Piloot? Nergens voor nodig

Het NLR vliegt al jaren rond op deze manier (met de PH-LAB):
http://www.dutchaviationsupport.eu/Articles/NLR.pdf

Zolang een menselijke piloot aan boord het systeem maar kan overriden zie ik het probleem niet. Nu nog ondenkbaar, maar de tijd dat er nog maar één piloot aan boord is die het alleen nog overneemt als er iets fout gaat lijkt mij niet zo heel ver weg :biertje:
 
Toen hij level en straight vloog.
Dat lijkt mij dan meer een autopiloot vanaf de grond, aangezien de piloot zelf de landing deed. Maargoed, iedere ontwikkeling is er 1.
 
Eenieder die zich enigszins verdiept in de dagelijkse praktijk van het vliegen begrijpt dat er veel meer bij komt kijken dan 'overnemen als het fout gaat'. Neem iets heel simpels als weather avoidance, een kunst die je alleen door ervaring leert en die een computer onmogelijk over kan nemen op dit moment. Immers, de weather radar geeft op een gegeven moment alleen maar noodsignalen af tijdens slecht weer, alles kleurt rood, overal om je heen slaat de bliksem in, onschuldige cumulusjes zijn niet meer te onderscheiden van de killer CB. Maar als piloot ben jij wel in staat met je ogen, met je gevoel, met je verstand, met wat je eerder hebt gezien tijdens de daling en met je ervaring een veilig plan op te zetten om wél veilig te landen. Een computer kan dat niet. Nog niet.

Het duurt dus nog even voordat we er 'alleen maar zijn voor als het misgaat'. Die tijd zal heus wel komen, maar het vergt een compleet nieuwe infrastructuur, een compleet nieuwe manier van flight management, heel wat crashes, kortom, een compleet nieuwe filosofie.
 
Back
Top