Persoonlijk verslag van een kandidaat GVSS

Diana

Active member
Op maandagochtend melden zich 5 aspirant vliegers bij het CML aan de Kampweg nummero 3. Na een eerste kennismaking en uiteraard een bakkie leut te hebben genuttigd, werden we opgehaald voor een eerste korting briefing. Deze ging o.a. over hoe onze week er in grote lijnen uit zou gaan zien. Dit, mits je alles iedere keer zou halen natuurlijk. Verder hebben we natuurlijk kennis gemaakt met onze instructeurs voor deze week. Dit waren er drie en stuk voor stuk aardige mensen met een goed gevoel voor humor. Echt lachen zo nu en dan.

==Intake test==
Hierna werd het tijd voor de intake test. Een theoretisch toetsje van 24 vrij gemakkelijke vragen over het blauwe boekje. Hiervan mocht je ook nog eens 4 vragen fout beantwoorden. Ondanks dit alles viel er toch nog één van ons af op deze test.

==FAM-vlucht==
Met zijn vieren begonnen we dus aan de simulator vluchten. De eerste FAM vlucht is een vlucht om wat te wennen aan de sim. Je zult merken dat alleen al het rechtuit vliegen en later ook de bochten draaien in het begin vies tegenvalt. Heel apart is dat als je thuis achter je bureau zit, je alle X-checks kunt dromen maar éénmaal in de sim blijkt dat een stuk lastiger. Na deze vlucht werd het tijd voor het "echte" werk (de gescoorde vluchten) op de Frasca.

==A-vlucht==
Na een video briefing te hebben gekregen over vlucht A werd het tijd om deze te gaan vliegen. Best lastig alleen al het rechtuit vliegen en de kist netjes op tijd weer met zijn wielen de grond te laten raken!! Na deze vlucht te hebben doorgenomen werd het tijd om het hotel te gaan verkennen. Ik moet eerlijk zeggen dat het goed vertoeven is in het Golden Tulip Hotel. Vooral de keuken is er errug goed. 's Avonds is het eigenlijk altijd hetzelfde liedje. Van 6 uur tot half 8 zit je te eten en buiten die tijd om ben je aan het studeren. Aantekeningen maken van je voorgaande vluchten en natuurlijk het voorbereiden voor de volgende dag. Het is per slot van rekening wel de bedoeling dat je fouten die maakt geen tweede keer maakt.

==B- en C-vlucht==
Dinsdag verliep eigenlijk net zo als de maandag alleen nu vlogen we 2 gescoorde vluchten en werden ze steeds iets pittiger. Na deze vluchten kregen we alvast de briefing voor de D vlucht op woensdag zodat we die "thuis" konden voorbereiden. Ook vond er na deze C vlucht een instructeurswissel plaats. Dit om een zo objectief mogelijk beeld van ons te kunnen vormen.

==D-vlucht==
De D vlucht op woensdagmorgen was toch wel een hele lastige. Met name omdat je grote delen van de vlucht met 85 Kts moest vliegen en hiermee ook bochten ging maken. Je zult merken dat dit zeer lastig is en een goed Power dosering vereist. Ook zaten er nogal wat ADF'jes en squawks in. Kortom, een vlucht waarin je heel hard moest werken. Na deze D vlucht moesten we afscheid nemen van onze vierde kandidaat. Nu we vier echte vluchten op de Frasca hadden gemaakt werd het ook voor ons tijd om de digitale (vlieg) wereld binnen te stappen. We mochten de overige 2 vluchten op de nieuwe simulator vliegen. Te beginnen met weer een FAM vlucht voor de nieuwe sim.

==E-vlucht (op de Alsim)==
Ooooh wat vliegt dat ding fijn!!! Ik ben al druk aan het sparen om ook zo'n ding aan te schaffen voor bij mij thuis.
Maar in ieder geval nog 2 vluchten te gaan en nog met zijn drieën over. Gelukkig voor ons, was de eerste vlucht op de nieuwe sim de zogenaamde "bejaarden vlucht". Oftewel geen nieuwe elementen. Wat wel nieuwe was, is dat deze sim wat andere waarden heeft voor o.a. rotation, pitch attitudes en powersettings maar dat went heel snel. Alle drie hebben we ook deze dag overleefd.
Om vier uur waren we terug in het hotel en was het eerst tijd voor een uurtje ontspannen. Maar daarna zijn we de hele avond druk bezig geweest om vlucht F voor te bereiden. Een zware vlucht met 2 nieuwe dingen, te weten de dalende en klimmende bochten. Heel erg lastig om tegelijkertijd koers/tijd en hoogte/tijd te checken en daarna nog gewoon te vliegen.

==F-vlucht==
En toen kwam de donderdag... D Day voor ons. Toch wel gespannen kwamen we 's morgens aan bij het CML. Gelukkig hoefden we niet al te lang te wachten voordat we mochten vliegen. Ik zelf vond F een heeele lastige vlucht! Nadat we alle drie deze vlucht gedaan hadden konden we alleen nog maar afwachten op de uitslag... We moesten hier zo'n uur op wachten. Maar het bleek het wachten waard te zijn geweest want ik en nog een andere jongen hadden het gehaald. ECHT EEN GOED GEVOEL IS DAT ZEG!!! Helaas viel de derde af...

Hierna hebben we ons vliegerlogboek gekregen en nog een korte briefing over de PVS. Na ook nog een afspraak voor het medische onderzoek te hebben gemaakt mochten we vertrekken. En natuurlijk hebben we eerst nog met zijn drieën een pilsje (of een paar meer) gepakt. Ik hoop dat ik jullie zo een beetje een (kleine) indruk heb kunnen geven over de GVSS ronde. Kortom, een geweldige week met een heleboel leuke mensen en ontzettend veel geleerd. Voor iedereen die nog moet, Suc 6 en vergeet vooral ook niet om er van te genieten!!!

A.W.
 
Back
Top