Op de grond

Ik denk dat je altijd dingen blijft leren over het vliegen... constant leren en leren en nog is leren... oefeningen denk ik dat ze veel doen!!

maar verder geen idee eigenlijk...

groeten.
 
Tja, ik weet niet precies wat de jachtvliegers doen, maar hier weet ik het wel. Bij de MLD is 't inderdaad leren en kennis bijhouden, komende vluchten voorbereiden. En vliegers hebben vaak nevenfuncties waar je mee bezig bent...
 
Wat denk je zelf?

Ik noem er zelf een paar, waarvan ik zeker weet dat een vlieger op de grond doet:
-nascholen;
-aan conditie werken;
-vlucht voorbereiden;
-in de simulator vliegen;
-(de)briefen;
-boodschappen doen;
-etc.
 
Bij een voorlichtingsdag vroeg ik de zelfde vraag aan een piloot. Hij zei dat je taken krijgt, zoals afwassen en helpen met het eten enz. Maar ook heb je tijd om inderdaad te sporten. En waar je vooral mee bezig bent is oefenen en oefenen en natuurlijk ook oefenen. Ook ben je veel bezig met missie planning en natuurlijk het belangrijkste/leukste vliegen! (wat je uiteraard niet op de vloer doet ;) )
 
Op een operationeel sqn valt altijd wel wat te doen; zoals eerder opgemerkt is er veelal sprake van neventaken. Je moet je voorstellen dat een OPS-afdeling -en dan spreek ik even alleen van de vliegers- van een sqn is opgedeeld in zo'n 4 eenheden, 'vluchten' genaamd. Deze 4 vluchten hebben, naast het up-to-date houden van vliegvaardigheden en theoretische kennis, elk een eigen taak binnen het sqn. Zo zal de ene vlucht zich bezighouden met aspecten van vliegveiligheid en een ander weer met zaken als TACTESS en weer een ander met promotionele zaken van het sqn.

Een vlucht bestaat normaal gesproken uit 4 tot 6 vliegers met aan het hoofd een zogeheten vluchtcommandant. De OPS-officier zwaait de scepter over het geheel aan vluchten, de nav-, intel,- ops-, ult-, en liaisionafdelingen.

Zoals meestal wel wordt verteld tijdens de KLu-voorlichtingen, vliegt de gemiddelde vlieger maar zo'n 180 uur per jaar. Reken maar uit en je komt tot de conclusie dat dit neerkomt op zo'n 3x per week vliegen. Je houdt dus tijd over voor een hoop andere dingen. Denk naast de officiele neventaken ook aan zaken als voorbereiding op uitzendingen, simulator, dinghydrillen, bevoorraden van de bar :haha:, functioneringsgesprekken, cursussen volgen (van leiderschapstraining tot mediatraining) en noem het maar op!

Is je vraag zo een beetje beantwoord?

P.S.

In de praktijk ben ik maar weinig fanatiek sportende vliegers tegengekomen....
 
Last edited:
Jah zekers!

Hartelijk dank.

Leek mij wel zo handig om te weten wat het beroep wat precieser inhoud!

Tks
 
Back
Top