Beste mensen,
Als initiatiefnemer van ShAir.nl las ik plotseling dat Shair een topic is geworden. Dat was effe schrikken. Maar wanneer ik deze topic lees en ook een eerdere topic over min of meer hetzelfde onderwerp, dan proef ik toch hier en daar wat onduidelijkheid en soms een enige vorm van argwaan tegenover dit soort initiatieven.
Ik ben dit initiatief gestart omdat ik van mening ben dat de SportCruiser / PiperSport inmiddels wel wordt erkend als een volwaardig en aantrekkelijk toestel.
Al enige tijd ben ik eigenaar van een SportCruiser en dat bevalt mij uitstekend. Goede vliegeigenschappen, een mooi toestel en erg uitgebreid uitgerust met allerlei leukigheid.
Ik ben weliswaar een trots bezitter, maar niet zo trots dat ik de redelijkheid uit het oog verlies. Met een gemiddelde van 50 uur per jaar blijven er nog heel wat uurtjes over waarbij het toestel doelloos in de hangaar staat. Verhuren is geen optie, wil ‘m mooi en betrouwbaar houden, dus besloot ik op zoek te gaan naar mogelijke deelnemers in het toestel. De reacties waren dusdanig dat ik besloot ShAir.nl te starten.
De PiperPilots en Diamond flyers zijn een goed voorbeeld van hoe het kan. Erg goede initiatieven met als grootste onderscheid dat zij elk hebben gekozen voor een bepaald soort toestel van een bepaald merk.
ShAir.nl heeft de voorkeur voor de PiperSport. Een bewuste keuze. Een modern toestel, gloednieuw, uitgebreid en modern uitgerust, een 2-zitter met erg veel bagagemogelijkheden voor op reis en … niet geheel onbelangrijk, erg betaalbaar.
That’s it! Valkuilen? Die zijn er niet. Dat is een kwestie van vertrouwen, maar alles wordt notarieel vastgelegd. 1 van de onderdelen in de overeenkomst is het vastleggen van een hypothecair recht. Dit houdt in dat, mocht de boel niet goed gemanaged worden en er volgen financiële problemen, de deelnemers recht hebben op het vliegtuig.
Iedereen is natuurlijk vrij om een eigen initiatief te starten, ik heb ook gekeken hoe dat nu werkt bij PiperPilots en Diamond Flyers. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als anderen dat al heel goed voor elkaar hebben. Denk je dat dit iets voor jou is, dan is een kwestie van keuzes maken. Heb je ten eerste interesse om in dit soort initiatieven te stappen, heb je een bepaalde voorkeur voor een type toestel, wat kost het, welke risico’s loop ik en hoe zijn deze afgedekt? Dat is een persoonlijke afweging. Niet naar je zin, dan ga je toch gewoon weer terug naar de club.
Nosig is heel erg gecharmeerd van zijn club. En waarom niet? Goeie club (zijn onze buren ☺) en een mooi aanbod. Maar dit geldt ook voor Piper Pilots, Diamond Flyers en ShAir.nl. Ook ShAir.nl is uitgegaan van een Stichtingvorm.
Voor de goede orde, de SportCruiser, en nu dus de PiperSport, is geen MLA. Ook nooit de intentie geweest, omdat het simpelweg nooit aan de MTOW van een MLA kan voldoen en ontworpen is voor de Amerikaanse LSA-markt. De PiperSport komt gecertificeerd op de markt en niet als Experimental.
De reden waarom ik er zelf nog geen topic van heb gemaakt is simpel. Van de importeur heb ik begrepen dat het toestel pas eind 3e kwartaal van de band rolt i.p.v. de eerder beloofde april. Bovendien zijn de eerste toestellen bestemd voor de Amerikaanse markt. Er zijn nu geluiden dat we ze hier toch eerder kunnen krijgen.
FlushRivet is overigens goed geïnformeerd. Wat hij zegt klopt. De vliegers waarop ShAir.nl mikt zijn overigens vliegers die er hetzelfde als ik over denken: hoe kan ik een nieuw eigen toestel vliegen, wanneer ik wil tegen zo laag mogelijk kosten.
Mochten jullie interesse hebben, kijk dan even op
www.shair.nl.
Groet,
Erik