OV Chipkaart succes of niet?

Firekiddo

New member
LogoOvChipkaart.png
LogoOvChipkaart.png
LogoOvChipkaart.png
LogoOvChipkaart.png

Er was nog geen thread over dit onderwerp.
Als aankomend student ben ik natuurlijk erg nieuw in het hoger onderwijs.
De eerstvolgende vraag had ik net zo goed in een forum over openbaar vervoer kunnen zetten. Maar in dit forum zullen vast andere mensen er ook iets van opsteken voor hun vervolgopleiding in de luchtvaart.

mijn vraag is of ik gelijk bij aanvang van mijn opleiding (aviation studies, HvA)
recht heb op gratis reizen met het OV? (de site van ocw krijgt me dit niet duidelijk uitgelegd) ivm met de studiefinanciering.

Ook wil ik mijn mede airworkers weten wat ze nou van de OV chipkaart vinden.
Het gemak ervan e.d. Aangezien er nogal wat opheffing over was.
Omdat wij gratis reizen, hoef je alleen maar in te checken.
Uitchecken kan je doen, maar ja omdat je toch gratis reist...:kerst:

Dus. wat vinden jullie van de OV-chipkaart?
LogoOvChipkaart.png
LogoOvChipkaart.png
LogoOvChipkaart.png
LogoOvChipkaart.png
 
Last edited:


mijn vraag is of ik gelijk bij aanvang van mijn opleiding (aviation studies, HvA)
recht heb op gratis reizen met het OV? (de site van ocw krijgt me dit niet duidelijk uitgelegd) ivm met de studiefinanciering.

[/QUOTE]

Dit hangt onder andere af van je leeftijd.
Neem mijn situatie bijvoorbeeld. Ik wordt komende september pas 18, wat inhoudt dat mijn ouders tot en met het derde kwartaal van dit jaar kinderbijslag voor mij ontvangen. Het eerste nieuwe kwartaal nadat ik 18 ben geworden vervalt deze en indien ik een studie ga doen waarvoor ik in aanmerking kom voor een OV-jaarkaart/stu-fi zal ik deze ook met ingang van dit 4e kwartaal krijgen. De eerste maand van mijn studie komen de treinkosten dus voor mijn eigen rekening.

Ben je al 18, dan is het volgens mij gewoon mogelijk vanaf het begin van je studie een OV-jaarkaart te krijgen.

Over de OV-chipkaart zelf heb ik geen mening, hier in het zuiden is ie nog niet helemaal ingevoerd.
 
Dus. wat vinden jullie van de OV-chipkaart?

Vroeger liep ik te kloten met een strippenkaart. Hoeveel strippen moet je stempelen ? Ik was m kwijt of had m geleend aan mn vriendin etc.

Nu zit het kaartje in een vakje aan de buitenkant van mn portemonnee, hoeft er niet eens uit. Gewoon even je portemonnee langs het apparaat zwaaien en klaar. 1 x per lange tijd even opladen bij de appie na het boodschappen doen, prima !

Kortom, fantastisch !! Woon in Amsterdam, ben er erg blij mee.
 
Dit hangt onder andere af van je leeftijd.
Neem mijn situatie bijvoorbeeld. Ik wordt komende september pas 18, wat inhoudt dat mijn ouders tot en met het derde kwartaal van dit jaar kinderbijslag voor mij ontvangen. Het eerste nieuwe kwartaal nadat ik 18 ben geworden vervalt deze en indien ik een studie ga doen waarvoor ik in aanmerking kom voor een OV-jaarkaart/stu-fi zal ik deze ook met ingang van dit 4e kwartaal krijgen. De eerste maand van mijn studie komen de treinkosten dus voor mijn eigen rekening.
Klopt, en dat vind ik heel krom... Wat de stufi betreft snap ik het nog wel omdat je nog één keer kinderbijslag krijgt, maar de eerste maand zelf het reizen moeten betalen vind ik belachelijk. Bijna 400 euro ben ik de eerste maand kwijt aan reizen! Dag kinderbijslag.


At topicstarter:
Helemaal gratis reizen doe je volgens mij niet. Je kan namelijk kiezen of je gratis in het weekend of door de weeks wilt reizen. Stel je reist in het weekend gratis omdat je op kamers gaat, dan moet je door de weeks het kortingstarief betalen...
 
Ik maak gebruik van de OV-chipkaart voor mijn studie. Vind het wel ok werken, treinen check ik niet in, conducteur kan zien dat je een geldige kaart hebt. Je moet wel opletten dat je uitcheckt, maar dat is het enige. Overigens zou ik wel opletten dat je niet te vaak niet uitcheckt, aangezien de buschauffeurs zeggen dat na 3x niet uit te hebben gecheckt, je kaart wordt geblokkeerd(geen idee?)
Overigens was het activeren wel een crime, 3x zo'n apparaat bezocht, maar tevergeefs.
 
Lay Back, misschien een hele domme vraag, maar waarom moet je wel uitchecken als je niet in hebt gecheckt? Met een studenten OV-chip kaart neem ik aan?
 
@Bountry53:
Moet ik straks serieus iedere dag naar een oplaadpunt om op die dag te kunnen reizen?

Bedankt voor de info mensen.
Ik begrijp dus dat als ik op 18 augustus 18 word en mijn stu-fi ingaat op 1 oktober,
dat ik de maand september zelf moet betalen.
van Tilburg West naar Amsterdam Amstel maandabbo kost 360 euro, lekker hoor.
 
Lay Back, misschien een hele domme vraag, maar waarom moet je wel uitchecken als je niet in hebt gecheckt? Met een studenten OV-chip kaart neem ik aan?

Bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.:radar:
Ik bedoelde dat als je incheckt niet moet vergeten uit te checken. Als je niet incheckt hoef je ook niet uit te checken.

@FireKiddo, volgens mij kan je dat bedrag wel terugvorderen. De IB-groep is overigens niet de meeste efficiënte organisatie, mijn OV was 'zogenaamd' niet aangevraagd. Dit resulteerde in een tripje van een uur naar een plek in de periferie van Amsterdam.
 
@Bountry53:

van Tilburg West naar Amsterdam Amstel maandabbo kost 360 euro, lekker hoor.

Hier nog een.... maandabonnement met de trein gaat me €295 kosten, plus dan nog de buskosten... Heb me ergens laten vertellen dat een maandkaart voor die rit me een dikke 100 euro gaat kosten :'(
Wellicht dan toch maar ervoor zorgen dat ik op tijd een kamertje heb gevonden, haha.
 
Sluit me volledig aan bij Bounty.
Ff inchecken, ff uitchecken, zo gepiept.

Nooit meer kloten met strippenkaarten of de trein missen omdat je nog een kaartje moest kopen. Is het geld op, wordt ie automatisch opgeladen en het geld afgeschreven van je rek.

Top.
 
Heerlijk, die chipkaart. Ik heb het trein product erop gezet met mijn daluur abo. Tevens heb ik een automatische incasso toegestaan indien saldo te laag is, dus ik hoef nooit op te laden, nooit te checken.

Het enige tricky deel is inderdaad er aan denken om in en uit te checken. De poortjes op het station staan nog steeds standaard open, maar je wordt in ieder geval redelijk aan herinnerd dan. Op Schiphol nog geen poortjes maar her en der roze paaltjes, dan vergeet ik het veel sneller. In de bus zelfde verhaal, maar ik moet zeggen dat de routine er wel in zit nu. Wallet tegen de sensor kwakken, bliep, welkom, instappen. Uitstappen, wallet tegen sensor, 4.10 euro, klaar.

Als de trein een keer niet gaat (zelden gelukkig, maar het gebeurt) hoef je in ieder geval niet moeilijk te doen met kaartje naderhand declareren. En je hoeft ook niet van te voren na te denken of het vandaag een retourtje wordt of niet (zonde als je in buitenland vast staat, of zonde als je die dag toch naar huis gaat maar geen retourtje had). En als er weer eens brand in de Schiphol tunnel is kan je tussentijds uitstappen en uitchecken zonder dat je het volle pond al betaald had. Ook geen gekut meer met een 3 jaar oude strippenkaart waar ik nog driekwart niet van gebruikt had, waar chauffeurs over gaan mekkeren, danwel op zoek gaan naar een plek waar je die krengen kan kopen voor die ene keer in het jaar dat ik de bus een keer wil nemen in plaats van de fiets. Niet meer in de rij voor de kaartjesautomaat (begint al ouderwets te klinken) achter een stel digibeten die 5 minuten nodig hebben om een kaartje er uit te halen, 3 keer hun pinpas opnieuw moeten proberen omdat de gleuf bevroren is, terwijl je trein er over 20 seconden aankomt.

Het uitvogelen dat je een apart trein product er op moet zetten en ergens ver weg in Amsterdam op zoek moet gaan naar een activatiepaal was op zich even wat werk. Vond het niet moeilijk, maar kan je goed voorstellen dat dat een hel is voor sommige mensen. Als je het eenmaal geregeld hebt (en automatisch incasso), dan is het wel ideaal moet ik zeggen.
 
@Bountry53:
Moet ik straks serieus iedere dag naar een oplaadpunt om op die dag te kunnen reizen?

Nee, niet nodig.

2 opties :

Anonieme kaart : werkt hetzelfde als chipknip. Af en toe opladen. Ik doe altijd een groter bedrag. En daardoor dus minder vaak opladen.

Of

Zoals Nosig hierboven beschrijft. Via abonnement. Nooit opladen, gaat automatisch via je rekening.

Adios
 
Of zoals ik, persoonlijk/studenten kaart, een keer activeren en vanaf dan geen omkijken meer naar het saldo.
 
Zeker voor studenten vind ik het een echte achteruitgang. Vroeger kon ik in- en uitstappen waar ik maar wilde zonder ook maar iets te hoeven doen. Alleen even op verzoek je vervoersbewijs laten zien. Tegenwoordig verplicht inchecken, behalve bij de trein. Waarom moet dat? Ik mag toch onbeperkt reizen? Sterker nog, check ik niet in en wordt er gecontroleerd mag ik ook nog eens een boete krijgen, terwijl ik een geldig vervoersbewijs heb! Dit is puur omdat de vervoersmaatschappijen jouw willen dwingen in- en uit te checken zodat ze jouw reis op de een of andere manier kunnen bijhouden. Om nog maar niet te spreken over uitgevallen poortjes, waardoor je bij het uitstappen niet kunt uitchecken en het ellende wordt.
Ten slotte vind ik het niet kunnen dat je reisgegevens voor 7 jaar worden opgeslagen.
 
Zeker voor studenten vind ik het een echte achteruitgang. Vroeger kon ik in- en uitstappen waar ik maar wilde zonder ook maar iets te hoeven doen. Alleen even op verzoek je vervoersbewijs laten zien. Tegenwoordig verplicht inchecken, behalve bij de trein. Waarom moet dat? Ik mag toch onbeperkt reizen? Sterker nog, check ik niet in en wordt er gecontroleerd mag ik ook nog eens een boete krijgen, terwijl ik een geldig vervoersbewijs heb! Dit is puur omdat de vervoersmaatschappijen jouw willen dwingen in- en uit te checken zodat ze jouw reis op de een of andere manier kunnen bijhouden. Om nog maar niet te spreken over uitgevallen poortjes, waardoor je bij het uitstappen niet kunt uitchecken en het ellende wordt.
Ten slotte vind ik het niet kunnen dat je reisgegevens voor 7 jaar worden opgeslagen.

Omdat de vervoersmaatschappijen betaald worden door OCW/DUO n.a.v. hoeveel studenten per kilometer reizen. Dus als jij niet in- en uitcheckt dan weten ze nog niet hoeveel recht de busmaatschappij heeft op de vergoeding van het vervoeren van studenten. Daarom moet dat. Bij de NS hoeft het nog niet omdat ze nog steeds werken met onderzoeken. Je kent ze vast wel die mensen met rode jassen in de trein die alleen willen weten wat voor soort vervoersbewijs je hebt. Dit is ook een van de redenen waarom de OV bedrijven de chipkaart zo hebben doorgedrukt, zodat de vergoedingen eerlijker verdeeld kunnen worden.

@ Lay Back, naar mijn kennis is het 9 keer vergeten uit te checken in de bus voordat je studenten-ov geblokkeerd wordt.

Persoonlijk reis ik veel met de kaart, vanaf dag 1 dat het kon in de trein (leuk al die conducteurs die eerst even raar staan te kijken als je alleen je pasje geeft zodat ze die moeten uitlezen en er 30 seconden over doen om het pasje uit te lezen, dat gaat nu veel sneller).

In de trein en de metro werkt het eigenlijk best wel heel erg goed. Geen strippenkaarten, geen kaartjes meer kopen en gewoon onbezorgd reizen door het automatisch opladen. En wat ik ook heel erg mooi vind is dat als ik halverwege mijn reis mijn bestemming wijzig dat ik dan niet in de problemen kom omdat ik niet van te voren een kaartje heb gekocht. Pas bij het uitchecken is de eindbestemming bepaald.

De bus en tram is een ander verhaal. De kaartlezers zijn zo vaak stuk of vallen halverwege de reis uit dat het vaker regel dan uitzondering is om na je reis goed te checken of het wel goed is gegaan met het afschrijven van het bedrag. In de bus werken ze per kilometer dus als er een omleiding is, betaal je meer voor de zelfde route...

En dan heb ik het nog niet over het drama van geld terug vragen bij de bus/tram maatschappijen!! Wat een regelrechte ramp is dat, daar is de Belastingdienst nog niets bij. En elke vervoerder heeft zijn eigen systeem om geld terug te krijgen... Wat nou samenwerking...

De NS heeft het prima voor elkaar, 1 telefoontje en het geld wordt terug gestort op je rekening.

Samenvattend:
-Trein en metro, erg handig doen! (mijn oma heb ik ook overgehaald en die vind het ook een prachtig systeem)

-Bus en tram: Nog niet en anders met voorzichtigheid, het systeem is daar nog niet volwassen genoeg voor, veel kinderziektes en het probleem van geld terug vragen bij de verschillende vervoerders is een regelrechte ramp.

Immortal
 
Ok.
In de bus werkt het mijns inziens wel redelijk. Misschien ligt het ook aan het traject wat je aflegt. Ik reis met een buslijn die iedere 10 minuten rijdt, hoogstwaarschijnlijk krijgen intensief bezochte buslijnen een hogere prioriteit, wat betreft de werking van het chip-apparaat.
De bus die bij mij in de buurt stopt(2x in het uur) lijkt toch wat vaker te kampen met problemen.

Volgens mij ben ik een van de weinigen hier met een studentenkaart, of niet?
 
Back
Top