Online tool voor VFR vluchten

MelanieR

Member
Tijdens vliegles moest ik regelmatig handmatig of via de vlucht "Computer" (lees draaischijf) koersen, afstanden en headings berkenen. Aangezien ik al die handelingen wat omslachtig vindt ben ik aan het programmeren geslagen en heb ik hier een online tool voor gemaakt.

Resultaat is een tool waarbij je een route kan uitstippelen doormiddel van het klikken op een map. Op basis daarvan worden de headings berekend.

Ik heb nog geen idee of ik dit wil uitbouwen naar iets commercieels of niet, maar wil graag jullie mening. Is dit iets wat jullie in de praktijk zouden gebruiken of niet? Ook ben ik benieuwd of jullie belangrijke functionaliteiten missen?

De software is nog echt BETA. De functie om bijv. op te slaan en weer te laden moet ik nog afronden.

Wat wel werkt:
- Auto metar lookup op basis van de dichtstbij gevonden metar locatie
- Variatie wordt berekend per geografische locatie en per datum.
- Windrichting , windsnelheid en buitentemperatuur wordt overgenomen van de metar
- TAS wordt berekend op basis van OAT (metar) , CAS en hoogte. (compressie wordt meegenomen, dus zou tot mach1 nauwkeurig moeten zijn)
- Alle headings zijn op basis van loxodromen

Als een marker groen is ; is metar gevonden, anders is er geen metar in de buurt of is het laden van de data niet goed gegaan. Markers zijn te verslepen. Door het slepen in de datagrid kan ook de volgorde van de route aan te passen. Alle data in kolommen zonder (*) zijn aan te passen door te dubbelklikken.

Om in te loggen :

http://www.vfrplanner.nl
login: Demo
pass: Demo

(Login is nog erg kaal, maar het is dan ook een sneak-preview).
 
Best goed gemaakt, zo op het eerste gezicht. 2 opmerkingen: Ik zou zelf behoefte hebben aan een VFR luchtvaartkaart. 2. Windrichting en snelheid zijn afhankelijk van de hoogte (niet van de Metar).
 
Best goed gemaakt, zo op het eerste gezicht. 2 opmerkingen: Ik zou zelf behoefte hebben aan een VFR luchtvaartkaart. 2. Windrichting en snelheid zijn afhankelijk van de hoogte (niet van de Metar).

Ik heb niet gekeken naar de tool, maar inderdaad zou je windinformatie van de hoogtewinden kaarten moeten afhalen. Sommige programma's halen dat ergens vandaan, dus 't kan wel :).
 
Voor nederland ben ik al bezig met een overlay met CTRs en TMAs. Google maps v3 is daar nog niet zo geschikt voor maar dat zal een kwestie van een paar maanden zijn.

Als je een voorbeeld hebt van een site met hoogtewinden zal ik proberen die bron uit te lezen. Ik heb het wel gezocht maar nog niet gevonden.
 
Ah, ideaal idee. Doet me denken aan een Amerikaanse site.

http://skyvector.com/

Daar hebben ze Amerikaanse VFR-kaarten en IFR-kaarten ingescand. Misschien dat je daar iets aan hebt?

Ik vraag me af of je er commercieel iets aan gaat hebben maar er gaat wel dankbaar gebruik van worden gemaakt denk ik!
 
MelvinR,

Goed bezig. Heb even snel gekeken maar Idd de opmerkingen boven mij kan ik delen.
Als je de site net zo krijgt als deze; http://skyvector.com/ dan ben je super goed bezig!

cheers
 
Wanneer doe je IR zodat er ook IFR mee kan worden gepland?
 
Last edited:
Mooie tool! Hier zomaar een leuk grapje tussendoor:

How many forum members does it takes to change a light bulb?

1 to change the light bulb and to post that the light bulb has been changed
14 to share similar experiences of changing light bulbs and how the light bulb could have been changed differently
7 to caution about the dangers of changing light bulbs
1 to move it to the Lighting section
2 to argue then move it to the Electricals section
7 to point out spelling/grammar errors in posts about changing light bulbs
5 to flame the spell checkers
3 to correct spelling/grammar flames
6 to argue over whether it's "lightbulb" or "light bulb" ... another 6 to condemn those 6 as stupid
2 industry professionals to inform the group that the proper term is "lamp"
15 know-it-alls who claim they were in the industry, and that "light bulb" is perfectly correct
19 to post that this forum is not about light bulbs and to please take this discussion to a lightbulb forum
11 to defend the posting to this forum saying that we all use light bulbs and therefore the posts are relevant to this forum
36 to debate which method of changing light bulbs is superior, where to buy the best light bulbs, what brand of light bulbs work best for this technique and what brands are faulty
7 to post URL's where one can see examples of different light bulbs
4 to post that the URL's were posted incorrectly and then post the corrected URL's
3 to post about links they found from the URL's that are relevant to this group which makes light bulbs relevant to this group
13 to link all posts to date, quote them in their entirety including all headers and signatures, and add "Me too"
5 to post to the group that they will no longer post because they cannot handle the light bulb controversy
4 to say "didn't we go through this already a short time ago?"
13 to say "do a Google search on light bulbs before posting questions about light bulbs"
1 forum lurker to respond to the original post 6 months from now and start it all over again.
 
Last edited:
Wanneer doe je IR zodat er ook IFR mee kan worden gepland?

Wat mij betreft gisteren! Met dennis de 8e poging geplanned om een overland te vliegen. Vandaag was poging 7 mislukt. Taf prob40 met zichtwaarde 1400. Maandag aanstaande is de volgende poging om weer te vliegen.

Ik deel je frustratie met het weer van de afgelopen weken
 
Bedankt voor alle goede en opbouwende reacties. Geeft weer energie om er verder mee te gaan. Skyvector ziet er inderdaad goed uit.

Inmiddels heb ik het LVNL gemailed of ik de Aeronautical Chart Netherlands mag gebruiken voor deze tool. Mijn idee is dan om in plaats van de standaard google maps knoppen voor hybrid, sattelite en map een knop bij te bouwen voor "aeronautical".

Verder nog een paar vragen :
- Ik kan op skyvector geen hoogtewinden vinden. Ligt dat aan mij? Zo niet; graag tips over een site die wel hoogtewinden gebruikt.
- Welke datagrid bevalt beter. Die op skyvector of zoals ik dat doe? Skyvector ziet er naar mijn idee strak uit, maar volgens mij is de manier waarop ik het toepas transparanter en beter te editen.
- Weet iemand of de airport data in de AIP ook als XML bestand oid beschikbaar is? Of alleen als PDF? Ik zie dat Skyvector mooie doorklik mogelijkheden heeft naar de AIP data per vliegveld.

@Talsma: Als ik de VFR kaart zo mag gebruiken en kan inladen; zal IFR ook niet heel lastig worden.
 
Zo, da's een profi site. Ik was zelf ook bezig met zoiets in een wat simpelere vorm (vooral de windcorrectie automatiseren), maar dit is veel makkelijker!

Kleine bugfix is misschien wel handig: op een vlucht ehle-ehte krijg ik een variatie van -95?? (maar daar is het beta voor)
 
Ik heb probleem met de variatie 1 keer eerder gezien; maar kan het niet reproduceren. Heb zojuist ook een vlucht geplot van lelystad naar teuge, maar daar blijft de variatie keurig op 0 staan.

Als het lukt om die foute variatie te reproduceren hoor ik het graag. Misschien middels een screenshot met coordinaten. Zelf zal ik het ok nog een paar keer proberen.
 
Mooie tool!! zoals al veel gezegd zou een overlay met luchtvaart gerelateerde zaken nog mooier zijn!
Denk ook is aan een save/export naar GPX files, of wellicht direct een koppeling met een GPS..
Wellicht kan dat ook met API's.. meen dat o.a garmin tegenwoordig ook alles via 't web doet..

Goed werk verder!

Mag ik vragen waar jij de (online) hoogte winden vandaan haalt voor je berekeningen?
 
Het probleem met de Variatie is opgelost. Dit trad alleen op in Firefox, andere browsers lijken het prima te doen. De functie .getDate geeft in Microsoft IE de waarde 2009 terug, maar in Firefox 109. Blijkbaar was in het jaar 109 AD de variatie -94 in Nederland.

@CloudBuster : Een export naar GPX lijkt mij vrij makkelijk te doen. Zoals ik het zie moet ik gewoon de grid data naar het XML schema doorzetten en klaar. Wellicht als ik mij in het weekend even verveel dat ik het als functie bijbouw. Begrijp ik het dan goed dat via de GPX file import de garmin meteen van de route voorzien kan worden?

@CloudBuster: Ik gebruik geen hoogtewinden hiervoor aangezien ik geen bron kan vinden. Ik plot nu de grondwinden van de metar in de grid. Als ik zelf ga vliegen kijk ik zelf in de LLFC, zet ik auto metar update uit in m'n tool en geef ik als default windrichting en windsnelheid manueel de hoogtewinden op.

@Coanda: Mijn voorkeur gaat uit naar het inladen van de ICAO aeronautical chart. Mocht het LNVL hier geen toestemming geven zal ik de database bestanden verder doornemen. Een layer maken is namelijk een lichtere bewerking dan via polygonen op de kaart CTR's en punten uit te tekenen.
 
Back
Top