"Oh, werk is er genoeg, als je maar buiten Europa gaat kijken"

digits

Active member
Hallo iedereen,

ik ben/was me altijd bewust van de zeer slechte marktsituatie in België & Nederland (En Europa). Als ik dit vermeld tegen ervaren piloten, en als ik wat rondlees op fora (onder andere dit forum), dan komt het altijd neer op "Oh, werk is er genoeg, als je maar buiten Europa gaat kijken".

Welnu: waar in godsnaam ?? Ik vind honderden / duizenden vacatures voor ervaren piloten in China, Taiwan, Korea, Rusland, ... overal, maar geen enkele die iemand aanvaardt met minder dan 1000 uren TT en 500 on type.

Vandaar de vraag: mis ik iets ?

Groeten,
Een verwarde Digits
 
Beste Digits,

Fantastisch onderzoek en ik kan je bevindingen echt waarderen eindelijk iemand die goed onderzoek doet. Nadeel is je hebt echt helemaal gelijk China,Japan,Korea en meeste plaatsen in het midden oosten is het echt een eis dat je ervaring moet hebben.

Ik zou zeggen kijk eens in Afrika of het minder verre oosten, garandeer niks maar niet geschoten is altijd mis gewoon proberen zijn altijd wel mogelijkheden ga ik vanuit.
 
Beste Digits,

Fantastisch onderzoek en ik kan je bevindingen echt waarderen eindelijk iemand die goed onderzoek doet. Nadeel is je hebt echt helemaal gelijk China,Japan,Korea en meeste plaatsen in het midden oosten is het echt een eis dat je ervaring moet hebben.

Ik zou zeggen kijk eens in Afrika of het minder verre oosten, garandeer niks maar niet geschoten is altijd mis gewoon proberen zijn altijd wel mogelijkheden ga ik vanuit.

Opzich een goed idee hoor, maar ook daar moet je ervaring meebrengen.
Het is een kwestie van blijven kijken en een portie geluk.
En tja, eerlijk gezegd is er geen touw aan vast te knopen, iedereen zegt wat anders. En nu de NL alweer op punt van recessie staat, denk ik dat de realiteit is dat je echt heeel erg veel geluk moet hebben.

En de mooie verhalen van de scholen over "in de luchtvaart blijven" en netwerken en truukjes als persoonlijk bij een maatschappij binnen lopen?
Mooie verhalen voor de infodagen, maar in realiteit weinig effectief. In NL zitten 1200 mensen op een baan te wachten, dus trek maar een lotje
 
Als ik dit vermeld tegen ervaren piloten, en als ik wat rondlees op fora (onder andere dit forum), dan komt het altijd neer op "Oh, werk is er genoeg, als je maar buiten Europa gaat kijken". Vandaar de vraag: mis ik iets ?
Mwoa, ik denk dat de meeste ervaren piloten die iets gezien hebben van de wereld en al eens in het buitenland gewerkt/gesolliciteerd hebben heus wel weten dat het niet zo makkelijk is om een baan in het buitenland (lees: buiten de EU) te vinden. Ik vermoed eerder dat het wishful thinking van wannabe's is en/of verkooppraatjes van vliegscholen.

Zoals reach52 al schrijft, er zijn wel banen in het Midden en Verre Oosten maar meestal zijn dit of Direct Entry Captain banen op contract basis, of F/O en DEC banen bij maatschappijen in het Midden Oosten waarvoor je ook weer de nodige (enkele duizenden) uren moet meenemen.

De meeste flag carriers in het Verre Oosten (Thai, SIA, CX enz.) hebben inmiddels hun eigen cadet programma's waar uitsluitend locals voor in aanmerking komen. Dan blijven er hooguit nog wat low-cost airlines (AirAsia, Lion Air enz.) over, leuk voor de ervaring mocht je er als Ausländer überhaupt binnenkomen, maar of je daar nou je hele leven voor wilt blijven werken...dunno.

Noord Amerika kun je vergeten tenzij je een Green Card hebt voor de VS, of een werkvergunning voor Canada. Mexico en de rest van Latijns Amerika zit potdicht voor iemand die 1) niet de juiste nationaliteit bezit, en 2) de taal (Spaans of Portugees) niet vloeiend machtig is, en 3) niet over de juiste connecties beschikt.

Australië en Nieuw Zeeland zijn ook lastig voor als je geen werkvergunning (punten systeem) hebt, en gezien het enorme aantal Aussie en Kiwi piloten die in het buitenland werken vermoed ik dat de banen daar ook niet echt voor het oprapen liggen.
 
Digits ik begrijp best dat als je net van school afkomt dat je niet precies weet wat er gaande is in de luchtvaart. Maar waarom kom je met deze vraag aan het einde van je afloop?
 
Digits ik begrijp best dat als je net van school afkomt dat je niet precies weet wat er gaande is in de luchtvaart. Maar waarom kom je met deze vraag aan het einde van je afloop?

Ik heb momenteel ander werk, dus het is niet rampzalig dat ik enkele jaren moet wachten. Ik ging er altijd van uit dat ik in Europa na een paar jaar wel "beet" zou hebben. Toen ik vorige week bovenstaande "er is werk genoeg buiten Europa" verhaaltje eens wou checken, schrok ik even. Vandaar de vraag of ik iets over het hoofd zag.
 
Ik heb momenteel ander werk, dus het is niet rampzalig dat ik enkele jaren moet wachten. Ik ging er altijd van uit dat ik in Europa na een paar jaar wel "beet" zou hebben. Toen ik vorige week bovenstaande "er is werk genoeg buiten Europa" verhaaltje eens wou checken, schrok ik even. Vandaar de vraag of ik iets over het hoofd zag.

Je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag van reach...
 
Je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag van reach...

Wat voor antwoord wil je horen dan KL? Dat ie mss toch iets meer kennis had kunnen hebben over de huidige markt voor hij aan de opleiding begon? Helemaal niet relevant toch?
 
Wir haben es nicht gewusst...

Wir haben es nicht gewusst...

Wat voor antwoord wil je horen dan KL? Dat ie mss toch iets meer kennis had kunnen hebben over de huidige markt voor hij aan de opleiding begon? Helemaal niet relevant toch?
Waarom niet relevant?!?! Te suggereren dat hij dat niet kon weten is bullshit. Niemand zit te wachten op 200 uurs ab initio's en al heel zeker niet buiten de EU. Enkele uitzonderingen daargelaten is de markt in het buitenland voor expats bijna uitsluitend voor ervaren piloten. Dat is altijd zo geweest en dat zal ook niet snel veranderen. Welcome to reality!

Ik denk wat we hier weer met een typisch gevalletje "roze bril" te maken hebben, iemand die zich met wat rooskleurige salespraatjes van vliegscholen totaal onvoorbereid in het avontuur stort. Ik vraag me dan ook af welke ervaren collega's digits verteld hebben dat er buiten de EU banen zat zijn voor 200 uurs ab initio's.

Als iemand de realiteit nog steeds niet onder ogen wil zien en, nu aan een opleiding gaat beginnen (schuldsanering, financieel aan de grond zitten, gevolgen van oprekken pensioenleeftijd, werken in Afrika) moet over 2 jaar niet gaan zeuren dat 'ze het niet konden weten.'
 
Nou nou nou. Het was zeker niet mijn bedoeling om hier een zoveelste klaagzang op te starten. Toen ik 3 jaar geleden de beslissing nam om uiteindelijk voor ATPL te gaan, had ik altijd de bedoeling om in Europa ergens werk te vinden. Ik was er mij van bewust dit dit makkelijk enkele jaren zou kunnen duren. Dat merkte ik ook aan de vacatures die ik zelf toen opzocht etc.
Ik hoorde toen ook het zinnetje "werk is er genoeg , als je maar buiten Europa gaat kijken". Ik was hier toen niet in geïnteresseerd, en heb het dus niet zelf verder onderzocht. Naast het vliegen heb ik namelijk een full time baan, dus ik zal niet verhongeren, en heb tijd genoeg om te wachten. Althans, dat dacht ik toen.

Nu ik mijn vliegpapieren op zak heb, begint het ongeduld toe te slaan, en ben ik wel bereid om naar "god weet waar" te gaan werken. Het zinnetje "werk is er genoeg, als je maar buiten Europa gaat kijken" spookte nog in mijn hoofd, en dus ging ik op zoek naar vacatures. Die er dus niet zijn. En dat vond ik vreemd.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is ? :)
 
Waarom niet relevant?!?! Te suggereren dat hij dat niet kon weten is bullshit. Niemand zit te wachten op 200 uurs ab initio's en al heel zeker niet buiten de EU. Enkele uitzonderingen daargelaten is de markt in het buitenland voor expats bijna uitsluitend voor ervaren piloten. Dat is altijd zo geweest en dat zal ook niet snel veranderen. Welcome to reality!

Ik denk wat we hier weer met een typisch gevalletje "roze bril" te maken hebben, iemand die zich met wat rooskleurige salespraatjes van vliegscholen totaal onvoorbereid in het avontuur stort. Ik vraag me dan ook af welke ervaren collega's digits verteld hebben dat er buiten de EU banen zat zijn voor 200 uurs ab initio's.

Als iemand de realiteit nog steeds niet onder ogen wil zien en, nu aan een opleiding gaat beginnen (schuldsanering, financieel aan de grond zitten, gevolgen van oprekken pensioenleeftijd, werken in Afrika) moet over 2 jaar niet gaan zeuren dat 'ze het niet konden weten.'

Niet relevant dus.

Puur een vraag om deze jongen nog even fijntjes te laten weten dat hij zn huiswerk niet zo netjes gedaan heeft. Daar heeft hij niets aan. Beter geef je hem wat nuttige tips. Niemand zit op een terechtwijzing van jou of wie dan ook te wachten.

Dat de markt op dit moment verre van rooskleurig is dat weet iedereen. Daar heeft of had mijn relevant niets mee te maken.
 
Niet relevant dus.

Puur een vraag om deze jongen nog even fijntjes te laten weten dat hij zn huiswerk niet zo netjes gedaan heeft. Daar heeft hij niets aan. Beter geef je hem wat nuttige tips. Niemand zit op een terechtwijzing van jou of wie dan ook te wachten.

Dat de markt op dit moment verre van rooskleurig is dat weet iedereen. Daar heeft of had mijn relevant niets mee te maken.
Bassie, de markt buiten de EU is de afgelopen 3 jaar nauwelijks veranderd, en ik heb in mijn eerste post al duidelijk gemaakt hoe die ruwweg in elkaar zit. Het is sowieso al zoeken naar een naald in een hooiberg, en buiten de EU blijkt die hooiberg ineens stukken groter en die naald stukken kleiner te zijn. Anyway, als je goed kon lezen dan kon je in mijn posts toch nog een paar tips in herkennen: low costs in Azië, en in mijn tweede post vliegen in Afrika.

Verder zeuren heeft weinig zin, en helaas kan de doorsnee Airworker waarschijnlijk ook geen F/O baan bij Emirates of Singapore Airlines voor onze beste digits met een paar honderd uur TT regelen. Case closed!

Laat het daarom maar een (helaas harde) les zijn voor alle wannabe's die zich slecht voorbereid met een roze bril op in het avontuur storten, en in dat opzicht is Reach52's vraag is dus uiterst relevant.
 
Ik begrijp de redenering van Digits dat hij/zij best een paar jaar kan veroorloven om niet te vliegen. In een andere thread lees ik dat piloten veels te veel verdienen dus digits moet pornoster zijn om meer te verdienen als een piloot.

Maar dat terzijde is het toch enigszins raar dat hij/zij niet precies weet hoe de banenmarkt buiten Europa er uit ziet en een vliegschoolhouder gewoon kan uitkramen kijk maar buiten Europa zat banen beschikbaar.

Even er van uitgaand dat digits een gemiddeld persoon is en de opleiding heeft voltooid nog steeds niet weet wat er speelt aan het eind van de opleiding hoe mag je dan verwachten dat een 17/18 jarige aan het begin van de opleiding dit wel weet?!?!

In plaats van de populaire roze bril van mensen hun hoofd te rammen is de vraag hoe kan het zijn dat de overheid dit soort verhalen nog steeds toelaat nog erger zelfs op NOS journaals (publieke omroep)laat uitzenden..En nog steeds jonge mensen hun toekomst laat vergooien op deze manier
 
Hmm mischien betalen die airlines die frequenties verminderen door een tekort aan personeel wel zo weinig dat mensen gewoon bedanken om daar te werken. Maar ja daar zal Boeing verder wel geen research naar gedaan hebben voor deze uitspraak.
 
Pilot Shortage

Pilot Shortage

The Article is quite clear - the shortage will be experienced people.

I have to keep repeating this as the message is not being received and understood.

There has never been nor will there ever be a shortage of low time Pilots

Anyone who claims otherwise is full of sh*t or trying to sell you something.

Attn:- Journalists - you can quote me!
 
Back
Top