Participatie Piper Sportcruiser (Shair)

Boss du Manche

New member
Hallo,

ik zou graag willen weten wat jullie vinden van het participeren in een Piper Sportcruiser á la Shair.

Wat zou je bijvoorbeeld kwijt zijn aan een participatie en wat zijn de valkuilen v.w.b. het oprichten van een stichting.

Wie o wie heeft tips of is ervaringsdeskundige?
 
Binnen de club ben ik bezig met een 2-zitter enquete, waaronder ook de vraag of er interesse eventueel zou zijn voor een share binnen de club met eventuele doorverhuur binnen club. Waren toch aantal mensen die daar iets voor voelde, alhoewel (zoals verwacht) het merendeel niet (tot nu toe dan, ik laat hem nog een tijdje online voor de rest van de leden). Zelfs zonder share zou de prijs zonder inleg volgens mij hetzelfde moeten zijn als bij een organisatie met shared ownership, plus alle (financiele en vliegtechnische) backup, faciliteiten en ervaring die de club al heeft. Dus wellicht is dat wat voor je, altijd handig om een lid te hebben waarvan we weten dat hij goede uren op een kist gaat maken die nog moet komen (naast je ervaring sowieso).

Als er een 2-zitter zou komen is het nog de vraag welke, maar ik vermoed dat de Sportcruiser zeker de beste kansen maakt. Ik zou zeggen, wordt lid en lobby mee ;).
 
Wellicht is het verstandig om ELA-1 en ELA-2 regelgeving af te wachten alvorens u investeert in een dergelijk vliegtuig. Gebruiksmogelijkheden waaronder commercieel gebruik zouden in die regelgeving duidelijk moeten worden.
 
Hey BdM...

Ik vind het principe goed, alleen het toestel niets...
ben niet zo van de MLA-achtigen, met alle respect naar hen die deze tak van sport beoefenen..
grt,
 
Hey BdM...

Ik vind het principe goed, alleen het toestel niets...
ben niet zo van de MLA-achtigen, met alle respect naar hen die deze tak van sport beoefenen..
grt,

De MLA's van vroeger kunnen niet in de schaduw staan van de huidige serie LSA-achtigen. Zo'n PiperSport is een erg leuk toestel, heeft grofweg dezelfde prestaties als een Cessna 152, rond de 100 knopen op 15 liter Euro-95 per uur in plaats van 25 liter AvGas per uur.
Dat is toch erg leuk vliegen. Mooie ruime cockpit, moderne avionica, redelijke baggagecapaciteit en actieradius.

Toch zou ik wachten op EASA ELA-1 regels. ELA staat voor European Light Aircraft en EASA heeft beloofd dat het hier gaat om "lichte regelgeving voor lichte vliegtuigen". Het is niet helemaal duidelijk wat men hiermee bedoelt maar het zwaartepunt ligt op minder bureaucratie en meer eigen verantwoordelijkheid. Ook worden dan zaken als maximaal startgewicht en commerciele activitieten beten omschreven. Op dit moment was de keuze om een Sportscruiser te registreren als "experimental" of als MLA. In de categorie "experimental" is het maximale startgewicht 600 kg maar mag je er commercieel helemaal niks mee. Als MLA is de MTOM 450 kg. Het toestel weegt zo'n 330 kilo schoon aan de haak en blijft er dus nog 120 kilo over voor brandstof, passagiers en baggage. Da's erg weinig.
Je ziet nu dus alleen SportCruisers als experimentals in privé eigendom. Voor een club kun je geen experimental inzetten en moet je dus naar de MLA. Die heeft het bovengenoemde bezwaar.
Hopelijk komen de EASA ELA-1 regels snel en de kans is dan groot dat het toestel als een Europese LSA tot 600 kilo MTOM mag gaan vliegen...
 
Hallo allemaal

Leuk om te lezen dat er toch altijd weer mensen zoekende zijn en nadenken over het participeren in een stichting.

Begin bij de basis en beantwoord voor jezelf een aantal simpele vragen. Welke kist wil je vliegen en waarom juist die kist. De kist is de basis de stichting of vereniging is daarna slechts het podium dat je nodig hebt om de voorstelling op te spelen. Natuurlijk moet dit goed geregeld worden maar daarvoor heb je legio mogelijkheden.

Ook even nadenken over de vestigingsplaats. Hoeveel participanten, boekingsregels etc. Vraag aan de importeur een nauwkeurige specificatie van de uurprijs.

Bij het samenstellen van een bestuur adviseer ik je om voor voldoende bestuurders te kiezen. Het is echt een enorme hoeveelheid werk dat je echt niet alleen wil doen. Zorg dat de bestuursleden bepaalde specifieke competenties hebben welke daadwerkelijk van nut zijn voor het besturen van een stichting. Denk aan management vaardigheden, juridische en financiële kennis.

Zorg verder dat je professionals aan je bindt uit de kleine luchtvaart. Dit kunnen ook externe partijen zijn. Het advies van dergelijke personen is onontbeerlijk. Bij de KLM Aeroclub is dit gewaarborgd door de aanwezigheid van mensen zoals o.a. Nosig. Diamond flyers hebben hun eigen FTO en wij hebben weer afspraken met de gevestigde FTO’s op EHLE en overige bedrijven in de markt.

Tot slot maak ik van de gelegenheid nog maar even gebruik om onze laatste participatie nog even onder de aandacht te brengen. Deze kost nog altijd € 4.500. Verder hebben we inmiddels een Garmin 430W in laten bouwen en hiervoor ben je een additionele bijdrage verschuldigd van € 432. Daarnaast draag je bij in de vaste jaarlijkse kosten a € 595 voor verzekering stalling en overige zaken.

Vervolgens mag je de kist reserveren conform de geldende boekingsregels. 4 blokjes van 5 uur en eenmaal per jaar 4 dagen. Je vliegt de kist dan voor € 90 per uur een full IFR Archer. www.piperpilots.nl

Wanneer wij wat verder in het seizoen zijn zullen we mogelijk starten met de werving van participanten voor een tweede kist. Dat zullen we zeker weer melden aan jullie o.a. via www.airwork.nl

Groeten

JB
 
Het is dat de het kopen van een huis in Teuge niet is doorgegaan anders was ik je eerst participant/bestuurslid/manusje van alles geweest Bosch Du Manche! :cool:

Groeten

:radar: André :radar:
 
Beste mensen,

Als initiatiefnemer van ShAir.nl las ik plotseling dat Shair een topic is geworden. Dat was effe schrikken. Maar wanneer ik deze topic lees en ook een eerdere topic over min of meer hetzelfde onderwerp, dan proef ik toch hier en daar wat onduidelijkheid en soms een enige vorm van argwaan tegenover dit soort initiatieven.

Ik ben dit initiatief gestart omdat ik van mening ben dat de SportCruiser / PiperSport inmiddels wel wordt erkend als een volwaardig en aantrekkelijk toestel.
Al enige tijd ben ik eigenaar van een SportCruiser en dat bevalt mij uitstekend. Goede vliegeigenschappen, een mooi toestel en erg uitgebreid uitgerust met allerlei leukigheid.

Ik ben weliswaar een trots bezitter, maar niet zo trots dat ik de redelijkheid uit het oog verlies. Met een gemiddelde van 50 uur per jaar blijven er nog heel wat uurtjes over waarbij het toestel doelloos in de hangaar staat. Verhuren is geen optie, wil ‘m mooi en betrouwbaar houden, dus besloot ik op zoek te gaan naar mogelijke deelnemers in het toestel. De reacties waren dusdanig dat ik besloot ShAir.nl te starten.

De PiperPilots en Diamond flyers zijn een goed voorbeeld van hoe het kan. Erg goede initiatieven met als grootste onderscheid dat zij elk hebben gekozen voor een bepaald soort toestel van een bepaald merk.
ShAir.nl heeft de voorkeur voor de PiperSport. Een bewuste keuze. Een modern toestel, gloednieuw, uitgebreid en modern uitgerust, een 2-zitter met erg veel bagagemogelijkheden voor op reis en … niet geheel onbelangrijk, erg betaalbaar.

That’s it! Valkuilen? Die zijn er niet. Dat is een kwestie van vertrouwen, maar alles wordt notarieel vastgelegd. 1 van de onderdelen in de overeenkomst is het vastleggen van een hypothecair recht. Dit houdt in dat, mocht de boel niet goed gemanaged worden en er volgen financiële problemen, de deelnemers recht hebben op het vliegtuig.

Iedereen is natuurlijk vrij om een eigen initiatief te starten, ik heb ook gekeken hoe dat nu werkt bij PiperPilots en Diamond Flyers. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als anderen dat al heel goed voor elkaar hebben. Denk je dat dit iets voor jou is, dan is een kwestie van keuzes maken. Heb je ten eerste interesse om in dit soort initiatieven te stappen, heb je een bepaalde voorkeur voor een type toestel, wat kost het, welke risico’s loop ik en hoe zijn deze afgedekt? Dat is een persoonlijke afweging. Niet naar je zin, dan ga je toch gewoon weer terug naar de club.

Nosig is heel erg gecharmeerd van zijn club. En waarom niet? Goeie club (zijn onze buren ☺) en een mooi aanbod. Maar dit geldt ook voor Piper Pilots, Diamond Flyers en ShAir.nl. Ook ShAir.nl is uitgegaan van een Stichtingvorm.

Voor de goede orde, de SportCruiser, en nu dus de PiperSport, is geen MLA. Ook nooit de intentie geweest, omdat het simpelweg nooit aan de MTOW van een MLA kan voldoen en ontworpen is voor de Amerikaanse LSA-markt. De PiperSport komt gecertificeerd op de markt en niet als Experimental.

De reden waarom ik er zelf nog geen topic van heb gemaakt is simpel. Van de importeur heb ik begrepen dat het toestel pas eind 3e kwartaal van de band rolt i.p.v. de eerder beloofde april. Bovendien zijn de eerste toestellen bestemd voor de Amerikaanse markt. Er zijn nu geluiden dat we ze hier toch eerder kunnen krijgen.

FlushRivet is overigens goed geïnformeerd. Wat hij zegt klopt. De vliegers waarop ShAir.nl mikt zijn overigens vliegers die er hetzelfde als ik over denken: hoe kan ik een nieuw eigen toestel vliegen, wanneer ik wil tegen zo laag mogelijk kosten.

Mochten jullie interesse hebben, kijk dan even op www.shair.nl.

Groet,

Erik
 
Onbekend, onbemind? Argumenten?


Nee, integendeel zelfs. Zeer bekend met.
Mijn argumenten? pfff...heb je ff ?


Veel van deze toestellen kennen een performance en verbruik waar je u tegen zegt en waar menig SEP niet tegen op kan.
Ik vind de vormgeving van de kisten modern, bewonderenswaardig strak en zelf uitdagend af en toe...
Je ziet ze en denkt: WOW!

Maar dan de afwerking...
Er zijn liefhebbers die een dergelijke kist naadloos in elkaar schroeven, echt mooi.
Zoals ik al eerder zei:
ik wil niemand te kort doen.

Met name met onderhoud wil het nog wel eens te kort schieten.
Vooral omdat je je niet aan voorgeschreven onderhoudsprogramma's hoeft te houden.
Kan je voor jezelf schrijven, maar dan nog kan je wat over het hoofd zien.

Een modificatie is zo doorgevoerd, behoeft immers geen certificatie.
En dan gaat het wel eens fout.
Lycoming er af, Jabiru er voor...
Is het COG ineens heel anders...

De tankdop vliegt er regelmatig af en uit (vulopening onder te veel spanning gemonteerd)
Ach, ik maak er wel een kettinkje aan, hoef ik die dop niet meer te vervangen en/of te zoeken in het gras..
gevolg:
gat in de vleugel...

Sterkteberekening velugel klopt niet...en breekt af...
fabrikant doet een voorstel tot modificatie main spar...
HOEF je niet door te voeren, er ontbreekt immers certificatie...

Dit zijn wat voorbeeldjes die ik ben tegen gekomen op de veldjes waar ik privé wel eens kom/kwam...

Vandaar mijn weerstand..
Ik kan er nog uren over doorgaan...
Ik juig de vrijheid die Experimental/MLA met zich meebrengt toe...
Wou dat dat op een SEP ook kon af en toe..
Maar mijn ervaring is dat er te hobbymatig mee om gegaan wordt..

En nogmaals, diegenen die er WEL serieus mee omgaan en zich aangesproken voelen, excuus, maar ik noem op wat ik heb ervaren...
Daarnaast ken ik BdM persoonlijk en op mij komt hij zeker niet als onverantwoordelijk vrijbuiter over...maar dat ter zijde :)

groeten
 
Dat was effe schrikken.

Waarom zou je schrikken?

Ik ben deze topic gestart, omdat in mijn naaste omgeving een x-aantal mensen interesse hebben in deze kist en in deze vorm van participeren.

Ik begrijp dat je elke 5 jaar een nieuw toestel wilt aanschaffen. Klopt dat?

Wat kost een participatie als je met 5 man een kist koopt? Ik kan dat nergens lezen op de site. Waarom wordt alles in detail beschreven, behalve wat een participatie kost?

Overigens ben ik van mening dat deze kisten de toekomst zijn de de kleine luchtvaart. Vliegen is hierdoor weer betaalbaar geworden.

Zelf vlieg ik op de Dynamic bij Dwarf en op Teuge en dat bevalt me uitstekend. Prima vliegtuig.
 
Het valt mij idd op dat over de hoogte van de participatie erg geheimzinnig wordt gedaan...
Behalve bij de Piper pilots overigens!
 
Het valt mij idd op dat over de hoogte van de participatie erg geheimzinnig wordt gedaan...
Behalve bij de Piper pilots overigens!

Tja, waarom zouden we. Maakt toch niet uit. Iemand wil het toch weten voordat hij/zij instapt. En daarnaast, het is een klein wereldje dus via via kom je er altijd achter.
 
De participatie zoals bij de DiamondFlyers e.a. is inderdaad een recept voor betaalbaar vliegen, en ideaal voor mensen die niet al te veel vliegen. De boekingsregels voldoen voor de meeste clubvliegers.
Voor veelvliegers (die ook graag betaalbaar willen vliegen!) zijn de boekingsregels minder geschikt. Beschikbaarheid wordt al gauw een minpunt.
Hoe groter het aantal participerenden, hoe minder beschikbaarheid.
Hoe kleiner het aantal participerenden hoe groter de beschikbaarheid maar hoe hoger de vaste kosten per persoon en hoe langer het toestel een dure kruiwagen in de hangaar zit te wezen.

Elke participatie is anders. Het soort toestel, het soort vlieger, het gebruik, het soort beheer, de lokatie, en honderden andere dingen zullen de kosten van aanschaf en gebruik beinvloeden.

De grootste afweging is die tussen kosten en beschikbaarheid. Met een kleiner aantal deelnemers wordt de uurprijs al snel duurder dan die van een clubkist. Met andere woorden: als je beschikbaarheid wilt moet je er wat voor over willen hebben.

Voordelen van grote groep
-- goedkope uurprijs
-- gemakkelijke financiering van aankoop en groot onderhoud
-- lage instapkosten
-- aandelen makkelijk verhandelbaar
Nadelen van grote groep
-- beschikbaarheid niet veel beter dan bij een vliegclub
-- weinig persoonlijke betrokkenheid met "jouw" toestel
-- restricties op lange meerdaagse vluchten

Voordelen van kleine groep
-- flexibelere boekingsafspraken
-- meer betrokkenheid met "jouw" toestel
-- grotere zeggenschap over gebruik en beheer
Nadelen van kleine groep
-- hogere vaste lasten
-- hogere instapkosten
-- moeilijkere financiele planning van groot onderhoud

Het ultieme eigen vliegtuig is er een die geheel van jezelf is. Niks participatie. Jij beslist wanneer de nieuwe motor erop gaat, wanneer er gevlogen wordt en hoe. Niemand die er een troep van maakt. Niemand die verkeerd leant of op een andere manier extra onderhoudskosten maakt. Alles heb je lekker zelf in de hand. Je betaalt natuurlijk de hoofdprijs, en je moet ook veel zelf willen en kunnen regelen.
Zo'n ultiem vliegtuig heb ik gehad, ik vloog er best veel mee, zo'n kleine 100 uur per jaar. De uurprijs was dan nog steeds duurder dan die van een clubkist, maar ik kon er wel lekker mee op vakantie en dat had ik er voor over.
Nu staat er een wat duurder toestel waarvan ik voor de helft eigenaar ben. Zelfs met een zo klein groepje als twee moet je duidelijke operationele en financiele regels vastleggen. Ik ben heel blij een partner te hebben gevonden die dezelfde dingen wil en kan, waardoor wij onze mooie klassieker hebben kunnen kopen en erin kunnen blijven investeren. Op de lange termijn betekent dat dat we veel waar voor ons vlieggeld zullen krijgen, maar 90 euro per uur zal dat nooit worden.
 
Bij de Diamond Flyers is dat ook niet zo geheimzinnig hoor

DA40 Flyers = € 14500.- per participatie
Katanaflyers= € 3800.- per participatie
Diamond Flyers (HK36 motorzwever) = € 3800.- (voor zover ik weet)

Groeten

:radar: André :radar:

PS: het enige wat mij niet zo aan zou staan bij Shair is de verplichting om na 5 jaar weer een nieuwe kist te moeten kopen. Ik vlieg liever lekker door op de bestaande kist, want dan schrijf je lekker weinig af. Werkt met de Katana PRIMA, zit ik al in vanaf 2004!
 
Nazgulair heeft het prima samengevat. Weinig aan toe te voegen.

Die prijzen zijn helemaal niet geheimzinnig hoor. Stonden er al een tijdje op. Heb geprobeerd de 1-malige inleg drastisch naar beneden te krijgen middels vliegtuigfinanciering. Lukt ook wel, maar dat betekent een hogere maandlast. Logisch natuurlijk, maar er zaten nogal wat haken en ogen aan. Met name voor de deelnemer. Dat vond ik te ver gaan. Tijdens dit proces besloot ik de prijzen er weer af te halen en aan te passen. Maar nu het niet doorgaat staan ze weer netjes op de website.

Ik zal ze hier ook nog even vernoemen:

1-malige bijdrage is bij 5 personen € 26.100,- en bij 10 personen € 13.050,-
Verder zijn er maandelijkse kosten en natuurlijk de uurprijs van € 65,-.
Voor verdere tekst en uitleg hierover wijs ik toch even naar www.shair.nl. Het vergt nogal wat tikwerk en hiermee voorkom ik dan dat er wat zaken uit z'n verband worden gerukt.

Ik denk dat het goed is om te weten dat het de bedoeling is een substantieel deel van de 1-malige inbreng weer terugkomt bij de deelnemer. Die maakt het immers mogelijk het toestel aan te schaffen. In de overeenkomst wordt ook melding gemaakt van een hypothecaire zekerheid op het vliegtuig voor de deelnemer.

De verkoop na pakweg 5 jaar is gedaan om de deelnemer z'n geld terug te geven die hij heeft geïnvesteerd in de aankoop. Mochten de deelnemers uit 1 en dezelfde groep willen doorvliegen dan is dit in overleg mogelijk.

Verder kan ik alleen nog zeggen dat je dit moet willen. Als je gelukkig bent bij de vliegclub, waarom zou je hier dan instappen? Het is een keuze.
 
Back
Top