opleiding tot helipiloot

Geen punt runway, heb nergens belangen bij. Maar had graag zelf meer kennis gehad toen ik mijn opleiding begon dus ik doe dit voor de beginners . Veel lastige keuzes en veel vragen, die aan weinig gesteld kunnen worden.

Verder is het zeker waar dat het een grote gok is. Een zeer prijzige aangelegenheid is het ook, veel risico's zitten er wel degelijk aan. Maar dat zit ook bij het starten van een bedrijf, een fixed wing opleiding en andere zaken in het leven.

Veel plezier met je zoektocht en laat ons weten waar je op uit bent gekomen !!
 
Dat de banenkansen erg klein zijn heb ik gelezen. Zoals je zegt zou je je geluk in het buitenland moeten beproeven.

Op dit moment denk ik eraan om de gecombineerde FAA/JAA opleiding in Amerika te doen bij Bristow. Heb al een aantal keren contact met hun gehad over de inn's en out's van de opleiding. Hoop na de opleiding in Amerika ergens aan de slag te kunnen om uren op te bouwen.

Ik ben nu drie jaar werkzaam in de IT en heb wat opgebouwd waardoor het niet nodig is een dikke lening af te sluiten. Als dit niet zo zou zijn had ik het allemaal niet overwogen.

Ik hoop binnen een jaar of twee redelijk wat uren op te bouwen en ook weer wat financiële middelen om een IR te doen en terug te keren naar de Europese markt. Ben 28, alleenstaand en heb nog geen eigen huis o.i.d. Heb het gevoel dat als ik dit wil, dat ik het ook nu moet doen.

Maar goed. Ga eerst vanmiddag bij Heli-Holland op bezoek.

Amerika is een redelijke optie.
Maar vergeet niet dat je om te werken in Amerika een greencard nodig hebt. Zorg dat je dit eerst uitzoekt voordat je eraan begint.
 
Amerika is een redelijke optie.
Maar vergeet niet dat je om te werken in Amerika een greencard nodig hebt. Zorg dat je dit eerst uitzoekt voordat je eraan begint.

Dat klopt. Ik zou eerst een F1 Studenten visum aan moeten vragen waarmee het mogelijk is om na de opleiding nog een OPT periode van 1 jaar te doen. Daarna zou je inderdaad een greencard moeten aanvragen of anders terugkeren. Of trouwen met een Amerikaanse natuurlijk :)

@Egine-1, runway & hello: Waar hebben jullie je opleiding gedaan?
 
Afgelopen donderdag bij de infodag van Heli-Holland geweest.

Voor mijn gevoel ben ik inmiddels aardig geïnformeerd. Had de gelegenheid wat vragen over de inhoud en opzet van hun opleiding de stellen. Het grootste verschil met bijvoorbeeld Bristow is de modulaire opzet. Je moet eerst door een selectie ronde heen waarin ook een psychologische test afgenomen wordt. Daarna haal de eerst je PPL theorie d.m.v. zelfstudie en kan pas daarna beginnen met het praktijkdeel. Met de CPL kun je pas beginnen als je PPL afgerond en 150 uur gevlogen hebt enz. Het hele traject kan vertraging oplopen als er door slecht weer niet gevlogen kan worden. Dit lijkt mij wel een nadeel aangezien de opleiding zonder vertraging al 2 jaar duurt. In de opleiding zit ook een IR inbegrepen deze wordt op een Jetranger in Duitsland gedaan.

Er werd duidelijk aangegeven dat ze ongeveer 6 a 8 studenten per jaar aannemen omdat de markt niet meer vraagt. Dit betekende een afgestudeerde vlieger volgens hen met grootte waarschijnlijkheid ook een baan zou vinden. Dit lijkt mij een uitspraak die een hoog werving gehalte heeft. Volgens mij kunnen ze dit niet echt garanderen en zou het ook goed kunnen dat je een jaar of langer af en toe een rondvluchtje kan doen op een schweizer. Heli-Holland houdt afgestudeerde studenten in ieder geval aan het vliegen door ze een soort stage klusjes aan te bieden waarmee ze dus ervaring op kunnen doen.

Ik moet zeggen dat het strengere selectie proces misschien niet eens zo gek is. Mocht je niet door de tests komen dan zegt dat misschien ook wel iets en kun je het nog eens heroverwegen. Men was natuurlijk(wel te verwachten) niet positief over de Amerikaanse scholen waar je, met de inkt van de handtekening nog nat op je brevet, op straat staat en aan je lot wordt overgelaten. De nazorg zou w.d.b. bij Heli-Holland veel beter zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

De opleiding lijkt mij inhoudelijk prima. Echter vind ik dat de doorloop tijd van 2 jaar en de modulaire opzet een nadeel. Een geïntegreerde opleiding waarin je een jaar lang dag en nacht met mede-studenten optrekt en waarbij je midden in de wereld van de vliegerij zit, leidt volgens mij meer tot succes. Daarnaast trekt het Amerikaans avontuur natuurlijk ook.

Binnenkort ga ik een proefles doen bij een van de scholen in Nederland. Wil ook alvast wat off-shore bedrijven aan gaan schrijven om te vragen wat hun criteria op dit moment zijn zodat ik mijn keuze hier nog op kan afstemmen.
 
De marktvraag is geen 6-8 piloten, de marktvraag onshore is 0, en off-shore eveneens 0 (in Nederland) Daarom leiden wij helemaal geen CPL piloten meer op, omdat dat gewoon niet reel is.

De Bristow weg is de enige goeie, je hebt in de US hetzij bij Bristow of een andere school gewoon mogelijkheden om uren op te bouwen. Als je solliciteert bij Bristow heb je vele streepjes voor en een gereduceerde ervaringseis.

Nazorg is overal hetzelfde, een school is commercieel en als er niet meer verdient kan worden, doen ze niet veel meer.

De internationale ervaring die je opdoet in de US maakt je een volwassener piloot en dan heb je tenminste een heel stuk extra levenservaring wat je goed van pas komt.

Als je in Nederland ervaring op moet doen met ferry vluchtjes en af en toe een rondje om de kerk duurt het heel erg lang. En je verdient uiteraard niets.
 
HH komt meestal met voorbeelden uit het verleden. En we kennen denk ik allemaal wel de uitspraak ‘resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’.

Je krijgt inderdaad de gelegenheid wat uurtjes te maken, maar veel zal het niet zijn. Want je zult die uren met velen moeten delen omdat van de studenten die HH jaarlijks “aanneemt” de meesten niet snel een baan vinden dus uren blijven maken. En van de lichtingen van de jaren daarvoor geldt hetzelfde. Dus verwacht niet dat je in een jaartje de nodige uren bij elkaar hebt gevlogen. Het komt erop neer dat je een aantal jaren voor noppes wat vliegwerk doet. Dat zijn niet altijd rondjes om de kerk, maar lang duurt het wel.

Nazorg bij HH is beter? Die is niet veel meer dan een belletje of je op zaterdag kunt vliegen. En zeg je een keer ‘nee, sorry maar dit weekend lukt me echt niet’ dan bellen ze je voorlopig niet meer. Wat ze er waarschijnlijk ook niet bij hebben verteld is dat de FTO ondergeschikt is aan de AOC. Je moet dan ook niet vreemd opkijken als jij vanuit weetikveel waar naar Lelystad bent gereden voor instructie, de heli voor je neus wordt weggeplukt omdat die plots nodig is voor een paar rondvluchten. Ik weet waarover ik praat, want om op je eerdere vraag te antwoorden, ik heb mijn opleiding bij HH gedaan en de nazorg meegemaakt. Let wel, ik wil niet zeggen dat HH een verkeerde keus is. Je behaalt er een CPL met IR en kan wat vlieguren maken, helemaal niets mis mee. Je zult er echter tegen zaken aanlopen waarbij je frustratietolerantie aardig op de proef wordt gesteld.

Als je totaal geen haast hebt en, vanuit kostenoverweging, een baan neemt die te combineren is met de opleiding en daarna het zo nu en dan vliegen, dan is HH wellicht een optie. Zo niet, overweeg dan een andere route. Maar doe een grading, is zeker niet onverstandig!
 
Last edited:
HH komt meestal met voorbeelden uit het verleden. En we kennen denk ik allemaal wel de uitspraak ‘resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’.

Je krijgt inderdaad de gelegenheid wat uurtjes te maken, maar veel zal het niet zijn. Want je zult die uren met velen moeten delen omdat van de studenten die HH jaarlijks “aanneemt” de meesten niet snel een baan vinden dus uren blijven maken. En van de lichtingen van de jaren daarvoor geldt hetzelfde. Dus verwacht niet dat je in een jaartje de nodige uren bij elkaar hebt gevlogen. Het komt erop neer dat je een aantal jaren voor noppes wat vliegwerk doet. Dat zijn niet altijd rondjes om de kerk, maar lang duurt het wel.

Nazorg bij HH is beter? Die is niet veel meer dan een belletje of je op zaterdag kunt vliegen. En zeg je een keer ‘nee, sorry maar dit weekend lukt me echt niet’ dan bellen ze je voorlopig niet meer. Wat ze er waarschijnlijk ook niet bij hebben verteld is dat de FTO ondergeschikt is aan de AOC. Je moet dan ook niet vreemd opkijken als jij vanuit weetikveel waar naar Lelystad bent gereden voor instructie, de heli voor je neus wordt weggeplukt omdat die plots nodig is voor een paar rondvluchten. Ik weet waarover ik praat, want om op je eerdere vraag te antwoorden, ik heb mijn opleiding bij HH gedaan en de nazorg meegemaakt. Let wel, ik wil niet zeggen dat HH een verkeerde keus is. Je behaalt er een CPL met IR en kan wat vlieguren maken, helemaal niets mis mee. Je zult er echter tegen zaken aanlopen waarbij je frustratietolerantie aardig op de proef wordt gesteld.

Als je totaal geen haast hebt en, vanuit kostenoverweging, een baan neemt die te combineren is met de opleiding en daarna het zo nu en dan vliegen, dan is HH wellicht een optie. Zo niet, overweeg dan een andere route. Maar doe een grading, is zeker niet onverstandig!

Dit klopt inderdaad.

Sowieso is het schooltje een beetje een bijzaak (ze verdienen meer geld met in en verkoop van heli's en met onderhoud). En dat merk je dan ook wel. Het is niet altijd even strak en professioneel (planning en structuur ontbreken).

Stel je van de selectie ook niet te veel voor. Over het algemeen haalt bijna iedereen die (of je moet echt totaal geen aanleg hebben).
En stel je ook van de uren maken niet heel erg veel voor. Gratis uren vliegen doe je bij HH sowieso niet.

Pluspunt is wel dat dit de grootste opleider in NL is voor heli opleidingen.
Ik zou vooral heel goed kijken naar de buitenlandse optie en niet er op rekenen dat je een baan gaat krijgen binnen NL.
 
Gister een proefles gedaan bij Rotor & Wings in Lelystad. Dit was een bijzondere ervaring. Heb de proefles bij R&W gedaan om ook eens met hun in contact te komen en te kijken hoe het daar gaat.

Nadat we de heli gestart hadden en waren warmgedraaid taxi-den we naar de take-off zone. Daar demonstreerde Rob(de instructeur) hoe de heli reageert op de besturingen met de collective, cyclic en peddals. Daarna vertrokken we en mocht ik direct de besturing overnemen(alleen de cyclic, maar toch). Rob begon vervolgens zijn broodtrommel tevoorschijn te halen en ging zitten kanen terwijl ik de heli bestuurde. Dit was voor mij natuurlijk een moment van spanning, maar terugdenkend hieraan vermoed ik dat dit een vooraf ingestudeerd stukje was de instructeur was om te kijken hoe ik er op zou reageren. Ik neem niet aan dat hij juist op dat moment zo'n honger had. Ik liet het maar over mee heen komen. Daarna nog geprobeerd wat te hooveren maar dit was echt nog even een stapje te veel. Wel een hele ervaring om te voelen hoe de heli reageert in de lucht en vlak bij de grond.

Rob heeft met Rotor en Wing ook een goede indruk bij mij achter gelaten. De school is kleinschalig van opzet maar biedt veel ruimte voor eigen inbreng en planning.

Ben in ieder geval weer veel wijzer geworden en een stapje dichterbij het echte werk.
 
Last edited:
Mooi ! Leuk dat je eindelijk een idee opgedaan hebt betreft het vliegen, aan de andere kant ook slecht nieuws omdat het vliegen een verslavende werking heeft en jij waarschijnlijk snel weer een niet al te goedkoop rondje maakt in een heli !

Heb je al een beetje een keuze kunnen maken over je toekomst ? Of zie je de zaken anders nu je wat mensen en bedrijven gesproken hebt ?

@ whatsarunway, heb jij na het CPL-traject nog de IR gedaan bij HH ? En waar vlieg je momenteel ?
 
Rob begon vervolgens zijn broodtrommel tevoorschijn te halen en ging zitten kanen terwijl ik de heli bestuurde.

Dat vind ik werkelijk ongehoord! Bijzonder onprofessioneel, en daaruit blijkt hoe er omgegaan wordt met 'proeflessen' blijkbaar zeer vervelend en niet bedoeld om iemand wat te leren. Nog niet te spreken van het feit dat een instructeur ten allen tijde moet kunnen ingrijpen. Veel gehoord, maar dit is het toppunt.
 
Dat vind ik werkelijk ongehoord! Bijzonder onprofessioneel, en daaruit blijkt hoe er omgegaan wordt met 'proeflessen' blijkbaar zeer vervelend en niet bedoeld om iemand wat te leren. Nog niet te spreken van het feit dat een instructeur ten allen tijde moet kunnen ingrijpen. Veel gehoord, maar dit is het toppunt.

Hillerbee,
Ik ben nog nieuw op dit forum en ook in de helikopter wereld. Ik kan daarom hierover geen oordeel geven. Het geen je zegt kan ik beamen noch tegenspreken omdat ik gewoon geen ervaring hiermee heb.

Vanuit mijn eigen gevoel kan ik wel zeggen dat ik geen moment het gevoel heb gehad dat het onveilig was of dat de instructeur niet direct kon ingrijpen. Wat ik gisteren geschreven heb was een opname van hoe ik dit half uurtje vliegen zelf ervaren heb. Terugkijkend hierop kan ik zeggen dat ik zelf gefocused was op de horizon en het kleine stukje sturen dat ik mocht doen omdat dit zo'n nieuwe en geweldige ervaring was. Misschien dat hij mij bij het sturen sowieso ondersteunde maar ik dit niet door had. Het is slechts verslag van iemand die voor het eerst in een heli gevlogen heeft en hier ontzettend enthousiast over is.

Toch bedankt voor je reactie. Blijf feedback geven als je wilt want alle info is welkom!
 
Dat vind ik werkelijk ongehoord! Bijzonder onprofessioneel, en daaruit blijkt hoe er omgegaan wordt met 'proeflessen' blijkbaar zeer vervelend en niet bedoeld om iemand wat te leren. Nog niet te spreken van het feit dat een instructeur ten allen tijde moet kunnen ingrijpen. Veel gehoord, maar dit is het toppunt.

Het voorbeeld van een broodtrommel vind ik extreem. Daar kan je wellicht inderdaad je vraagtekens bij zetten. Echter ik denk dat je toch nog eens goed moet nadenken over verschillende manieren van kennis overdragen die mensen toe kunnen passen.

Dat deze manier van lesgeven niet zal werken bij jou of door jou, dat blijkt zeer duidelijk uit je reactie. Mocht je een keer een gesprek op willen zetten over verschillende manieren van leren en lesgeven, dan mag je mij daar best een keer over aanspreken. Wellicht is het dan handig om dat per privebericht te doen. Uiteraard ben ik bereid om voor een dergelijke toelichting in de auto te stappen en e.a. toe te lichten bij een kop koffie.
 
Het voorbeeld van een broodtrommel vind ik extreem. Daar kan je wellicht inderdaad je vraagtekens bij zetten. Echter ik denk dat je toch nog eens goed moet nadenken over verschillende manieren van kennis overdragen die mensen toe kunnen passen.

Dat deze manier van lesgeven niet zal werken bij jou of door jou, dat blijkt zeer duidelijk uit je reactie. Mocht je een keer een gesprek op willen zetten over verschillende manieren van leren en lesgeven, dan mag je mij daar best een keer over aanspreken. Wellicht is het dan handig om dat per privebericht te doen. Uiteraard ben ik bereid om voor een dergelijke toelichting in de auto te stappen en e.a. toe te lichten bij een kop koffie.

Er is geen enkele (serieus te nemen) instructeurs opleiding die je zal zeggen dat je een broodje moet gaan eten tijdens het les geven. Het is een riskante actie van diegene (je weet nooit wat een leerling uit gaat halen voor grappen) en het komt ongeintresseerd en onprofessioneel over.

Overigens zijn er schooltjes waar 'proeflessen' niet eens door een instructeur gedaan worden maar door een leerling die uurtjes moet maken. Dus wat dat betreft kan het nog extremer.
 
Gister een proefles gedaan bij Rotor & Wings in Lelystad. Dit was een bijzondere ervaring. Heb de proefles bij R&W gedaan om ook eens met hun in contact te komen en te kijken hoe het daar gaat.

Valluga,

Alhoewel ik me kan voorstellen dat een proefles van een half uur nog redelijk kort is, ben ik toch benieuwd of je met deze proefles (i) ook enig gevoel hebt gekregen of je aanleg hebt om helikopter te vliegen dan wel (ii) of R&W aan de hand van de proefles een inschatting van je opleidbaarheid etc kan geven? Ik doel niet specifiek op jouw geval, maar meer in het algemeen; kun je dit uit zo'n proefles afleiden of is het meer voor de fun?

Deze vraag komt namelijk bij me op, omdat mijn doel van een proefles zou zijn om een inschatting te krijgen van de kans dat je de opleiding binnen de gestelde grenzen kunt afronden en dat je een goede kans hebt om bij een latere sollicitatie ook door de selectietests te komen. Misschien is mijn beeld van de proefles onjuist, dus ik zou graag jouw ervaring horen!
 
Een proefles maakt je alleen enthousiaster, maar zegt niets over aanleg. Ik kan mij niet voorstellen dat er een instructeur is die na een half uur kan zeggen ‘het zit er in’. Ik denk trouwens dat de meesten zonder problemen een CPL kunnen behalen. De IR is een ander verhaal. Deze opleiding is best pittig en juist hier ben je zaken als Multi-tasken, beslissingen nemen tijdens hoge workload, etc. hard nodig. En of je dat in je hebt of niet kan een goede grading uitwijzen. Ik mis trouwens de discussie een beetje over waar je dit het beste kunt doen. Misschien zijn er materiedeskundigen op dit forum die hierover meer kunnen vertellen?

Om alvast thuis je aanleg te testen: http://www.epst.nl/com/ipas.htm
 
Back
Top