Nieuwe vliegvelden in de Antillen

Fish

New member
Nu drie eilanden van de Nederlandse Antillen ook ECHT Nederlands zijn geworden vraag ik me af wat voor een invloed dat heeft op de drie vliegvelden die nu dan ook Nederlands zijn geworden.

Is het IVW daar dan nu de baas, en komen die vliegvelden dan binnenkort ook in de Nederlandse AIS te staan? En stel dat iemand daar nu een vliegtuig zou willen hebben, krijgt die dan ook een PH registratie?

Gewoon iets wat ik me even af vroeg :)
 
Goede en interessante vraag! Wel lastig om een antwoord te zoeken op zulke "specifieke" vragen... Meer in het algemeen heb ik het volgende gevonden:

In de wet die het bestuur van de eilanden regelt, is opgenomen dat de bepalingen inzake Nederlandse gemeenten van overeenkomstige toepassing zijn, met inachtneming van de in die wet op te nemen bijzondere bepalingen. De eilanden hebben dus net als Nederlandse gemeenten een burgemeester, wethouders en een gemeenteraad gekregen (hoewel misschien anders te noemen). Net als in Nederland is het bestuurssysteem op de eilanden dualistisch geworden; de taken van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders zijn strikt gescheiden. Het was de bedoeling dat een groot deel van de Nederlandse wetgeving op de eilanden zou gaan gelden. Omdat dit veel werk kost, heeft men gekozen dit geleidelijk over een langere termijn te doen: sinds de statuswijziging zal de Nederlands-Antilliaanse wetgeving waar wenselijk en/of noodzakelijk, geleidelijk worden vervangen door Nederlandse wetgeving.

En over de registratienummers is het volgende bekend:

Alle landen aangesloten bij de International Civil Aviation Organization (ICAO) eisen dat vliegtuigen boven een bepaald gewicht geregistreerd worden bij de nationale luchtvaartorganisatie van het betreffende land.

Omdat bijvoorbeeld Bonaire geen land is, maar een bijzondere gemeente zal daar, denk ik, ieder nieuw vliegtuig de PH-registratie krijgen. Curaçao, Aruba en Sint-Maarten daarentegen zijn nu aparte landen, maar dan wel binnen het koninkrijk... Het zal er waarschijnlijk vanaf hangen of zij wel of niet een eigen luchtvaartorganisatie krijgen. Lastig!
 
Ik zou me eerst een keer afvragen hoe de situatie nu is. Een van de drie is nu feitelijk al een apart land en dus zou dat wel eens een goede leidraad kunnen zijn voor hoe e.a. gaat worden.
Voor de drie die bijzondere gemeenten worden, geld ongeveer hetzelfde...
 
Het zal er waarschijnlijk vanaf hangen of zij wel of niet een eigen luchtvaartorganisatie krijgen. Lastig!

De Antillen hadden in ieder geval wel een luchtvaart instantie, namelijk DCANA (Directorate of Civil Aviation Netherlands Antilles). Volgens mij viel deze onder IVW, maar dat zal nu dan wel onafhankelijk worden.
Ik vraag me af of dit verbetering is voor de veiligheid audits, want zo actief was DCANA daar volgens mij al niet mee bezig terwijl ze eerst nog druk van bovenaf hadden (IVW). Maarrrr hoe dat precies zit weet ik ook niet.
 
Last edited:
Op de Antillen hebben ze toch al lang hun eigen vliegtuigregister? Kisten van de Antillen heben nl. een PJ-xxx registratie. Dit was dus al zo voor deze veranderingen...
 
Back
Top