PET en PNR

unXpected

New member
Ik was laatst weer even men theorie aant doornemen (70 hrs check komt eraan!) en kwam derachter dat dit toch redelijk snel weer wegzakt.
Nou vroeg ik me af. Gebruik je t nou nog als je op de grotere kisten vliegt? Ik bedoel het is wel nodig om Point of save/no return en Point of equal time te brekenen, maar wordt dat niet voor je gedaan? Of bereken je dat gewoon elke vlucht opnieuw?
 
Lang leve airbus!

Je geeft gewoon in tussen welke wapoints c.q. vliegvelden je wilt calculeren, dan de wind en je krijgt een mooie PET op je ND.
 
Als je de Atlantische Oceaan oversteekt of over zeer dun bevolkte gebieden vliegt, gebruik je het zeker. Maar maak je niet druk, dat wordt dan allemaal voor je berekend. En in de lucht is er nog altijd de FMS. Voor de doom denkers als nu alles uitvalt. Dan is het om te beginnen zeker niet je dag en is er nog altijd de enroute kit. Maar als het op mijn vliegtuig zo ver is dat ik geen FMS meer heb, heb ik ook geen schermen meer en stby instrumenten. Dus heeft het geen enkel nut om dan nog een PET of PNR te gaan berekenen.

Grtz Mike5
 
Heel soms wordt dit gebruikt. Het stond bij ons echter op het PPS flightplan als PNR.
Als je fuel remaining overeenkomt met het getal achter dit punt en weer, wind, FL geen grote afwijking vertonen, ga je door. Geen moeilijke calculaties dus...
 
Back
Top