Parapentje

N2024

Active member
Vorige week bij Middelburg kwam ik 2 van deze heren/dames tegen.

333g5yb.jpg


Wat vinden we er van?
 
Wat vinden we er van?

Tja, wat vinden we er van. Lijkt me een leuke hobby. Het blijft natuurlijk gewoon VFR en het zijn uiteindelijk mede recreanten in het luchtruim. Hebben die dingen eigenlijk een transponder (Jij hebt toch ook zo een Zaaon ?).
Wel iets om over na te denken trouwens, als je VFR vliegt vooral in een snelle kist. Gelukkig zijn de chutes wel kleurrijk.
 
Wat zou dat trouwens kosten zo een ding ?
Kun je waarschijnlijk zo meenemen achter in de auto naar Frankrijk !
 
Volgens de regels der kunst mogen ze ook niet erg hoog komen, maar tja, hoe controleer je nu hoe hoog je zit met zo een ding?

Overigens zie je ze ook wel zonder motor rondtoeren. Dat doen ze bijvoorbeeld ook wel bij aarlanderveen. Volgens mij slepen ze ze daar gewoon op met een lier, net of het een zweefvliegtuig is. In Frankrijk (bijvoorbeeld de Alpen) zie je zo ook best veel, maar dan wel in de minder winderige hoeken van... Gewoon van een berg afrennen en thermiek zoeken.

Het is feitelijk inderdaad een soort oversized parachute en die gooi je dus zo achter in de auto. Ik heb er in Frankrijk in ieder geval nooit een registratie op kunnen ontdekken. Het zou me niet verbazen als dat in Nederland dan weer anders is, maar goed....
 
Nou, ze komen echt wel tot zo`n 1200ft hoor, het gaat alleen niet zo hard vooruit.
 
Het is iniedergeval betaalbaar vliegen :D
Wat voor een brevet heb je eigenlijk voor zo'n ding nodig ?

:biertje:
 
Dat is zo'n stuk papier waarop staat dat je mag vliegen en wat je mag vliegen :p:
Je plakt dat ding op je rug (niet je brevet, maar je parapent) en daar ga je
Joepie omhoog !!!!!!!!! :haha:
 
brevet voor parapenten

brevet voor parapenten

Dames en heren,

fijn dat jullie eindelijk ook het ECHTE vliegen hebben ontdekt zonder motor en te voet gestart.

Voor het vliegen in de alpen zijn verschillende regelingen voor verschillende landen. In oostenrijk en Duitsland is een brevet verplicht. allereerst het zogenaamde L-schein: je mag dan in contact met een instructeur via een radio vliegen in aangewezen gebieden.
daarna een A-schein: je mag dan zonder instructeur vliegen van aangewezen start en landingsplaatsen
daarna een B-schein: 100 uur vliegtijd vereist waarna willekeurige overlands gemaakt mogen worden (dus ook buitenlandingen en buitenstarts)
Je materiaal moet ook TUV-gepruft worden, met regelmatige tussenpozen wordt de staat van onderhoud en slijtage getest.
Natuurlijk staat ook voor elk brevet een theorie examen, over de basis van het vliegen, meteo en luchtrecht.

De regels in nederland zijn helaas nog niet zo ver, er is nog geen officieel brevet, dus dat moet je in het buitenland halen. Wel moet je aantoonbaar kunnen maken dat je bevoegd bent te vliegen met het luchtvaartuig (met buitenlands brevet bijvoorbeeld) en moet je een registratie hebben.

Maar registreren van met name start en landingsplaatsen is een erg ingewikkeld proces, dus de meeste mensen die ik sprak die ook in nederland vliegen doen het allemaal niet zo ingewikkeld, omdat de pakkans klein is als je in G/E airspace blijft
groeten,
parapiloot
 
Deze apparaten vallen onder de MLA categorie.
BVI/special BVL benodigd.

Ze zijn voorzien van een registratie.
Voorheen moest deze in de 'chute' worden aangebracht, maar omdat er vaak gewisseld word van samenstel(motor-'chute') hoeft dat niet meer.
De registratie bevind zich op het harnas waar de motor aanhangt. Ik weet ff niet hoe zo'n ding officieel heet.

Dan de uitspraak van parapiloot:

'Maar registreren van met name start en landingsplaatsen is een erg ingewikkeld proces, dus de meeste mensen die ik sprak die ook in nederland vliegen doen het allemaal niet zo ingewikkeld, omdat de pakkans klein is als je in G/E airspace blijft'

:passed:

Met die attitude kom je dus in de situatie zoals N2024 omschreef, je komt ze 'ineens' tegen.
Die aanvraag was helemaal niet zo ingewikkeld.
Verklaring geen bezwaar grond eigenaar, verklaring geen bezwaar gemeente, insturen IVW en je ontheffing was binnen.
Hoe soepel dat nu verloopt met de berteffende provincies weet ik niet.

De pakkans in de lucht is dan wel niet zo groot, maar als je buren op de grond klagen staat de lokale politie zo bij je op de stoep.

De zeil-/scherm vlieg brevetten worden afgegeven door het KNVVL.
 
De pakkans in de lucht is dan wel niet zo groot, maar als je buren op de grond klagen staat de lokale politie zo bij je op de stoep.

Hoewel ik het met je eens ben dat het ongewenst is dat mensen zo maar wat gaan doen in het luchtruim, denk ik dat er genoeg mensen zijn die met een beetje luchtrecht lingo de gemiddelde bromsnor het struikgewas in sturen. Zeker in die gevallen dat je dan ook nog met buitenlandse brevetten gaat staan zwaaien. (Frans brevet is natuurlijk helemaal leuk, want de gemiddelde bromsnor kan dat weer niet lezen.)
Kortom dikke kans dat die dan vooral gaat klagen over de geluidsoverlast. Dan beloof je vriendelijk om het niet meer daar te doen en een beetje beter op de buren te letten en... :eek:

(Nee, dit is geen juridisch advies, dit is geen aanmoediging om zo met luchtrecht en luchtvaart om te gaan, maar ik ben bang dat het wel de dagelijkse praktijk is.)
 
Een keertje meevliegen met zo'n ding kan in Nederland.
verders is wel nodig om te vliegen:
Brevet
BvL
BvI
blauw boekje ( geluidsmeting)
Verzekering
Medical
En een officieel veld

www.tandemvluchten.nl


[YOUTUBE]L7_oj0gEnq0[/YOUTUBE]
 
Last edited:
heren,

even for the record, natuurlijk kan het niet de bedoeling zijn dat mensen zonder toestemming van omwonenden en zonder kennis van het luchtruim een beetje rond gaan torren. Je gaat ook niet de weg op zonder rijbewijs en verzekering.

Wil alleen even aangeven dat dit wel regelmatig gebeurd omdat er tot voor kort weinig regelgeving bestond met bertrekking tot deze tak van luchtsport.
Uit de posts van anderen kan ik inmiddels opmaken dat we gelukkig vooruitgang boeken op dit gebied en dat er zelfs al brevetten te halen zijn, een absolute MUST voor iedere verstandige ziel die zich in het luchtruim begeeft.
Schermvliegen is een serieuze vorm van luchtvaart en dus net zoals alle andere vormen van luchtvaart gevaarlijk zonder de noodzakelijke kennis en ervaring.

:kiss:
 
Voor paragliding/parapenten zijn er inderdaad wel degelijk brevetten. Wellicht niet officieel erkend door de overheid maar wel door de KNVvL.
Voor echt schermvliegers (dus zonder motor > geen paramoteur) zijn er 3 brevetten; brevet 1, 2 en 3. Brevet 2 geeft bevoegdheid om zelfstandig te vliegen en brevet 3 doet daar nog een stapje bovenop. Met brevet 3 mag je zelfstandig overland gaan vliegen/x-country. Verder is er ook onderscheid gemaakt tussen liervliegen en bergvliegen ;)
Voor paramoteur is er slechts één algemeen brevet wat dan ook gelijk de bevoegdheid geeft voor zelfstandig vliegen.

Paragliders en paramoteurs hebben inderdaad geen transponder bij en mogen dus alleen vliegen in luchtklasse E en G.

In Nederland wordt veel gelierd inderdaad. Moergestel, Ijsstelstein, Houten, Aarlanderveen, Giethoorn, Sterksel, Lorkum zijn slechts enkele van de vele velden.

Paragliders zijn inderdaad wel vaak lekker gekleurd maar ik ken ook heel veel blauwe schermen. Zijn toch vrij lastig te herkennen tegen een blauwe lucht. Zeker omdat jij met je Cessna'tje wat sneller vliegt.
Mij is geleerd bij paragliden om grote cirkels te gaan draaien als er een vliegtuig mij nadert; gewoon zodat ze me eerder opmerken.

Wat wel een grappig filmpje is met betrekking op die transponder;
http://www.youtube.com/watch?v=gCvPvWFqvzA


groetjes,
Teun
 
Wat als het bloed uit je armen is gestroomd? Hele vlucht tintelende vingers of valt dat wel mee?

Voor de rest. Kix
 
Back
Top