PICUS uren loggen?

Klopt inderdaad tot een maximum van 250 uur. Dus tot je het aantal vereiste pic(us) uren voor je atpl hebt behaald. Zet je PF uren in de colom PIC met bij remarks "picus" en een handtekening van de P1 er achter. Dit was het antwoord wat ik van het IVW heb gekregen. Na die 250 uur mag je alles (pf/pnf) weer als co-pilot loggen.

Moet deze captain in dit geval ook een TRI, TRE of LTC zijn?
 
Bij mijn maatschappij staat bij elke captain op zijn rooster een lijstje met co-pilots die PICUS vliegen. Dus niet alleen de TRI, TRE of LTC's
 
Uit de Lasors 2008 http://www.caa.co.uk/docs/33/LASORS2008%20(Bookmarked).pdf:

2. A pilot claiming time spent as co-pilot performing
the duties and functions of pilot-in-command, under
the supervision of the pilot-in-command, toward
meeting the licence requirements as given in Case
B, will be credited with that flight time only if:

a. the flight was conducted in an aircraft having a
Certificate of Airworthiness that requires its flight
crews to include not less than two pilots;

b. he was responsible for checking the accuracy of
the flight plan, load sheet and fuel calculations for
the flight;

c. he ensured that all crew checks were carried
out in accordance with the laid down operation
procedures;

d. throughout the flight he carried out all the duties
and functions of pilot-in-command and conducted
the take-off and the landing;

e. he resolved all meteorological, communication
and air traffic control problems;

f. the pilot-in-command did not have to overrule
any course of action proposed or taken by the
co-pilot;

g. the pilot-in-command certifies in the co-pilot’s
flying log book against the entry for that flight
that it was carried out by the co-pilot acting as
pilot-in-command under supervision. Such
certification will be taken as confirming that all
the foregoing conditions were met.


Vraag van mijn kant: Ik heb een digitaal logboek, hoe laat ik de captains dit certificeren? (ik heb mijn atpl al, en de CAA heeft me niet gevraagd om handtekeningen, maar stel dat ze dit alsnog ooit willen zien?

grtz,
H
 
Last edited:
Dat het logboek een wettelijk dokument is, staat buiten twijfel, moet ondertekend worden and the works.

Maar ik dacht dat voor brevet-vragen die betrekking hebben op het werk (ATPL, Typeratings e.d.) de verantwoordelijke in het hoofdbureau zitten, en niet jijzelf per sé?

Bij Cityline is het zo dat ik op het aanvraagformulier voor een nieuw/geupdate brevet (dus toendertijd ook mijn APTL) mijn handtekening zet, maar dat alle andere entries (dus ook vlieguren en de verdeling daarvan) door De Man in Het Bureau wordt gedaan. Daarmee is wat mij betreft PIC/PICUS/SPIC eigenlijk afgehaakt?

Ikzelf hoef dan ook nooit mijn logboek in te sturen of te laten ondertekenen.

Dacht eigenlijk dat dit JAR was, maar kan natuurlijk ook een Duitse JAR-versie zijn.
 
Back
Top