Pensioengolf fabel of waarheid?

Avian

New member
Beste forumbezoekers,

Na het een en ander gelezen te hebben op deze site blijf ik met een vraagje zitten. Is de, door vele vliegscholen voorspelde, pensioengolf een fabeltje of gewoon de waarheid.
Logisch beredeneerd zal er toch op een korte termijn een pensioengolf moeten komen i.v.m. de vergrijzing. Anderzijds lees ik veel reacties van (aankomende) piloten waarin wordt gezegd dat dit praatjes zijn die de vliegscholen rondbazuinen om leden te 'ronselen'. Dat de scholen dit jaren terug ook al zeiden en dit niet (snel) zal gebeuren.
Is er iemand die het wereldje goed kent die mij een realistische voorspelling kan geven. Alvast bedankt!

Groeten, avian
 
Last edited:
Op de site van het VNV kun je aan de senioriteitslijst (3x woordwaarde) van KLM zien hoeveel pensioneringen eraan komen. Kort geleden zag dat er zo uit:

2006: 33
2007: 48
2008: 36
2009: 45
2010: 53
2011: 57
2012: 58
2013: 64
2014: 71
2015: 96
2016: 92
2017: 81
2018: 88
2019: 84
2020: 83

Als je aanneemt dat KLM maatgevend is voor de pensioneringen in de sector, dan kun je het beste in 2013 aan je opleiding beginnen.

Erik.
 
Zoals bekend bij velen... De luchtvaart is een kwestie van pieken en dalen.. zo gaat het een tijd goed en dan stagneert het helemaal soms voor een lange periode.

Ik zou in iedergeval niet hopen op een pensioen golf die je kansen gaat vergroten....
Je moet op het juiste moment op de juiste plek solliciteren..
En uiteraard die werkloos thuis gaat zitten wachten tot ze je bellen..

Dit is op dit moment denk ik een goede tijd. . veel maatschapijen nemen aan.. maar je moet wel precies weten wanneer ze aannemen.. want als ze hun klassen gevuld hebben dan stopt de aanname weer.. dus het blijft lastig.

Zorg er in iedergeval voor dat je je kansen vergroot om boven de grote groep uit te steken...
Opleiding, ervaring, referenties you name it.. het is een verotte wereld, maar op dit moment werkt het nog wel zo.

Succes.
 
Woehahahahaha....

Sorry ik kon een kleine lach niet onderdrukken. Hoor dit soort onzin al vanaf 1996. We zijn 10 jaar later en inderdaad de KLM komt op zeeeeer grote schaal vliegers tekort.

De piek in de pesioeneringen ligt in bovenstaande tabel in 2015 en daar gaan nog geen 100 vliegers met pensioen. Als je alle pensioeneringen optelt vanaf nu tot 2020 kom je ongeveer aan het aantal werkloze vliegers in Nederland nu...
 
tja.. de pensioengolf.....

het verhaaltje werkt nog steeds om niets wetende, zeer gemotiveerde jonge mensen over te halen om de opleiding te doen.

Ik heb er tot op heden nog niets van gemerkt!!

Misschien is er wel een pensioen golf, maar zoals koning lucht al zegt, die is kleiner dan de werklose piloten + nieuw opgeleide piloten.
 
Staar je niet blind op deze lijst, e.e.a. is afhankelijk van economische situatie in Nederland. Luchtvaartwereld blijft een varkenscyclus met pieken en dalen. Het kan dus zomaar zijn dat in een jaar waar 100 mensen met pensioen gaan niemand nodig is.
De luchtvaartwereld in Nederland stelt qua grootte niet veel voor en de vraag (als die al aanwezig is) is beperkt door het grote aanbod van piloten.
 
Flying Dutchman said:
Dan zit jij al achter de geraniums toch Erik ? :grijns:


Niet waarschijnlijk FD, maar als je voor die tijd je langverwachte debuut maakt op de Airwork BBQ krijg je een biertje van me!

Erik.
 
Pensioengolf werd ook al bij mij in 1995 gebruikt toen ik mijn opleiding begon. De meesten van mijn klas (09-1995, ILS) hebben nooit een baan als vlieger gevonden.:eek:
 
superpilut said:
............. De meesten van mijn klas (09-1995, ILS) hebben nooit een baan als vlieger gevonden.:eek:

Iedereen van mijn klas (06-1996, ILS) heeft wel een (prima) baan als vlieger gevonden ;)
Zo zie je maar: het kan alle kanten op, maar JIJ bent degene die voor een groot gedeelte bepaald welke kant. Succes!
 
He, een ILS reunie topic :D

Van mijn klas (09-94) vraag ik me af of 50% wel het einde van de opleiding hebben gehaald. Maar diegenen die het gehaald hebben, hebben dacht ik ook wel een baan hier en daar..
 
Nog even over die pensioengolf, fabel of waarheid?......

In '99 heb ik een opendag bezocht van een grote nederlandse vliegschool, er werd toen inderdaad gezegd dat die golf eraan kwam. Het verloop van Sept.11, oorlog Iraq, etc. kennen we allen inmiddels, maar die golf heb ik niet meegemaakt.

Begin dit jaar wederom een presentatie van diezelfde vliegschool bijgewoond en wat denk je?.......die golf komt eraan aldus de directie.

Dat de markt nu even aantrekt wil nog niet zeggen dat er een pensioengolf aankomt.
 
Back
Top