Persoonlijk verslag van een kandidaat PVS

Diana

Active member
==PVS-1==
Een leuke introductie vlucht. Maar wat moet je hier al veel zelf doen zeg. Je hebt net een briefing achter de rug en weet een beetje van procedures. Je stapt in, stijgt op en je begint gelijk al alles zelf te doen. De instructeur praat je er weliswaar doorheen, maar ze verwachten toch wel dat je het snel doorhebt. Kortom, alle procedures komen in 1 vlucht razendsnel voorbij en jij moet het allemaal oppikken.

==PVS-2==
Na je ervaring in PVS-1 begin je met goede moed de voorbereiding voor PVS-2. Best wel pittig als je al die procedures uitschrijft. Alles goed doornemen en alles op je in laten werken. Instructeur komt eraan lopen, zenuwen nemen toe, want jij moet zo vliegen! In het vliegtuig met knikkende knietjes, zou ik de procedures nog weten? Motor start en het is begonnen, zenuwen zijn weg, want jij moet het zo gaan waarmaken! Je eerste echte vlucht die meetelt! Moeilijkheid van de vlucht valt reuze mee, gewoon goed je procedures kennen en goed op de tijd letten!

pvs1.jpg


==PVS-3==
De vlucht word al iets moeilijker, komen iets meer manoeuvres bij kijken en je begint al aan de leukere demo's! Ik was lekker fit begonnen, ging voor mijn gevoel wel goed en voor het gevoel van mijn instructeur ook. Mooier begin van de dag kan je niet hebben toch?

==PVS-4==
Nu beginnen de demo's ergens op te lijken, want nu wordt het aerobaticsdeel ook ingevoerd. Daar doe je het voor! Tijdens de briefing weinig opmerkingen, vlucht was gewoon een opvolging op die van PVS-3 met hier en daar wat extra's.
Ik begon niet zo sterk aan deze vlucht, vloog wel voldoende, maar kon allemaal strakker. Was ook de opmerking van de instructeur achteraf: "Vond die van vanochtend toch beduidend beter gaan dan nu!"
Met dat advies en de debriefing zou ik mij maximaal voorbereiden op PVS-5!

==PVS-5==
Nagenoeg hetzelfde als PVS-6, met 1 klein verschil. Dus gewoon voorbereiden, de procedures leren, leren en nog eens leren. Veel dingen in een kort tijdsbestek en meerdere dingen tegelijk uitvoeren. Tijdens de vlucht bleek dit ook wel de pittigste te zijn want ik liet hier en daar wat steekjes vallen. Sommige verdienden zeker niet de schoonheidsprijs!
Met een goede debriefing, waarin ik op alle verbeterpunten werd gewezen, ging ik vol goede moed op naar PVS-6!

==PVS-6==
Ik was als tweede aan de beurt dus had de tijd om nog even in de zon me aan PVS-6 te vergapen. Vergapen ja, want de vermoeidheid slaat wel toe op zo'n dag. Vroeg op, veel voorbereiden en constant onder hoge druk staan tijdens je vluchten.
Het begin ging erg lekker, kreeg nog wel de opmerking "DIT IS DE GVSS NIET!" naar mijn hoofd gesmeten, dat heb ik toen geweten ook!

pvs_taxiing.jpg


Wat kan (sorry heren verkeersleiders) Dutchmil een pain in the ass zijn. Denk dat tijdens mijn vlucht wel 5 tot 6 keer de stopwatch gestopt is omdat er traffic in de area was waar wij voor moesten oppassen. Best wel rot, omdat je al onder hoge druk staat en je dan niet conform je tijdstabel kan vliegen. Maar goed, daar moet je ook mee leren omgaan, je wilt tenslotte geen verkeersvlieger worden! (Sorry weledele verkeersvliegers.)

Over het algemeen, hoe ging mijn PVS? Dat hoor ik binnen 2 weken (telefonisch) van het CML!

Wepz
 
Back
Top