Night VFR solo landingen

LHU

New member
Ik wil graag mijn night VFR aantekening (N/Q) gaan halen dit najaar. In de requirements staat dat je o.a. 5 solo starts en landingen (full stops) moet maken. Nu is mijn vraag, hoe doe je dat in Nederland ?
Diverse vliegscholen bieden de night VFR opleiding aan in Nederland (o.a. Singles and Twins, die hiervoor naar Groningen gaat).
Hoe maak je echter je solo take offs en landingen ?
Ik kan me voorstellen dat je de X-country requirements met IFR-rated instructeur kan doen op een IFR vliegplan.
De starts en landigen dien je echter solo te doen en night VFR bestaat niet in Nederland.
Wordt hiervoor een uitzondering gemaakt op bijvoorbeeld groningen en mag je dan wel solo VFR het circuit in of zit er toch een instructeur naast, die niets mag doen (de z.g. "dead meat instructor").
Ben gewoon nieuwsgierig, kan natuurlijk ook naar Stadtlohn fliegen oder so.
Groet,

Leon.
 
Volgens mij ben je er zelf al achter.

Bij S&T, vanaf EHLE: je vliegt officieel IFR, direct na de start vraag je "own navigation" naar Groningen. Als je goed navigeert ;) maak je vervolgens een IFR approach. Vervolgens circuits draaien (visual, maar IFR plan) en weer IFR terug, own navigation. Bij EHLE de NBD approach en full stop.

De instructeur zit er inderdaad een aantal keren bij met zijn armen over elkaar, dit volstaat als solo landingen.
 
Op stadlohn hebben ze meen ik 's winters de ene week op woensdag avond, en de andere week op vrijdag avond (bij voldoende animo) openstelling voor nacht vliegen.
Ik ben toen als onderdeel van de IF training, IF naar stadlohn gegaan, en vervolgens daar VFR circuitjes gedaan. Ik ben die nacht naar EBAW terug gevlogen (ook weer onderdeel van IF opleiding), maar je kunt er natuurlijk ook een nachtje blijven, en de volgende dag gewoon weer VFR terug..
 
Back
Top