'Onduidelijke' termen op app. forms

Addy

New member
Zo af en toe kom je eens wat uitdrukkingen tegen op application forms, waar je nooit van gehoord hebt. Wel zo makkelijk als je weet wat je in moet vullen, en dus waar het over gaat. Zo kwam ik er ook weer een aantal tegen...

LR - Long Range. Wanneer heb je deze kwalificatie, en wordt de theorie hiervan behandeld in je ATPL course?

Performance A: Volgens mij voldoe je aan deze eis, als je de JAR theorie hebt gedaan, correct me if I'm wrong..

CRM: NIET hetzelfde als MCC, toch? Of voldoe je wel aan de CRM eis als je een MCC hebt gedaan?

Date of last instrument rating: het is toch zo, dat als je een typerating doet, dat je weer een nieuwe IR doet? Het is iig niet hetzelfde als profcheck neem ik aan..

kan iemand bovenstaande dingen corrigeren/verifieren? En als je nog wat anders tegenkomt, misschien wel handig om alles in 1 topic te doen ;)
 
Long Range is in Duitsland een apart theorievak. In NL wordt dat behandeld bij navigatie, RT en nog een paar vakken. LR heb je nodig zodra je ICA gaat vliegen (daarom heet het ook Long Range :) ). Ik heb een gelijkstelling gekregen en heb het vak dus niet hoeven doen in D.
 
OK dat is duidelijk..Ik heb mn theorie in de UK gedaan maar ik neem aan dat dat hetzelfde is. Waar haal je die gelijkstelling vandaan, de engelse autoriteiten of de duitse?
 
6 jaar geleden is een groep KLS-ers naar LH gegaan (was ik dus ook bij), en toen heeft de Duitse RLD/IVW? (LBA) ons dit vak toegekend. We moesten een kopie van het KLS diploma geven. Vreemd genoeg heeft een vriend van me, die voor de KLS al z'n theorie bij een andere school had gedaan, laatst problemen gehad met het LBA omdat hij zijn theorie niet bij de KLS had gedaan. Dit maakt natuurlijk helemaal niets uit omdat iedereen dezelfde examens doet in NL. Maar daar zie je dus hoe stug de Duitse ambtenarij is. Na maanden heeft ie nu uiteindelijk wel z'n erkenning gekregen. Kan me dus voorstellen dat het voor jou wat problemen gaat geven omdat jij het in Engeland gedaan hebt. Neem kontakt op met het LBA zou ik zeggen.... In het ergste geval zou je dit vak bij het LBA moeten doen (waarschijnlijk grootcirkel afstanden berekenen, point of no return, average track, HF etc :( ).

Suc6
 
CH! Jij ook hier! Gezellig! Biertje drinken binnenkort?

On topic:

CRM = Crew Resource Management, leer je o.a. tijdens een MCC cursus. Sommige opleidingen besteden er nog een paar weken extra voor.

Performace A = Je hebt 3 klasses Performance: A, B, en. jawel, C.

Deze staan voor:

C = SEP
B = MEP
A = JET

Als je theoretisch JAA ATPL heb, heb je alledrie.

Wat betreft die IR en typerating weet ik niet, maar ik neem aan van wel. Wel is een profcheck een renewal van je IR.
 
CH said:
Dit maakt natuurlijk helemaal niets uit omdat iedereen dezelfde examens doet in NL.

Maar dat geldt nu natuurlijk niet meer, want nu doet heel Europa hetzelfde examen. Sterker nog, ik geloof dat de Duitsers verantwoordelijk zijn voor het vak Flight Planning, waar LR een beetje terugkomt. Iig het enige vak waar je wat over ETOPS leert. Samen met General Navigation en Radio Navigation zou dat genoeg moeten zijn.
 
Back
Top