Pas op voor ijsvorming in carburateur !

SF1208

New member
Beste mede-piloten,

Onder dezelfde omstandigheden als deze week heb ik aan het einde van de dag problemen gehad met ijsvorming. De go-around oefening werd een echte landing en is goed afgelopen. Maar CVV warm zetten was niet voldoende tijdens de daling met laag toerental.

Wees gewaarschuwd !
 
True.
By the way mijn eerste post kwam een beetje onaardig over.
Onder de juiste (verkeerde?) condities moet je inderdaad je daling planning met meer dan idle power.
Ook ‘clearing’ kan nodig zijn.
Regelmatig even meer gas bijgeven om te controleren of alles nog ijsvrij is.


* even sidetrack, in Florida meer carb ijs gehad dan met 4 jaar vliegen in NL

Sommige vliegtuigtypes staan erom bekend dat ze meer vatbaar zijn voor carb ijs door een veelvoud aan redenen.
Carb type, cowling design, luchtaanvoer, warmte vd motor etc etc etc.
 
@SF1208: dank voor de herinnering, we weten het natuurlijk allemaal maar weten en weten is twee :)
Met welk type toestel was dit, en vooral met welke motor?
 
Back
Top