Performance vraagje

dassault

New member
Hoi

Ik zit al een tijdje met het volgende probleem. Ben performance vak nog eens aan het bekijken. Bij take off is een van de limiterende factoren de climb limit ( net zoals brake energy, structural etc). Zoals we weten word er een climb gradient bij twin engine van 2,4% gross gevraagd. Men hanteert ook een net flight path.(-0,8%). Dus 1.6%. In de afm vind ik een grafiek weer om je climb limited take off weight te bepalen. Maar ik geraak er niet wijs uit of deze grafiek nu mijn 2,4 of 1,6 garandeert. Normalerwijze zou ik 1,6% denken, aangezien dit het meest conservatieve is, alleen heb ik niet de gevraagde 2,4%. Zucht, wie kan me helpen?
 
Als er in je grafieken een afstand en hoogte schaal is dan zou je de gradient moeten kunnen berekenen. Zelfs de hoekmeting moet dit weer kunnen geven (tangens van de hoek - iemand?).

GF.
 
2.4%.

Die -0.8% is afhankelijk van vele factoren: Juiste rotatie-techniek, nieuwe motoren versus oude motoren etc.

2.4% bruto is en blijft bruto, dus dat staat in de tabel.
 
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. 2,4% heb je nodig in je tweede climb segment en deze 0,8 heeft hier niet zo veel mee te maken. Als je dit niet haalt ben je climb limited. De 0,8 heeft te maken met je obstacle clearance deze is minimaal 35 ft bij een droge baan en heet je nett path boven deze 35 ft wordt dus 0,8% opgeteld en wordt gross flight path genoemd, haal je dit niet ben je obstacle limited. In alle segmenten is deze eis van toepassing. Zoals gezgd wordt deze correctie toegepast voor "fouten" van de vlieger zoals rotatiesnelheid etc.
 
Back
Top