Overzicht van banen en landingsgelden

MelanieR

Member
Nu ik de laatste tijd veel overlandjes probeer te maken valt het mij op wat voor zoektocht het regelmatig is om uit te zoeken wat op sommige banen de landingsgelden zijn. Is er al ergens een goed overzicht op het internet met kosten en procedures in NL?

Zo niet; zou hier behoefte aan zijn? Ik kan eenvoudig een pagina toevoegen op m'n vfrplanner.nl website met deze informatie.
 
Behoefte is hier zeker aan lijkt me. Heb een keer een overzicht op het internet gezien maar moeilijk te vinden. Volgens mij heb ik het ergens opgeslagen. Zal het eens opzoeken!
 
Nu ik de laatste tijd veel overlandjes probeer te maken valt het mij op wat voor zoektocht het regelmatig is om uit te zoeken wat op sommige banen de landingsgelden zijn. Is er al ergens een goed overzicht op het internet met kosten en procedures in NL?

Zo niet; zou hier behoefte aan zijn? Ik kan eenvoudig een pagina toevoegen op m'n vfrplanner.nl website met deze informatie.



http://www.eddh.de/info/landeinfo.html

Deze site geeft een indicatie voor wat NL velden, ik heb niet getsjekt of ze er allemaal instaan.
 
In Amerika hebben ze van Airport Flight Directories. Kleine groene boekjes met alle info over de velden in dat gebied die je zou kunnen wensen.

Hebben we die hier niet in Europa?

Hier in Nederland heb ik alleen nog een spotters guide gevonden die er een klein beetje op lijkt.
 
@TV: Nee. Of je moet de Jeppesen bedoelen, maar die bevat weer geen info over kosten e.d.

Voor info over de vliegvelden ben je meestal aangewezen op de Jeppesen of de diverse nationale AIP's. Die laatste hebben het voordeel dat ze vaak online staan, maar als groot nadeel dat er per land anders mee wordt omgesprongen. Er wordt wel of niet alle relevante data gegeven en ze worden lang niet altijd goed up-to-date gehouden. Vaak heb je per land ook nog eens een apart inlogaccount nodig (soms gratis soms niet), waardoor je vaak ook nog eens een administratie van al je accounts bij moet houden ook.

Vergelijk de Nederlandse AIP maar eens met die uit België; de Nederlandse is praktisch compleet met bijna alles wat je maar kunt bedenken, terwijl de Belgische voor veel vliegvelden dusdanig beknopt is dat er nog geen VFR approach kaartje te vinden is.

En dan nog steeds vind je er geen info in over de landingsgelden e.d. Wordt dus per vliegveld een klus om ze te bellen of de info op hun eigen website te vinden . . .

Ik ken de US Airport/Facility Directories goed en zou zeker willen dat we zoiets ook in Europa hadden voor een betaalbare prijs. Maar helaas . . .
 
Alles dat met actuele prijzen te maken heeft -- landingen, brandstof, handling, parkeertarieven -- lijkt wel een zorgvuldig bewaard geheim.

Dat kan wel eens lekker onaangenaam zijn wanneer je geland bent en er plotseling een rekening van 200 of meer onder je neus wordt geschoven.

Als genoeg mensen hieraan meewerken, kan er wel een soort webpage komen met informatie over landingstarieven. Misschien wel iets wat lijkt op UK Avgas Prices, bijgehouden door de bezoekers en mensen ter plekke.

Ideetje misschien? Staat en valt natuurlijk met de bereidheid om de informatie over je rekening te delen. En er moet ook informatie bij zoals vliegtuigtype/gewicht om de rekening in perspectief te brengen.
 
Ik zal wel eens een goede poging wagen om hier een database van te maken. Wellicht dat een structuur van vrijwilligers die data willen valideren een stuk helpt.

AvGas/Mogas prijzen erbij zou best handig zijn. Wellicht gewoon door bezoekers in te vullen als soort "review". Nederland heeft niet zo veel velden; dus dat lijkt mij een mooi begin om eens te kijken hoe ver we komen.
 
www.eddh.de RULED!!!

Als je iets maakt, zou je zo'n site kunnen maken, maar dan in het Engels, dan krijg je pas echt veel bezoekers.

Iets van www.EHLE.nl of www.EHLE.com of www.EHAM.nl of www.EHAM.com

En als het allemaal een beetje leuk gevuld gaat worden die database, dan krijg je vanzelf veel bezoekers, en met een beetje google reclame betaald het voorzichzelf.

groeten

:radar: André :radar:
 
Geweldig! Uit de referentie van Dogleg blijkt dat er niet alleen per vliegveld verschillende tarieven gerekend worden (en dat had ik ook wel verwacht - afhankelijk van voorzieningen vliegveld en aangeboden services), maar dat ook de vaststelling van de tarieven per vliegveld op verschillende wijze plaatsvindt (en dat had ik nou weer niet verwacht - de ene keer puur op gewichtsklasse, de andere keer op combinatie van gewicht en geluid en soms nog anders).

Zal nog lastig worden er een eenduidig overzicht van te maken, met al die verschillende berekenwijzes . . .
 
Last edited:
Ik heb mij ingezet om een aanzet te maken voor een airport directory met up to date tarieven. Het is de bedoeling om nog een functie erbij te maken dat gebruikers zelf per landingsklasse of fueltype de prijzen kunnen bijwerken.

Qua format en data zijn er al wat Nederlandse velden uitgewerkt. Daarbij veel dank voor Immortal die zich heeft ingezet om velden te bellen voor de actuele prijzen en deze te verwerken in deze directory.

http://www.vfrplanner.nl/index.php?id=8

Graag jullie feedback.
 
Hoi Melvin,

Net even wezen spelen, het ziet er netjes uit. Wel mis ik EHMZ in de lijst.
Ook is het niet helemaal duidelijk dat je op de lijst kunt klikken voor details, het gedraagt zich niet als de 'typische' link.

Verder niets dan lof! Als je straks nog wat reviews, kaartjes en misschien links naar Google Earth/Map er bij maakt dan heb je een volwaardige Nederlandse tegenhanger van eddh.de of airports.de . Keep up the good work!
 
Hallo Melvin,

kaartjes en google maps lijkt mij niet echt nodig. Ik denk niet dat iemand zijn vlucht gaat annuleren omdat de omgeving er niet mooi uitziet ;)

Reviews lijken mij dan eigenlijk veel belangrijker, dat heeft -bij mij toch- wél veel invloed op de trip.

Greetings,
Digits
 
En zo heeft iederéén zijn voorkeuren.. Ik vind de Google Earth links op de Duitse site erg handig om snel te kijken hoe het veld ligt en wat er voor markante punten in de buurt liggen. Als het een onbekend veld is dan vind ik het prettig om het 'al eens van boven gezien te hebben'..

De kaartjes met VFR circuit informatie vind ik zelf erg handig, maar ook hier geldt dat iedereen zijn voorkeur heeft.
 
Met Scsirob.

Ik gebruik heel vaak FL95.de om even een indruk te krijgen van een trip. Even klikken op het linkje naar googlemaps in dat geval (handiger volgens mij, want geen instal nodig) geeft een heel aardige impressie van de ligging en het soort veld dat je kan gaan verwachten.
Op FL95.de kan je geen VFR circuit kaarten downloaden, maar ik zorg ook altijd dat ik die wel bij de hand heb, voordat ik mijn echte planning maak.

Reviews zijn wel leuk, maar voor mij zijn annonieme reviews dan weer minder belangrijk. Om het even persoonlijk te maken sleep ik er even wat namen bij van het forum hier. Dat illustreert denk ik heel snel wat ik bedoel.
Als ik een review zie van Nosig, lees ik die een stuk anders dan de review van LHU. In bepaalde opzichte vind ik de review van Nosig veel waardevoller, omdat ik denk dat hij op veel meer velden is geweest dan LHU. Echter ik weet ook dat Nosig met wat zwaardere kisten vliegt en daarom zal hij bijvoorbeeld Dankern (een MLA veld in Duitsland) waarschijnlijk nogal slecht beoordelen. LHU vliegt dacht ik MLA en zal dus waarschijnlijk een veel zinnigere review van Dankern schrijven.

De moraal van dit verhaal:
- Link naar google maps is denk ik heel erg handig.
- Link naar het AIP (voor onder meer de VFR aanvliegkaarten) wellicht ook.
- Reviews zijn ook handig, eventueel aangevuld met een paar beoordelingspunten, maar dan wel als dit gekoppeld is aan een user systeem, zodat deze niet anoniem zijn.
 
MLA velden zal (kan) ik niet komen met een C172 (is dat een zware kist??), maar kleine pitoresque veldjes vind ik juist veel leuker dan die grote betonvlaktes waar andere vliegers juist graag "echt pilootje" willen spelen door achter een 737 te moeten wachten en zo. Verder kom ik helaas nog op te weinig kleine veldjes. Met de E190 kom ik nog wel ergens, maar dat boeit niet voor privévliegers (behalve de wannabee airline captains).

Ik denk dat vfr planner in combinatie met de database en pirep info zoals op eddh (vage naam, zou dat niet nadoen) wel veel potentie heeft voor de Europese GA community.
 
Ja, een C172 is voor mij een flink zware kist... Maar goed, no offense intended of zo.
Mijn ervaring is dat mensen dit soort punten sneller snapt als je het knoopt aan een voorbeeld waar mensen wat mee kunnen. Als het dan gaat om mensen is het ook wel handig om iemand te kiezen die "bekend" is op het forum. En tja, ik hoop dat je niet wilt ontkennen dat jij wel een beetje bekendheid geniet hier.

Overigens had ik je ook ingeschat als iemand die de echt grote betonvlaktes liever niet bezoekt. Ik ging er al vanuit dat je vaak zat professioneel op dit soort plekken komt. Met je C172 op een 737 moeten wachten lijkt mij persoonlijk trouwens helemaal niet lollig. Voordat je daar veilig achteraan kunt starten...
 
Back
Top