Normale baan vs vliegbaan + motivatie

GridMora

Member
Hoi,

Al vanaf mijn jonge jaren wilde ik al vlieger worden. Mijn motivatie is omdat ik van reizen hou. Elke keer als ik een vliegtuig voorbij zie vliegen dan fantaseer ik “goh!? Waar zou die naar toe gaan, of zat ik maar daar in de cockpit. Ik kon me geen andere baan voorstellen dan een baan als vlieger.

Ik post dit bericht omdat ik de laatste paar jaar erg twijfel aan mijn motivatie. Ik bedoel hiermee voornamelijk de redenen om piloot te worden. Als je het nu aan mij vraagt wil ik het worden omdat ik denk dat ik met dit beroep veel meer kan verdienen dan mijn huidige baan (Ik ben applicatiebeheerder en heb een inkomen van ongeveer EUR 2800 bruto) als ik soms hoor hoeveel sommige van jullie verdienen (bijv. Easyjet/Ryanair) dan is dit beduidend meer dan wat ik nu heb. Met mijn huidige opleidingsniveau denk ik dat mijn salaris niet meer zal worden.

Een andere reden is dat ik nu ongeveer al 6 jaar klaar ben met de opleiding en dat ik ziek en moe ben van mensen die op mij “neerkijken” van Hee jij had toch die vliegopleiding gedaan?? (en dan achter mijn rug zeggen van… zie je wel omdat zijn vader geld heeft kon hij die opleiding doen) Als het mij lukt wil ik daarmee tegen die M*therFr@kkers bewijzen dat het mij wel gelukt is.

Uiteraard klinkt het alsof ik het nu alleen voor het geld doe en om mezelf te bewijzen maar is denk ik wel mijn hoofdmotivatie.

Ik lees hier en op Prrune altijd dat de T en C’s de laatste paar jaren sterk achteruit is gegaan en dat het beroep niet meer zoals vroeger is. Maar ik vind nog steeds dat de salarissen ivm “normale banen” (<= LEES niet op academisch nivo) nog steeds hoger is dan mijn huidige inkomen.

Zie ik dit te rooskleurig?
 
GM, nee hoor, je ziet het niet te rooskleurig, maar als geld de motivatie is, dan zal je het niet lang leuk vinden.

Aan de andere kant ga ik er van uit dat je nog een flinke schuld heeft (of hebben je ouders het inderdaad voor je betaald?), dus dan is meer verdienen ook wel hard nodig.

Los daarvan biedt het vak van vlieger zoveel meer mooie dingen—zolang die jou aanspreken. Je hebt je vliegopleiding gedaan. Wat vond je leuk aan het vliegen? Vond je het wel leuk?

Persoonlijk vind ik "houden van reizen" niet zo'n sterke motivatie. Er zijn genoeg maatschappijen waar je met short haul 737/A320 operatie bar weinig van de wereld ziet. Ik hou ook bijzonder veel van reizen, maar zie met m'n 737-baan niet echt veel van de wereld. Ja, het landschap van boven (ook mooi) en het vliegveld. En toch ben ik enorm tevreden met m'n baan, want reizen doe ik lekker in m'n vrije tijd, en dan naar allerlei bestemmingen, verschillende culturen, landen, streken. Maar ICA vliegen trekt me dan weer helemaal niet.

Als "reizen" je motivatie zou zijn, zou je zo ergens op een 737 kunnen vliegen (je noemt Easy/Ryanair al) en nauwelijks iets van de wereld zien, en dus niet blij zijn. Ik hoop dat je de motivatie ook kunt vinden in de andere aspecten van het vliegen. Als je dat namelijk niet kunt, heeft dat automatisch z'n weerslag in je sollicitatieprestaties.

Succes!
 
Bedankt IZ

Uiteraard is mijn motivatie niet alleen het reizen (Ik zal jullie niet gaan vervelen van waarom). Ik heb tijdens mijn opleiding de tijd van m'n leven gehad. De vele X-Countries die ik in Amerika heb gemaakt zijn onvergetelijk en heeft destijds mijn motivatie alleen maar sterker gemaakt om te kunnen slagen.

Ik doel alleen dat mijn vroegere redenen minder is geworden en dat het financiele aspect mij nu meer aanspreek. In mijn huidige baan als ICT-er zijnde is het in een woord: SAAI!!!!! ik ga altijd met tegenzin naar mijn werk hopende dat ik op een dag in een cockpit zal belanden en dat ik dan mijn werk wel leuk zal vinden. Uiteraard heb ik op dit moment geen benul wat de job EXACT inhoudt omdat ik nooit AIRLINE piloot ben geweest (weet het wel ongeveer maar dat zijn meer indrukken/impressies).

Opleiding heb ik destijds zelf betaald/afgelost. Enige wat mijn ouders hebben gedaan is garant voor mij te staan.

GM
 
GM,

ik snap waarom je zo denkt. Maar het kan soms bij het vliegen ook behoorlijk saai zijn hoor!!!
Ik ga de laatste tijd ook met tegenzin de cockpit in (in 1 type dan) en heb helemaal geen zin om te gaan vliegen. Turboprop vliegen leer je verschrikkelijk veel van maar zo'n oversised cessna (de Dash Q300) is toch niet echt leuk om lang te vliegen. Gelukkig hebben we bij ons ook nog de 400 maar ja....daar vliegen nu veel `vreemde` piloten op van andere maatschappijen.
Ik ga gelukkig nu ICA vliegen, hoop dat ik daar weer veel plezier ga krijgen.
Op een 73 of 320 door europa vliegen is ook leuk, maar vluchten van 1 uur of minder is ook niets(5x per dag).

Ik probeer hiermee alleen maar te zeggen dat het niet allemaal zo mooi is als wat het lijkt. Natuurlijk denk jij nu... ik heb makkelijk lullen, ik heb een baan als piloot. Maar ik wil je gewoon een vergelijking geven.

Ik hoop echt dat je snel een baan gaat vinden.
En onthoud 1 ding! geld is niet alles!!!!
 
GM,

Je bent al 6 jaar klaar begrijp ik? Ben je nog wel current? Heb je naast je basic training nog uren gevlogen? Ik kan het best begrijpen dat het depressing is, ik heb het zelf ook gehad 1,5 jaar lang zoekende naar een baan, maar dat is uiteindelijk niet te vergelijken met jouw 6 jaar.

Ben je nog wel steeds actief aan het zoeken naar een job?
 
GM,

ik snap waarom je zo denkt. Maar het kan soms bij het vliegen ook behoorlijk saai zijn hoor!!!
Ik ga de laatste tijd ook met tegenzin de cockpit in (in 1 type dan) en heb helemaal geen zin om te gaan vliegen. Turboprop vliegen leer je verschrikkelijk veel van maar zo'n oversised cessna (de Dash Q300) is toch niet echt leuk om lang te vliegen. Gelukkig hebben we bij ons ook nog de 400 maar ja....daar vliegen nu veel `vreemde` piloten op van andere maatschappijen.
Ik ga gelukkig nu ICA vliegen, hoop dat ik daar weer veel plezier ga krijgen.
Op een 73 of 320 door europa vliegen is ook leuk, maar vluchten van 1 uur of minder is ook niets(5x per dag).

Ik probeer hiermee alleen maar te zeggen dat het niet allemaal zo mooi is als wat het lijkt. Natuurlijk denk jij nu... ik heb makkelijk lullen, ik heb een baan als piloot. Maar ik wil je gewoon een vergelijking geven.

Ik hoop echt dat je snel een baan gaat vinden.
En onthoud 1 ding! geld is niet alles!!!!

ehm ik vlieg op de f50 turboprop dus en ook 4 keer landen op een dag met stretches van minder dan een uur. stagediving into LCY Ik verveel me eigenlijk nooit, geen tijd voor en ga altijd fluitend naar mijn wobby. financieel gaat het goed en sociaal gezien ben ik vaker thuis dan de gemiddelde huisvrouw. Bus vliegen? graag maar niet tegen elke prijs want ik heb het uitstekend naar mijn zin op die slagroomklopper. Het gras is altijd groener aan de andere kant, oh nee da's de achteruitkijkspiegel..

garoeten :cool:
 
Gear up

Ik ga binnenkort bij CTC de AQC doen. Dus op dit moment ben ik niet depressed :D (Nu nog halen natuurlijk). Mijn brevetten wordt ieder jaar door mij verlengd. Dus ik ben nog steeds current....

Ik vroeg me alleen af of mijn hoofdmotivatie (geldaspect) wel de juiste is. Ben nu getrouwd ... verwacht binnenkort mijn eerste kind :yeehaa: Ik denk steeds dat wanneer ik piloot ben dat ik dan beter voor mijn kind en vrouw kan zorgen.... geld is natuurlijk niet alles maar als ik kijk hoeveel ik en mijn vrouw nu elke maand overhouden dan is dit best wel depressing ... terwijl in Nederland wij toch best wel een modaal inkomen hebben....
 
Turboprop vliegen leer je verschrikkelijk veel van maar zo'n oversised cessna (de Dash Q300) is toch niet echt leuk om lang te vliegen. Gelukkig hebben we bij ons ook nog de 400 maar ja....daar vliegen nu veel `vreemde` piloten op van andere maatschappij.


Vliegen inderdaad leuk die Q400's van jullie.... :rolleyes: :yeehaa:

Succes bij Arkefly! :biertje:
 
Grid -

Van harte met je vrouw en met de kleine op komst.

Niks is belangrijker als het welzijn/geluk van die twee, dus zolang als dat niet in het geding komt zou ik achter mn droom aan gaan. Echter, als dit betekend dat je naar oost europa moet om voor een lcc te vliegen voor 1500 PM, en je moet je vrouw en kind achterlaten in NL zou ik er voor passen. Het is een ding als je 22 en single bent, iets anders als je vrouw en kind hebt.

En voor de rest >>> het is een baan. meer niet, minder niet.

FD
 
Volgens mij gaat alles op den duur vervelen, hoe mooi die baan ook is (voor de buitenwereld).

Kortom, variatie en zelfstandigheid zijn altijd mijn belangrijkste motivaties geweest.

En die (mid)lifecrisis gaat vanzelf wel weer over hoor.

Sterkte ...
 
Grid,

uit ervaring kan ik met je meepraten. Iedere dag met tegenzin naar je werk, bijna het ergste wat je kan gebeuren. Ik zat op een gegeven moment met tranen op kantoor. (jaja, klinkt dramatisch, maar was het ook ). De beslissing, 10 jaar geleden, om mn baan op te zeggen en een vliegopleiding te gaan doen was top.
Vlieg nu al 6 jaar bij Lufthansa CityLine en ben nog nooit met tegenzin naar het werk gegaan. Iedere keer weer een verademing. Tuurlijk heeft iedere job voor- en nadelen, maar voordelen wegen tegen de nadelen op. En ja, het geld bij ons is beter dan gemiddeld, heerlijk !

Ik zeg: ga ervoor!! en dat kan ook bij ons, hebben heeel veeel mensen nodig !!!

succes !
Gr
C
voor info: PM
 
Back
Top