Negatief inkomen na opleiding in de V.S.

Caesar

New member
Na een goed financieel plan gemaakt te hebben om bij Bristow Florida mijn CPL-H JAA/FAA te halen ben ik toch weer teruggefloten omdat mijn initiele plan samen met mijn ouders door omstandigheden waarschijnlijk niet doorgaat.

Ik heb mij opnieuw ingelezen over de mogelijkheden (aanvankelijke plan was lening bij ouders met een lening met rente-aftrek en jaarlijkse gift van xxx om rente efficient naar 0 te trekken; wat dus niet meer kan voor een non-hypothecaire lening)

Alles leuk, maar dit gaat financieel sowieso niet lukken;

Ik begrijp nu dat er wel na opleiding van bruto inkomen afgetrokken worden na terug keer in Nederland;

de feiten op een rij:

jaar 1 geef ik in de V.S. 70k uit aan opleiding
jaar 2 eerste helft: nog eens 20k voor CFII & IR FAA
jaar 2 tweede helft: Amerikaanse werkgever, waarbij de V.S. het volgende verdrag heeft met Nederland: http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/begrippen/begrippen-80.html#P7377_174435

Ik zal 1 jaar volgens F1 visum mogen werken, daarna terug naar Nederland.

Aangezien ik nooit economie heb gehad en de grootste moeite heb om mijn jaaropgave in te vullen en echt bottomup moet beginnen met de belasting heb ik wat hulp nodig (dan denk ik het te begrijpen maar dan zit het toch net weer anders ;):

Mijn vraag is:

Mag ik mijn bruto-inkomen nou wel of niet aftrekken van de openstaande schuld als ik na 2.5 jaar terug kom in Nederland? Geldt dit ook als ik mij dus uitschrijf uit Nederland?
Ik heb een inkomen dit jaar (gehad), dus kan ik dit jaar al beginnen met het terugvorderen van een belastingvrije voet van mijn studiekosten voor de eerste 4 maanden (september t/m december 2011)?


Onderstaande voegt toe waar ik mijn gammele kennis op baseer:

Als ik het verdrag lees, dan zie ik:

personeel op vliegtuigen en schepen in de V.S.:

Belast in woonland betreffend persoon.

Dus ik betaal +/- 30% (gegeven tax-income van Florida) van mijn inkomen van mijn laatste werkjaar in de V.S., maar heb ik dan het recht verspeelt om mijn bruto-inkomen van mijn negatieve inkomen af te trekken?

Als achtergrond info heb ik dit topic aangehouden:

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11115


en daaruit destilleer ik het volgende;

Laat ik het even simpel samenvatten:

Stel je hebt 100k opleidingsschuld. Over de eerste 100k die je bruto verdient, kun je alle betaalde inkomstenbelasting terug krijgen. Nadat je dit hebt gedaan is je negatieve inkomen weg en mag je net als ieder ander de staatskas gaan spekken.

Opzich een mooie regeling, het komt er op neer dat je de eerste 2 jaar van je loopbaan als vlieger belastingvrij casht. :biertje:

Tips & trics:

*Mocht je in het buitenland gaan vliegen, laat je dan niet uitschrijven in Nederland, dan vervalt namelijk je zuur betaalde negatieve inkomen. Beetje jammer namelijk als je ooit weer in Nederland gaat werken.

*Je kunt het bedrag maandelijks terug krijgen dmv een voorlopige teruggaaf aan te vragen (is wel lekker als je nog maximaal rente betaalt). Echter het bedrag in één keer terugvragen is gunstiger, omdat je er dan rente bovenop krijgt (je hebt immers 'teveel belasting betaald').

wat in tegenspraak is met het volgende:

Het "hoe haal ik het meeste uit mijn belastingaftrek" verhaal:

Het stappenplan ziet er als volgt uit:

1) Controleer of het land waarin je werkt een belastingverdrag heeft met NL ter voorkoming van het betalen van dubbele inkomstenbelasting. Als dit zo is, dan houdt het verhaal gelijk op. Je betaalt namelijk inkomstenbelasting in het land waar je werkt. Mocht je nog in Nederland woonachtig zijn, dan ben je een dief van je eigen portemonnee en wel om het volgende:

De belastingaangifte zit in Nederland zo in elkaar, dat je over je wereldinkomen aangifte moet doen, dus ook geld verdient in bv Duitsland. Aan het einde van het verhaal wordt er dan gekeken hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen en het deel van het brutosalaris wat je in het buitenland hebt verdiend, daarover hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Een rekenvoorbeeld om het even makkelijker te maken:

Restant persoonsgebonden aftrek afgelopen jaar (je studiekosten dus): € 140.000,-
Bruto inkomsten Duitsland: € 50.000,-

Wereldinkomen bij je belastingaangifte: € 50.000,-
- Restant persoonsgebonden aftrek € 140.000,-
---------------- -/-
Belastbaar inkomen € 0,-
Te betaling belasting over inkomen € 0,-
Vermindering ter voorkoming betalen
dubbele belasting (100%) € 0,-

Restant persoonsgebonden aftrek € 90.000,-

Zoals je ziet wordt eerst de aftrekpost meegenomen om vervolgens te kijken wat je nog moet betalen en dan pas de vermindering ter voorkoming van betalen van dubbele belasting. Leuk gevalletje van Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord ;).

De oplossing voor dit is om je uit te schrijven uit Nederland en je in te schrijven in het land waarin je werkt. De persoonsgebonden aftrek blijft gewoon staan tot je weer terugkomt naar Nederland en dan kan je het alsnog gebruiken.



Om het even kort samen te vatten: in principe is het dus zo snel mogelijk uitschrijven uit Nederland als je werkt in het buitenland, behalve als je naar Luxemburg gaat. .


Wat ik uit bovenstaande op maak is het volgende:

totaal 100k€ uit aan opleiding, living etc; dus mijn schuld is na 2.5 jaar 100k€
na 1.5 jaar een inkomen van 30.000 $bruto: netto 20.000$ niet genoeg om af te lossen.
Na terugkomst in Nederland is volgens start salaris off-shore 4850*12 = 58200€ (voor gemak 60k) bruto.

mijn negatief inkomen is na terugkomst uit de V.S. 100k€;
ik zou een dikke 30k belasting over 60k bruto betalen, maar die vervalt over de negatief inkomen die staat voor bruto 100k*0.5=50k;
50k-30k = 20k voor het 2e werkjaar in nederland die ik dan nog belasting vrij op mijn bruto kan zetten.

Ben ik goed bezig of zit ik mijzelf hier rijk te rekenen?

P.S. ik ga uit van de legale manieren. d.w.z. stiekem niet uitschrijven etc zal voor mij niet werken omdat na 2.5 jaar bonnen en afschriften in de V.S. niet meer kan waarmaken dat ik woonachtig was in Nederland.
 
Last edited:
Over het al dan niet in of uitschrijven in Nederland kan ik geen uitspraken doen. Wat ik niet helemaal volg is je berekening op het eind. Mits je de opleiding geintegreerd volgt zou dat mijns inziens het volgende moeten zijn: Jaar 1 in principe belasting vrij. Jaar 2 100.000-60000= 40000 uitstaand negatief inkomen. Wat in jaar twee dan geeft 60.000-40.000= 20.000 als inkomen opgeven bij de belastingdienst. Ik heb ook de indruk dat je belastingschalen niet meeneemt in je berekening. Die 52% belasting ga je pas betalen na een bepaald niveau. Van die 60000 euro bruto die je als voorbeeld geeft, (5000/maand) houd je in praktijk wel +- 3100/netto over. Met deze bedragen loont het denk ik wel de moeite om professioneel advies in te winnen. Succes in ieder geval
 
Back
Top