NLS + KLS + EPST

De koffieknop

New member
Dag allemaal,

ik heb afgelopen jaar mijn eindexamen VWO gedaan en wil graag piloot worden. Nu heb ik ontdekt dat er voor mij eigenlijk 3 goeie scholen zijn om uit te kiezen, namelijk NLS, EPST en KLS. Maar...in deze tijden, is het wel zo verstandig om juist NU met een vliegopleiding te beginnen? En zo ja, bij welke school zouden jullie dat beginnen? Welke school geeft mij naderhand de meeste kans op een baan in de luchtvaart?

Verder heb ik ontdekt dat er best wel verschillen zijn in opleidingskosten. Welke is volgens jullie best-value-for-money?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het nemen van deze belangrijke beslissing! Maar hoe dan ook, ik sta te springen om te beginnen!!!

Ik vind het overigens geen enkel probleem om naar het buitenland te gaan voor mijn opleiding!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Greetz De Koffieknop
 
Als je dit 2 jaar geleden had gevraagd, had ik je de KLS geadviseerd. Nu zou ik, als ik jou was, eerst een andere studie gaan doen en het over een paar jaar bij een van die scholen proberen die dan de beste kans geeft op een baan.
Succes
 
Dag allemaal,

ik heb afgelopen jaar mijn eindexamen VWO gedaan en wil graag piloot worden. Nu heb ik ontdekt dat er voor mij eigenlijk 3 goeie scholen zijn om uit te kiezen, namelijk NLS, EPST en KLS. Maar...in deze tijden, is het wel zo verstandig om juist NU met een vliegopleiding te beginnen?

Dat weet niemand

En zo ja, bij welke school zouden jullie dat beginnen? Welke school geeft mij naderhand de meeste kans op een baan in de luchtvaart?

Verder heb ik ontdekt dat er best wel verschillen zijn in opleidingskosten. Welke is volgens jullie best-value-for-money?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het nemen van deze belangrijke beslissing! Maar hoe dan ook, ik sta te springen om te beginnen!!!

Ik vind het overigens geen enkel probleem om naar het buitenland te gaan voor mijn opleiding!

Dat is wel handig ja, bij alledrie deze opleidingen zit je minimaal 4 maanden in het buitenland en met je werk zal je je ook weleen buiten Nederland begeven.

En over die andere vragen. Niemand kan je daar het perfecte antwoord op geven. Je kan bijvoorbeeld bij KLM gaan vliegen met alledrie deze opleidingen, alleen ligt het er maar net aan hoe de vraag naar vliegers bij maatschappijen is op dat moment. Hoe die over 2.5 jaar zal zijn, als jij ongeveer klaar bent met selecties en de gehele opleiding (in het meest gunstige geval), weet niemand. Ik zou als ik jou was gewoon bij een van deze drie scholen beginnen als je de selectie haalt, dan heb je een redelijk goede kans op een baan in de luchtvaart.
 
Maar goed, als ik voor een andere studie kies, duurt gem. 4 jaar. En dan? Selecties doen, 2 jaar vliegopleiding en daarna solliciteren. Zijn we 6 jaar verder... en dan doe ik het nog snel volgens mij!

Ik zelf ben eigenlijk meer voor: nu beginnen met een opleiding en hopen dat de markt over 2 jaar weer aan gaat trekken. Want, niets is zo veranderlijk als de luchtvaart... Gaat de economie down de drain, de luchtvaart gaat voorop! Maar gaat het weer weter, dan profiteert de luchtvaart daar van mee en gaat het al gauw beter. (Correct me if i'm wrong trouwens!)

Ik vind het iig een hele lastige vraag! Misschien zijn er mensen die net begonnen zijn en die hun motivatie willen geven waarom zij niet hebben besloten om te wachten maar toch lekker zijn gaan vliegen??

Alvast bedankt voor jullie reacties!

De koffieknop....zonder suiker graag!
 
Ik ben van mening dat je er wel een beetje te gemakkelijk tegen aankijkt. Ik deze tijden moet je blij zijn dat je een opleiding wordt aangeboden.

Uit ervaring heb ik gemerkt dat de selecties van de KLS pittig zijn! Ik ben hier dan ook afgevallen in GVSS ( 3e ronde ). Ik zou niet voldoende vliegaanleg hebben. Daartegenin is KLS een school met een goede naam, das een pluspunt.

Nu heb ik meteen nadat ik afgewezen was ingeschreven bij NLS. Dit is 1 dag selectie en je hebt binnen 1.5 week meteen uitslag. (Ik had een positieve en mijn vliegaanleg was maximale score!) Bij KLS ben je al snel een maand of 3 kwijt! Daarbij komt ook dat je bij KLS een wachtlijst hebt van 2 jaar. Dus dat sommetje van je 6 jaar gaat al niet meer op. Je bent dus 4 jaar kwijt alleen al met je opleiding bij de KLS!

Ik kan in april al beginnen bij de NLS. Nu weet ik natuurlijk niet hoe het met banen vinden is maar ik geloof dat niemand mij dat kan vertellen hoe het er over 2 jaar uitziet!

En met EPST heb ik geen enkele ervaring, ik kan je daarover niks vertellen.

Als ik jou was had ik NLS gedaan. Een echte aanrader zou zijn : Bezoek Open dagen!!

groet!
 
Ik vind dat er wel wat exploratie van jezelf mag uitgaan. Je vragen zijn dagelijkse kost op dit forum en met behulp van de zoekfunctie kan er op iedere vraag van je een antwoord worden gevonden.
Ik sluit mij aan bij Mark, een pilotenopleiding is niet een opleiding die je zomaar even volgt. Het kost een bom duiten.
Als je het niet erg vindt om naar het buitenland te gaan, kan je nog wel een aantal vliegscholen op je lijstje noteren.
 
Ik kan in april al beginnen bij de NLS. Nu weet ik natuurlijk niet hoe het met banen vinden is maar ik geloof dat niemand mij dat kan vertellen hoe het er over 2 jaar uitziet!
:passed: !

Ja joh... lekker gaan beginnen aan de opleiding waar je ff 1,5 ton investeert. Je ziet straks wel of er uberhaupt werk mee te vinden is, is toch lache juist... beetje risico hoort erbij! Ja toch, niet dan?! :stapelge:

De KLS heeft niet voor niets een wachtlijst. Dat komt namelijk doordat ze hun aannames als enige school naar beneden hebben geschroefd, er zijn namelijk geen vliegers nodig binnen nu en 2 jaar. De studenten die nu van school komen vormen inmiddels al een enorme buffer voor de komende 3 á 4 jaar, mocht er zo snel alweer aangenomen worden door maatschappijen.. Niemand kan je vertellen hoe het er over 2 jaar uit ziet, dus vertellen ze op een open dag maar mooie praatjes. Want de vliegschooldirecteur moet ook brood op de plank (en kerosine voor z'n citation) hebben de komende jaren. Die kan niet even z'n school dicht gooien.
 
Nu beginnen is zeker financiële zelfmoord. Ook al trekt economie aan binnen nu en twee jaar. Er is dan al een enorme buffer onstaan van ab initios versus ervaren piloten. God allmighty dat ik nu niet ben begonnen. En nog erger nu klaar ben. VWO? Doe eerst een uni opleiding of die HBO opleiding via een vliegschool. Kan zijn Epst KLS of NLS geloof ik. Dan heb je tenminste nog wat achter de hand.

Maar verder zoekfunctie doet wonderen.

Iets minder naïef zou handig zijn voor je koffieploot..hihi.

Groetjes

JB
 
Ik wilde mijn mening graag ergens in het midden van het bovenstaande plaatsen. Dat wil zeggen dat ik niet zeker weet of een studie tot piloot helemaal hopeloos is, maar ik weet wel dat je de juiste weg daarvoor moet volgen.

Ik heb zelf de NLS gedaan en toen ik van school kwam heb ik gesolliciteerd bij KLM Cityhopper (toen nog een zelfstandig bedrijf). In de jaren 90 werd ik daar aangenomen, maar toen was er ineens een crisis. Als gevolg heb ik vijf jaar lang op een wachtlijst gestaan zonder als piloot aan de slag te kunnen. De clue zit hem in het feit dat alle KLSers die na mij van school af kwamen, voorrang kregen bij aanname. Dus waar ik in het begin nummer 4 stond op de wachtlijst, was dat na 4 jaar nummer 170.

Met andere woorden: je kunt wel afgestudeerd piloot zijn en ook nog eens geschikt bevonden worden om voor de KLM te werken, maar als je niet het juiste lettertje op je diploma hebt, dan kan het wel eens heel anders met je carierre lopen.

Uiteindelijk zijn mijn klasgenoten bijna allemaal aan het werk als piloot en zelf ben ik via verschillende bedrijven ook nog bij de KLM terecht gekomen, tien jaar na de eerste selectie, maar het is toch een hele strijd.

Zelf heb ik vier jaar gewerkt op de grond op schiphol, bij de check-in, bagage etc... Dat is echt niet leuk als je de enorme schuldlast meesleept en veel meer capaciteiten hebt. Vervolgens heb ik jaren in het buitenland gevlogen en echt voor een betreurenswaardig inkomen moeten werken om uiteindelijk de weg naar de grote luchtvaart te vinden. En dat is allemaal niet het gevolg van de kwaliteit van de opleiding, maar van een crisis die er toen was. Ter vergelijk, jongens die drie maanden voor mij van school kwamen konden direct bij KLM beginnen en zijn nu inmiddels 14 jaar hier met een zeer riant salaris. Kwam je drie maanden later van school dan was je jaren aan het zoeken en met een beetje geluk heb je je schuld nu net een beetje onder controle.

Je kunt dus niet het economisch tij wegwuiven, zonder over de grotere concequenties na te denken.

Ik ben wel een groot aanhangen van 'waar een wil is is een weg' en ik wil je dus zeker niet ontmoedigen. Maar ik raad je aan om goed na te denken of je bereid bent om ook de lange moeilijke weg te bewandelen als die je opgeworpen wordt.

Wel wil ik je een ding echt als bindend advies geven. Doe de selectie bij de KLS! Haal je die, en wil je echt piloot worden, dan moet je ervoor gaan. Haal je die niet, vergeet het dan voorlopig. Het tij is te slecht om met een andere school enig uitzicht op een baan te hebben. En neem van mij aan dat je niet over 2,5 jaar met 150.000 euro schuld op een taxi in Amsterdam aan het rijden wilt zijn. Ik overdrijf niet, ik ken veel piloten die zo zijn geeindigd zonder uitzicht op een toekomstige baan. Het verschil tussen de KLS en elke andere school is dat je als KLSer uiteindelijk wel aan een baan komt, ik ken er maar heel weinig die dat niet bereiken. Maar bij andere scholen ligt die statistiek heel anders. Dat is niet een kwestie van een betere school of niet, het is gewoon politiek, maar daar ben je wel slachtoffer van als je aan de verkeerde kant van de streep staat.

PM me even als je meer wilt weten.

Groetjes, Fortuna
 
Niemand weet het, niemand kan het je vertellen. Deze vraag is al 100x gesteld en niemand heeft een antwoord. De economie is nu eenmaal mensenwerk en nu of later beginnen aan een vliegopleiding (waar dan ook) is dus een kansberekening. Kunnen wij niet voor je doen. Alleen jij met je ouders en evt. bank...
 
Ik blijf me verbazen over het feit dat sommigen hier er heilig van overtuigd zijn dat de KLS de enige school is waarmee je een baan zou kunnen krijgen op het moment. Ik begrijp dat de KLS een welverdiende naam binnen Nederland heeft opgebouwd, maar in het buitenland wordt dit gezien als een "gewone vliegopleiding", weliswaar met met goede connecties, maar ik durf te beweren dat EPST of NLS het net zo goed doen in het buitenland. Sterker nog, ik denk dat als je met een "KLS-papiertje" in het buitenland gaat solliciteren, dat je minder kans maakt dan wanneer je van bijvoorbeeld OAA komt. KLS is toch een vliegopleiding van 1 van hun grote concurrenten.

Verder sluit ik me aan bij het advies dat hier de laatste tijd door veel (ervaren) mensen is gegeven; begin nu niet met een vliegopleiding, maar doe eerst een vervolg opleiding (HBO, UNI)
 
Hallo PIC320,
Het klopt niet wat je zegt. Ik heb een baan in het buitenland gekregen vanwege de
goede naam vd KLS. Als ik die niet had gedaan had ik GEEN kans gekregen te solliciteren.
 
Tegen de tijd dat de economie echt weer begint aan te trekken, maakt het niet zoveel uit van welke school je komt. De tekorten komen echt wel, de vraag is wanneer.

Ik denk dat EPST sterk is door het feit dat OAA erachter staat, en dat de KLS ook gewoon een redelijk goede reputatie heeft. NLS lijkt wat minder de laatste jaren.

Maakt verder niet uit, zinloze discussie omdat er niemand is die de verschillende opleidingen allemaal gedaan heeft en ze dus echt kan vergelijken.
 
Het staat wel al in een ander topic, maar wees er ook nog even goed van bewust de KLS op dit moment voor alle klassen die vanaf 2010 beginnen, de sollicitatiegarantie bij KLM heeft opgeschort. Oftewel als er nog steeds een bufferlijst is, op het moment van afstuderen, mag je niet eens bij KLM solliciteren, en ook niet na enkele jaren gewerkt te hebben buiten de KLM. Want dan nemen ze net zo lief prille ab initio's aan die op dat moment weer van de KLS komen. De kans op een baan is dan dus net zo groot als wanneer je van EPST of NLS af komt.
 
Tja mensen, het is begrijpelijk dat je met een andere achtergrond dan KLS, heel anders tegen die KLS aankijkt. Het is hetzelfde papiertje inderdaad. En de kwaliteit van NLS en EPST doet absoluut niet onder voor die van de KLS. En in tijden van economische voorspoed zal je het verschil ook nauwelijks merken (zelfs niet bij de KLM).

MAAR in tijden van economische tegenspoed blijkt de naam van een gerenommeerde maatschappij op je CV het toch goed te doen. En zoals al bevestigd door targetspeed is dit absoluut waar. Klasgenoten van mij die de KLM selectie niet hebben gehaald zijn inderdaad stuk voor stuk ergens anders aangenomen op basis van een KLS diploma, waar mensen van andere scholen de kans niet kregen. Terecht of niet, so be it.

Nu mijn advies aan dhr/mevr koffieknop. Doe het voorlopig niet. Over 2 jaar kan, en zal het volgens mij, weer veel beter gaan. Echter, er zijn nog veel, heel veel wachtenden voor u. Ik weet dat het zuur is als vliegen iets is wat je absoluut wilt gaan doen, maar van die paar jaar studeren word je echt niet slechter.

Van thuis zitten met een gigantische rentelast wel!
 
De tekorten komen echt wel, de vraag is wanneer.

.


Jouw verhaal is precies hetzelfde verhaal wat de vliegscholen nog steeds vertellen (behalve KLS zo te zien).

Te kort aan AI's? St. Juttemis misschien.... vrees ik (luisterend naar de ouwe,grijze,kale ervaren rotten in het vak en kijkend naar de economische cijfer,beurs etc)En je mag hopen dat je als AI over genoeg financiele reserves beschikt anders zou je St. Juttemis wel eens niet kunnen halen.....
 
Ik weet niet wie er toch steeds dat verhaal van grote tekorten de wereld in zendt. Toen ik 15 jaar geleden de opleiding ging doen had de luchtvaartschool het over het aankomende grote piloten tekort. Ik zit 15 jaar na dato er nog op te wachten....

Draai jezelf geen rad voor de ogen. Er is nooit een pilotentekort geweest en die gaat er ook nooit komen. De vraag naar piloten is op dit moment lager dan ooit. Dat ligt niet alleen aan de crisis. Veranderingen in de luchtvaart hebben ervoor gezorgd dat er meer gevlogen wordt per piloot en minder piloten per vliegtuig nodig zijn. De tijd dat we 6 dagen op het strand lagen is geweest :traantjes.

Ook al kom je in geweldige economische tijden op de markt, dan nog zal er geen pilotentekort zijn. Een bedrijf kan dat misschien als zodanig ervaren, omdat ze een bepaald type ab-initio zoeken of juist bepaalde ervaring, maar ik denk dat het toch wel heel gek moet lopen willen ze een kist aan de grond zetten omdat er geen piloten meer zijn op te leiden.

Het aantal werkeloze piloten loopt op dit moment in Nederland in de duizenden. En zelfs als je werk hebt, dan valt nog te bezien wat voor werk. In mijn vorige baan zat meer dan 15% van de co-piloten in de schuldsanering omdat ze voor minimumloon moesten vliegen. Een 18 jarige werknemer bij mcdonalds verdient meer!

Er zijn landen in Europa waar het aantal vliegende piloten kleiner is dan het aantal werkloze piloten. Dan heb je het dus over een werkloosheid van meer dan 50% (let wel, die mensen doen natuurlijk wat anders voor de kost).

Als je je geluk wilt beproeven is dat een eigen keus, maar let er wel op dat wat de scholen je verkopen niet op waarheid berust. De KLM zit op dit moment met een overschot van 300 vliegers. Met de pensionering zou het jaren duren voordat dat weggewerkt is, dus alleen uitbreiding op een redelijke schaal zou de boel weer vlot trekken hier. En dan zit er nog een heel stuwmeer aan afgestudeerden voor je.

Vergeet het tekort aan piloten! Dat bestaat alleen maar uit de wens van hebzuchtige luchtvaartscholen. Doe je eigen onderzoek en je weet dat het niet waar is en ook nooit zal worden.
 
MAAR in tijden van economische tegenspoed blijkt de naam van een gerenommeerde maatschappij op je CV het toch goed te doen. En zoals al bevestigd door targetspeed is dit absoluut waar. Klasgenoten van mij die de KLM selectie niet hebben gehaald zijn inderdaad stuk voor stuk ergens anders aangenomen op basis van een KLS diploma, waar mensen van andere scholen de kans niet kregen. Terecht of niet, so be it.


Hee Jetblast, zou je ons hier iets meer over willen vertellen. Waar zijn jouw klasgenootjes aangenomen op basis van hun KLS-achtergrond? Zijn dat Nederlandse maatschappijen? Buitenlandse? Bij welke m'ij krijgen alleen KLS-ers een kans? Het is een gedurfde uitspraak, dat begrijp je wel, dus onderbouwen die hap :biertje:.
 
Back
Top