Nieuwe piloot, vraagje over BIR en over Bremen

NVFR theorie vermeldt dan ook dat je moet leren bij twijfel ALTIJD primair je instrumenten te vertrouwen.
Een soort tussenweg tussen VMC en IMC...

Ik kijk er naar uit om het te ervaren ;)
 
Vergeet niet dat je s’nachts veranderingen in weersomstandigheden minder snel herkend dan overdag.
Ik zie een night rating ook zeker meer om een keertje bij schemering terug te keren.
Als vliegschool vroegen wij een IR en bewijs van currency om s’nachts te huren.
Kende iemand aan wie wij niet meer wilde verhuren die is naar de vliegschool naast ons gegaan. Kist gehuurd om zelf night current te worden en dat heeft hem zijn leven gekost.
We hebben nog de FAA en NTSB op de stoep gehad.
Ik heb zelf als instructeur met hem gevlogen en was nauw betrokken bij de beslissing om niet meer solo aan hem te verhuren.

 
NVFR theorie vermeldt dan ook dat je moet leren bij twijfel ALTIJD primair je instrumenten te vertrouwen.
Een soort tussenweg tussen VMC en IMC...

Ik kijk er naar uit om het te ervaren ;)
Dat is een beetje het probleem. De kans is erg groot dat je het tijdens je opleiding niet zal ervaren. De training gebeurt vaak rond verlichte steden/luchthavens. En als je dan solo naar een ander vliegveld gaat later, in onbelicht gebied, kan dat wel even schrikken zijn.
 
Ik huur een DA40 met NVFR of IFR uitrusting voor €125 per uur.

Ik herken overigens niet het zwarte gat waar je na take-off in terecht zou komen. Zodra ik los van de grond ben zie ik een goed verlichte A6 plus Lelystad, Almere, Dronten, Zeewolde en Harderwijk. Allemaal fel verlicht. Dat maakt het verschil tussen dagvliegen en nachtvliegen ook niet zo heel erg groot.
Ik wil hier -net als @digits - ook voor waarschuwen. Er zijn nog veel meer illusies te bedenken die je echt lelijk kunnen doen opbreken. Inderdaad, een dun wolkenlaagje waar je plots in belandt of een vertrek over water... Daar komt nog bij kijken dat (nacht)zicht één van de eerste dingen is dat achteruitgaat bij zelfs maar een klein beetje hypoxia. Dan zijn er nog de "zwarte gat" illusie, of dingen als autokinesis.

Ik heb zelf een keer meegemaakt dat ik op cruishoogte vloog boven de himalaya en net terugkwam van "gecontroleerde rust" (dit is in gebruik in de grote luchtvaart om langere vluchten te kunnen doen, met een "zware bemanning"). Ik zit in m'n stoel en kijk uit het raam naar de ster Sirius (een van de felste sterren in de nachtelijke hemel). Het was ongeveer een uur voor de lokale zonsopgang en juist op dat moment vloog er een satelliet langs Sirius. Ik zag dus twee zich van elkaar verwijderende lichten en was een halve seconde overtuigd dat er een andere kist recht op ons afkwam. Laat ik zeggen dat het wel hielp met wakker worden :/.
 
Al die illusies en beperkingen komen in de NVFR theorie ook aan bod. Die je natuurlijk na een paar jaar wel weer grotendeels vergeten bent...

Vergeet niet dat je s’nachts veranderingen in weersomstandigheden minder snel herkend dan overdag.
Die had ik eigenlijk al genoteerd als vraag voor de instructeur: leuk die regels en richtlijnen over hoe ver je van wolken moet blijven, maar hoe zie je die dingen in het donker? Ik verwacht eigenlijk het antwoord: "Niet."

Dat zou dan inhouden dat je die regels eigenlijk alleen in de vluchtvoorbereiding kunt toepassen. (met een ruime marge én rekening houdend met onzekerheden in het weer)

Maargoed, het was ook niet mijn bedoeling om er veel meer mee te doen dan een keer net na UDP binnenkomen, zolang de IR er nog niet bijgeschreven is.
 
Die had ik eigenlijk al genoteerd als vraag voor de instructeur: leuk die regels en richtlijnen over hoe ver je van wolken moet blijven, maar hoe zie je die dingen in het donker? Ik verwacht eigenlijk het antwoord: "Niet."

Jawel. Meestal is er wel iets van een maan die de wolken een beetje verlicht. En zo niet, dan zie je een groot zwart vlak op de grond als er tussen jou en die grond een wolk zit. Dat zwarte vlak zou ook het IJsselmeer kunnen zijn, maar als je weet dat je boven land vliegt... Wolken boven je vlieghoogte zie je in principe niet als er geen maan is of als er stratus boven je zit, maar daar heb je ook erg weinig last van.
 
Ik blijf erbij, 3-5 uur instructie tijdens goede omstandigheden bereidt je niet voldoende voor om solo s’nachts overland te gaan.
Net zozeer als de 3 uur basic instrument je niet voorbereidt op IMC.
Het is een trainings eis en geen proficiency garantie.
Night rating = nu weet je waarom je het niet moet doen zonder instrument rating.
 
Jawel. Meestal is er wel iets van een maan die de wolken een beetje verlicht. En zo niet, dan zie je een groot zwart vlak op de grond als er tussen jou en die grond een wolk zit. Dat zwarte vlak zou ook het IJsselmeer kunnen zijn, maar als je weet dat je boven land vliegt... Wolken boven je vlieghoogte zie je in principe niet als er geen maan is of als er stratus boven je zit, maar daar heb je ook erg weinig last van.
Dat is ook geen waterdichte strategie hoor. Het kan snel gebeuren dat je een wolk invliegt. Of dat je, geplant, even over een donker stuk vliegt, en dan na een kwartier verbaast bent dat de lampjes op de grond niet terugkeren omdat je toch onverwacht een wolk bent ingevlogen.

Als je altijd dezelfde route vliegt kan het misschien iet of wat betrouwbaar zijn, maar rond 'ongekend' terrein kan het echt wel leiden tot onverwachte verrassingen.
 
Ik zag net toevallig dat er voor een NR in Zuid-Afrika 15 uur staat, en 40 uur voor IR. Dat is dan misschien logischer dan het EASA model van 5 tegen 50. Beide opgeteld 55, maar het zwaartepunt ligt "iets" anders.

Aan de andere kant is het bij de FAA weer helemaal geen aparte training als ik het FAA model goed begrijp, hoewel er genoeg ongelukken mee gebeuren. EASA probeert dat te ondervangen met dingen als de BIR stimuleren, het uurtje basic instrument tijdens de kale PPL en de losse NR.

Maar ook wel het feit dat de meeste GA velden gewoon dicht zijn buiten UDP ;-)
 
Last edited:
FAA zijn de drie uur nacht inbegrepen, met een cross country verplicht en 10 landingen.
Daarna gaat een veel groter percentage door voor het IR, meer dan 40 % van PPL houders heeft ook een IR.
Min 40 uur en maar een schriftelijk examen.
 
Back
Top