Percentage van mensen die vliegopleiding halen

Assertief

New member
Beste forumleden,




Ik was benieuwd of er ook veel mensen uitvallen tijdens de opleiding?
Dat mensen bijvoorbeeld de stof moeilijk vinden of dat ze voor een examen niet slagen.


Kunnen jullie mij informatie geven uit eigen ervaring.(Percentage of aantal aspiranten)


Bij voorbaat dank
 
Over het algemeen haalt iedereen de opleiding, uitzonderingen daargelaten.
Vooral bij de opleidingen waar men hoog aangeschreven wil blijven staan (EPST, KLS) vallen af en toe een paar mensen uit, bij andere scholen vrijwel niet.
Als je de selectie haalt en een normale dosis doorzettingsvermogen en motivatie hebt komt dat helemaal goed.

Maar eigenlijk is het halen van de opleiding niet het moeilijkste; het behalen van je eerste baan als piloot echter wel. En dat laatste blijkt voor velen het aller moeilijkste van de hele carriere te zijn.

Over dit laatste is op het board al heel veel te vinden dus ik zou zeggen; pak een biertje (of fristi) en dan valt er avonden lang over te lezen.
 
Last edited:
de opleiding

Welke opleiding?
PPL, Instrument rating, Commercial, Multi engine of een geintegreerde opleiding?
Meer dan 90% haalt de opleiding. Of ze allemaal geschikt zijn om echt "verkeersvlieger" te worden is een hele andere vraag.
Als je drie keer voor ieder brevet bent gezakt en het uiteindelijk voor elkaar krijgt om de opleiding te halen.......betekent nog niet dat je "er bent".
Of je het doorzettingsvermogen hebt om die eerste baan te vinden.
Bij een flink aantal gaat in die periode iets in hun leven dwarsliggen; vrouw, vriendin, partner zwanger of ziek zwak en misselijk van het geld uitgeven en maar wachten.
Paar maanden geleden iemand weer tegengekomen, net opleiding af, vrouw zwanger van het derde kind, hij moet weer echt gaan werken en niet proberen aan de bak te komen als piloot.
Ja jammer, je bent er toch echt zelf bijgeweest toen dat gebeurde.
Carriere in de luchvaart weg, baan voor iemand anders,
hard maar het is zo.
 
Ja jammer, je bent er toch echt zelf bijgeweest toen dat gebeurde.

Dat mag ik wel hopen voor hem en zijn vrouw....:grijns:

maar idd, selecties zijn er niet voor niets, als je die haalt kan je er vanuit gaat dat je het in je hebt om de opleiding te halen. Ik heb er maar een paar gezien die het niet haalden vanwege té slechte resultaten.

Die opleiding is niks vergeleken bij het vinden van een baan, zeker in deze tijd.
 
Gemiddeld 1 persoon per klas (~20 man) die de opleiding niet kan afmaken om een of andere reden.
 
3 van de 30 in mijn klas maar zoals eerder al gezegd het aantal dat geen baan vond toendertijd (13 jaar geleden al weer) was vele malen groter
 
Ik schat het gem. bij ons ergens tussen de 1 op de 10 en 1 op de 20.
Motivatie speelt naar mijn inzicht vaak een grotere rol dan het wel of niet hebben van de benodigde grijze materie en skills.
 
Ik denk dat je voor sommige dingen toch echt genoeg 'grijze materie' moet hebben om het te kunnen, daar kan motivatie soms niks aan veranderen.
 
Dit is erg verschillend per school en per klas. Let wel, je moet het wel erg bond maken wil je van school getrapt worden. Als je goed gemotiveerd bent moet het wel gek lopen wil je de opleiding niet halen. Daarnaast kan het natuurlijk dat het niveau echt te hoog voor je is maar dan had je in principe niet door de selectie heen moeten komen.

Eigen ervaring: ongeveer 15% die het niet haalt
 
Misschien dat jullie het niet weten, maar wat ik me dan afvraag.
Die mensen lopen nu dus rond met een grote schuld zonder papieren.
Hoe doen die mensen dat dan met hun lening?
 
B7142lbs said:
Misschien dat jullie het niet weten, maar wat ik me dan afvraag.
Die mensen lopen nu dus rond met een grote schuld zonder papieren.
Hoe doen die mensen dat dan met hun lening?

Vul maar in, taxi chauffeur, vakken vullen bij appie, bij paps en mams wonen, etc.
 
Vul maar in, taxi chauffeur, vakken vullen bij appie, bij paps en mams wonen, etc.


Stel je voor je haalt het laatste stuk van je theorie niet,Zul je dan heel die 117.500 moeten vergoeden? En waarom wordt dat niet door het garantiefonds geregeld?
 
Stel je voor je haalt het laatste stuk van je theorie niet,Zul je dan heel die 117.500 moeten vergoeden? En waarom wordt dat niet door het garantiefonds geregeld?

€117.500 is de bonuskaartaanbieding van de KLS. Daar hoort altijd het garantiefonds bij en dat zorgt ervoor dat de schuld wordt afgelost als de student de opleiding niet kan afmaken. Bij een opleiding zonder garantiefonds hoef je uiteraard ook niet het hele bedrag op te hoesten als je nog geen mijl gevlogen hebt.
 
Ik ben alleen bekend met het garantiefonds van de KLS dus alleen daar kan ik je iets van informatie over verschaffen.

De bank neemt risico's door de student een geldbedrag te beschikking te stellen voor de opleiding. Des te hoger het risico, des te hoger de rente die betaald moet worden om deze risico's af te dekken. Als je bijvoorbeeld een huis koopt dan is er altijd nog een restwaarde bij verkoop van het huis die de bank kan terugclaimen waardoor het risico op een hypotheek niet extreem groot op een individuele klant. Indien je geld leent (persoonlijke lening) en dit als 'kennis' in jezelf investeert, dan kan de bank daar niets meer op terughalen en zal het meer tijd/moeite kosten om de lening terugbetaald te krijgen. Daardoor zijn de rentepercentages op persoonlijke leningen (7%) stukken hoger dan bijvoorbeeld een goede hypotheek (3%).

Het garantiefonds bij de KLS is direct gekoppeld met de twee financiering verstrekkende banken (ABN & Frieslandbank) en wanneer de student zijn studie niet kan afmaken dan wordt de schuld direct door het garantiefonds bij de bank afbetaald. Het garantiefonds neemt dus de last over waardoor de banken weinig risico's lopen en daardoor bereid zijn om lagere rente's te vragen. Een persoonlijke lening met rente van 5% is namelijk relatief laag.

Het garantiefonds gaat dan verder met de student in conclaaf wie er gaat opdraaien voor de kosten. Uit ervaring van een klasgenoot die bijna zou beginnen met zijn MCC weet ik dat zijn gehele studieschuld is kwijtgescholden door het garantiefonds. Hij is gewoon weer het bedrijfsleven ingedoken zonder schuld en kan dus op een normale manier zijn toekomst opbouwen. Echter kan er bij bewezen nalatigheid het bedrag ook gewoon op de student worden verhaald; het garantiefonds is geen filantropische instelling.

Na de opleiding draagt het garantiefonds bij in de rentekosten voor een periode van 1 tot 5 jaar na afronding opleiding. Dus eerste jaar zelf de rente lappen (of laten oplopen in de studieschuld) en daarna kun je ongeveer 550 euro per maand van het garantiefonds terugkrijgen om de rente te kunnen betalen (mits je minder dan 1500 euro pm verdiend). Verdien je meer, dan moet je stapsgewijs steeds meer gaan betalen aan de rente tot de drempel van 3000 euro pm waarna je geen aanspraak meer kunt doen op het garantiefonds. Door deze regeling zijn er een aantal (jonge) KLS-ers bewust gaan studeren omdat ze op die manier nog geen lasten hebben en ondertussen wel kennis opdoen.

Er zijn verhalen dat het garantiefonds zelfs de hele opleidingsschuld vergoed als je na 5 jaar nog geen vliegende baan hebt gevonden. Echter zit ik niet dermate bekend met de materie/ervaringen hoe dit wordt gerealiseerd. Objectief gezien zou ik wel kunnen indenken dat de schuld alsnog naar de persoon wordt geschoven indien er grove nalatigheid in het spel is.

Deze centen uit het garantiefonds komen voort uit een individuele bijdrage die door elke student wordt gedaan. Hoeveel precies weet niemand, maar ik gok dat er toch wel een aantal duizenden (6k??) euro's vanuit die 117,5K naar het garantiefonds wordt overgeheveld om deze regeling te kunnen realiseren voor de studenten. Bij de KLS is het de KLM die dit potje met geld beheerd, en daarmee een bijdrage zou kunnen doen mocht het garantiefonds worden kaalgeplukt door een crisis.

De KLS brengt de opleiding in delen in rekening. Dus als je alleen de theorie hebt gedaan dan heb je daar vaak maar een gedeelte van je opleidingsschuld.

De KLM heeft direct baat bij veel aanmeldingen aan de KLS. Dus drempels zoals het verkrijgen van de financiering/borgstelling wil de KLM zoveel mogelijk wegnemen om maar genoeg kandidaten te hebben om hun strenge selectiecriteria te kunnen bewerkstelligen. Even offtopic; ik verwacht dat die huidige "je mag niet bij de KLM solliciteren" clausule met terugwerkende kracht wordt opgeheven want anders kan de KLS straks echt geen 120 studenten per jaar gaan binnenhalen als er (wellicht) vanaf 2012 weer meer opgeleid gaat worden op de KLS.

LET OP!
Andere scholen maken ook reclame met een 'garantiefonds' echter is dat vaak in geen velden of wegen te vergelijken met bovenstaande regeling bij de KLS. Meestal zijn het verkapte 'borgstellingen' waardoor je ouders niet garant staan, maar waarna het 'garantiefonds' je wel helemaal kan uitkleden als je met een schuld komt te zitten die je niet kunt afbetalen. Ga er dus niet vanuit dat je goed wordt opgevangen!
 
Klinkt dus best vervelend.

Al kan ik me haast niet voorstellen dat mensen bij het gesprek onder andere hun motivatie moeten brengen op de "waarom" vraag (om het even zo te formuleren) en dan vervolgens door nalatigheid het niet af (kunnen/mogen) maken.

Persoonlijk, als ik eraan ga beginnen en ik kan het niet afmaken dan komt dat door externe redenen die buiten mijn macht liggen.
ik heb nog minimaal 2 jaar bedenktijd voor ik kan beginnen.

tot die tijd blijf ik deze topics aandachtig lezen
 
Nou ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet zo vreemd. Als je ziet wat de uitval bij een willekeurige eerstejaars HBO opleiding is...
Ik denk daarom dat er ook veel meer mensen mee ophouden omdat ze merken dat dit toch niet voor hun is weggelegd, dan dat ze het werkelijk qua skills niet kunnen bolwerken.
 
B7142lbs said:
Persoonlijk, als ik eraan ga beginnen en ik kan het niet afmaken dan komt dat door externe redenen die buiten mijn macht liggen.

Hoe kan jij dat nu al zo goed weten? Het kan toch heel goed zijn dat je bepaalde vaardigheden niet goed (of niet snel genoeg) onder de knie krijgt ondanks training? Een specifiek gebrek aan aanleg voor iets noem ik niet extern, maar ik vermoed dat je het niet zo bedoelt. Je eigen aanleg ligt inderdaad buiten je eigen macht, je kan niet veel aan je eigen genetische code doen.
 
Ik heb geen ervaring met de stof of de opleiding. Ik kan dan inderdaad niet zeggen of ik de aanleg ervoor wel of niet heb.
Ik "hoop" dat ze daar ook naar kijken bij een selectie van een opleiding.

Echter het leren van theorie heb ik nog nooit moeite mee gehad.
Ik weet van mezelf dat als ik ergens voor ga, dan ga ik ervoor.
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en dat zal hier vast en zeker vaker gezegd worden.
Dat heb ik op mijn huidige opleiding ook gehoord van mensen die er na een half jaar al mee gestopt waren.

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat "als" het zover komt dat ik een opleiding ben begonnen en ik zou ermee stoppen, dan zou het niet mijn eigen keuze zijn om ermee te stoppen.
Tegen die tijd heb ik er een paar jaar over nagedacht en is het starten van de opleiding dan ook een wel overwogen beslissing geworden en niet een "ik probeer het gewoon" keuze.
 
B7142lbs said:
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat "als" het zover komt dat ik een opleiding ben begonnen en ik zou ermee stoppen, dan zou het niet mijn eigen keuze zijn om ermee te stoppen.

Ik snap wat je bedoelt, maar je moet toch oppassen met een beslissing blijven doorduwen op het moment dat je erachter komt dat het gedurende de rest van de opleiding, of sterker nog na je opleiding met selecties, een hoop werk wordt dat je mogelijk niet aan kan. Wel willen, niet kunnen maar toch doen kan namelijk een hele dure grap betekenen. Niet alleen vanwege het geld dat je dan nog gaat uitgeven maar ook vanwege het risico van daarna nergens door een selectie komen en die grote schuld niet kunnen afbetalen. Dan is het echt een stuk verstandiger om de schade te beperken en je er bij neer te leggen. Hierbij is het opletten hoe een eventueel waarborgfonds dit zou zien, aangezien die meestal terugbetalen omdat je het echt aantoonbaar niet kan, ook na extra hulp en training. Als de school / stichting van het fonds dit ziet als niet gemotiveerd (wat helemaal niet zo hoeft te zijn) krijg je geen geld terug.

De opleiding selectie scheelt heel erg per school. De meeste komt iedereen zo doorheen, een aantal bij de betere zijn echt grondig en zwaar. Maar ook bij die betere, of zelfs juist bij die betere, zie je een klein gedeelte alsnog gedurende de opleiding afvallen. Sommige gaan dan toch elders verder waar ze alsnog vaak het einde halen, sommige daarvan vinden zelfs een baan. Bij modulair is er helemaal geen selectie.

Zelf ken ik iemand die wel wilde maar echt niet kon. Deze betreffende school heeft hem, helaas, niet gestopt. Veel instructeur wissels, veel her examens en tests, altijd kwam hij kennelijk toch weer op één of andere manier net aan over de sloot. Dat hij het zo slecht deed lag duidelijk aan hem volgens de instructeurs, maar volgens hem altijd aan de instructeurs en hij wilde per se door. Cognitieve dissonantie, denk ik. Hij had veel kansen om te stoppen en geld niet uit te geven / terug te krijgen, maar niet gepakt. Hij is klaar met de opleiding, maar ik betwijfel of hij ooit door een airline selectie komt. Sterker nog, ik hoop echt dat hij nooit door een selectie komt want ik zou niet achterin durven te stappen. Hij gaat anders zeker wat statistieken opleuken.

Het verschil met je huidige opleiding is dat je een vliegopleiding zelf zou betalen en dat de kosten zeer hoog blijven oplopen op het moment dat je gemotiveerd door blijft gaan terwijl je aanwijzingen krijgt (hopelijk) om er mee te stoppen. Iets voor het achterhoofd...

Ik moet hierbij denken aan een stukje waar MelvinR me op wees, lees hier maar eens over iemand die niet kon, wel wilde maar gewoon veel te veel geld had en uiteindelijk mensenlevens heeft geeindigd met die attitude: http://www.aopa.org/asf/asfarticles/2011/sp0511.html
 
Back
Top