Piloot in buitenland zonder na1 en wi b1

Avian

New member
Hallo allemaal,

Vorig jaar ben ik tijdens mijn stage erg gefascineerd geraakt van het beroep piloot en heb toen besloten om eerst af te studeren en dan te kijken of mijn motivatie nog steeds sterk aanwezig is.

Over een aantal maandjes rond ik mijn HBO-diploma Toerisme Marketing Management af en heb besloten het te gaan proberen als piloot. Dit is een baan die, naar mijn inziens, erg goed bij mij past en waar ik volledig voor wil gaan.

Zoals iederen, heb ook ik een aantal vraagjes. Ik hoop dat er niet al te veel overlap in zit m.b.t. andere forumtopics.

Ik heb mijn HAVO diploma gehaald zonder Natuurkunde en Wiskunde B. Kan ik hiermee ook, buiten EPST, bij buitenlandse (goede) scholen aan de slag? Heb begrepen dat je bij bijv. de Lufthansa school tenminste een VWO-diploma moet hebben.

Ook zou ik graag willen weten of er een Natuurkunde en/of Wiskunde (B) boek of info bestaat speciaal toegepast op vliegen? Ik ga over twee weken naar een infodag bij de EPST, krijg je daar lesstof die je nodig hebt in de selectiefasen?

Ik hoop heldere antwoorden te krijgen op mijn vragen!

Groeten, Avian
 
Last edited:
Hoi Daanie,

Als je de tijd ervoor hebt raad ik je aan om alsnog je natuurkunde te doen. Ik heb het zelf gedaan via de LOI wat je een klein jaartje zal kosten. Je zult het in principe niet nodig hebben om de selecties te kunnen doen, maar het geeft je wel een kleine voorsprong in je studie straks en het staat altijd beter op je C.V. bij je airline solliitaties.

Overigens zit er in EPST fase 1 een zogenaamde tech-test. Hiervoor moet je enkele natuurkundige principes beheersen.

Mijn 2 centen! :)
 
Goede Keuze Daanie,

Heb zelf geen wiskunde of natuurkunde op Havo niveau. Wel net als jij een Hbo diploma opzak!

Heb tijdens mijn Atpl theorie alle vakken in een keer gehaald dus met motivatie kom je een heel eind, denk niveau heb je aangezien je een Hbo diploma binnekort in zak steekt!

Zou goed informeren bij de vliegscholen waar je graag naar toe zou willen of een Hbo diploma niet genoeg is. En anders kun je altijd nog een certificaat halen als dat je toelating makkelijker zou maken.

En als je dan toch nog bezig bent ga alvast wat vlieglessen nemen om je motivatie maximaal te houden / je gevoel voor het vliegen omhoog te krikken. Altijd een plus als je testen gaat doen bij de vliegscholen!


Veel succes!
 
Bedankt voor jullie reacties...
Indien het mogelijk is wil ik liever niet een jaar verliezen om na en wb te halen. Ik ben namelijk 23 en vind daarom dat ik zo snel mogelijk moet beginnen. Ik begrijp dat deze vakken wel wenselijk zijn en wil daarom toegepaste lesstof proberen te bemachtigen. Kan iemand mij informeren of zoiets bestaat? Lijkt me ook erg handig bij het maken van de tech-test.
 
Daanie,

Ik ben ook met 23 begonnen met natuurkunde 1 (Wis B heb ik er niet bij gedaan). Omdat ik daarnaast werkte in de cabine heb ik er een jaar over gedaan. Het kan dus sneller als je wilt. In de tussentijd kun je alvast de selecties gaan doen bij verschillende scholen.
Wat de tech test betreft: deze bestaat ook grotendeels uit algemene natuurkunde. E.e.a. is met common sense op te lossen.
 
Af en toe heb ik het idee dat er een beetje te zwaar wordt getilt aan het hebben van wis en nat.

Ik denk dat je ook goed moet kijken naar je overige kwalificaties.
ik heb zelf hbo gedaan, maar heb nooit examen gedaan in wis en nat op havo/vwo nivo.

Bij mijn solliciatie bij mn huidige werkgever werd er niet een woord over gepraat.. en werd gewoon aangenomen..
dus tja.. denk ook dat je verdere opleiding van toepassing is.
uiteraard weet ik niet hoe het zit met een toerisme opleiding.. ik zelf heb een technische opleiding op het hbo gedaan..

Succes.. waar een wil is, is zeker een weg..
 
Afgelopen 3 jaar 5 sol gesprekken gehad. Geen enkele keer gevraagd (waarvan 1 in Europa) waar ik mn vliegopleiding had gedaan, laat staan waar ik mn middelbare school opleiding had gedaan met welke vakken.
 
Back
Top