Open dag Hanze-Hogeschool Airline Pilot & Management

Immortal

Active member
Aankomende zaterdag (11 maart) is er op de Hanze-Hogeschool een opendag voor onder andere Technische Bedrijfskunde. Hierbij worden ook dingen verteld over de combinatie opleiding van de Hanze-Hogeschool met de KLM Flight Academy (Airline Pilot & Management).

Ik vroeg mij af of er toevallig meer mensen richting Groningen gingen die dag om daar te gaan kijken. Ik woon in de buurt van Rotterdam en ik heb zelf geen OV-jaarkaart, maar misschien dat ik dan met iemand kan meereizen zodat ik dan zou kunnen meegenieten van de 40% korting :D

Ik hoor het graag :)

Immortal
 
Ik ga zaterdag wel naar AP&M maar woon in het oosten van het land, dus denk niet dat het veel zin heeft.

ben je btw al met je selecties begonnen?
 
Ja ik ben al aangenomen bij de KLS, ik twijfel alleen (zoals veel mensen denk ik) tussen hbo en vliegen, dus waarom niet allebei :cool:

Nou misschien iemand uit de omgeving van rotterdam die er heen gaat?

Maar ik zie je daar vast wel kamikaze-piloot!

Immortal
 
Mmm, ik woon 30 minuten van Groningen en het duurt nog 2,5 voordat ik op z'n vroegst kan beginnen aan de selectie, maar ik ga toch even kijken denk ik.:)
 
Bij de toelatingscommissie vragen ze van alles! De gekste dingen! Dus ik zou het je niet precies kunnen vertellen.

Bij de ene vragen ze namelijk gewoon naar de resultaten van de GVSS en daar gaan ze dan op in. En bij de ander vragen ze naar koetjes en kalfjes, bij mij vroegen ze bijvoorbeeld naar die spotprenten van Mohammed wat ik daar van vond :)

Dus ik kan je niet echt helpen, ik kan je wel een tip meegeven. Leer je psychologisch rapport goed, weet je zwakke en je sterke punten, kom zelfverzekerd over en wees netjes, vriendelijk en correct.

Maar ik denk dat je dat zelf ook wel had kunnen verzinnen ;)

wanneer heb je je COVA?

Immortal

ps: hoe vond je de opleiding AP&M?
 
succes dan!

Hoe vond je de open-dag kamikaze-piloot?

Ga jij het doen, dat Airline Pilot & Management?
 
ja, als ik door kom ga ik zeker weten AP&M doen.
ik ben ook nog maar 17, en als ik de 2 jarige zou gaan doen ben ik ook veel jonger dan de rest.

ben jij er al uit wat je gaat doen?
 
Immortal said:
Ja het wordt AP&M! :)

Ik ben wel erg benieuwd naar de reden(en) waarom je kiest voor deze route.

Ik zit zelf op de kls, maar zou echt nooit voor AP&M hebben gekozen. Dan zou het mij allemaal veel te lang duren. :)
 
Lift said:
Ik ben wel erg benieuwd naar de reden(en) waarom je kiest voor deze route.

Ik zit zelf op de kls, maar zou echt nooit voor AP&M hebben gekozen. Dan zou het mij allemaal veel te lang duren. :)

Wat jij noemt is ook mijn enige tegenargument geweest om het niet te gaan doen, maar er staan wel goede dingen tegenover.

1. Je hebt aan het eind van het traject een HBO diploma, die je eigenlijk maar in 2 jaar hebt gehaald.

2. Mocht ik na de opleiding medisch ongeschikt raken, dan hoef ik geen taxichauffeur te worden, maar kan ik serieus gaan solliciteren bij bedrijven met mijn HBO, zodat mijn lening makkelijker af te betalen is.

3. Als ik niet door de KLS was gekomen had ik nog de EPST geprobeerd en anders was ik Technische Bedrijfskunde gaan doen, met dit traject doe ik beide.

4. Ik weet niet of ik tot mijn 60ste in de burgerluchtvaart wil blijven vliegen, ik wil misschien later bij de KLM naast vliegen wel een grondfunctie krijgen, waarbij mijn pilotenskills en mijn management skills een mooie functie kunnen opleveren. (Ik heb wel eens gehoord van piloten die 50% vliegen en iets anders ernaast doen)

Ik vond dit voor mijzelf wel doorslaggevende redenen.
Als jij van niet vind hoor ik het graag.

Immortal
 
Immortal said:
1. Je hebt aan het eind van het traject een HBO diploma, die je eigenlijk maar in 2 jaar hebt gehaald.

Ok, dat is inderdaad mooi


Immortal [/B][/QUOTE]2. Mocht ik na de opleiding medisch ongeschikt raken, dan hoef ik geen taxichauffeur te worden, maar kan ik serieus gaan solliciteren bij bedrijven met mijn HBO, zodat mijn lening makkelijker af te betalen is.[/QUOTE]

Dat word gedekt door het garantiefonds. Zowel tijdens opleiding als tussen afronding opleiding en je 1e vliegbaan. Daarna kun je dit risico afdekken met een Loss of Licens verzekering.

4. Ik weet niet of ik tot mijn 60ste in de burgerluchtvaart wil blijven vliegen, ik wil misschien later bij de KLM naast vliegen wel een grondfunctie krijgen, waarbij mijn pilotenskills en mijn management skills een mooie functie kunnen opleveren. (Ik heb wel eens gehoord van piloten die 50% vliegen en iets anders ernaast doen)

Ik denk niet je veel management skills vergaart in de schoolbanken.
Het levert wel voordeel bij interne management sollicitaties in de vliegdienst denk ik. Maar ja, misschien is een cursusje ook wel voldoende daarvoor. Of ga je liever instructeur worden. Daar heb je geen HBO voor nodig.


Op zich heb je goede punten om het te gaan doen. Ik zou alleen niet zo lang willen wachten met vliegen. Zeker niet nadat, indien je klaar bent bij de KLS, je nog een half jaar moet. En dan ben je wel heel dichtbij een baan.
Of niet natuurlijk en kun je de wachttijd mooi gebruiken om de studie af te ronden.

Nou ja, ieder z'n ding zullen we maar zeggen.
Weet je al wanneer je gaat beginnen? Gewoon met het nieuwe schooljaar?
 
Wel of niet?

Wel of niet?

Hoi allemaal,

Ik wil de mensen die zich er voor willen opgeven er aan herinneren dat morgen (15e) de laatste dag is dat je jezelf kunt aanmelden voor AP&M. (las ik tenminste op de website)

Ik zit zelf met het volgende probleem:

Ik heb nog niet besloten of ik het ga doen of niet. Ik las over de nieuwe opleiding en technische bedrijfskunde lijkt mij op zich wel interessant. En een HBO opleiding in 2,5 jaar is ook zeer verleidelijk. Maar ik zou niet voor AP&M kiezen als het gaat om garantie bij medische uitval (daar is garantiefonds voor). Verder heb ik tijdens de open dag van de KLS gesproken met de directeur en die zei dat tegen de tijd dat je echt nevenfuncties binnen het bedrijf kunt verrichten, je kennis allang verouderd is. Dan zou een cursusje misschien inderdaad wel volstaan. Hij raad het mij dan ook aan om niet te doen, maar proberen gelijk de selectie voor de 2-jarige opleiding door te komen.

Dus ik denk er op dit moment zo over:

Waarom moet je het wél voor doen: HBO in je pocket en algemene ontwikkeling.

Waarom moet je het niet doen: Geen duidelijke extra voordelen later in het bedrijf, garantiefonds denkt onzekerheden dus dit is niet nodig.

Ik vind technische bedrijfskunde dus interessant, maar aan andere kant heeft het voor mijn verdere carièrre niet veel nut en kost het extra tijd. Wat zouden jullie kiezen in mijn geval, moet morgen beslissen??
 
Re: Wel of niet?

Re: Wel of niet?

de_stoppel said:

Waarom moet je het niet doen: Geen duidelijke extra voordelen later in het bedrijf, garantiefonds denkt onzekerheden dus dit is niet nodig.

Daar komt nog bij dat je 2,5 jaar senioriteit en salaris misloopt. Vanuit dat oogpunt is het financieel gezien onaantrekkelijk om AP&M te doen.
 
Het is denk ik gewoon wat voor carriere je ambitie heeft. Wil je gewoon vliegen, zo ver en zo lang mogelijk, dan raad ik ook ieder aan om geen AP&M te doen.

Ik wil gewoon meer dan alleen vliegen en zonder een HBO of Universiteit kom je gewoon niet zo snel aan een leuke functie in een bedrijf.

Trouwens de opleiding is tot stand gekomen omdat de KLM heeft aangegeven meer piloten te willen hebben die meer kunnen dan alleen vliegen. Dus ik denk dat ik zeker nog wel wat aan mijn opleiding heb als ik later bij de KLM kom te vliegen. Misschien heb ik zelfs daardoor wel een voordeel dan iemand die geen AP&M heeft gedaan. Lijkt me dat de KLM dit niet voor niets zegt.

Immortal
 
Immortal said:


Trouwens de opleiding is tot stand gekomen omdat de KLM heeft aangegeven meer piloten te willen hebben die meer kunnen dan alleen vliegen.
Immortal

Dat is niet waar. KLM heeft dit zeker niet aangegeven. Daarbij komt ook nog dat er op dit moment al heel veel studenten zijn die een HBO of universiteit hebben gedaan.

De kls is hiermee begonnen omdat men denkt dat er vraag is naar een gecombineerde opleiding (hbo/vliegen) vanuit middelbare scholieren.
 
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik zonder twijfel gekozen hebben voor het HBO traject. Meest gehoorde zin in de cockpit (ok niet helemaal mischien...:D ) "kon ik ook maar iets anders dan alleen vliegen".....
 
Volgens een mevrouw van de voorlichting op de Hanze hogeschool is deze opleiding opgestart vanwege de vraag van de KLM naar piloten met een bredere achtergrond, ze zijn namelijk erg tevreden met de mensen die al een hbo of universitaire opleiding hebben en bij hun piloot zijn.

Ik begrijp dat dit ook een beetje verkoop praatje is, maar lijkt me niet dat het een leugen is.

Maar ik wil liever niet een eeuwenlange discussie met mensen die voor het 2jarige traject kiezen, ik begrijp dat ook heel erg goed, ik wil gewoon iets meer dan alleen mijn vwo en mijn atpl. Daarom deze keuze.

Immortal
 
Back
Top