Oostwold Airshow -- niet

NazgulAir

New member
Het was zo'n anderhalve dag te voren al te zien -- het zou een zeer regenachtige dag worden.
Desondanks slot geboekt (grrrm#@/ betalen) en hopen op een window. Dat van die 2 minuten slots is redelijk ambitieus zelfs met prachtig weer, met slecht weer komt daar al gauw niets van terecht, maar we zullen zien.
Redelijk op tijd op de luchthaven, maar die bleef met wolken op 500/700/1000 potdicht. Om maar te zwijgen over de noordoostwaarts trekkende buienzones op onze route.
Dan maar dat speciale Oostwold ATC nummer bellen, helaas om mee te delen dat die slottijd zeker niet ging lukken, en aankomst voor de middag waarschijnlijk ook niet. Tot mijn verbazing vonden ze het raar dat we niet konden komen, het was daar prachtig weer en andere toestellen uit EHHV en EHLE en EHRD konden het wel.
Alleen kisten uit EHTX zouden hebben afgezegd.
Misschien hadden ze daar in Oostwold een andere bril op, maar bij mijn weten heeft geen van de toestellen uit EHRD die in de lijst van slottijden stonden (en allemaal op voorhand €60-65 hebben betaald) een vlucht gemaakt.

Het stoort mij dat de organisatie de weersomstandigheden bagatelliseert. Lokale omstandigheden kunnen best fantastisch zijn geweest (erg lokaal dan wel) maar de meesten moesten toch Oostwold in noordoostelijke richting benaderen en die moeten toch te maken hebben gehad met weer dat op zijn best zeer marginaal VFR was. Onder zulke omstandigheden is het niet gepast om vliegers aan te zetten om te komen of hun inschatting van het weer in twijfel te trekken. Goed vliegerschap is al bestraft door het verlies van het met die slottijdreservering betaalde geld.

Waren er werkelijk zoveel toestellen gekomen? Had de airshow werkelijk goed weer? Dat zou ik wel willen weten. Waren er Airworkers? Half de vloot uit EHLE stond op de lijst. Hoe is het jullie vergaan?

Tenslotte: ik ben liever een pessimist die aan de grond blijft staan dan een optimist die een leven teveel heeft vergokt.
 
Ik ben er geweest, maar met de ouderwetsche auto. In de omgeving van het veld was er af en toe een buitje, maar de hele show zelf heeft mooi weer gehad. Wolkenbasis was nèt iets te laag voor high-speed loops (de top van de loop zit dan net in de wolken), maar verder was het weer totaal geen belemmering.

Over het pushen, tja dat vind ik ook niet netjes. Maar Oostwold was zeker ruim VMC. Overigens was ik er pas vanaf een uurtje of 12, daarvoor heb ik dus geen idee.
 
Phoenix -- fijn dat het niet in het water gevallen is. Bezoekers moesten precies(+of-10 minuten) op slottijd aankomen en in ieder geval voordat de airshow begon binnen zijn. Ik zeg niet dat het onmogelijk was, maar wel dat dit vanaf EHRD iig niet VFR kon en het weer op de route in NO richting zeer marginaal was. Helaas.
 
Ten west/zuidwesten van Oostwold is het gedurende een flink deel van de dag niet bepaald VFR-weer geweest. Een aantal kisten uit onder andere EHLE zijn verlaat aangekomen en
vergeleken met de opkomst van 2 jaar geleden was het beduidend rustiger. Ook de slotact kon niet doorgaan wegens de slechte weersomstandigheden elders.
Op Oostwold zelf was het mooi vliegweer.
 
Ik ben samen met Nosig vanuit EHLE gevlogen naar EHOW. Tot eelde was het slecht weer. Veel drizzle, en bewolking rond 1000 ft. Eenmaal rond eelde ging de ceiling naar ongeveer 2500-2800 ft en was het prima vliegen. Ookal ben ik er van overtuigd dat we binnen wettelijke limieten zijn gebleven is echt relaxed vliegen anders.

Op de terugweg was het weer miezerweer. Direct na takeoff dook je rond 800-900 ft al flink de grijze massa in. Uiteraard ging de zon weer precies schijnen na touchdown op EHLE. Begreep wel van nosig dat hij op wat lagere hooge prima zicht had en minder (tegen) wind. Heb niet de indruk van veel mensen op EHLE zich tegen hebben laten houden. Kisten gingen per dozijn terug na de show.
 
Last edited:
Het was zo'n anderhalve dag te voren al te zien -- het zou een zeer regenachtige dag worden.
Desondanks slot geboekt (grrrm#@/ betalen) en hopen op een window. Dat van die 2 minuten slots is redelijk ambitieus zelfs met prachtig weer, met slecht weer komt daar al gauw niets van terecht, maar we zullen zien.
Redelijk op tijd op de luchthaven, maar die bleef met wolken op 500/700/1000 potdicht. Om maar te zwijgen over de noordoostwaarts trekkende buienzones op onze route...........



De landing tijdens de Aero-Expo op Bitburg kostte een paar weken geleden overigens 9 Euro.. Blijkbaar kan in Duitsland wel op een vliegers-vriendelijke manier een fly-in/expo worden georganiseerd.
 
Last edited:
De landing tijdens de Aero-Expo op Bitburg kostte een paar weken geleden overigens 9 Euro.. Blijkbaar kan in Duitsland wel op een vliegers-vriendelijke manier een fly-in/expo worden georganiseerd.

Helemaal mee eens. We hebben het vaak over "het IVW" of "de politiek". Maar deze bedragen (op Oostwold) zijn door "collega vliegers" bepaald. Over het systeem zeg ik dan nog maar niets.
 
Ik ben samen met Nosig vanuit EHLE gevlogen naar EBOW. Tot eelde was het slecht weer. Veel drizzle, en bewolking rond 1000 ft. Eenmaal rond eelde ging de ceiling naar ongeveer 2500-2800 ft en was het prima vliegen. Ookal ben ik er van overtuigd dat we binnen wettelijke limieten heen zijn gegaan is echt relaxed vliegen anders. .

En hoe was het daar in België?
 
Wij kwamen vanuit het Oosten. Nordhorn. Perfecte vliegomstandigheden. Continue op 2500 ft kunnen vliegen. Vanwege de krappe slottijden had ik veel verkeer bij Oosterwold verwacht rond kwart voor 11. Ik kon gewoon doorvliegen. Begreep er niks van. Maar goed.. al met al een heel geslaagde vliegshow. Het onthaal met een legerjeep was voortreffelijk. Niks meer dan lof. Ik vind het jammer voor degenen die niet VFR hebben kunnen vliegen. Je kijkt er naar uit. Regelt alles en dan mag je niet. Over twee jaar weer een kans.
 
Ik was danwel met de auto, maar als (nieuw)piloot zijnde aan het eind van de airshow toen iedereen weg ging had ik ZEER mijn twijfels bij het weer. Bewolking zat na mijn inzien lager als 1000ft en het begon redelijk te druppen (lees: slecht zicht).

Op terug weg in de auto richting Friesland kwam het met bakken naar beneden, ik moet er niet aan denken om naar Texel/Ameland/Drachten te moeten hebben gevlogen!

Op Oostwold in vergelijking met de rest van ons landje erg goed weer gehad, we mogen van geluk spreken!
 
Helaas was Noord Holland ook bedekt met een overcast bewolking op ca 600 ft. Ook wij moesten verstek laten gaan, zeker met onze MLA's was de wind ook een storende factor, maar voornamelijk het zicht en (in) de regen.

Oostwold heeft wel een regeling dat je de helft van je geld terug kan krijgen. Op zich netjes inderdaad, zij hebben ook hun kosten aan de airshow. En dat begrijp ik ook. Maar geef dan iets ertegenover. Als je je geld niet terug vraagt dat je een landing oid krijgt. Het is in NL al zo duur om ergens te landen! (vergelijk het idd met Duitsland) Zo promoot je niet dat mensen veilig op pad gaan. Je bent geneigd je grenzen te verleggen. Dat stuit mij tegen de borst.
 
Zo promoot je niet dat mensen veilig op pad gaan. Je bent geneigd je grenzen te verleggen.
Get-there-itis :stapelge:

Oftewel slecht vliegerschap :eek:

Dit gezegd hebbende, Tom & Co., hebben er 'begrijpelijkerwijs' voor gekozen om administratieve € rompslomp ter plekke te voorkomen.

Dat in delen van NL, de weersomstandigheden niet optimaal (At or below 'personal' VFR Limits) waren, terwijl er op Oostwold, WX wise niets aan de hand was, is overmacht waar Tom & Co. GEEN schuld aan hebben.

Indien het servere CAVOK was geweest, maar je vliegtuig of je jezelf, om een of andere reden (technisch, ziek e.d.) niet had kunnen komen, is m.i. dezelfde overmacht opleverende situatie.

BTW Iedereen wist, of kon redelijkerwijs weten, dat de Airshow organisatie (Tom & Co.) bij last minute slot annulering(en), GEEN restitutie .....

:snore:
 
Het stoort mij dat de organisatie de weersomstandigheden bagatelliseert. Lokale omstandigheden kunnen best fantastisch zijn geweest (erg lokaal dan wel) maar de meesten moesten toch Oostwold in noordoostelijke richting benaderen en die moeten toch te maken hebben gehad met weer dat op zijn best zeer marginaal VFR was. Onder zulke omstandigheden is het niet gepast om vliegers aan te zetten om te komen of hun inschatting van het weer in twijfel te trekken.

Hoewel ik begrijp dat wij als Nederlanders altijd sterk geneigd zijn om naar geldkwesties te kijken, vind ik bovenstaande deel van NazgulAir toch wel de essentie van zijn opmerking.

Ja, WX omstandigheden vallen voor mij, net als technische mankementen en ziekte onder dezelfde vorm van overmacht. Echter ik vind het persoonlijk ronduit schandalig dat de organisatie van een airshow de weersomstandigheden bagatelliseert. Een blik op buienradar o.i.d. kon er kennelijk niet van af?

Zo ver ik het van Nazgul en andere begrijp, was het weer in het westen (en dat is ook zoals ik het mij herinner) eigenlijk zwaar onder de wettelijke (en dus niet de persoonlijke) VFR limieten. Zoals ik het lees, hadden ook kisten van Lelystad eigenlijk niet mogen komen. Dat in het achterhoofd houdende vind ik de houding van de organisatie bepaald niet netjes.
 
Waar doen we moeilijk over?

€ 65,00 oftewel 23,6 liter AVGAS.

Als je je inschrijft voor de Guernsey Air Rally en je om een of andere reden last minute niet kunt komen (weer, technisch, ziekte enz.), dan ben je 'ook' £ 40,00 excl. Hotel annulation fees p.p. kwijt.
 
Waar doen we moeilijk over?

€ 65,00 oftewel 23,6 liter AVGAS.

Als je je inschrijft voor de Guernsey Air Rally en je om een of andere reden last minute niet kunt komen (weer, technisch, ziekte enz.), dan ben je 'ook' £ 40,00 excl. Hotel annulation fees p.p. kwijt.


In Duitsland krijg je daar bij 30 liter voor....
Nederlandse vliegvelden helpen hun eigen GA om zeep met dit soort beleid en belachelijke tarieven, zeker als het vernietigen van € 65,00 wordt afgedaan als "moeilijk doen..." Erg jammer:traantjes
 
Er is een wezenlijk verschil tussen een Fly In en Airshow.

Een Fly In is redelijk eenvoudig te organiseren, maar 'n Airshow vereist een zeer strakke regie.

Zo weet ik van een organisator, dat de 'add-on' verzekeringspremie voor 'n Fly In 45,00 € bedraagt, maar voor 'n Airshow 100.000,00 € plus bedraagt (no kidding).

Voor de 30 Duitse liters AVGAS, krijg je niet eens één 'n P51D in de lucht.
'n P51D heeft voor warm-up en takeoff 'gemiddeld' 34 liter AVGAS .... :biertje:

Het zou mij niet verbazen, als voor de Texel Airshow 2012 hetzelfde slot reservering en 'vooraf' betalingssysteem wordt toegepast (Ed/Mike kom d'r maar in ;)).
 
FlushRivet said:
De landing tijdens de Aero-Expo op Bitburg kostte een paar weken geleden overigens 9 Euro.. Blijkbaar kan in Duitsland wel op een vliegers-vriendelijke manier een fly-in/expo worden georganiseerd.

Een fly in is inderdaad geen airshow. Daarbij was de 65 euro inclusief kaartjes voor je passagiers, dus voor een volle C172 (in ons geval) kostte het daadwerkelijke landingsgeld dus ook maar 9 euro (of 7 als je parkeergeld voor 1 auto zou meetellen). Was de expo ook inclusief toegangskaartjes?

Maar het vooraf rekenen van een redelijk hoog totaalbedrag heeft inderdaad de potentie om onveilige situaties uit te lokken. Weer rond EHAM en EHRD was stuk slechter dan vanaf EHLE, maar wij kwamen wat buitjes tegen onderweg (onverwachts) waar we toch wel richting 700 voet moesten om het veilig te houden (met iets van 4 km zicht in miezer). Als je bedenkt dat er exacf tussen Lelystad en Oostwold een tv toren bij Smilde van 1030 voet hoog staat met dikke witte mast, en de wetenschap dat je niet de enigste kist bent onderweg daarheen, dan is dat goed oppassen. Na dat buitje ter hoogte van Smilde was het weer prachtig, heerlijk airshow weer (nog best warm ook), heb echt genoten. Julliet Whiskey ook nog tegengekomen, gezellig.
 
Topic Off

Voor degene die 'ook' eens GRATIS willen landen (liefst in 'n Oldtimer :)) kunnen op 13-14 augustus a.s. terecht op Diest (klikkerdeklik) en 20-21 augustus a.s. op Zoersel (klikkerdeklik).

Op Diest (28e International Oldtimer Fly-In), krijgt elke inzittende één GRATIS lunch met drank aangeboden ;)

Note: zowel op Diest als Zoersel, bestaat de mogelijk om (ook GRATIS) naast de kist te k(r)amperen. Maak je één lokaal vluchtje (geen touch and goes), dan betaal je ook geen landingsgeld(en) ;)

NL Fly-In kosten .... (6th Texel Taildragger & Old Timer Fly-in: Piper Cub Call):
The entry fee for the fly-in is € 25,00 per aircraft. This includes one landing and a maximum of two night stops. You can pay upon arrival. The landing fee for visiting aircraft on Saturday and Sunday for one landing and no nightstop is only € 15,00. For camping at the airport we charge € 5,00 p.p.p.n for the use of the facilities. (bron)

Topic On
 
Last edited:
Back
Top