Nieuwsbericht

GridMora

Member
Piloten bang voor onveiliger vergunning

Het aantal vereiste vlieguren wordt gehalveerd, waarschuwt de Belgische pilotenvereniging BeCA.
De pilotenvereniging Belgian Cockpit Association (BeCA) luidt de alarmbel over een nakende aanpassing van de vliegvergunning. De internationale organisatie van de burgerluchtvaart, Icao, werkt aan een vereenvoudiging. De Joint Aviation Authorities (JAA), een overkoepeling van de Europese luchtvaartautoriteiten waaronder de Belgische, bespreekt in die context de invoering van een ,,snellere'' vergunning, een zogenaamde multicrew pilot licence . Die houdt in dat piloten ook gezamenlijk opleiding volgen, wat beter aansluit bij de realiteit van het vliegen.

,,De voorwaarden daarvan baren ons zorgen'', zegt Pierre Ghyoot, de secretaris-generaal van de BeCA. ,,Het aantal vereiste vlieguren wordt gehalveerd. De helft van de 150 tot 200 uren verhuist naar de vliegsimulator. Wij vinden dat alleen werkelijke vlieguren de automatismen aankweken die een piloot nodig heeft om veilig te vliegen. In een simulator doe je nooit dezelfde ervaring op.''

De BeCA is principieel voorstander van een vereenvoudigde vergunning. ,,Want dat maakt de opleiding goedkoper voor leerling-piloten. Maar dit wil men overhaast doorvoeren onder commerciële druk van de luchtvaartmaatschappijen. Over twee jaar dreigt een tekort aan piloten. De orderboekjes van Airbus en Boeing puilen uit. Met een soepeler vergunning willen de maatschappijen snel aan piloten geraken.'' Zo kondigde de Britse maatschappij EasyJet aan dit jaar 200 piloten te rekruteren.

Ook de Europese pilotenvereniging ECA en de internationale koepel Ifalpa hebben al hun ongerustheid geuit. De werkgroep van de JAA bespreekt het dossier op 6 februari. De BeCA schreef naar aanleiding daarvan minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) aan.

De federale overheidsdienst, waaronder het Belgische directoraat-generaal Luchtvaart valt, zegt dat de piloten wat te voorbarig alarm slaan. ,,De zaak is nog lang niet beklonken'', zegt FOD-woordvoerder Eric Aerden. ,,Het is best mogelijk dat we nog rekening houden met hun bezwaren.''

Het kabinet-Landuyt zegt dat het dossier nog pril is en dat er nog geen Belgisch standpunt is.


Over twee jaar dreigt een tekort aan piloten. De orderboekjes van Airbus en Boeing puilen uit. Met een soepeler vergunning willen de maatschappijen snel aan piloten geraken.'' Zo kondigde de Britse maatschappij EasyJet aan dit jaar 200 piloten te rekruteren.

WTF dit verhaal komt elke keer weer terug? Tsss Tekort aan piloten ... en onder tussen zitten ik en vele andere werkloos thuis :mad:

GM
 
Re: Nieuwsbericht

Oorspronkelijk gepost door GridMora
WTF dit verhaal komt elke keer weer terug? Tsss Tekort aan piloten ... en onder tussen zitten ik en vele andere werkloos thuis :mad:

GM
Nou, hier was ik ook altijd erg cynisch over, maar ik begin nou wel het idee te krijgen dat het er steeds beter uit gaat zien. Kijk maar o.a. naar de recruitment die plaatsvindt bij KLM, Trans, Easy, Ryan, enz. Ok, hun min. eisen zijn misschien nog niet 200 TT, maar 2 jaar terug zat het in ieder geval potdicht bij KLM en Trans...

Komt goed!

Gr.
Slim
 
Het wordt zeker beter op dit moment, maar er zal nooit een tekort komen. Er zijn echt nog genoeg werkloze vliegers.
 
tsss piloten tekort.... de grootste leugen ooit!

Ja er worden mensen aangenomen momenteel, maar die vlagen zijn er altijd. Ik ben benieuwd hoeveel er werkelijk zonder werk thuis zitten in europa.
Ik neem aan dat het een heel hoog aantal is. Dat de maatschappijen deze mensen niet willen aannemen is het grote probleem, niet dat er te weinig piloten zijn.

just my 2 cents...
 
Tja, als je het "vlagen" blijft noemen, dan kom je er nooit. Moet er dan 20 jaar lang ieder jaar een groot aantal vliegers worden aangenomen?

Op dit moment is er in bepaalde delen van de wereld al echt een groot tekort aan vliegers. Dus ja, de tijd is goed nu! Op dit moment zijn veel airlines hun vloot aan het vernieuwen en uitbreiden. Ze krijgen nu nog redelijke deals door de slechte economie (dat is de tijd om te investeren, als je durft en kunt) en de komende jaren zal dat nog wel aanhouden (onvoorziene omstandigheden daargelaten).

Neemt niet weg dat ik denk dat er over een jaar of 6 een shakedown komt omdat met alle mega-orders we wel afstevenen op een overcapaciteit. Niet alleen de LCC's die samen veel te veel vliegtuigen bestellen, maar ook oudere airlines. Op het moment dat een plafond wordt bereikt en ze echt zwaar in elkaars vaarwater komen te zitten, dan gaan er weer klappen vallen en zullen er ook mensen op straat komen te staan.
 
Te kort aan piloten hoor ik.

Te Koop.
5 jaar oude Opel in uitstekende conditie.
Vorige eigenaar oudere vrouw die de auto gebruikte om naar haar kleinkind te rijden op zondag, altijd in de garage.
Vraagprijs whatever.

Wake up & grow up & don't believe in fairy tales
 
The real Pilot shortage

The real Pilot shortage

There's always one word missing when there's talk of a "pilot shortage".

That word is Experienced

There will never be shortage of people with 2-300TT.

The shortage is experienced Type Rated Captains and TRI/TRE.
 
Hier nog een bericht die ik gevonden heb in het archief daterende begin 2005

HAMBURG (ANP/DPA) - Na jaren van ontslagen en saneringen neemt de vraag naar beroepspiloten weer toe. Volgens Harmut Fabisch, directeur van InterCockpit, dat de pilotenopleiding voor tien Europese luchtvaartmaatschappijen verzorgt, zal er tegen het einde van dit jaar zelfs een gebrek aan beroepspiloten zijn. Hij zei dit in de jongste editie van het Duitse luchtvaartblad Aero Internationaal.
InterCockpit leidt gezagvoerders op voor onder andere Air Berlin, Hapag Lloyd en Eurowings. Het bedrijf is een dochteronderneming van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. Volgens Fabisch komen er geen nieuwe werkloze piloten bij en vinden afgestudeerde piloten sneller een baan. "We kunnen zelfs niet aan de vraag voldoen", aldus Fabisch.
Volgens hem is de sterk groeiende luchtvaartmarkt in Europa een belangrijke reden voor de groeiende vraag naar beroepspiloten. Ook het grote aantal bestellingen van nieuwe vliegtuigen draagt bij aan de toegenomen vraag. Bovendien zijn in de afgelopen jaren veel piloten met pensioen gegaan.

directeur van InterCockpit, dat de pilotenopleiding voor tien Europese luchtvaartmaatschappijen verzorgt, zal er tegen het einde van dit jaar zelfs een gebrek aan beroepspiloten zijn. Hij zei dit in de jongste editie van het Duitse luchtvaartblad Aero Internationaal.
 
Back
Top