Negatieve kenmerken van het vak

clown

New member
Goede morgen allemaal,

Ik doe mijn best om toegelaten te worden tot een ab initio vliegopleiding. Daarvoor heb ik me verdiept in het beroep en de onvermijdelijke lifestyle die daarmee gepaart gaat. Zo lees ik bijvoorbeeld op PPRune dat;

- je vaak kort van te voren je rooster krijgt, waardoor je moeilijk afspraken kunt maken
- combineren van het werk met gezelligheid met familie en vrienden moeilijk is door bovenstaande en doordat je ook in het algemeen veel van huis bent
- dit het ook moeilijk maakt om je relatie in stand te houden en je deel van huishouding / opvoeding van kinderen e.d. op je te nemen

http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=131649
Onder kopje 'Why do you want to fly?'

Klopt dit nog steeds? En in welke mate? Hoe ga jij hier mee om?

Ik weet dat dit soort vragen vaker gesteld worden maar het gaat mij om heel concrete gevallen.

Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat een vriendin/verloofde/echtgenote ook een eigen carriere wil opbouwen, en niet de enige in het gezin wil zijn die het huishouden doeten de kinderen verzorgt en van school haalt.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben benieuwd naar verhalen van zowel ervaren rotten als van piloten in opleiding! Vertel wel even je achtergrond erbij.

Bvd,

Clown
 
Hallo Clown,

Ja het klopt. Je zult er rekening mee moeten houden dat je tijdens uitoefening van je vak een ander sociaal leven krijgt. Je zult niet altijd bij de verjaardag van tante Toos kunnen zijn. Ik ken ook iemand die b.v. niet bij de geboorte van zijn zoon was. Dit is een harde realiteit en een van de redenen dat piloten vaak een behoorlijk salaris krijgen. Niet allemaal tegelijk schieten a.u.b.!

P.S. Lees ook even de andere twee topics die hier al over zijn. (De beste tijden om als piloot te werken zijn voorbij en wat houdt jou in de lucht.)
 
Hangt ook van je werkgever af. Het type operatie wat je doet (Passage, ICA, EUR, Vracht)...

Elke operator is weer anders.
 
Ha Koning Lucht,

Dank voor je snelle antwoord.

Kan je ook aangeven wat voor gevolgen het voor jou heeft (of heeft gehad) en hoe je daar mee omgaat? Zo niet dan begrijp ik dat natuurlijk ook.

PM ook altijd prima.

Clown
 
Concreet geval:

Ik moet standaard tegen vrienden/kenissen etc bij een uitnodiging voor iets zeggen: 'Als ik er ben, dan kom ik. Als ik er niet ben, dan kom ik niet."

That pretty much sums it all up.
 
Hangt helemaal van je werkgever af. Veel maatschappijen werken met vaste werkroosters bijv. 5 op 3 af. Op die manier kan je voor het hele jaar uittellen wanneer je vrij bent. Bij mijn werkgever kun je aangeven welke dagen van de maand je graag vrij wilt. (handig voor verjaardagen etc.)
Weet niet hoe het bij anderen is maar ik spendeer veel meer tijd met mijn zoontje dan vaders die een 9-5 baan hebben. Ik vlieg op lange afstand en doe ongeveer 5 trips per maand en dat geeft me dan ongeveer 15 dagen vrij per maand. De ene keer meer, de andere keer minder maar zeker meer dan bij de eerder genoemde 9-5 baan. Heb natuurlijk wel te maken met jetlags e.d. maar als je een beetje verstandig omgaat met je slaap is het goed te doen.

Hiervoor vloog ik bij een buitenlandse low cost operator op een vast werkschema en dat was ook goed te doen. Ben zelf niet zo van de familieverjaardagen dus dan maakt het ook niet uit. Wel zat ik tijdens de 'werkweek' in het buitenland en deelde dan een huis met 2 NL'se collega's. Is een beetje als een studentenhuis maar dan met een redelijk salaris ;)

Je moet een beetje oppassen met pprune. Veel notoire klagers daar die altijd wat te zeiken willen hebben en allang zijn vergeten waarom ze zijn gaan vliegen.
:kerst:
 
Bedankt voor de reacties, ik heb hier zeker wat aan!

Mocht iemand zich nog geroepen voelen, reageer gerust:)

Clown
 
Back
Top