vlieg ik nu voor NWA and I love it! Dus Nosig, het hoeft niet zo heel erg lang te duren hoor! :kerst: En een tweede baan ernaast is ook erg overdreven aangezien sommigen er denk ik weinig tijd voor hebben. Ik schrijf overigens elke week een stukje in een tijdschrift, maar zie het niet echt als werk (hoewel het wel goed betaald natuurlijk).

Dus Santa Claus, ben je bereid hard te werken, dingen op te geven, in een één-kamer appartement te wonen, geen Aston Martin te rijden, veel van huis te zijn, dan moet je het vooral doen ! :kerst:
 
Jij betaalt in ieder geval geen 52% belasting, plus neem ik aan geen mega hoge vliegschuld en nog steeds benzine prijzen die de helft zijn in vergelijking met NL... dusss.... :biertje:

Ik kan je garanderen dat mijn vliegschuld hoger is. mischien wel dubbel! (IAC)
 
Burbee,

Allereerst gefeliciteerd met je baan!
Je had 500TT en bent toch binnen gekomen bij een regional.
Echt heel knap. Ik hoop dat je beseft dat je héél veel geluk hebt gehad!

Er zijn in het verleden een hoop jongens geweest die veel en véél langer als CFII, traffic pilot, vliegtuigpoetser, exterminator of burger flipper hebben moeten werken voordat ze alleen maar een kans kregen zoals jij die nu hebt.
Been there, done that, got several T-shirts!

Ga dus nu niet zitten emmeren dat je buurman, die als neurochirurg een lange studie achter de rug heeft, een Aston Martin kan rijden en jij bij wijze van spreken op de fiets naar het vliegveld moet.

Zoals ik je in één van je eerdere posts al vertelde:
Als je geluk hebt en toch bij de regionals binnen komt,
dan heb je geluk en mag je god of Allah danken op je blote knietjes.

Wees nu dus blij met wat je hebt. $600 per maand is niet veel, maar je vliegt tenminste op een turboprop en je krijgt er nog voor betaald ook!

Oh en verder....
Wow wat heb jij een uren gemaakt!

Op 14/6/2008 had je nog maar 500TT en nu zit je al aan de 1300+ ? :eek:
Jouw post op 14/6/2008

Ik weet dat jet-lag rare dingen met je doet, maar dit is wel héél Twilight Zone.
Of heb je misschien zo'n "magic Parker pen"?

Vliegse, en geniet van de approaches in "La Garbage" :kerst:
 
Beste Santa Claus,

Ik las je bericht over twee keuzes waar je mee zit. De keuze moet je natuurlijk zelf maken, maar zal mijn kant van het verhaal eens even toelichten. Overigens moet ik even kwijt dat ik zeven jaar geleden hier nog een account had, maar emailadres verandert, nooit meer teruggekeerd (schaam), dus nu maar een nieuwe account. Ik ben een Medical Doctor (MD) zoals dat hier heet en ben net zoals jij in Amerika naar school geweest (overigens niet zo ver van waar jij woont, woon al 22 jaar in Illinois). Heb hier ook net als jij moeten wennen aan alledaagse dingen op jonge leeftijd (was toen elf jaar). Ik heb trouwens ook nog twee jaar op middle school gezeten, zoals dat hier heet.

Ik kan uitsluitend meepraten over werkcondities van doctors, maar zal eerst ff uitleggen hoe medisch onderwijs hier in elkaar steekt, aangezien ik het idee heb dat je het allemaa een beetje (erg) onderschat. Één ding wil ik je meegeven en dat is dat je met passie doctor wil worden en het niet een of andere backup plan is. Passie hebben om met mensen te werken, mensen te helpen, maar ook passie voor onderzoek, onderzoek publiceren en natuurlijk passie voor het menselijk lichaam. Als een van deze dingen ontbreekt prikken ze er echt wel doorheen tijdens de toelatingsprocedure bij diverse ‘’medical schools’’. Je wordt geen doctor voor het geld :dozey:. Ik zal helemaal onderaan een aantal heel nuttige links voor je neerzetten waar je zeker veel informatie kunt vinden :kerst:

Ik zal nu eerst eens duidelijk maken hoe ik het heb gedaan. Na high school ben ik naar een State University gegaan, omdat die goedkoop zijn. Als je immers op medical school wordt aangenomen, zul je gemiddeld een schuld van $250,000 hebben en als je dan ook nog op een ‘’top tier’’ university wordt aangenomen tijdens je undergraduate coursework, kan dat gemakkelijk oplopen naar $350,000 tot $400,000. Ik zou dan alleen bij een ‘’top tier’’ university beginnen als je een full merit scholarship krijgt aangeboden of een sportbeurs. Ik ben op een van de goedkoopste universiteiten aangenomen, namelijk de South Dakota State University ($9,000 per jaar inclusief dorm, meal plan, levensonderhoud, etc). De keuze moet jij maken, maar ik zou als ik jou was me bij de University of Wisconsin aanmelden, omdat je dan misschien in aanmerking komt voor resident tuition. Je GPA tijdens high school heeft geen enkele invloed op je aanmelding op medical school, had zelf een 2.89 en dat is niet bepaald goed. Echter, je GPA op college moet tussen de 3.5 en 4.0 zitten om een goede kans te maken om binnen te komen bij een medical school. Je GPA is niet het enige wat goed moet zijn, je moet ook pre-medical coursework gedaan hebben op college. Het maakt niet uit of je nou een major hebt in Psychology, French Literature of Biochemistry, als je maar pre-medical coursework hebt gedaan. Uiteindelijk heb je een science GPA (van je pre-medical coursework) en een overall GPA (alles bij elkaar). Een ander ding is dat je extra curriculars hebt ondernomen. Dit houdt in dat je vrijwilligerswerk hebt gedaan in een ziekenhuis, shadowing doctors, research op university, maar ook andere dingen zoals sporten die je doet, society clubs waar je op zit, of je op de Deans list voorkomt, etc. Daarnaast dien je “Letters of Recommendations” in te sturen, geschreven door science proffessors, employers, doctors, noem maar op. Het is heel belangrijk dat je een goede werkinstelling hebt, want dan zullen bepaalde professors en doctors gemakkelijker een goede Letter of Recommendation voor je insturen (je mag die niet inzien trouwens). Het is ook trouwens een goed pluspunt als je tijdens college veel met campus en universiteit betrokken bent (campus journal, debate club, fraternity club, intramural sports, premedical club, music club, engineering club, tutor, TA, noem maar op).

Dit gezegd te hebben, zal ik nu eens mijn weg beschrijven. Zoals ik al zei ben ik na high school begonnen op de South Dakota State University. Wilde geen grof geld uitgeven aan universiteiten als Harvard en Yale (zou ik toch niet op worden aangenomen met een GPA van 2.89 :grijns:), dus heb een van de goedkoopste doch een kwalitatieve universiteit uitgekozen en werd meteen geaccepteerd (100% nemen ze aan als je ACT composite score minimaal 18 is, SAT score weet ik niet). Ik had een ACT composite score van 24 en dat was natuurlijk ruim voldoende. Ik heb toen een double major gevolgd van Journalism én Psychology met als minor Spanish. Ik was altijd ook wel gepassioneerd door te vliegen, maar heb uitsluitend mijn PPL, IR en ME gehaald, en nooit eigenlijk echt die passie gehad om het te maken als piloot. Op college heb ik me dus volledig geconcentreerd om te worden aangenomen bij een medical school in de U.S.A, dus als ik jou was zou ik dat dan ook gewoon doen ongeacht dat je nog niet weet wat je precies wilt doen. Als je niet wordt aangenomen op medical school, zou je altijd nog piloot kunnen worden en je brevetten haal je gewoon tijdens college. Ikzelf had ook als backup plan om piloot te worden (had m’n brevetten op mijn CPL na al gehaald namelijk) en heb mijn majors gewoon afgestemd op wat ik ook interessant vond en later heb ik er psychology bijgedaan en nooit spijt van gehad wetende dat dit mij zeer heeft geholpen om aangenomen te worden in medical school. Ik heb dus eerst Journalism gedaan en op high school heb ik wat dingetjes geschreven en dan vooral over ons high school football team (Trojans rock!). Heb twee jaar op onze high school meegewerkt aan de school journal, dus dat was gewoon goed. Tip van mij is om je dan ook te mengen in je high school / school district. Op de South Dakota State University heb ik ook veel gedaan en jij moet dat gewoon gaan doen. Op die manier ben je betrokken in de community waar medical schools op selecteren. Zorg ervoor dat je grades goed zijn, zo niet, retake your classes. Schakel een pre-med advisor in en ga er iedere week langs, zodat hij / zij je leert kennen. Zulke mensen hebben goede contacten en je kunt dan via hen in aanraking komen met doctors die een goede status hebben opgebouwd en in aanmerking te komen om ze te shadowen, volunteer work in hospitals, etc. Als extra curriculars in college ben ik radio anchor geweest voor een gebied van iets van 50,000 mensen, heb artikelen geschreven voor school journal, heb vrijwilligerswerk gedaan met autistische kinderen, heb vrijwilligerswerk gedaan in India, ben twee jaar voorzitter geweest van een fraternity club, heb drie jaar op de Dean’s list gestaan, was erg betrokken in intramural sports, heb in de zomer summerclasses genomen aan University of California voor research in glial cells, heb research gepubliceerd in een aantal tijdschriften, was member van de pre-med association, was member van de American Board of Sailors en destijds had ik twee keer eerder de New York City Marathon gelopen (waar men op interview erg onder de indruk van was). Zo zie je maar weer dat je er echt voor moet gaan, want als je weinig Ecs hebt, maar een goed overall GPA, dan kom je er niet in. Ik als doctor werk liever met iemand die sociaal is en veel Ecs heeft ondernomen, dan iemand die alleen maar met z’n neus in de boeken heeft gezeten. Dus zoals je merkt dien je al clinical experience te hebben, research work en altruïstic experience. Dat zijn de belangrijkste drie dingen die ik in een medical student zie in combinatie met de hoogte van hun GPA weliswaar.

Oké, nu weet je een beetje wat je tijdens college écht gedaan moet hebben. Ik ben zelf verbonden aan de Universiteit van Chicago en interview een groep mensen elke maand. Ik zal je zo het aanmeldingsproces laten zien, maar wat zoeken wij in kandidaten voordat we kijken naar hun stats? Persoonlijk vind ik dat doctors een fitte, gezonde uitstraling hebben. Ik vind dan ook en dat is puur mijn mening dat ik mensen selecteer om op interview te komen die niet roken, geen overwicht hebben en sporten (moet je namelijk aangeven via AMCAS). Als doctor vind ik dat je mensen moet laten zien hoe je gezond moet leven en rokers en mensen met overgewicht passen wat mij betreft dan niet in dat beeld, maargoed, andere collega’s denken er anders over ;) .

Ik heb nu wel alle eisen opgegeven die je moet hebben om een realistische kans te hebben om toegelaten te worden, maar hoe gaat het dan verder. Tijdens je junior year in college neem je de MCAT test, Medical College Admission Test. De MCAT bestaat uit biological sciences, physical science, writing sample en verbal reasoning. Je maakt een grote kans om op interview te komen als je boven de 32P scoort (maximum is 45T) en 32P is gemiddeld. Er zijn talloze instellingen die je cursussen hiervoor geven, ook op college. Gewoon goed leren, dan moet het wel goed komen. Ik had destijds een score van 36T en dat is zeer hoog. Je bent ‘’under consideration’’ als je ook nog een goede GPA hebt tussen de 3.5 en 4.0 (ik had overall 3.80 en science 3.73). Het is echter geen garantie dat je wordt aangenomen! Iedere universiteit heeft zo zijn eigen kijk op kandidaten en iedere universiteit zal per jaar ongevaar 5,000 aanmeldingen zijn waarvan er maximaal iets van 1000 worden geinterviewd en 200 worden aangenomen. Do the math zou ik zeggen! Een selectie voor medical school is hier dan ook veel strenger dan een selectie voor een potentiële baan als piloot.

De MCAT neem je in maart / april op z'n vroegst en je AMCAS verify je op z'n vroegst in mei, zodat je in aanmerking komt voor het early decision plan en hiermee verhoog je je kansen om aangenomen te worden. Doe je dat niet, dan zijn je kansen écht een heel stuk lager. Maak dus een planning en begin in je freshman year alvast met studeren voor de MCAT test! De MCAT kun je uiteraard over doen, maar doen kom je in aanmerking voor de regular decision program en dan is de competitie veel hoger, dus ik raad je aan om je gewoon voor de early decision program aan te melden.

Nadat ik dus de MCAT heb gedaan en een score heb gehaald van 36T + overall GPA 3.80 en science 3.73 heb ik me aangemeld bij 18 universiteiten. Van Harvard en Yale tot Duke en Tufts. Uiteindelijk ben ik van deze 18 universiteiten voor maar 4 interviews uitgenodigd (University of Chicago, Duke University, University of South Dakota en Vander Bilt University). Uiteindelijk ben ik voor twee universiteiten aangenomen, de University of Chicago en de University of South Dakota. Van overige 12 universiteiten heb ik geen woord van gehoord. M.a.w als een universiteit je niet wil, beland je aanmelding in de prullenbak, zo simpel is dat. Bij elke universiteit komen zo'n 4000 aanmeldingen binnen, waarvan een kwart (!) het niet volledig heeft ingevuld of er ontbreken LORs(hoe stom!). Van die 3000 komen er ongeveer 1000 op interview en van die 1000 worden er gemiddeld 150 tot 180 mensen toegelaten. Er worden er dus gemiddeld ongeveer 4% dan aangenomen! Hou dit goed in je achterwerk en zorg ervoor dat je niet lager dan Bs haalt, dus ook geen B-, ander retake je die classes maar! Als je dat doet, veel dingen onderneemt, vrijwilligerswerk doet, research publiceren, semester buitenland studeren, clinical experience, meelopen met doctors, contacten onderhouden met pre-med advisor, professors en doctors, dan heb je een redelijke kans. Kosten om je aan te melden zijn iets van $300 per universiteit, maar je moet ook vliegtickets betalen als je op interview komt + accomodaties. Dus totaal zal het iets van $7000 bij elkaar kosten als je je aanmeldt, MCAT neemt, op interview komt, etc. Hou daar ook rekening mee. Kosten voor medical school zijn iets van $65,000 per jaar, dus voor 4 jaar $260,000 maar voor een joint degree dus $325,000 voor 5 jaar. Moet je dus lenen tegen een Stafford loan en als je geen green card hebt, moet je een U.S citizen of permanent resident als cosigner laten optreden

Als je uiteindelijk bent aangenomen op medical school, ben je er nog lang niet en hou ook dat goed in je achterhoofd, omdat er heel wat doorzettingsvermogen wordt vereist over de studenten! Medical School duurt 4 jaar waarvan de laatste twee jaar vooral uit internships bestaan. Ik heb er overigens 5 jaar over gedaan aangezien ik voor een joint degree ben gegaan MD/MBA. In die 4 of 5 jaar dien je ook je GPA hoog te houden, want je moet indruk maken als je klaar bent voor de residency match. Het aanmeldingsproces voor je specialisatie. Medical School is leuk, uitdagend, maar het houdt je ook van de straat. Ik ben in mijn tweede jaar van Medical School getrouwd en dan moet je partner er toch begrip voor hebben wat je allemaal doet. Elke avond studeren, maar dat betekent niet dat je geen sociaal leven hebt. In een normale klas zitten alleen maar sociale mensen, omdat onsociale mensen er toch uitgefilterd worden tijdens het aanmeldingsproces. Tijdens medical school bereid je je ook voor op de USMLE step1 en step2. Op wikipedia wordt het heel erg goed uitgelegd en zal helemaal onderaan nog wat sites erbij zetten, het is namelijk erg veel informatie :kerst: . Voor USMLE step 1 had ik een score van 278 en dat is zeer goed, gemiddelde is iets van 215. Voor step2 CS had ik score van 213, minimaal was 185 en voor step2 CK had ik een pass. Step3 neem je aan het einde van je first year residency.

In mijn derde jaar aangemeld via residency match en in het vierde jaar gematcht met drie residencies, neurosurgery, general surgery en cardiology. Mijn eerste keuze was neurosurgery en ik was ontzettend blij. Een nadeel is dat je daarna nog 7 jaar moet studeren waarvan 2 jaar onderzoek. Was 27 toen ik klaar was met medical school, aangenomen als PGY resident neurosurgery aan de University of Chicago en eerste 4 jaar werkweken van 80 tot 90 uur, daarna twee jaar onderzoek gedaan, aantal boeken gepubliceerd, laatste jaar chief resident en op dit moment werk ik sinds 6 maanden als neurosurgeon in Chicago.

Al met al heeft het me na high school dus 15,5 jaar geduurd waar ik nu dus ben.

Santa Claus, als jij bereid bent 15,5 jaar hard te studeren en te werken, dan moet het wel lukken, maar aan je schrijfstijl heb ik het idee dat je geen piloot wilt worden om het salaris en doctor wil worden om het salaris... Als dat zo is, dan zeg ik: ''forget it''. Met die instelling red je het niet eens om de MCAT af te leggen en als ik zo'n kandidaat voor me heb zitten, dan kan hij wat mij betreft meteen weg. Gemiddeld startsalaris in private practice (dus geen Locum Tenens) is de eerste twee jaar iets van $400,000 (verschilt per specialisatie). Na twee jaar word je vaak partner en verdien je twee keer zoveel. Dit gezegd te hebben, weet jij natuurlijk al wat je gaat doen, niet ? :dozey:

Ik weet niet of je je er wel in verdiept hebt, maar doctor zijn is ook niet altijd leuk hoor... Lange dagen, hoge malinsurance, gemiddelde doctor krijgt 5 lawsuits tegen zich over zijn hele carrière, je ziet mensen dood gaan, mensen boos, mensen geven de moed op, mensen vinden het moeilijk je te vertrouwen.... Maar het mooiste is natuurlijk om mensen blij te zien, beter te zien worden en nadat je uren in iemands hoofd / lijf hebt zitten snijden en dan zie je hem of haar wakker worden, dat is toch echt het mooiste van dit vak, al zeg ik zelf. Maar ook het wetenschappelijke aspect trekt me aan en dat moet je ook niet vergeten.

Conclusie, wil je arts worden, ga er dan voor, maar doe het niet voor het geld, want daar word je niet gelukkig van! Doe het omdat je er passie voor hebt!

Trouwens, Santa Claus, als je nog vragen hebt, doe het maar via PM, want het is een luchtvaartforum ;) Ik kwam hier ook voor iets anders dan dit te lange verhaal te posten! :D

Login op www.forums.studentdoctor.net (staat zeer goede informatie op)
www.physicianrecruiting.com
www.amcas.org
www.usmle.org
 
Last edited:
Word in ieder geval geen piloot in de USA! Management kent kennelijk geen normen en waarden en voor management is poep gelijk aan piloten. Furloughs, paycuts, lage salarissen, lange werkdagen, continue angst als je airline het niet goed doet :blabla: .

Ik werk nu twee maanden voor Colgan Air en de pay sucks!
Tja als je dan ook voor een van de twee slechtste regionals in Amerika gaat werken dan vraag je daar ook om. En zeker in Laguardia. En piloot die voor mij werkte ging ook naar Colgan toe, tegen al het advies dat iedereen hem heeft gegeven. Hij moest en zou voor een "airline" werken:1855: Hij belt bijna iedere dag en smeekt voor zijn baan terug.
 
Back
Top