Om het nog even spannend te houden was de wind gedraaid ten opzichte van vorige week, dus eenmaal terug in Straatsburg in de avond, moest het circuit andersom. Met een paar nieuwe richtpunten kwam dat ook goed (noise abatement is ook daar echt een ding, dus je moet een specifiek pad vliegen).
Toen kon ik weer solo. Dit keer voelde het goed en liep het ook lekker. Het werd wel heel krap met de geluidsregels, zelfs daar.
Na "curfew" stond de toren me nog één takeoff en landing toe, en dat was precies nummer vijf! Daarmee was de NR compleet, met dankzegging aan de super behulpzame toren. En in tegenstelling tot vorige week liep de navigatie terug nu ook prima als vanouds.
Kortom, eenmaal op de grond mocht ik het "course completion certificate" voor de night rating in ontvangst nemen!
Ik heb de volgende dag nog samen met een andere time-builder een heen-en-weertje van 2x75 mijl gedaan. Hij met zijn vriendin in een 172, ik er solo achteraan in de A152.
We gingen naar LFQM, een veld op 1270 voet, in een dal achter een ruggetje van zo'n 3000 voet met wat obstakels erop. Natuurlijk snel uit zicht maar dat gaf niet, ik deed toch mn eigen navigatie. Dat is toch wel anders vliegen dan in het vlakke Nederland. Maar ik wist wat er kwam en er was genoeg ruimte om dat profiel op veilige hoogtes te vliegen.
Woensdag stond ik er verder 100% alleen voor, er was zelfs helemaal niemand aanwezig op de grond. Hoewel ik het liefst pas in Marseille geland was, zat dat er echt niet in: het weer was dramatisch met buien en lage ceilings. In combinatie met een heleboel restricted areas van SFC t/m boven de cloud base, en een toestel wat om administratieve redenen Frankrijk niet uit mocht, zat ik gewoon in de tang tussen de Vogezen, de RA's en Duitsland. Dan maar het ritje van de dag ervoor nog een keer doen, en misschien via Straatsburg terug? Dat was ook een mooi stuk van 200 mijl.
Maar hetzelfde veldje van de dag ervoor, bleek door een langzaam zakkende ceiling al onbereikbaar. Wanneer de grond omhoog komt en de ceiling omlaag, is het tijd om om te draaien. Ook Straatsburg zat er even niet in, door buien en zelfs een turbulentie waarschuwing. Alsnog een uurtje gelogd met diversion terug naar "huis".
Inmiddels was ik wel vriendjes met die kist. Helaas was m'n mini-vakantie die avond voorbij en nu zit ik weer thuis achter de computer.
Al met al in 5 vliegdagen 14 uur in het log geschreven, waarvan ongeveer de helft PIC, en de andere helft verdeeld over night rating, difference training, nachtelijke re-positioning en algemene circuit-instructie.
Ik ging eigenlijk voor 25+ uur, maar het is wat het is. Ik heb heel erg veel geleerd en die verschrikkelijk gave IFR nachtvlucht meegemaakt. Veel onbekende circuits gevlogen, waarvan één in heuvels. Een 'nieuw' toestel leren kennen. Voor het eerst solo in heuvelachtig gebied. Solo in een Cessnaatje in de rij gestaan achter twee Airbussen voor departure. Op respectvolle afstand... Zó veel "firsts" dat het bijna niet op te noemen is.
Én de night rating in de pocket.