oscar voor KLM

Als dit een prijs was dat over de hele wereld werd gehouden dan petje af, maar aangezien dit een Nederlandse prijs is, kan het niet zo moeilijk zijn voor de KLM om deze prijs in de wacht te slepen, gezien KLM groep zo'n 80 procent als het niet meer is van de Nederlandse markt in handen heeft.
 
Ben net terug uit Zuid Africa, mit der Lufthansa. Heb veel met de KLM gevlogen, maar prefereer Lufthansa of SAA anytime.
Sinds bij de KLM zelfs de basale beleefdheid van het dragen een naambordje door het cabinepersoneel is verdwenen, vlieg ik uit principe (als ik zelf moet betalen en kan kiezen) al helemaal niet meer met ze.
 
... Sinds bij de KLM zelfs de basale beleefdheid van het dragen een naambordje door het cabinepersoneel is verdwenen, vlieg ik uit principe (als ik zelf moet betalen en kan kiezen) al helemaal niet meer met ze.

Dit is gedaan omdat door het fenomeen Social media steeds meer stewardessen lastig werden gevallen door passagiers die hun naam google-den en ze daarna lastig vielen op o.a Facebook.

Tijden veranderen en daarbij doet de achternaam niets af van de service die verleend wordt. Daarbij stelt de purser zich persoonlijk voor aan business class passagiers en worden zij ook met hun achternaam aangesproken.
 
Hebben al die andere airlines daar dan geen last van ? Of zijn KLM stessen te dom om de facebook privacy instellingen te gebruiken ? Overigens kwam laatst op weg naar LA bij de KLM zelfs de captain een praatje maken met de passagiers op het 747 bovendek (was een niet door mij zelf betaalde/gekozen vlucht, dan vlieg ik nog wel eens KLM).
Hoe zou je het vinden als ik als arts in het ziekenhuis mijn naam weiger te vertellen aan jou als patiënt omdat ik bang ben dat je me gaat stalken op Facebook ?
Maar goed, ze doen maar, je krijgt de klanten die je verdient heb ik op een management cursus verdient.
 
LHU waar wil je heen met het verhaal over die CPT? Hoezo "weigert te vertellen". Ten eerste wordt de naam van de Captain meerder malen per vlucht genoemd tijdens de speeches, evenals de naam van de SP. (of luister je daar niet naar ;-) ) Verder dragen LH vliegers ook geen naamplaatje.

Verder is het aanwezig zijn van naamplaatjes natuurlijk een uitstekend principe om wel of niet meer met een maatschappij te vliegen :rolleyes: Ik kies ze liever met de Flightsafety in het achterhoofd, de rest volgt op grote afstand. Maar goed, iedereen z'n prioriteiten....

Vliegze...

Ah on topic: al dit soort verkiezingen zijn ruk, met Skytrax met stip op 1
 
Het gaat me om het cabinepersoneel. Dat praatje van de captain vond ik juist wel weer aardig en contrasterend met het cabinepersoneel. Overigens zijn we in Nederland sowieso veel minder servicegericht dan bijvoorbeeld Duitsland, ook in restaurants of op kleine GA vliegvelden.
En wat betreft het weigert te vertellen. Ik heb een keer aan een KLM steward die een kop hete koffie boven het reiswiegje van mijn zoon aangaf aan zijn collega die in het andere gangpad stond gevraagd wat zijn naam was en deze weigerde mij deze te vertellen. Toen viel me ook pas op dat ze geen naambordjes meer dragen.
 
Sommige Airlines (niet LH, maar dat terzijde) hebben weliswaar naamplaatjes met een naam, maar niet de 'eigen' naam. Dan heb je beide: Het bemanningslid is "herkenbaar" in geval van discussies (dat, moet ik toegeven, is soms wel makkelijk. Voor zowel complimenten als klachten), maar buiten het werk niet door 'geinteresseerde' passagiers te tracen. Want dat dat onaangenaam kan zijn (inderdaad, het gaat soms véél verder dan Facebook!), moge duidelijk zijn.
 
LHU, een crewmember is voor een maatschappij bijna altijd wel te identificeren als het serieus genoeg is. Als jij een klacht indient voor vlucht x met je stoelnummer en een beschrijving van zg crew dan word dat wel achterhaald.

Verder onderschat jij waarschijnlijk de serieuze manier waarop crew vaak geintimideerd worden (en niet alleen tijdens de vlucht). Dus ik geef ze geen ongelijk. Een naambordje met alleen de voornaam is meer dan dat je nodig hebt voor een klacht en niet genoeg (vaak) om te intimideren.

Maar zoals Pander zei: hele goede reden om niet met een bepaalde maatschappij te vliegen :bwah:
 
LHU, een crewmember is voor een maatschappij bijna altijd wel te identificeren als het serieus genoeg is. Als jij een klacht indient voor vlucht x met je stoelnummer en een beschrijving van zg crew dan word dat wel achterhaald.

Verder onderschat jij waarschijnlijk de serieuze manier waarop crew vaak geintimideerd worden (en niet alleen tijdens de vlucht). Dus ik geef ze geen ongelijk. Een naambordje met alleen de voornaam is meer dan dat je nodig hebt voor een klacht en niet genoeg (vaak) om te intimideren.

Maar zoals Pander zei: hele goede reden om niet met een bepaalde maatschappij te vliegen :bwah:

Worden ze bij LH, SAA, BA, enz. enz. dan niet geïntimideerd ?
dacht je dat ik in het ziekenhuis nooit geïntimideerd ben ?
En ze dragen ook geen bordje met de voornaam, zoals jij suggereerd.
het was overigens maar een voorbeeld en voor mij de druppel die de emmer deed overlopen wat betreft de KLM. Ze zijn in het algemeen niet erg hoffelijk bij de KLM (natuurlijk zijn er uitzonderingen).

Trouwens flightsafety ? Met die codesharing weet de gemiddelde passagier geeneens wie de vlucht zal uitvoeren. Verder zal ik geen oud zeer oprakelen m.b.t. de flightsafety van KLM/Airfrance of recenter zeer m.b.t. de flightsafetyvan KLM/Airfrance, want dan wordt het weer te emotioneel voor de blauwen hier. Maar ik ga mij niet door Pander laten wijsmaken, dat ik KLM boven LH (of Skyteam boven Star Alliance for that matter) moet verkiezen op grond van flight safety issues.
 
Ben zelf BA, dus sprak niet voor KLM... meer achtergrond info.

Codeshare... Wat de meeste grote maatschappijen doen zijn safety audits met maatschappijen waar ze een code-share mee hebben. En in het geval van franchises vaak dezelfde safety audits als bij de moeder maatschappij (dus niet alleen papierwerk maar ook actual audits op de bok.

Er gaat (bij BA iig) een hele hoop voorbereiding aan vooraf voordat een maatschappij X tickets verkoopt voor haar pax bij maatschappij Y.

Dus als je boekt bij X en X is veilig, kan je er vaak van uitgaan dat Y ook veilig is.
 
Als Blauwe vlieger sluit ik mij aan bij LHU (en inhoudelijk ook bij Buzzer)

Het cabine product van KLM kan de nodige verbeteringen gebruiken. Een vergelijking met LH/BA/ Suid Afrikaanse Lugdiens onderstreept dit.

Zaken als een "Oscar"voor de KLM zijn het domein van onze PR afdeling; en voor velen is de (media) perceptie gelijk aan de realiteit.

True experience may differ.
 
Transavia wint overigens voor het vierde jaar op rij 2 oscars, voor 'beste low-costluchtvaartmaatschappij' en voor 'beste charterluchtvaartmaatschappij'...

LB
 
Dit is gedaan omdat door het fenomeen Social media steeds meer stewardessen lastig werden gevallen door passagiers die hun naam google-den en ze daarna lastig vielen op o.a Facebook.

Zoals gezegd, waarom heeft KLM daar wel last van maar Lufthansa niet?

Tijden veranderen en daarbij doet de achternaam niets af van de service die verleend wordt. Daarbij stelt de purser zich persoonlijk voor aan business class passagiers en worden zij ook met hun achternaam aangesproken.

Ten eerste: Niet iedereen vliegt altijd business.

Ten tweede: Het niet dragen van een naamplaatje in een dergelijke situatie vind ik wel degelijk een vorm van slechte service. Dat de purser zich voorstelt, daar heb ik geen boodschap aan. Ik wil op een gegeven moment de persoon die mij een broodje, een drankje of wat dan ook aanbied, graag aan kunnen spreken.
Hier gaan jullie er gelijk vanuit dat ik die mevrouw/mijnheer de huid vol wil schelden, omdat... om welke reden eigenlijk? Wellicht wil ik de dame of heer wel een compliment maken en dat komt een stuk persoonlijker over als ik daarbij een naam kan noemen.

Het niet kennen van de naam van de dienstverlener, vergroot de afstand tussen dienstverlener en klant en maakt die een stuk onpersoonlijker.

Ik heb jaren les gegeven in de commerciële sector. Daarbij heb ik een keer (expres) mij niet voorgesteld aan het begin van de cursus. Dat heeft een enorme invloed op de sfeer in de klas en bepaald niet ten goede, zoals je je wellicht voor kunt stellen.

Wat was de les die ik (en mijn collegea) hebben geleerd (het experiment is bij hetzelfde bedrijf op meerdere locaties uitgevoerd trouwens):
Het niet kennen van de naam van de dienstverlener creëert afstand en daarmee onvrede. Een direct gevolg daarvan is dat mensen de slechte zaken beter herinneren en dus inderdaad meer klachten hebben. Dat kan gemakkelijk oplopen tot 50% meer klachten (Maar het aantal gemelde klachten daalt vaak met 25% of meer!) Echter die mensen die wel klachten hebben, maar dit niet melden, melden dit in 90% of meer van de gevallen wel aan derden.
Daarnaast blijkt het aantal mensen dat bereid is complimenten uit te delen, daalt met meer dan 50% als ze de naam van de dienstverlener niet kennen. De bereidheid om goede dienstverlening te melden aan de werkgever/maatschappij daalt trouwens met ongeveer 100%. :eek:

Dus kost het klanten als je personeel onpersoonlijk over komt? Het antwoord lijkt mij wel duidelijk. Echter over het algemeen duurt dat wel even. Als KLM(/airfrance) niet wil leren van de ervaringen van ervaring in andere branches, is dat uiteraard jullie goed recht.
 
Sommige Airlines (niet LH, maar dat terzijde) hebben weliswaar naamplaatjes met een naam, maar niet de 'eigen' naam

Hehe. Alle cabin crew een speldje met een nickname zoals op een forum? Kan best grappig worden! Mijn fantasie slaat op hol als ik voorbeelden begin te bedenken.
 
@fotojunky: weet ik veel. Ik ben geen stewardess of beleidsmaker. Ik vind het ook een non issue. Ik vind service ook belangrijk, maar gaan zeuren over een naamspeldje is weer typisch iets Nederlands. Als je iemand z'n naam wilt kun je hem er naar vragen. Wil je een klacht indienen en wil hij/zij haar naam niet geven dan stap je naar de purser. 90% van de mensen aan boord vergeten spontaan de woorden alsjeblieft of dankjewel te gebruiken. Dus kom niet aan met die onzin dat je niet wilt dat een purser (je gastheer in de cabine) zich voorstelt maar wel "Bedankt voor de koffie stewardess Janssen" wilt kunnen zeggen.


@LHU: je wilt me niet wijs maken dat je in een ziekenhuis niet last hebt van stalkers of bedreigers. Het is te danken aan de veranderende samenleving dat deze maatregelen nodig zijn. Niet aan de onwillendheid van KLM. Ik zie genoeg hele rare types aan boord komen zodat ik deze maatregel meer dan logisch vind.
 
Last edited:
Back
Top