Opvolger Concorde op komst?

Boeing747

New member
Zou het dan toch gaan gebeuren, vanaf Parijs, Londen of wellicht zelfs Amsterdam in een supersonisch vliegtuig kunnen stappen en in drie uur tijd naar New York vliegen?
De NASA heeft in ieder geval een afbeelding vrijgegeven van een vliegtuig dat in de toekomst met supersonische snelheden passagiers zou kunnen vervoeren:

0-02082011-180859.jpg


Het ontwerp is voorzien van drie motoren die, gezien alle ontwikkelingen sinds het ontwerp van de Concorde uit 1955, stellig niet meer de herrie van een drilboor zullen overtreffen.

De supersnelle Concorde werd -omdat het een herriemaker, kerosineslurper en onderhoudsonvriendelijke kist was- verslagen door een langzamer vliegtuig, de succesvolle Boeing 747.
Stel dat dit nieuwe ontwerp -waar niet Boeing maar Lockheed Martin aan meewerkte- realiteit wordt, hoe schatten jullie dan de kansen in op de markt?


http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-N...e/NASA_dit_zou_de_nieuwe_Concorde_kunnen_zijn
 
Het ziet er in ieder geval fantastisch uit!. Een soort supersonische MD11. Wat mij betreft mag hij zsm gebouwd gaan worden.

Maar wat betreft kansen op de markt, volgens Richard Branson is de Concorde o.a. nooit een succes geworden omdat de maatschappijen lange tijd niet door hebben gehad wat ze ermee aan moesten.

Hier wel een aardig stukje uit het boek "onbegrensde mogelijkheden":

(...)De vliegmaatschappijen bleken zelf de grootste rem op de toekomst van de Concorde te zijn. De Concorde -het toestel dat een raketvliegtuig wilde zijn- was zo futuristisch en controversieel, zo anders dan andere vliegtuigen, dat geen enkele maatschappij wist wat ze ermee aan moesten. British Airways en Air France maakten dezelfde fout. Ze beschouwden de Concorde als een gewoon passagiersvliegtuig, maar plaatsten het wel op een voetstuk: Als je met de Concorde de Atlantische oceaan overstak, zeiden ze, dan was dat een gewone vliegreis. Maar wel exclusief en kostbaar, en dus… onbetaalbaar eigenlijk. In de laatste zes maanden van het leven van de Concorde werd British Airways wakker. Eindelijk besefte een van hun medewerkers daar waarom mensen met de Concorde vlogen. Dat was niet vanwege de exclusieve service, die in zo’n krappe ruimte toch al niets te betekenen had. Mensen vlogen met de Concorde vanwege de speciale ervaring. Het toestel was niet het werkpaard dat de ontwerpers erin hadden gezien en dat de luchtvaartmaatschappijen hadden willen hebben. Het was iets heel anders: het was een pleziervliegtuig. British Airways werd eindelijk creatief. Als je gewoon dol was op het vliegtuig, kon je een plezierreisje maken, met start en landing op Heathrow. Of je kon op de heenweg met de Concorde vliegen en met een gewone vlucht in de economyclass terugreizen. En jawel, niet langer werden er hoofdzakelijk lege stoelen met tweemaal de geluidssnelheid over de oceaan vervoerd. Volgens een artikel in de Sunday Times maakte de maatschappij opeens een enorme winst van wel 50 miljoen pond in zes maanden. (...)

Het kon dus wel volgens Branson, maar dan wel als pleziervliegtuig. Nu zal dit ontwerp vele malen efficiënter omgaan met brandstof, en onderhoudskosten zijn waarschijnlijk ook lager waardoor tickets betaalbaarder blijven, dus als "gewoon" passagiersvliegtuig zou het misschien ook weleens een succes kunnen worden? Laten we het hopen. :)
 
Back
Top