berggeit
Active member
Dat is natuurlijk niet het héle verhaal qua kosten van een participatie, maar de variabele kosten zijn best laag ja.Ik huur een DA40 met NVFR of IFR uitrusting voor €125 per uur.
Dat is natuurlijk niet het héle verhaal qua kosten van een participatie, maar de variabele kosten zijn best laag ja.Ik huur een DA40 met NVFR of IFR uitrusting voor €125 per uur.
Dat is een beetje het probleem. De kans is erg groot dat je het tijdens je opleiding niet zal ervaren. De training gebeurt vaak rond verlichte steden/luchthavens. En als je dan solo naar een ander vliegveld gaat later, in onbelicht gebied, kan dat wel even schrikken zijn.NVFR theorie vermeldt dan ook dat je moet leren bij twijfel ALTIJD primair je instrumenten te vertrouwen.
Een soort tussenweg tussen VMC en IMC...
Ik kijk er naar uit om het te ervaren
Ik wil hier -net als @digits - ook voor waarschuwen. Er zijn nog veel meer illusies te bedenken die je echt lelijk kunnen doen opbreken. Inderdaad, een dun wolkenlaagje waar je plots in belandt of een vertrek over water... Daar komt nog bij kijken dat (nacht)zicht één van de eerste dingen is dat achteruitgaat bij zelfs maar een klein beetje hypoxia. Dan zijn er nog de "zwarte gat" illusie, of dingen als autokinesis.Ik huur een DA40 met NVFR of IFR uitrusting voor €125 per uur.
Ik herken overigens niet het zwarte gat waar je na take-off in terecht zou komen. Zodra ik los van de grond ben zie ik een goed verlichte A6 plus Lelystad, Almere, Dronten, Zeewolde en Harderwijk. Allemaal fel verlicht. Dat maakt het verschil tussen dagvliegen en nachtvliegen ook niet zo heel erg groot.
Die had ik eigenlijk al genoteerd als vraag voor de instructeur: leuk die regels en richtlijnen over hoe ver je van wolken moet blijven, maar hoe zie je die dingen in het donker? Ik verwacht eigenlijk het antwoord: "Niet."Vergeet niet dat je s’nachts veranderingen in weersomstandigheden minder snel herkend dan overdag.
Die had ik eigenlijk al genoteerd als vraag voor de instructeur: leuk die regels en richtlijnen over hoe ver je van wolken moet blijven, maar hoe zie je die dingen in het donker? Ik verwacht eigenlijk het antwoord: "Niet."
Dat is ook geen waterdichte strategie hoor. Het kan snel gebeuren dat je een wolk invliegt. Of dat je, geplant, even over een donker stuk vliegt, en dan na een kwartier verbaast bent dat de lampjes op de grond niet terugkeren omdat je toch onverwacht een wolk bent ingevlogen.Jawel. Meestal is er wel iets van een maan die de wolken een beetje verlicht. En zo niet, dan zie je een groot zwart vlak op de grond als er tussen jou en die grond een wolk zit. Dat zwarte vlak zou ook het IJsselmeer kunnen zijn, maar als je weet dat je boven land vliegt... Wolken boven je vlieghoogte zie je in principe niet als er geen maan is of als er stratus boven je zit, maar daar heb je ook erg weinig last van.