Nog iemand een spannend verhaal ?

Hi all

Over spannende verhalen gesproken. Gisteren de documentaire gezien van Simone Aaberg bij de VPRO in programma Import. Spannender dan dat wordt het niet. VFR in een piper cub van denemarken naar afganisitan waarbij het trotseren van wolken en bergen niet eens haar grootste uitdagingen zijn. Ik kan de link nog even niet vinden maar verwacht dat deze wel snel online komt. Een absolute aanrader en wat een heldin

JB
 
Het aller engste wat ik ooit heb meegemaakt is bij iemand in een kist stappen die eigenlijk voor geen meter kan vliegen. En daar kom je pas na een minuut of tien en 1500 ft hoger achter. Wat heb ik peentjes zitten zweten.:eek:
Ik was echt blij dat ik weer op de grond stond.

-Kees
 
Ik heb helaas alleen het laatste deel gezien van de VPRO documentaire, maar wat was dat een fantastisch avontuur!
 
Nazgul airlines heeft zo'n ditching verhaal waar je mond van open valt, ik hoop haar nog even langs te zien komen hier.
 
IFR training flight naar Groningen. Freezing Level 4000 voet.
Vanaf Rotterdam naar Groningen => Andik 1a departure. En die moet op minimaal 7000 voet ivm Arrival/departure traffic op Schiphol.

We vertrekken in CAVOK omstandigheden. Terwijl we uitklimmen frequentie wisselen naar Schiphol. We krijgen andere vectors. Direct SPL. En daar doemt zich een mooie witte wolk op. Best wel hoog lijkt ie, en wel breed. We naderen de wolk, we zitten op FL 45. Meteen na het binnenvliegen vriest de voorruit vol. Ook op de vleugels komt er een leuke ijslaag tevoorschijn.

En we tuffen lekker door. FL 50.. FL55.. FL 58..FL 60... En de snelheid zakt verder naar 80=>76=>72=>70.. Dan maar even horizontaal.. ja ik red weer 90 knots (onze cruising speed is 120). En klimmen maar. FL 76.. We worden overgezet naar Amsterdam Control. toestel wil niet echt meer klimmen (gemiddeld 150 voet / minuut) en meer dan 80 knopen cruise krijgen we er niet uit. Op de vleugels is de ijslaag nu wel heel erg dik geworden. We zitten RECHT boven schiphol. Maar we moeten naar beneden. Dus vectors aangevraagd voor een decent naar 3000 voet. Net op het moment dat we vectors voor een decent hebben gekregen, breken we uit de wolken. En rustig klimmen we door naar FL 100. Daarna door naar EHGG. De decent is dan wel gaaf om te zien dat enorme blokken ijs van je vleugel af knallen zodra je onder het freezing level bent.

Een ervaring rijker, heel wat zweet armer... spannend was het zeker. We zaten gelukkig in een werkpaard (c172) maar in veel andere types was dit niet gelukt. Wijze les: don't fly into known icing with an aircraft that lacks de-icing.
 
Werkpaard? De C172 heeft nauwelijks vermogen, ik zou de les leren en zorgen dat je niet wacht tot je een stallend ijsklompje bent geworden, maar gewoon omlaag gaan of rond keren, ATC werkt altijd mee. Zo niet, dan mayday.
 
Daarom is het ook een wijze les (je opmerkingen "turn around" etc zijn zeker waar)

Toestel heeft 180pk en retractable gear. Wat ik met werkpaard bedoelde is meer: hij blijft goed doorploegen en verliest zeer gelijkmatig maar de snelheid (in tegenstelling tot een Cirrus 20 die, als er wat ijs op de vleugel komt, heel snel heel veel snelheid verlies).

Maar nogmaals..zeer wijze les. ATC werkte overigens ook prima mee.. alleen het was niet meer nodig toen we door de wolken heen waren.

Abrucx
 
Last edited:
Ik heb helaas alleen het laatste deel gezien van de VPRO documentaire, maar wat was dat een fantastisch avontuur!

Er is een kans dat de hele aflevering snel te zien is op holland doc. (Dan wel betaald) Zodra ik een link heb plaats ik die even want geloof me Alle sterke verhalen van ons bij elkaar opgeteld overtreffen nog niet wat zij heeft gedaan. Vizum verlopen in Iran geen toestemming voor afganistan airspace toch vertrekken met het voornemen alle radiocalls te negeren om zo uiteindelijk in kabul uit te komen.

Keep you all informed.

JB
 
Toestel heeft 180pk en retractable gear.

Ah sjek, ja dat scheelt wel inderdaad en de dikke vleugel ook, tot het ineens ophoudt en je erachter komt dat stall speed op 80 kts ligt, of dat de stabilo zoveel ijs heeft opgelopen door zijn dunnere profiel dat die stallt waarbij de neus omlaag gaat en de enige juiste reactie trekken (!) is en juist geen snelheid opbouwen. Ik heb dat gelukkig nog niet meegemaakt (wellicht die Q400 gasten van Continental wel die notabene de-icing hadden). Ter lering: http://www.youtube.com/view_play_list?p=3CFDA2D64A95F05C

"To recover from an ice-induced tail stall, you must take actions that are almost completely opposite from those required to recover from a wing stall. Making the wrong moves will aggravate the stall. At low altitudes you may not be able to recover."

Iets om in gedachte te houden als je volgende keer toch denkt effe door een laagje of wolk heen te ploegen.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=w1c4-aDB4k8&feature=PlayList&p=3CFDA2D64A95F05C&index=0[/YOUTUBE]
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=MxjhnF_q0qI&feature=PlayList&p=3CFDA2D64A95F05C&index=1[/YOUTUBE]
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=S1daPJJKhEE&feature=PlayList&p=3CFDA2D64A95F05C&index=2[/YOUTUBE]
 
Filmpjes ga ik zeker thuis bekijken.

Nosig, ik geef je helemaal gelijk.. maar de topic was: "spannende verhalen". Mijn spannende verhaal was (voor mij in ieder geval) heel spannend en heel leerzaam. Iets dat ik niet meer ga ondernemen in een SEP zonder de juiste equipment. En spannend was in dit geval niet "positief" bedoeld. Je kan ook leuke spanning hebben, dat was dit zeker niet.

Alles wat jij opnoemt aan gevaren.. helemaal mee eens.. maar ja, daar begin je aan te denken tijdens en na zo'n trainingsvlucht... Van je fouten leer je, toch?

Ik neem voor het gemak maar aan dat je mij (en anderen) wil wijzen op de (soms stille) gevaren van het vliegen in 'known icing conditions' zonder (het gebruik van)de-icing equipment. Thanks... greatly appreciated en (zeker met de ervaring in mijn rugzak) helemaal mee eens.

Maar goed.. iemand anders nog een spannend verhaal?
 
Last edited:
Ja, inderdaad. Ik wilde het niet belerend laten overkomen. Al die leermomenten, been there done that and I will no doubt do it again someday. Over tail stall door icing, dat weet ik zelf ook pas sinds jaartje ofzo dankzij airwork, wie weet heeft iemand er nog wat aan. Zo was het inderdaad bedoeld.

Keep 'm coming inderdaad, Nazgul Airlines al in de buurt?
 
Mijn 2ct's:

vlucht voor de SPIC naar tjechie. freezing level FL50. tops zouden op FL80 liggen. Wij klimmen met een P28R. ging op zich aardig maar de ice build-up ging toch harder dan verwacht.
snelheid loopt terug, en steeds vermogen bijgeven om de climbspeed aan te houden. FL80 in zicht en nog steeds in de soep. instructeur besluit door te klimmen. Was niet mijn keuze geweest maar groen als gras ga je zwetend akkoord. spannende tijden totdat we uiteindelijk op FL95 (vol vermogen met 85 kts IAS) licht aan het einde van de tunnel zagen en dit keer was het gelukkig nog niet de welbekende tunnel. was niet prettig en doe ik nooit meer in een kist zonder de-icing ezuip. dan er maar wat langer over doen op FL40.
Andere ct was een IFR trainingsvlucht waarbij ik met foggles (rare ifr-brilletje) en in een procedure de opdarcht kreeg van ATC om te draaien naar 090 en expedite climb to 2000 ft. op dat moment zette mijn instructeur de 2e motor erbij (simulated engine failure oefening) om hieraan te voldoen. en dan klim je op een licht twin gelijk een stuk sneller. waarschijnlijk had de controller hier geen rekening meegehouden want mijn instructeur zegt na 30 seconden; my controls. ik kijk naar buiten waarom en zie, terwijl mijn instructeur de neus drukt, 2 f16's in formatie binnen 300ft over ons heen schieten. op zich een gaaf gezicht maar gelukkig voor ons was het geen echte IMC anders was het misschien iets minder prettig afgelopen.

greetz
 
Leuk topic,

Vooral ook omdat e.e.a. afgewisseld wordt.
Er wordt een verhaal verteld om van te leren
en er worden tips gegeven.

De spannende verhalen zijn trouwens alleen maar mooi
als ze naverteld kunnen worden...

Laten we maar onze marges houden die groot genoeg zijn.
(Dan blijven de Pilot capabilities hopelijk altijd groter dan de Task requirements)

Zoals de Kings altijd op hun videobanden zeiden:

"A superior pilot uses his superior judgment to avoid those situations
requiring his superior skill."

En: We kunnen nooit alle fouten zelf maken,
dus laten we maar leren van die van anderen...

Hier nog een fout van mezelf in mijn early days in Africa:
Ooit vertrokken met een "thornbush" in de elevator,
een wel erg letterlijk benadering van "in de bush" vliegen....

Het was een korte baan met een C206 met obstacles en deed een short-field
take-off en tijdens de line up zwaaide ik de staart in een aantal doornbossen.

De "free-controls" check had ik al gedaan, en voelde tijdens de T.O. ook niet aan
als een probleem, echter er was iets vreemd... Toen ik achterom keek, zag ik het:
Een kleine kerstboom an mn staart... :1855:

Voordat ik ging landen nog wat slow flight en flap-variaties op veilige hoogte
geprobeerd en toen een normale landing gemaakt. :biertje:

Sinds die tijd kijk ik (indien mogelijk) naar de staart als ik zo'n kort bochie maak,
en leer het ook mn "bush-flying"students aan om bewust te zijn van de "swing"
die de tail maakt.

In onze orientation-training en standardization oefenen we trouwens
ook een jammed elevator, waarbij je met (tegenovergestelde) trim
nog iets aan je attitude kunt doen.
De rest is met power & flaps... Niet makkelijk en ligt aan in welke stand
de elevator jammed raakt of je nog een beetje normaal kan landen (nose high).

Afijn, had ik gelukkig niet nodig die keer, was alleen een beetje heavy in the
controls. Misschien heb ik de foto nog ergens, zal es kijken, dan post ik 'm.

Moraal van het verhaal, please let's stay out of the trees.... :airforce:

Grtz VF
 
Even mijn kort verhaaltje; met ongeveer 70 uur TT zou ik een rondje NL/stuk DU doen,
de eerste leg zou Maastricht - Teuge zijn. TAF zag er de avond al niet top uit. De dag erna toch maar om half 7 uit mijn nest geklommen, kist gepre-flight en even gewacht tot het beter weer was @ EHBK en de rest van de route. Uiteindelijk was het op EHBK al CAVOK maar op de route nog niet top.
Een kist van Stella kwam terug en ik zou tegelijk met een andere kist van Stella vertrekken richting Teuge en had afgesproken met hem contact te houden op 123,45. Lekker onder weg, en het wolkendek kwam steeds dichter op me af. Hé het sneeuwt! Beetje doorvliegen en maar een beetje zakken dan. Sneeuw werd harder en harder. Gelukkig geen icing, maar wel een prachtig landschap. Toen op 1300 voet, IMC! Daar ga je dan, gas erop, beetje klimmen en die 180 degree turn maken dan maar. Gelijk de andere kist gebeld die op Dutchmill het weer ging vragen voor de rest van het land. Binnen 3 minuutjes
was ik weer fully VMC en enigszins vrolijk, want het weer om me heen was nog steeds niet goed. Kreeg via DM te horen dat het Oosten van het land geweldig weer was, naar het oosten inderdaad topweer. Bij Teuge werd het nog even spannend ivm lager wolkendek maar zonder stress daar geland.

Leg 2, Teuge - Oostende om te tanken en door te vliegen naar EHBK.
Prachtige vlucht, 700 voet langs SPL tower en langs de kust doorgevlogen. Aangekomen op EBOS met nog wat brandstof in de tanks maar te weinig om terug te vliegen naar MST te horen gekregen dat we niet konden tanken daar. Dan maar snel naar EBAW, maar niet
met een topgevoel. Vooral vanwege niet superruime brandstofvoorraad (you never know!) en de tijdsdruk aangezien UDP wel eens af kon zijn voordat we in MST zouden zijn.
Snel getankt in EBAW maar toch besloten niet meer naar EHBK te vertrekken, had geen zin om met een vers PPL na UDP binnen te komen druppelen.

Trein naar Maastricht en vervolgens de dag erna om 7 uur het ijs van de C172 te krassen en snel naar MST gevlogen.
De kist was om 9 uur namelijk weer verhuurd en moest hem dus op tijd daar hebben.
De huurder na mij heeft hem gesloopt (brandschot gescheurd, wheelfairings eraf en een propstrike bij de landing), de kist is een x aantal maanden uit de running geweest...
 
Ik heb er nog eentje:

Een jaar of wat geleden ging ik met een vliegmaat richting Frankrijk. Eerste stop zou Le Touquet zijn, om daar uitbundig te lunchen met vis. Naar mate we dichterbij Le Touquet kwamen hoorden we wat verontrustende berichten over plotseling binnenkomende mist (wat niet ongewoon is in dat deel van Frankrijk). Toen we aan Le Touquet het actuele weer vroegen, en te horen kregen dat de cloudbase inmiddels tot op de grond hing (en ons realiserende dat geen van beide een IR rating had, en net 90 uur op de teller) besloten we uit te wijken. De eerste ECHTE uitwijk! Alles was voorbereid, dus het kaartje van Merville lag al gauw op schoot, en de GPS was daar intussen ook al naar op weg.

Bij het maken van contact met de toren van Merville viel ons ineens op, waar anderen ons voor hadden gewaarschuwd: Franse controllers spreken slecht Engels. Ik weet niet hoe algemeen dat is, maar in ieder geval had de controller op Merville geen moeite gedaan het stof van zijn steenkolen-Engels te poetsen. Na een paar keer "say again" waren we er toch uit gekomen dat we direct downwind mochten.

Halverwege downwind werd het ineens wat drukker op de radio: de controller had het blijkbaar aan de stok met een andere kist. Wat er precies gezegd werd was niet echt duidelijk, want het ging in rap Frans, met toenemende pitch en onmiskenbaar toegenomen agitation. Ik deed m'n checks, informeerde de toren dat ik naar base ging, en bereidde me voor op final. Intussen had m'n vliegmaat z'n ogen haast buiten de kist hangen om te zien wie of wat de oorzaak was van het nog steeds gaande Franse gebrabbel op de radio, maar er was niets te bespeuren.

Op het moment dat ik roep "PH-...., turning final, full stop" horen we ineens een bekend Frans woord: "Merde!"....... En in een flits zien we 'm ineens: een PA-28, die van de andere kant final op aan het draaien is....... Tegelijk met een ferme "GVD!" van mijn vliegmaat geef ik vol gas en ga de go-around in. Wegwezen hier!

Toen we uiteindelijk in de toren waren voor de landingsgeld-perikelen bleek dat die andere kist last had van een momentje van (Franse?) koppigheid en dacht dat het circuit linksom ging, terwijl de controller 'm er tevergeefs van probeerde te overtuigen dat ie toch echt rechtsom moest en er een andere kist (wij, dus) al bijna op final zat. De kist was inmiddels al weer vertrokken, dus we hadden geen kans om die lapzwans even ons beste Frans te laten horen (en als je de taal niet spreekt zijn dat altijd scheldwoorden...). De controller was echter een gentleman, en na koffie, wat Engelse les van ons, en het wegwuiven van het landingsgeld hebben we uiteindelijk erg goed gelunched op Reims.
 
Ach ja, als je maar laat merken dat je moeite doet om die Fransen te begrijpen, dan zijn ze al snel blij.

(n.b. Ik ben een keer in gesprek geraakt met een franse leraar engels. Ik kon de man zijn engels ook niet verstaan. Sinds die tijd neem ik geen enkele fransman het kwalijk dat ik zijn engels niet kan volgen.)

n.b. Hoogst verstandig om uit te wijken. Met 90 uur (die ik nog niet eens heb) zou ik ook niet graag in de mist landen.
 
Back
Top