Overgang Friesland Bank naar Rabobank

Lima-lima

Member
Aangezien ik uiteraard niet het geld heb om maar direct een advocaat of iets dergelijk in te schakelen hoop ik dat iemand mij hier kan adviseren.

Ik heb mijn studielening bij de Friesland bank lopen. Nu krijg ik de afgelopen maanden veel brieven over de overgang van FB naar de Rabo.
Vorige week kreeg ik ook opeens een rekeningnummer van Rabobank en een pincode en dergelijke, kortom, er wordt van alles gewijzigd door de combinatie FB/Rabo.

Nu is mijn vraag eigenlijk het volgende; op dit moment zijn de rekenrentes van de banken lager dan toen ik mijn rentevast periode heb afgesloten.
Is de overgang van FB naar Rabo en de wijzigingen in het contract, voor mij een reden om opnieuw te mogen onderhandelen over mijn rentestand en rentevast periode?
Uiteraard dit al voorgelegd aan de bank zelf en hier krijg ik 0 op rekest, de Rabo is de enige welke (kleine) veranderingen in het contract mogen doorvoeren en dit heb ik maar te slikken.

Kortom: Heb ik een poot om op te staan?
 
Welke (kleine) veranderingen vinden er plaats?

Bij mijn weten vinden de (kleine) veranderingen alleen plaats bij de lopende betaalrekening die van de FB naar de Rabo gaat. Daarbij wordt je FB betaalpakket opnieuw ingeschaald naar een Rabo betaalpakket.

De lening zelf blijft naar mijn weten ongewijzigd.

Kun je bovenstaande bevinding (van mijn zijde) bevestigen?
 
De Rabo neemt de rechten én plichten over van de Friesland bank, dus voor zover ik weet blijft wat de studielening betreft alles bij het oude.
 
Let op: Mijn juridische kennis is wellicht boven gemiddeld, maar ik ben geen advocaat en dus dien je mijn advies ook in dat licht te zien. Daarom geld natuurlijk ook dat mijn advies voor jou nooit de basis kan zijn om een (juridische) procedure tegen mij te gaan volgen omdat ik bijvoorbeeld mijn zorgplicht ten opzichte van jou heb verzaakt of dat mijn advies op enige wijze schade, hinder of anderzins voor jou heeft veroorzaakt.

In principe is de RaboBank de rechtsopvolger van de FrieslandBank. Daarmee kunnen kleine veranderingen plaats vinden, die voor jou geen reden kunnen zijn om contracten voortijdig op te zeggen. Voorbeelden van dit soort kleine wijzigingen zijn ondermeer:
- Een nieuwe bankpas.
- Een nieuwe pincode.
- Een nieuw rekeningnummer (mits de overstapservice die hierbij hoort, voor jou zonder kosten is.)
- Een nieuwe URL voor internet bankieren.
- Een nieuw telefoonnummer voor klantcontact etc.
- Een ander postbusnummer voor dingen als overschrijvingsformulieren e.d.
- Een wijziging in de incassodag voor je lening. (tenminste als die naar achteren wordt geschoven. Naar voren schuiven mag in veel beperktere mate.)

Wat zou dan wel een reden kunnen zijn om met onmiddellijke ingang je rekening/lening op te zeggen? Dat kan als er "grote" wijzigingen zijn en met name wijzigingen die duidelijk in jouw nadeel zijn.
- Wijziging in het rentepercentage
- Wijziging van de incassodag (naar voren) voor je lening
- Wijzigingen waarbij de kosten voor je lening duidelijk toenemen. (een euro op jaarbasis kan wellicht wel, maar is erg lastig.)

Als je goed gaat kijken naar wat de Rabo/Frieslandbank combinatie doet, zal het er waarschijnlijk op neer komen dat de wijzigingen vallen in de categorie "klein" en in de meeste gevallen zullen de wijzigingen zelfs in jouw voordeel uitgelegd kunnen worden. (Let op: in jouw voordeel uitleggen moet gelden voor "de gemiddelde klant" en hoeft in jouw specifieke geval dus niet zo te zijn.)
Als er verschillen zijn die (in algemene zin) nadelig zijn, zullen die ongetwijfeld alleen in het betaalpakket vallen. Dat betekent dat je het recht hebt om je betaalpakket op te zeggen.

Ik ben echter bang dat de wijzigingen die men doorvoert wel zodanig goed doordacht zijn, dat ze je studielening niet raken, zodat je die NIET zonder dat de bank beroep mag doen op de boete clausule, kan op zeggen.

Nog een andere aandachtspunt: Als jij de lening wel op mag zeggen, zul je die ook af moeten lossen. Echter de Rabo heeft in dat geval NIET de plicht om je een nieuwe lening (tegen betere voorwaarden) aan te bieden.
 
Back
Top