Nieuwe Combi's, dat mag toch niet meer?

76-er

Active member
http://www.aircargoworld.com/News/B757-combi-variant-launched

Of geldt dat niet voor bestaande types?

Op Scramble werd een paar weken geleden een balletje opgegooid over mogelijke 748-Combi's voor de KLM. Er wordt altijd voor het gemak aangenomen dat de FAA de lat voor nieuw te certificeren combi's onmogelijk hoog heeft gelegd, maar heb daar online nooit een bevestiging van kunnen vinden.

Iemand met meer verstand van de materie?
 
Onderstaande link geeft wat achtergrondinformatie mbt de visie van de FAA.

In het kort komt het hierop neer: FAA gaat strengere veiligheidseisen hanteren voor vluchten waarbij pax en cargo op 1 dek worden vervoerd. Dat heeft m.n. te maken met brandpreventie en brandbestrijding. Het schot tussen pax en cargo gedeelte moet aan aanvullende eisen voldoen en een mogelijke brand moet ook actief kunnen worden bestreden zonder de veiligheid van de pax. in gevaar te brengen. FAA is voornemens de aanvullende eisen in 2012 in te laten gaan. Er staat nergens dat combi-vliegtuigen verboden worden. Toestellen die niet aan de nieuwe eisen voldoen komen het luchtruim van de USA niet binnen. Daar gaat het om. En laat alle combi's die nu rondvliegen niet aan de nieuwe eisen voldoen...

De recente crash van UPS illustreert maar weer het belang van brandbestrijding (dat was een all-cargo-aircraft maar naar dat ongeval zal zeker door de FAA worden verwezen bij het verzwaren van de eisen). Daar komt nog een politiek/ economisch argument bij: Volgens mij vliegt geen enkele amerikaanse maatschappij met combi's zoals o.a. de KLM dat doet. M.a.w. de airlines van de thuismarkt zullen er geen last van ondervinden. Concurrenten als KLM hebben er des te meer last van. Ik weet niet het naadje van de kous, wellicht is er iemand met vollediger aanvullende informatie.

Groeten,

FV

http://www.faa.gov/regulations_policies/advisory_circulars/index.cfm/go/document.information/documentID/22504
 
Offtopic: Ik kan het me (bijna) niet voorstellen dat de combi's van KL nu DG's meenemen (boven of beneden), zoals lithium batterijen etc. Dan zou KL er ook geen problemen/bezwaren mee kunnen hebben. Of zit ik ernaast?
 
Last edited:
Offtopic: Ik kan het me (bijna) niet voorstellen dat de combi's van KL nu DG's meenemen (boven of beneden), zoals lithium batterijen etc. Dan zou KL er ook geen problemen/bezwaren mee kunnen hebben. Of zit ik ernaast?

En waarom zou dat niet mogen? Daar heb je juist de IATA DGR voor. Alleen CAO vracht mag onder geen enkele voorwaarde mee op pax/combitoestellen.

V.w.b de verwijzing naar de bovenstaande Advisory Circular van de FAA, die is uit 1994 en praat enkel over carriers die onder FAR 121 en 135 vallen. Het lijkt me sterk dat de FAA eenzijdig zal overgaan tot een vliegverbod van/naar de VS, terwijl de rest van de wereld er rustig mee doorvliegt.

Aan de andere kant, de yanks hebben zich nog nooit van iemand wat aangetrokken, moesten we hier in Europa ook eens wat vaker doen.
 
76-er:

De Advisory Circular van de FAA is inderdaad van 1994. En hij staat op de site van de FAA als zijnde nog steeds actueel. 1994 toont m.i. alleen maar aan dat de discussie niet van vandaag of gisteren is.

De AC heeft inderdaad betrekking op FAR 121 en 135 maar het staat mij bij (ik heb geen tijd gehad om eea tot in detail uit te zoeken) dat die ook geldig is voor alle buitenlandse carriers die vluchten uitvoeren in het luchtruim van de Verenigde Staten. En met die restrictie heb je feitelijk de mondiale inzetbaarheid van je regelgeving al afgedwongen. Ik kan mij niet voorstellen dat er een markt bestaat voor combi's die niet in het Amerikaanse luchtruim mogen komen (je sluit dan ook al routes van Europa naar een groot gebied in Latijns-Amerika uit en dat zelfde geldt voor een groot deel van de routes over de Stille Oceaan, zoals van Canada naar het Verre Oosten).

Uiteindelijk is het de politiek (in dit geval waarschijnlijk de regering Obama) die de knoop door moet hakken. Zij maken de wetgeving, niet de FAA. En net zoals in Nederland: Ook in de VS kan zoiets best een tijdje duren.

Ik schat in dat airlines eerst afwachten wat de USA gaat doen m.b.t. regelgeving en pas daarna een besluit nemen om wel of niet in dit soort toestellen te investeren.
 
Buitenlandse carriers vallen in de VS onder FAR 129. De politiek moet inderdaad de eindbeslissing nemen, maar dan moet de FAA eerst met een 'Notice of Proposed Rulemaking' komen en de goeie die betrekking heeft op Class B (de combi's dus) heb ik niet kunnen vinden. Wel kwam ik een NPRM tegen die betrekking heeft op het niet meer certificeren van Class D compartimenten, dit n.a.v. de ValuJet crash in de Everglades.
 
Back
Top