Tijdens vliegles moest ik regelmatig handmatig of via de vlucht "Computer" (lees draaischijf) koersen, afstanden en headings berkenen. Aangezien ik al die handelingen wat omslachtig vindt ben ik aan het programmeren geslagen en heb ik hier een online tool voor gemaakt.
Resultaat is een tool waarbij je een route kan uitstippelen doormiddel van het klikken op een map. Op basis daarvan worden de headings berekend.
Ik heb nog geen idee of ik dit wil uitbouwen naar iets commercieels of niet, maar wil graag jullie mening. Is dit iets wat jullie in de praktijk zouden gebruiken of niet? Ook ben ik benieuwd of jullie belangrijke functionaliteiten missen?
De software is nog echt BETA. De functie om bijv. op te slaan en weer te laden moet ik nog afronden.
Wat wel werkt:
- Auto metar lookup op basis van de dichtstbij gevonden metar locatie
- Variatie wordt berekend per geografische locatie en per datum.
- Windrichting , windsnelheid en buitentemperatuur wordt overgenomen van de metar
- TAS wordt berekend op basis van OAT (metar) , CAS en hoogte. (compressie wordt meegenomen, dus zou tot mach1 nauwkeurig moeten zijn)
- Alle headings zijn op basis van loxodromen
Als een marker groen is ; is metar gevonden, anders is er geen metar in de buurt of is het laden van de data niet goed gegaan. Markers zijn te verslepen. Door het slepen in de datagrid kan ook de volgorde van de route aan te passen. Alle data in kolommen zonder (*) zijn aan te passen door te dubbelklikken.
Om in te loggen :
http://www.vfrplanner.nl
login: Demo
pass: Demo
(Login is nog erg kaal, maar het is dan ook een sneak-preview).
Resultaat is een tool waarbij je een route kan uitstippelen doormiddel van het klikken op een map. Op basis daarvan worden de headings berekend.
Ik heb nog geen idee of ik dit wil uitbouwen naar iets commercieels of niet, maar wil graag jullie mening. Is dit iets wat jullie in de praktijk zouden gebruiken of niet? Ook ben ik benieuwd of jullie belangrijke functionaliteiten missen?
De software is nog echt BETA. De functie om bijv. op te slaan en weer te laden moet ik nog afronden.
Wat wel werkt:
- Auto metar lookup op basis van de dichtstbij gevonden metar locatie
- Variatie wordt berekend per geografische locatie en per datum.
- Windrichting , windsnelheid en buitentemperatuur wordt overgenomen van de metar
- TAS wordt berekend op basis van OAT (metar) , CAS en hoogte. (compressie wordt meegenomen, dus zou tot mach1 nauwkeurig moeten zijn)
- Alle headings zijn op basis van loxodromen
Als een marker groen is ; is metar gevonden, anders is er geen metar in de buurt of is het laden van de data niet goed gegaan. Markers zijn te verslepen. Door het slepen in de datagrid kan ook de volgorde van de route aan te passen. Alle data in kolommen zonder (*) zijn aan te passen door te dubbelklikken.
Om in te loggen :
http://www.vfrplanner.nl
login: Demo
pass: Demo
(Login is nog erg kaal, maar het is dan ook een sneak-preview).