NIEUWE PRIJSVECHTER AF?!

Birdmare

New member
PARIJS (Dow Jones)--Air France-KLM overweegt een prijsvechter in Frankrijk op te zetten om de concurrentie aan te gaan met andere goedkope maatschappijen, melden bronnen rond het bedrijf donderdag.

De nieuwe maatschappij, die Air France Express zou moeten gaan heten, zou volgend jaar operatief kunnen zijn vanuit de zuidelijke steden Marseille, Nice en Toulouse, als overeenstemming wordt bereikt met de vakbonden.

Air France-KLM, dat met Transavia al een prijsvechter als onderdeel heeft, wenst geen commentaar te geven.



(Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het Engels door Agence France Presse en is in het Nederlands vertaald door Dow Jones.)



(END) Dow Jones Newswires

September 03, 2010 00:59 ET (04:59 GMT)
 
Dat klinkt inderdaad minder.

Afgelopen jaren is Ryanair erg succesvol geweest. Ik vond het erg naiëf van KLM, dat Ryan geen bedreigen voor ze was aangezien ze een andere product leveren.

Dat Air France-KLM nu eindelijk gaat anticiperen om het hoofd boven water te houden lijkt mij een goede zaak.

Air France Express kan je straks moeilijk kwalijk nemen dat ze de arbeidsvoorwaardes verlagen om zo te kunnen concureren met Easyjet en Ryanair.

Het verzieken van de markt vind ik natuurlijk ook zonde.
 
Er was toch ook zoiets als Transavia France...?

PS daarvan ken ik de bases en de arbeidsvoorwaarden niet, maar om nou weer een maatschappij op te richten.
 
Air France Express kan je straks moeilijk kwalijk nemen dat ze de arbeidsvoorwaardes verlagen om zo te kunnen concureren met Easyjet en Ryanair.
QUOTE]

De arbeidsvoorwaarden bij EasyJet en misschien ook wel bij RyanAir zijn beduidend beter dan bij Transavia.. Hoeveel vliegers van die maatschappijen hebben wel niet nee gezegd toen Transavia ze een paar jaar geleden uitnodigde voor intervieuws...
 
Air France Express kan je straks moeilijk kwalijk nemen dat ze de arbeidsvoorwaardes verlagen om zo te kunnen concureren met Easyjet en Ryanair.
QUOTE]

De arbeidsvoorwaarden bij EasyJet en misschien ook wel bij RyanAir zijn beduidend beter dan bij Transavia.. Hoeveel vliegers van die maatschappijen hebben wel niet nee gezegd toen Transavia ze een paar jaar geleden uitnodigde voor intervieuws...

Die mag je even uitleggen.. Volgensmij zijn de arbeidsvoorwaarde bij Transavia aanzienlijk beter.. Om maar te beginnen over de typerating die bij de Transavia betaald wordt, het vaste contract dat je daar wel krijgt en de nieuwe ontslag regeling met 2 jaarsalarissen..
 
Ik kan alleen over easyJet praten. Maar de arbeidsvoorwaarden buiten Engeland zijn uitstekend. Een co-piloot in Spanje, Italie of Frankrijk verdient netto ongeveer het dubbele van zijn/haar equivalent bij Transavia. Sterker nog een co-piloot verdient bij ezy meer dan een captain bij Transavia.
In Frankrijk en Italie is er ook een uitstekend pensioen.
Air France Express kan je straks moeilijk kwalijk nemen dat ze de arbeidsvoorwaardes verlagen om zo te kunnen concureren met Easyjet en Ryanair.
De primaire arbeidsvoorwaarden bij easyJet France zijn overigens niet heel anders dan bij AF (shorthaul), dus ik snap deze bewering niet zo.
 
@Purno, Ik betaal liever een typerating en krijg daarna een fatsoenlijk salaris. Het gaat eruiteindelijk om wat je verdient toch? Die typerating heb ik al lang terug verdient. We werken voor geld en dat is nu net het probleem bij Transavia. Bij hun laatste aanname periode zijn er diverse low cost collegas van mij waaronder ikzelf uitgenodigd bij Transavia en het bleek voor ons een enorme teleurstelling te zijn. Geen één maatschappij is perfect natuurlijk maar Transavia betaald netto ongeveer de helft of 2/3 van wat je ergens ander kan verdienen, en daarvoor moet je vroeger op en niet op een vast rooster en een ongunstige staff travel regeling om maar wat te noemen. En ik heb van het begin gewoon op een vast contract gezeten. Misschien is dat nu voor nieuwe piloten veranderd, dat weet ik niet. Ik hoorde laatst wat een junior Captain bij Trans verdient en daar zit ik als FO ruim boven. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik niet zijn pensioen bijdrage krijg. Ook heb ik een collega die bij een Nederlandse charter zat die failliet ging en bij Trans op gesprek mocht komen. Wat ze hem boden was minder dan wat hij op dat moment als WW uitkering ontving!

Ik wil Transavia overigens absoluut niet afkraken. Ik vind het een prachtig bedrijf en heb er ooit met veel plezier gewerkt. Ik had er ook graag als piloot willen werken maar toen ik die kans uiteindelijk kreeg zag ik het toch als een te grote stap terug....
 
De arbeidsvoorwaarden bij EasyJet en misschien ook wel bij RyanAir zijn beduidend beter dan bij Transavia.. Hoeveel vliegers van die maatschappijen hebben wel niet nee gezegd toen Transavia ze een paar jaar geleden uitnodigde voor intervieuws...

FO Salaris bij aanvang: 60,000
CPT salaris minimaal: 110,000
bron: ppjn.com (Air France Soleil)

Bij Transavia France hebben ze heel andere voorwaarden dan bij Transavia Nederland. Ook de afgesproken ontslagvergoeding is dus niet van toepassing op hun.

Blijft wel een raar artikel. Omdat Air France het nu met kleine airbussen doet zou het een nieuw bedrijf moeten oprichten?? Misschien dat ze bij Transavia France wat 737-700's kunnen toevoegen??
 
We hebben ook nergens gezegd dat het weinig is. Inderdaad genoeg mensen die hier alleen maar van kunnen dromen. De beweringen blijven echter staan. Snap nog steeds niet waarom ezy voorwaarden genoemd worden in deze context. Co-pilots met een ATPL verdienen bij ezy zo rond de 100k euro bruto, met een gunstige belastingdruk.
 
Transavia payscale
Capt top 14000 15/Mar/09
Capt base 6100 15/Mar/09
FO top 7800 15/Mar/09
FO base 3700-4300 depending on experience 15/Mar/09
Bron: http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/transavia.com

Dit is toch best een hoop?
Volgends mij staan er een hoop vliegers in hun handjes te klappen als je dit zouden verdienen...

Dit is Transavia Nederland en dus niet Transavia Frankrijk waar het hier om gaat. Zie mijn post hierboven voor de aanvangssalarisen voor transavia france.
 
Nogmaals de vraag, hoe zit het met Air France Soleil (Transavia France of wat het ook moge zijn). Dat was toch het antwoord op low cost vanaf Orly? Of heb ik het verkeerd begrepen?
 
Nogmaals de vraag, hoe zit het met Air France Soleil (Transavia France of wat het ook moge zijn). Dat was toch het antwoord op low cost vanaf Orly?
Yup

Of heb ik het verkeerd begrepen?
Nope


Het gaat puur en alleen om binnenlandse routes. Misschien dat de vloot van Transavia France daar niet geschikt voor is??

Daarentegen vind ik het bullshit om daar een nieuwe maatschappij voor op te richten gezien het arsenaal aan maatschappijen dat al onder AF hangt (régional, britair, cityjet enz)
 
Minder als een ww uitkering wat een bullshit!!
Belasting druk in Nederland lijkt idd erg hoog, maar in de praktijk valt behoorlijk mee.
Hypotheek rente aftrek ed ik denk dat ik rond de 22% betaal.
Bij de genoemde bedragen komt nog 7,3% levenslooptoeslag, eindejaarsuitkering winstuitkering, zo'n 17% pensioen, een riante afbouw regeling en inderdaad sinds kort goede ontslagregeling.
'Ze boden....' alle salaris schalen zijn overal terug te vinden waar je in terecht komt, geen verassing als je goed voorbereid bent....
Als je dit alles dan ook eens per block of duty uur (gem amper 600)bekijkt, denk in dat vliegen bij Trans een behoorlijk goede deal is, kijk maar in de praktijk naar het verloop.

ps aan aanbod ook geen gebrek, zo rond de 700 in file...

grt
 
Last edited:
Heren, relax.
Het is een close call tussen HV en EZY. Salaris, lifestyle, carriere, pensioen, de een heeft een streepje voor waar de ander een streepje tegen heeft. Wat Air France allemaal uitkraamt over low cost salarissen, dat is maar voor rekening van Air France, who cares.

On topic, wat Geco schrijft vroeg ik me dus af. AF heeft al zoveel vage subsidiaries rondvliegen en ook nog eens een echte lowcost met AF Soleil, dus wat willen ze nog meer? EZY vliegt met veel plezier tussen Orly en Toulouse met een 320, dus dat kan Soleil ook met een 737. Ik vind het dus een vreemd bericht, het zal me benieuwen.
 
Back
Top