Nieuwe radio frequentie seperatie 8.33 mHz

sodaclub112

New member
Hallo allemaal,

Ik ga straks mijn PPL training beginnen en wil een mobiele radio aan gaan schaffen om de ATIS thuis uit te luisteren en om de draagbare radio als backup te gebruiken in het geval de radio van het vliegtuig niet wil werken.

Nu heb ik op een aantal sites gelezen dat rond 2018 de airband frequentie gesepareerd gaat worden met 8.33 mHz in plaats van de huidige 25 mHz spacing onder FL 195.

Nu is dus de vraag of het 1. nog zinvol is om een radio te kopen met 25 mHz spacing of om er één met de nieuwe techiek te pakken. Dan volgt meteen de vraag waar die dingen te koop zijn. Ik kan de handheld radios niet vinden. Zijn deze er en/of weet iemand wanneer deze dingen op de markt gaan komen?

Hoe ver gaan die handheld radio's gemiddeld als je ze in het vliegtuig zou gebruiken op laten we zeggen 3000 ft ASML. Zijn ze een goede backup met andere woorden?

Reacties hierop zijn erg welkom!
 
Je kan ook een iphone kopen zodat je met aeroweather alle metars en tafs kan ophalen en met een notam app alle notams etc. in het uitzonderlijke geval dat je echt een radio failure hebt (en niet gewoon verkeerde freq of volume te laag) dan zijn daar gewoon lost-com procedures voor. Maar je zou met je iphone op 1000voet ook het telefoonnummer van de tower opzoeken op de ais website en gewoon ff bellen.

Zo kan je jezelf een hoop geld besparen voor alleen de atis en een iphone past gewoon in je broekzak.

Ps. Je kan ook nog de app liveatc downloaden en je iphone als scanner gebruiken
 
Als je hem echt als backup wil gebruiken dan moet je wel een scanner hebben waarmee je kunt uitzenden. Die dingen zijn niet makkelijk te verkrijgen omdat er volgens mij dan ook een officiële zendvergunning moet worden verkregen. In de VS zijn die dingen volgens mij gemakkelijker te krijgen tegen aantrekkelijkere prijzen...
 
@Tampie:
Kun je gewoon bij de pilotshop kopen. Het lijkt mij echter een beetje overdreven voor het VFR vliegen.
 
bedankt voor de reacties. Zelf had ik er nog niet aan gedacht om laag te gaan vliegen en dan de telefoon te gebruiken. Ik denk dat ik voor die optie ga!

Ik ben zelf niet zo'n iphone fan. Zijn er ook nuttige programma's wbt aviation voor Android bekend? Misschien is dit wel een nieuw topic waard maar we zullen zien! Aeroweather is ook al op Android. Is er bij iemand nog een goed logboek en navigatie programma bekend voor AD?

Ik vroeg me ook af, of er uberhaubt al 8.33 mHz handheld zenders zijn (ontvangers zijn er wel). Iemand een idee?

@ Tampie, in de USA zijn ze inderdaad voor 209 USD te koop. Als je deze dan in NL gebruikt zijn ze wel "illegaal" maargoed, nood breekt wet zeggen we dan maar.
 
@ Tampie, in de USA zijn ze inderdaad voor 209 USD te koop. Als je deze dan in NL gebruikt zijn ze wel "illegaal" maargoed, nood breekt wet zeggen we dan maar.

Daar is niets illegaals aan. Wat het wel illegaal maakt is dat je geen brevet hebt met RT aantekening.
Maar nogmaals, waarom een handset ? Ik heb zelf een Icom, maar neem die dus nooit mee als ik VFR vlieg. IFR is een heel ander verhaal.
 
De icom a6 is er voor de Amerikanen, de a6e is er voor Europa. Ik dacht dat de amerikaanse dan illegaal zou zijn in Europa. het kan natuurlijk gewoon een marketing truck zijn maarja, dat is wel ver gezocht niet? Ik heb nu nog geen brevet met RT aantekening maar in december wel :) en dan dacht ik ook een handheld te kopen maar nu kwam het 8.33 mHz me ter oren en wil ik dat geld niet "weggooien" aan een radio die ik straks niet meer kan gebruiken

Maargoed, ik lees dat sommige vinden dat voor VFR geen handheld nodig is, maar hoe zit het dan als je eenn ATZ of MATZ in vliegt om te landen? Ik heb zelf nog geen mening gevormd of bij VFR een handheld nodig is, maar ik dacht dat het wel zo veilig zou zijn om er wel een te hebben, daarom deze vraag.
 
Last edited:
Een ATZ om in te landen? Alleen de CTR's en Lelystad hebben radio verplichting. Maar zelfs bij lost com kan je makkelijk even op 500' met je gsm een belletje plegen naar Lelystad dat je er aan komt. Rest van de velden zet je hem gewoon neer (even over seinen vierkant of naar andere kisten in circuit kijken als er twijfel is).
 
Ik heb nog nooit een handheld nodig gehad. IFR kan ik het me wel indenken dat je er 1 bij je wil hebben, maar VFR is echt niet zo spannend. De eerste 50 uur van je vlieg carriere kan ik mij geen situatie voorstellen dat hij noodzakelijk is. Ik zou zo'n uitgave uitstellen tot later (als je je PPL hebt) als je toch voor jezelf tot de conclusie komt dat je hem nodig hebt. Dit is voor elke vlieger verschillend. Vlieg je een Cirrus met dual battery en dual alternator kan je je sowieso afvragen of hij voor IFR zelfs nodig is.

Maar als antwoord op je vraag:
http://www.sportys.com/PilotShop/product/14807

Dit is de enige 8.33 handheld die er op de markt is volgens mij.
 
De icom a6 is er voor de Amerikanen, de a6e is er voor Europa. Ik dacht dat de amerikaanse dan illegaal zou zijn in Europa. het kan natuurlijk gewoon een marketing truck zijn maarja, dat is wel ver gezocht niet?

Vaak heeft het te maken met welke frequenties er buiten het normale gebruik nog meer te ontvangen/zenden zijn. Zo staat in de manual dat de Amerikaanse versie ook WX info op 161.650 - 163.275 MHz kan ontvangen. In Europa zijn die frequenties aan andere diensten toegewezen, dus de Europese versie doet dat niet. Vaak een kwestie van een jumpertje om hem aan te passen :)

Sowieso is het vaak een kwestie van wat software. De markt is veel te klein om een speciale porto te ontwikkelen voor elke toepassing apart. Dus ontwerpt ICOM een porto die tussen 108MHz en 180MHz bruikbaar is. Via software bepalen ze dan wat 'ie wel en niet kan. Zelfde ding met een iets ander frontje wordt dan aan zendamateurs verkocht op 144-146MHz. Of aan bewakingsdiensten ergens rond de 175MHz.
 
Hallo,

Scsirob heeft gelijk. Ik heb hierover ook een emalitje naar het telecom agentschap gestuurd, hieronder een stukje dat hier op betrekking heeft

Word het bezig van een Amerikaanse Airband tranceiver stafbaar gesteld als deze alleen gebruikt wordt in geval van een situatie waarbij de radio ingebouwd in het vliegtuig faalt?

Antw: U mag alleen de internationaal afgesproken luchtvaart frequenties gebruiken, wanneer u in Nederland vliegt moet u zich op de hoogte laten stellen welke luchtvaartfrequenties daar gebruikt mogen worden. Deze informatie is te verkrijgen op de vliegvelden in Nederland waar u vertrekt.

Frequenties die in uw USA Airbaind tranceiver zitten die afwijken van de hiervoor genoemde frequenties mag u niet gebruiken, dat de apparatuur deze frequentie-mogelijkheden heeft is geen probleem zolang u ze maar niet gebruikt bij uw uitzendingen in het Nederlands luchtruim.

Dit betekend dat die WX frequenties die in de USA portoon zit om weersinformatie van de NOAA te ONTVANGEN WEL gebruikt mag worden omdat op deze "extra" fequenties alleen ontvangen kan worden en niet op uitgezonden kan worden.

Thanks Immortal, ik ga inderdaad afwachten tot na de PPl training om zo'n ding aan te schaffen. 209 USD is nog wel te overzien maar toch!

@ NOSIG
Een ATZ om in te landen?

Ja dat heeft alleen betrekking op de UK. FF een quotje uit het PPL boek van FTE: " Aerodrom e Traffic Zones are aereas of standard dimensions around an active airfield. ATZs do not have an airspace classification of their own but adopt the classification of the airspace they are located within. Seperate permission for crossings has to be obtained.

Dus eigenlijk is het een CTR in een CTR van standaard dimenties.
 
Maar als antwoord op je vraag:
http://www.sportys.com/PilotShop/product/14807

Dit is de enige 8.33 handheld die er op de markt is volgens mij.

Ik heb zo'n Sportys SP-200 (8,33 spacing) uit Oshkosh meegenomen in 2010 en ben er zeer tevreden over. Op mijn veld moet je start-up vragen met de ATIS aan boord, ik gebruik 'm dus best vaak om de accu van de kist een beetje te sparen. Uiteraard ook als back-up. Dat is tot nu toe 1 keer nodig geweest door uitval van mijn boordradio. Werk uitstekend (als je maar een kabel hebt om de headset aan te sluiten op de handheld radio !!)
 
Thanks wel jammer dat hij nog zo duur is. Daar wachtik nog even mee. Maar wel erg bedankt! Als er andere modellen komen hoor ik daar graag van
 
Ik heb een A24 om 2 reden.
Als backup radio, ik heb slechts 1 radio in de cockpit
Als backup navigatie, de icom heeft een vor
Nu zal die 8,33 spacing wel komen, maar ik denk niet dat het de A24 overbodig maakt, zeker niet als backup instrument
 
Back
Top