HH komt meestal met voorbeelden uit het verleden. En we kennen denk ik allemaal wel de uitspraak ‘resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’.
Je krijgt inderdaad de gelegenheid wat uurtjes te maken, maar veel zal het niet zijn. Want je zult die uren met velen moeten delen omdat van de studenten die HH jaarlijks “aanneemt” de meesten niet snel een baan vinden dus uren blijven maken. En van de lichtingen van de jaren daarvoor geldt hetzelfde. Dus verwacht niet dat je in een jaartje de nodige uren bij elkaar hebt gevlogen. Het komt erop neer dat je een aantal jaren voor noppes wat vliegwerk doet. Dat zijn niet altijd rondjes om de kerk, maar lang duurt het wel.
Nazorg bij HH is beter? Die is niet veel meer dan een belletje of je op zaterdag kunt vliegen. En zeg je een keer ‘nee, sorry maar dit weekend lukt me echt niet’ dan bellen ze je voorlopig niet meer. Wat ze er waarschijnlijk ook niet bij hebben verteld is dat de FTO ondergeschikt is aan de AOC. Je moet dan ook niet vreemd opkijken als jij vanuit weetikveel waar naar Lelystad bent gereden voor instructie, de heli voor je neus wordt weggeplukt omdat die plots nodig is voor een paar rondvluchten. Ik weet waarover ik praat, want om op je eerdere vraag te antwoorden, ik heb mijn opleiding bij HH gedaan en de nazorg meegemaakt. Let wel, ik wil niet zeggen dat HH een verkeerde keus is. Je behaalt er een CPL met IR en kan wat vlieguren maken, helemaal niets mis mee. Je zult er echter tegen zaken aanlopen waarbij je frustratietolerantie aardig op de proef wordt gesteld.
Als je totaal geen haast hebt en, vanuit kostenoverweging, een baan neemt die te combineren is met de opleiding en daarna het zo nu en dan vliegen, dan is HH wellicht een optie. Zo niet, overweeg dan een andere route. Maar doe een grading, is zeker niet onverstandig!